Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1501 ggr
Kia
12/8/07, 1:22 AM

Förutfattade meningar

Varför finns det så förutfattade meningar om de som tror? Måste det vara så? vad är folk rädda för? Det är ju ingen som tvingar den andre att tro.

Att tro är något som är befriande att få ta del av fantastiska gemenskaper att få nya vänner att känna trygghet i sig själv.

Alla Ni som tror är fantastiskt modiga människor och när jag ser lugnet i  er blir jag varm i kroppen för jag inser att det är det Ni tror på som gör att Ni är så lugna och så tacksamma för så mycket och så ödmjuka som människor.

Det är det där lilla man vill åt och jag börjar förstå att det är inte så svårt egentligen, det är bara ett handtag att trycka ner sen finns det där helt öppet för en.

På söndag har jag julkonsert och det är alltid i kyrkan. Varje år kommer tårarna för jag tycker det är så vackert och jag kan känna hur bröstet bara fylls av värmen som finns där i kyrkan med alla dessa människor och jag känner ett lugn som bara sköljer över mig. I år har jag bestämt att den känslan vill jag ha kvar även efter jul och därför kommer jag besöka mer än en kyrka i jul och vet Ni vad min man är villig att följa med något som förvånar mig stort men som jag finner oerhörd glädje i.

Annons:
Margareta
12/8/07, 2:02 PM
#1

Ja Kia - varför är det så med förutfattade meningar. Jag vet inte något bra svar faktiskt.

Kan det vara så att var och en bär sin egen bild av vad tro är inom sig och när sen någon annan tycker/tror på ett annat sätt så blir det en slags konflikt? Att mitt eget sätt inte är bra nog eller så?

Det kanske också är så att någon känner rädsla inför tron av ett så enkelt skäl att det blir förväntningar som är svåra att leva upp till? Att om jag tror - så måste jag… en massa saker jag inte är beredd att ställa upp på…

Jag tycker det låter mysigt med Din julkonsert och hade jag bott närmare hade jag absolut kommit - jag älskar julsångerna.

I år missade jag själv första Advent av ett så trivialt skäl som en kattutställning. Det fattas mig något att inte få möta julsångerna i kyrkan första advent.

Om jag skall vara ärlig så har jag varit splittrad när det gäller julen i kyrkorna. Långa perioder har jag inte gått alls - för jag har inte förstått varför jag skulle trängas, både om P-plats och plats i kyrkbänken, med folk som aldrig går i kyrkan annars. Första advent behöver man nästan förboka plats (om det gick) medan andra till fjärde advent är det tomt och kanske 10-20 personer i samma kyrka. Märkligt!

Idag har jag ändrat mig och tänker tvärtom - vad härligt att folk ändå fortfarande söker sig till kyrkan någon gång per år.

I vårt pastorat har vi en midnattsgudstjänst på julafton där kyrkan är proppfull - den gudstjänsten är jättefin. Folk som aldrig/sällan går i kyrkan bryter sitt julfirande hemma och tar sig till kyrkan mitt i natten. Det känns härligt att få dela med så många varför vi faktiskt firar jul.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ijin
12/14/07, 9:38 PM
#2

jag firar av tradition..:p sen vet jag den fina historien bakom, men den bryr jag mig liksom inte om..

mumsan
12/14/07, 11:51 PM
#3

Tack Kia för dina underbara ord om oss kristna. Jag har många vänner från olika nationaliteter och trosuppfattningar. Jag skulle inte vilja klanta på andras tro/religioner men om någon frågar om min tro på Jesus så berättar jag gärna.

Upp till toppen
Annons: