Annons:
Etikettjesus
Läst 1659 ggr
Santhe
12/15/07, 3:37 AM

Julgranen

Vad betyder julgranen egentligen?

Har den något med den kristna tron att göra eller är det en hednisk tradition? Enligt wikipedia är det för att skydda mot onda makter och väsen.

Har julgranen då ersatt Jesus i våra kristna hem?

Annons:
[Mariann]
12/15/07, 8:33 AM
#1

Jag SER julgranen som en symbol på vägen.

Vägen vi alla vandrar, vägen till religiot, att återförenas med Gud. Stjärnan i toppen ÄR Gud för mig! Alla ljusen är vi, några på sido vägar långt ifrån, andra nära o kan SE gud….

Glad Mariann

billyboy
12/15/07, 11:04 AM
#2

#0 Hmm hade jag ingen aning om att det var det julgranen påstås skall göra :) Men om så är fallet behöver jag inte ha dåligt samvete om den inte kommer upp ;)

Linn
12/16/07, 4:09 PM
#3

#1 det tyckte jag var en mysig tanke! :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
12/16/07, 6:02 PM
#4

Jag gillar också tanken med stjärnan och ljusen i julgranen!

För mig är julgranen ett sätt att få in grandoft i huset… det lukar jul på något vis…Generad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

DaMum
12/16/07, 7:30 PM
#5

Julgranen är faktiskt en tysk tradition som vi tagit till oss här. Så den har egentligen inget med julens budskap att göra.

Men den är fin och den luktar gott!

Kram!

mumsan
12/16/07, 9:01 PM
#6

Får skippa julgranen i år för annars skulle våran hundvalp ha altför roligt med kulorna!!!

Annons:
Margareta
12/16/07, 9:22 PM
#7

Vi har tre katter och vet inte hur den yngsta kommer att reagera - han var inte född förra året och då hann vi inte heller med någon gran eftersom vi flyttade precis till jul…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
12/16/07, 11:56 PM
#8

jag har en lillebror på alldeles snart 1 år som antagligen skulle tycka att det var super roligt att leka med julgranen. Hemma hos mamma brukar vi iof inte ha någon julgran eftersom att lillbebrors pappa inte tycker om det. har hänt att vi har plast gran, och Oooh så ocharmigt det är. Får se om man hinner med att klä granen hemma hos pappa istället! :) får väl åka till honom tidigare för att få lite julkänsla..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
12/17/07, 12:18 PM
#9

Visst är det ändå märkligt att vi förknippar vissa saker så starkt med vad som är jul och inte.

Jag läste på omslaget till Carolas nya julskiva om känslan av att ta med vissa typiska vinter-jul-texter till Betlehem - som inte är så vintrigt. Vi nordbor tycker ju ofta att julen skall vara vit/kall och det är inte så aktuellt i Betlehem… som är julens vagga.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
12/18/07, 5:28 PM
#10

En historia som jag har hört är (och var snäll och kom ihåg att det var länge sedan jag hörde den här historien) att en jul då snön blåste bistert var det en man som fick en främling på besök. Efter besökaren hade gett sig av igen så gick mannen ut och följde besökarens spår och på något insåg att han var Jesus och där han försvann fanns en gran som han tog in i stugan. Tror att det skulle vara en påstådd koppling till tyskans Christbaum.

Om någon känner igen historian och kan återberätta den bättre så får ni väldigt gärna göra det. Stör mig när jag saknar delar av historier :)

Upp till toppen
Annons: