Annons:
Etikettjesus
Läst 927 ggr
Kaj
2007-12-13 16:09

Jesus i metaforisk form

jag är själv troende och tror på bibeln och Jesus. Men jag ser bibeln mer som en bok som beskriver händelser i Guds universum i ett metaforiskt perspektiv. Dvs alla händelser har inte skett precis så som de beskrivs utan beskrivningen är endast ett sätt att försöka ge människan en bild av en händelse som vi annars skulle ha mycket svårt att förstå.

Jag tror att Gud skapade universum med en ond och en god kraft som alltid kämpar mot varandra. Den goda kraften vinner alltid i alla fall. ibland kan detta ske omgående och i andra fall kan det ta tusentals år men den goda kraften vinner alltid.
Man kan då fråga sig varför det behövs en ond kraft? Jo enligt min tro för att den balanserar den goda kraften till att skapa nya "bra" händelser och utveckling. Annars skulle allt stå still och ingen utveckling skulle ske.

Jesus är för mig den goda kraften (en av flera goda krafter faktiskt) och det som beskrivs i bibeln är en metaforisk beskrivning av hur den goda kraften (Jesus) besegrar den onda kraften. På så sätt tror jag att Jesus finns med oss alltid och inte enbart som en person för 2000 år sedan.

För att ytterligare ge ett exempel på hur jag tror på den metaforiska beskrivning.

När gud skapade Universum ville han att unviersum skulle skapa sig själv. Han såg till att konfigureringen finns där och att vissa saker kan hända (t ex bildandet at stjärnor och planeter) men att det inte nödvändigtvis behöver hända. Slumpen och vissa uppfyllda mål i grundkonfigurationen måste inträffa för att något skall hända.

Ta till exempel de 10 budorden. I Guds konfiguration av Universum finns det en möjlighet att liv skall skapas. När livet nått en viss nivå i medvetande inträffar det att den rasen börjar skilja rätt från fel på ett n ytt sätt. Man blir medveten om att man inte skall döda, stjäla, ha begär efter någon annans partner osv. De 10 budorden i biblen är alltså en metaforisk beskrvning av vad som är rätt och fel.
Ett lejon t ex har inte nått upp till denna nivå av medvetande och har således ingen ånger för att döda andra lejonhannars ungar för att ta över flocken. Om/när lejonen når upp till den medvetande nivån i sin evolutionära utveckling så kommer även de att inse att man gör inte det som de 10 budorden metaforsikt beskriver.

Detta är som sagt min tro och jag tror på Jesus och biblen fullt ut men som sagt mer som metaforiska beskrvning av händelser

Annons:
night-bliss
2007-12-13 21:23
#1

Detta tyckte jag verkade intressant, men hur går ditt resonemang kring det faktum att människan som nått en speciell medvetande nivå ska följa budorden, men ska det sättet vi efterlever budorden ska det också inkludera djuren? Så man ska då inte heller döda djur, enligt ditt synsätt?

Kaj
2007-12-14 11:05
#2

ja i en perfekt värld. Men även vi människor har säkert inte nått den högsta nivån av medvetande i vår evolution. På den nivå vi är så verkar det gälla att man inte skall döda någon av egen art. men om vi får leva vidare och utvecklas i 1000 år eller mer kanske vårt medvetande blir ännu mer förfinat och att det då även kommer att gälla andra levande varelser. Säkert kommer vi även att bli mer dedikerade till budorden mot oss själva också för vi dödar ju faktiskt varandra i krig, med dödsstraff etc. Vi har alltså inte kommit hela vägen men det hoppas jag att vi gör då vi sakta utvecklas.

Kaj
2007-12-14 11:12
#3

Ett annat sätt att se denna metaforiska beskrivning är Uppenbarelseboken där Gud slutligen sänder lammet (Jesus) att besegra draken, ormen (jävulen).
För mig är det ett sätt att beskriva att den goda kraften (Jesus) kommer att besegra den onda kraften (Jävulen). Den del som alltså beskrivs i uppenbarelseboken är endast en metaforisk beskrivning av den onda kraften mot den goda. Detta är givetvis inte den enda gång dessa krafter ställs mot varandra och inte den slutliga heller som man kan få uppfattningen om i Biblen. Det är alltså bara ett sätt att för oss människor göra det metaforiskt tydligt vad den goda och onda kraften kan vara och hur den goda kraften alltid vinner över den onda.

billyboy
2007-12-14 13:31
#4

För mig är Gud person inte en kraft… och Bibeln lär inte ut något annat….

Daydreams
2007-12-14 13:32
#5

"Jesus är för mig den goda kraften (en av flera goda krafter faktiskt)"

Undrar bara vilka är dom andra goda krafterna?

billyboy
2007-12-14 13:37
#6

#5 bra fråga

Annons:
Kaj
2007-12-14 15:34
#7

Alla händelser är (enligt min uppfattning) goda och onda händelser. Vad jag menade var att Jesus i just den beskrvning som finns i biblen är en beskrvning av den goda kraften i just den händelsen - t ex när han bekämpar jävulen men även alla andra händelser där Jesus gör "goda" saker.

Det finns alltså inte flera goda / onda krafter utan det är en och samma. men varje händelse i sig kan beskrivas i en metaforisk syn vilket jag tror biblen gör.

Att Gud är en person (enligt bibeln) är för mig bara ett sätt att beskriva den yttersta kraften i universum (=Gud) men även där blir det en metaforisk beskrivning så att vi människor kan relatera det till något vi känner igen). Det är iof inte kontroversiellt för mig att använda termen Gud = person. Blir liksom samma men den underliggande saken vad Gud är blir olika för oss alla

Melkisedek
2007-12-14 20:23
#8

Hej Kaj!

Intressanta funderingar du har. Det låter lite som en blandning av Yin och Yang samt berättelserna ur bibeln som förklaringar till de båda krafternas verkan. 

Varför finns ont och gott? Ja, det är en svår fråga.

Du ger intrycket av att känna till en hel del om bibeln.

Men om jag nu ska vara så trångsynt att jag utgår från bibeln och inte blanda in andra religioner så blir det ett annorlunda resultat.

Gud som skapat världen hade från början goda avsikter. En av de först skapade varelserna, Ljusbäraren eller Morgonstjärnan föll på grund av att det högmod som växte inom honom gavs allt mer näring  växte till rent hat och habegär. Lucifer blev Satan i och med detta.

Varför kunde ondskan uppstå? Jo Gud vill ha fria varelser med ett val. Gud som är allsmäktig visste att detta kunde ske. Men ändå tog Han risken.

Andefallet i himlen skedde före Eden. Trots detta tog Gud risken att skapa varelser med en fri vilja.

Gud som är helig måste hantera ondskan på största allvar annars riskerar Han att skada sin skapelse för gott. Jesus som var Gud i mänsklig gestalt dog för våra synder och betalade priset för våra svagheter och synder. Skulle Gud släppa in synden i sin närhet skulle Han själv kunna falla. Därför kan Han inte tillåta synd på något vis.

I och med det slutgiltliga offret så blev det öppet ända in i himlen för oss vanliga människor. Varför ville Gud ha ett offer? Jo, det var syndens död, det totala tillintegörandet  av synden som gav oss frihet. Bara något som aldrig varit i kontakt med synden kunde utplåna den.

Ondskan ska en gång för alla besegras. Men det måste ske efter den gudomliga rättvisan så att det inte kan bli ondska igen.

Gud har valt att vara beroende av vår vilja i kampen mot ondskan. Han behöver våra böner och vårat engagemang. Gud har valt oss vanliga dödliga att föra kampen mot den onda, när vi går ut för att göra Guds vilja är Han med oss.

Jag tror att godheten klarar sig utan ondskan. Men ondskan behöver det goda för att kunna överleva. Den måste snylta från det goda för att kunna verka. Ren ondska förgör sig själv. Därför kommer ondskan att förgås till slut.

Enligt din teori så är Gud både ond och god, men låter den goda sidan vinna i längden. Bibeln säger inte så. Gud står bortom detta. Men av kärlek till oss så valde Han att gå in i världen och bli materia eller kött för att göra oss fria.

Enligt bibeln är vi beroende av Guds nåd, tar vi den Hand Han sträcker oss så blir vi fria.

Jag förstår vad du vill säga, men jag tror inte att det är så.

Jag tror på att Gud vill rädda oss från ondska och död och att Han har en plan för det.

Tror du på återfödelse också?

De som anser Gud vara den yttersta kraften tror ofta att vi föds om och om igen. Jag tror inte på återfödelse för den är obiblisk.

Kaj
2007-12-14 21:26
#9

#8 klart intressant och insiktsfullt. jag kan inte annat än hålla med dig. I min tro på Gud faller allt detta på plats mest beroende på att jag ser Gud som den yttersta kraften.
Det som möjligen går isär (vet ej om min tro är den rätta, utan det är bara så som jag teologiskt tror) är att jag tror att Gud med vilje skapade Universum med både en ond och en god kraft för att detta skulle stimulera den goda kraften till uteckling åt det goda hållet. Dessutom som jag nämnt tror jag att Bibeln och alla dess historier är korrekta men ur ett metaforiskt perspektiv. Dvs bara ett sätt för människan att beskriva saker och händelser som annars vore omöjligt för oss att förstå. Tag en linkelse med Universum. Finns det ett slut? Om så vad finns där efter? Om inte, hur kan det inte finnas något "alls". Vi kan aldrig med våran uppfattningsförmåga förstå varken det ena eller det andra av dessa svar trots att något förmodligen är rätt.
Man kan även säga följande: Kan Gud göra vad som helst? -  Mitt svar är ja det kan han. Men om du då säger kan han möjligen skapa ett berg som är så stort att han inte kan lyfta det så blir det svårt att applicera för våra hjärnor.

Nåväl den tro vi har är lika rätt för vem som helst oavsett hur vi tolkar den - vi har alla rätt men ser det förmodligen på olika sätt.

Ja, jag tror på ett liv efer döden. Men jag tror inte vi återföds (inte i egentlig mening i vart fall). Vi kommer till det som Biblen kallar himlen (paradiset). Om man däremot tror att vi där kommer att träffa våra nära och kära så är svaret ja. Men vi kommer aldrig att uppfatta det som om det är vår farafar (t ex) utan det komer att vara en så oehört mycket större lycka att vi inte kan beskriva det med ord och att träffa personliga individer blir så att säga obetydligt (inte meningen att säga att våra nära och lära inte har betydelse men inte på samma sätt efter döden dock).

Det är så svårt att i ord beskriva sin trosuppfattning när man som jag tror på Biblen men ändå ser den som ett medel skapat av människan för att beskria metaforiska bilder av den i min mening "verkliga sanningen".

Men glöm inte - allas trosuppfattning (även de som inte har någon) är riktig utifrån deras perspektiv.

Oj vad långt det blev och invecklat(?)

Upp till toppen
Annons: