Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2011 ggr
Sussi
12/1/07, 9:10 PM

Vad tror ni på?

Är nyfiken på att höra vad ni tror på.

Tror ni på gud, jesus och den helige anden? att jesus dog för våra synder och uppstod igen? att dödens makt är bruten för dem som tar emot jesus? att det finns en himmel och ett helvete? Tror ni på bibeln som helhet eller hör ni till dem som plockar bort det som känns som obekvämt?

Vill veta var denna sajt och medlemmarna i den står. :)

Obs, behövs flera kategorier/grupper

Annons:
ryttarn
12/2/07, 2:32 AM
#1

Min tro är nog svår att få in i en ram. Det som du tar upp i ditt inläg är lite av en kristen yta. Frågan man alltid måste ställa sig är, vad betyder detta för mig?

Det som jag ser som ett problem i din frågeställning är egentligen din sista fråga. Det är nämligen så att oavsett om man anser att man är framgångsteolog, befrielseteolog, traditionalist eller har någon annan teologisk grund så anklagar man "de andra" för att utelämna "besvärliga texter" i bibeln. Befrielseteologer anser tex att framgångsteologerna glömmer bort liknelsen med kamelen och nålsögat osv.

Låt oss slå fast att allt bibelläsande handlar om tolkningar, vad resultatet av tolkningen blir beror på ens egen teologiska grund, vilken kultur man tillhör osv osv.

Den som säger att allt i bibeln skall följas till punkt och pricka lär få problem att överhuvudtaget leva i dagens samhälle…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

BENNYP
12/2/07, 6:50 PM
#2

JAG tror på spöken….

helenaK
12/2/07, 7:24 PM
#3

JJagt tror på Jesus absolut men inte på att ett helvete skulle existera därför att jag tror att helvetet det är där vi befinner oss just nu.När vi dör så kommer vi alla till himmelriket där kan jag tänka mig att vi alla får stå inför Gud och gå igenom sitt liv här på jorden.

BENNYP
12/2/07, 7:27 PM
#4

När vi dör kommer skimmret vi alla undrat över….

helenaK
12/2/07, 7:35 PM
#5

#4 tror jag med..vad jag är helt säker på är i alla fall att man lever vidare.jag har ofta besök av min döde make tex..har känt hans doft flera gånger och så har det hänt lite roliga saker lite bus helt enkelt där han vill bara säga att han tittar till oss ibland..Skrattande

BENNYP
12/2/07, 8:23 PM
#6

2 saker vet vi ngt om vi skall födas och dö

Annons:
Sussi
12/2/07, 9:21 PM
#7

 #1 Att förstå bibeln rätt är ju ett problem. Kvinnan idag lider av paulus, eller vem det var, sade att hon skulle tiga i församlingen. Har läst någonstans att man inte kan tolka biblen rätt utan den helige andens hjälp. Kanske ligger något i det ^^

 #2 Jag tror också på spöken, eller andar, som jag föredrar att uttrycka det.

#3 Men om inte helvetet existerar, varför kom Jesus till jorden då då? Han skulle ju rädda människan från döden vilket jag tolkar som helvetet.

Margareta
12/2/07, 9:45 PM
#8

#0 Sussi 

Jag tror på Gud, Jesus och den helige Ande.
Jag tror att Jesus dog för våra synder och att han uppstod igen.
Jag tror att dödens makt är bruten för dem som tar emot Jesus. Jag tror på bibeln som en helhet utan att plocka bort…

Hur andra medlemmar tror får de redovisa för själva Glad

Sussi - vad tror Du själv på?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
12/2/07, 10:12 PM
#9

En sång av Todd Agnew- My Jesus

Jag översatte den för den beskriver min tro:)

Vilken Jesus följer du?
Vilken Jesus tjänar du?
Om Efesierna sa att vi skulle likna Jesus
Varför liknar du då världen så mycket?

För min Jesus blödde och dog
Han tillbringade sim tid med tjuvar och lögnare
Han älskade dom fattiga och ifrågasatte de arroganta
Så vilken av dom vill du vara?

Välsignade är dom som är fattiga i anden
eller ber vi om att bli välsignade med rikedomen i vårt land
Välsignade är de som hungrar och törstar för rättfärdighet
Eller längtar vi efter en till smakbit av denna världen med skiftande sand

För min Jesus blödde och dog
Han tillbringade sim tid med tjuvar och lögnare
Han älskade dom fattiga och ifrågasatte de arroganta
Så vilken av dom vill du vara?

Vem är det du följer
Är det bilden av den amerikanska drömmen
Om Jesus var här, skulle du då passera förbi Honom
Eller falla ner vid Hans heliga fötter och prisa Honom

Vackra blå ögon och lockigt brunt hår och klar hy
är hur du ser Honom när Han dör för våra synder
Men Ordet säger att Han var tilltygad och ärrad
Eller missade du den delen
Ibland tvivlar jag på att vi skulle känna igen Honom

För min Jesus blödde och dog
Han tillbringade sim tid med tjuvar och lögnare
Han älskade dom fattiga och ifrågasatte de arroganta
Så vilken av dom vill du vara?

För min Jesus skulle aldrig bli accepterad i min kyrka
Blodet och smutsen på Hans fötter skulle göra mattan smutsig
Men Han sträcker sig efter dom som som har ont och föraktar de stolta
Jag tror Han föredrar Beale Street framför kyrkofönstrens folksamling
Och jag vet att Han kan höra mig när jag gråter högt

Jag vill vara som min Jesus!
Jag vill vara som min Jesus!

Inte som en plansch för amerikansk välgång, utan som min Jesus
Jag är så trött på att leva för framgång och popularitet
Jag vill vara som min Jesus
men jag är inte riktigt säker på vad som menas med att vara som Dig Jesus
För Du sa att vi skulle leva som Dig, älska som Dig men sen dog Du för mig
Kan jag bli som Dig Jesus?
Jag vill bli som min Jesus

Sussi
12/2/07, 10:44 PM
#10

#8 Hur är det med himmel och helvetet då?

Själv är jag troende men hatar att bli stämplad och placerad i "ett fack". Fast det lär man väl bli ändå.

Jag tror på allt det jag ovan frågade i mitt ursprungsinlägg.

Jag har varit frånvarande en tid, min tro försvinner inte, den är djupt rotad, men jag lever inte som en kristen, där är min stötesten, jag dras mycket enkelt bort från Gud och på det viset missar mycket. Jag vet inte hur många gånger jag kommit bort och krypt tillbaka för att be Gud/jesus om förlåtelse och säger aldrig mera. Men men, en stund senare finner jag mig åter vara på ett villospår. Det värsta är att jag vet detta men vet inte hur jag ska ändra på det.

Ett lite mera utecklat svar på frågan. Men sådär generellt är jag en hederligt troende av bibeln.

#9 Fin text, männsklig.

ryttarn
12/4/07, 1:39 PM
#11

#8 "Jag tror på bibeln som en helhet utan att plocka bort…"

Skulle vilja att du reflekterade över följande citat….

1 Kor 11:2 - 16

Rom 13:1-3

1 Kor 14:34 - 35

Obs att detta spörsmål inte är till för att bara skapa debatt, jag är väldigt intresserad av hur folk resonerar som anser att dom "tror på bibeln som helhet utan att plocka bort…"

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Daydreams
12/4/07, 5:57 PM
#12

1 Kor 11:2
P   N

Kvinnorna vid de kristna sammankomsterna
Jag måste berömma er för att ni kommer ihåg allt jag har sagt och håller fast vid det som jag har fört vidare till er precis som jag förmedlade det.

1 Kor 11:3
P   

Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud.

1 Kor 11:4
     

En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud.

1 Kor 11:5
     

Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret,

1 Kor 11:6
     

för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad.

1 Kor 11:7
P   N

En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen,

1 Kor 11:8
P   

ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen,

1 Kor 11:9
P   

och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen.

1 Kor 11:10
     N

Därför måste kvinnan på huvudet bära ett tecken på sin rätt för änglarnas skull.

1 Kor 11:11
     

Och ändå: i Herren kan inte kvinnan tänkas utan mannen och inte heller mannen utan kvinnan.

1 Kor 11:12
     

Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, och allt kommer från Gud.

1 Kor 11:13
     

Döm själva: passar det sig att en kvinna ber till Gud barhuvad?

1 Kor 11:14
     

Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår

1 Kor 11:15
     

men en heder för kvinnan, hon har ju fått sitt hår som slöja.

1 Kor 11:16
P   

Någon kanske vill börja strida om detta, men vi har ingen annan ordning, och det har inte någon av Guds församlingar.

Daydreams
12/4/07, 6:00 PM
#13

Om vi börjar med ovanstående så är det ett brev till en kristen församling med problem. Om man tittar på hur samhället såg ut DÅ. Så är det Paulus skriver banbrytande, han upphöjer kvinnan enormt jämfört med dåtidens samhälles syn.

Dessutom rakades prostituerades hår av, och kort hår på kvinnor var alltså ett tecken på att hon var prostituerad.

Eftersom samhället idag inte har det synsättet så är detta inte riktat till MIN församling utan till församlingen i Korint.

Annons:
Daydreams
12/4/07, 6:02 PM
#14

Överheten i Guds tjänst
Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom.

Rom 13:2
     

De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva.

Rom 13:3
P   

De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig;

Daydreams
12/4/07, 6:03 PM
#15

enkelt uttryckt, vi ska följa samhällets lagar så länge dom inte står i strid mot Gud.

Daydreams
12/4/07, 6:04 PM
#16

1 Kor 14:33
P   N

Gud är inte oordningens Gud utan fridens.
Liksom överallt i de heligas församlingar

1 Kor 14:34
P   

skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger.

1 Kor 14:35
     

Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män när de har kommit hem, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten.

Daydreams
12/4/07, 6:11 PM
#17

Återigen är vi tillbaka till att detta är ett brev till församlingen i Korint. Man hade problem med att kvinnorna satt och pratade och störde Gudstjänsterna.

Att han skulle mena att kvinnan inte ska tala vore direkt motsatt till tex Priscilla som var en känd evangelist och som oftas nämns före sin man i texter.

här kan du läs mer om det 

Sussi
12/4/07, 8:43 PM
#18

alltså jo, det finns många delar i biblen som är föråldrade. Faktistk en svår uppgift att dra linjerna med vad som gäller idag och vad som inte gäller idag. Mycket som står där som också räknats upp här var vad som gällde på den tiden, sånt förbiser jag så att följa bibeln till punkt och pricka och tror att det ännu idag ska se ut så gör inte jag.

Skadlig
12/5/07, 11:43 AM
#19

Tror att många personer ser sådana här texter som en slutpunkt istället för en början.

Hörde ett exempel från Koranen (eller dess bitexter) jag gillade. Mohammed hade tydligen vid ett tillfälle tagit en kvist och användt den till att borsta sina tänder. Det finns bla två sätt att tolka det på.
1) Mohammed ansåg det vara viktigt med att tvätta tänderna och man ska därför använda så bra verktyg som möjligt.
eller
2) Mohammed använde en kvist och då ska vi också använda kvistar.

Finns ett liknande problem med "öga för öga" som folk tycker är brutalt och hämningslystet men enligt min informatör (Amiechan) så var det egentligen en begränsning. Du får "kräva" mindre hämnd men du får inte utföra mer. Detta för att hindra blodsfejder.

ryttarn
12/5/07, 5:21 PM
#20

Daydream, jag är helt enig med dig.  Det var ungefär detta jag menade i #1. Man måste se bibeln i sitt ammanhang och utifrån i vilket samhälle/kultur/livssitution vi lever i idag. Jag vägrar hålla med dom som anser att bibeln är ett statiskt dokument som inte kall tolkas, allt man läer tolkar man utifrån ovanstående.

Även om jag tycker du gör det väldigt lätt för dig i #15, skulle vilja se hur du kommer fram till dt. Jag anser nämligen att det är vår kyldighet, preci om det var för de första kristna i Rom, att gå mot överheten när dena uppenbarligen är i konflikt med min tro…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
mumsan
12/10/07, 11:00 PM
#21

 Till ursprungsfrågan Sussi!

Jag tror på hela bibeln. Den fungerar även idag i vardagen. Det tog mig flera år att läsa igenom bibeln och jag läste upprepade gånger samma böcker. Med tiden så förstår man mera. Den Helige Ande hjälper oss att förstå. Det blir som aha-upplevelser med tiden.

BENNYP
12/14/07, 6:49 AM
#22

livet tror jag påoch heligt liv;:

Ijin
12/14/07, 9:34 PM
#23

Jag tror på mig själv=)

[Sajberlena]
12/16/07, 1:07 AM
#24

Jag tror på en högre makt, som har olika namn (Gud, BigBang, Världsalltet mm).

Jag kallar den Gud, för det känns bäst för mig. Jag tror att han är god, vill väl och har humor. Jag ser honom som en stor förälder - han har skapat förutsättningar för att jag ska få leva, han har givit mig olika val genom livet och han har lärt mig hur man bör vara som människa för att världen ska se bra ut. Jag gör inte alltid som han vill, men han förskjuter mig inte ändå för han älskar mig som jag är. Han vill helt enkelt att jag ska göra det bästa av det liv jag fått, att jag ska vara en god medmänniska och tänka lika mycket med hjärtat som med huvudet.

Däremot tror jag inte att han ställer massa villkor. Jag tror inte han egentligen bryr sig om jag är gift innan jag har sex, om jag svär eller tar till vita lögner ibland. Det är val han låter mig göra själv. Jag tror inte han bryr sig om ifall jag inte går i kyrkan varje söndag heller - han vet att jag känner en stark, ödmjuk tacksamhet över att jag har det så bra som jag har och att jag inte tar något för givet.

Tyvärr är jag tydligen ganska ensam om mitt sätt att se på saken, för än har jag inte funnit något kyrkligt samfund som accepterar mitt synsätt. Men det gör inte så mycket - jag tror så bra i köket…Glad

Gullan402
12/16/07, 1:16 AM
#25

#24 Bra skrivet, så känner jag oxå.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Sajberlena]
12/16/07, 1:35 AM
#26

Men va bra! Vi kanske kan starta en egen "kökskyrka"! Skrattande

Margareta
12/16/07, 6:03 PM
#27

Jag tror inte alls du är så ensam Sajberlena - tvärtom tror jag Din bild av gud är ganska vanlig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Medlem
7/14/08, 8:26 PM
#28

#19

Det var en miswak som profeten brukade använda för att borsta sina tänder med. Han borstade dom minst 5 ggr om dagen.

Medlem
7/15/08, 12:13 PM
#29

Hej TS

Jag glömde svara på din fråga :-D 

År 2000 var jag mkt nära att konvertera till kristendomen från agnostismen men det var vissa viktiga frågor för mig som jag inte fann svar på i kristendomen som stoppade mig från konverteringen. Jag är muslim nu och tror på Jesus men inte på samma sätt som majoriteten av kristna gör.

Jag har full respekt för oliktänkande och skriver mest här när jag ser frågor om islam. Dock läser jag inte allt så jag hoppas inte jag missar något.

MariaSP
7/16/08, 12:48 AM
#30

Jag tror på ärlighet i allt.

Sukram
12/27/08, 11:44 PM
#31

Jag tror på människor (de flesta iaf)

Upp till toppen
Annons: