Annons:
Etikettinspiration
Läst 3716 ggr
Daydreams
12/26/07, 2:46 AM

Ingen kommer till Fadern utom genom mig:

Hörde en predikan en gång för många år sedan som verkligen fick mig att börja tänka.

Jag kanske återberättar den fel, förstod den fel etc men det som fastnade i mig var

Ingen kommer till Fadern utom genom mig (Matt 11:27)

Oftast tolkas det som att bara Jesus är vägen till Gud. Men i denna predikningen tog pastorn vara på ordet Fadern. Att det är det som är så unikt med kristendomen att vi får kalla Gud fader. Abba som är ett väldigt intimt ord betyder faktiskt min pappa och det finns inte i ngn av dom andra världsreligionerna en sådan tillåtelse att få benämna Gud med ngt så intimt som "min pappa".

Det finns många vägar att gå och jag tror visst att fler människor än kristna har en relation med Gud, med samma Gud som vi kristna har. MEN det dom INTE kan få är den fantastiska relationen med Gud som pappa, utan istället blir Han otillgänglig, helig och krävande.

Jag vet inte om jag lyckas få fram vad det är jag menar och vad det var i den här predikan som betydde så mycket för mig.

Men många kristna dömmer ut alla andra religioner och vill använda versen till att utestänga alla som inte tror på Jesus som sin frälsare från den "riktiga" Guden.

Att istället se på det unika Gud har gett oss genom sin Son, att vi får vara Honom så nära att vi faktiskt får kalla Honom för vår pappa och att det är just det som skiljer den kristna tron från andra övertygelser.

Det står inte i versen att ingen kommer till GUD utom genom mig. Utan det står faktiskt att ingen kommer till PAPPAN utom genom mig.

även om ni inte håller med så tycker jag det är tänkvärt:)

Annons:
billyboy
12/26/07, 1:54 PM
#2

"Att istället se på det unika Gud har gett oss genom sin Son, att vi får vara Honom så nära att vi faktiskt får kalla Honom för vår pappa och att det är just det som skiljer den kristna tron från andra övertygelser."

Först vill jag säga att jag absolut inte dömer ut människor, jag får nämligen en känsla av att detta inlägg skrivs för vad Melkisedek och jag skrivit.

Det jag citerat från dig ovan: Det är unikt för oss kristna att vi har en relation med Gud såsom Fader, såsom Pappa. Helt sant. Angående predikan och undervisning från pastorer och människor, så skall allt prövas mot vad Bibeln lär ut. Om det inte håller sig till Bibeln (och det krävs mer än ett bibelord för att bekräfta en sak) då är det inte av Gud. Kärleken till alla människor är ett bud vi har i Bibeln. Att älska alla människor, älska Gud, älska din nästa som dig själv. Det är det högsta budet. Men om en människa har ett fel, så innebär det inte att man slutar älska den människan. Om min man begår något emot mig som jag blir ledsen, arg på så innebär inte det att kärleken från mig till honom upphör. Om mitt barn inte lyder, innebär inte det att jag slutar älska barnet. Om en människa syndar innebär inte det att Gud slutar älska den människan och det innebär inte att jag slutar älska den människan.

Gud är kärlek och ingen rädsla finns i Honom.

billyboy
12/26/07, 2:15 PM
#3

Jag vill också citera: Endast Gud kan ge det slutgiltiga omdömet om en människa. sagt av: Niklas Piensoho

Det är bara Gud som kan ge det slutgiltiga omdömet om mitt liv när jag levt mitt liv på jorden, samma sak med alla andra människor. Endast Gud kan ge det slutgiltiga omdömet. Jag som människa kan således inte göra det och det är inte heller det jag försöker göra.

Daydreams
12/26/07, 3:03 PM
#4

#1 vad har dina länkar om islam med mitt inlägg att göra?

#2&3 suck! Jag  skrev om en predikan som betydde mycket för mig! Vad vet du om hur jag har bett över den och prövat mina tankar?

Jag har lika mycket rätt att skriva om min tro som både du och din man har.

Jag har studerat Bibeln  i hela mitt liv och jag är långt ifrån fullärd men något jag har lärt mig är att vara lite ödmjuk gentemot vad andra människor tror, jag kan inte veta vad som finns i deras hjärtan, jag har ingen rätt att uttala mig om vad som är synd eller ej. GUD sköter det och det Han  vill ha av mig är min kärlek till Honom, min nästa och mig själv. Han har inte bett mig döma andra.

billyboy
12/26/07, 3:20 PM
#5

Varför kan man inte förändra inläggen när man anser att man själv kanske har skrivit något man inte borde ha skrivit och man vill förändra det och det råkar ske senare än en timme efter att det skrivits?

Daydreams: Jag menade inte att du inte bett över denna predikan…. förlåt att jag skrev på ett sätt som kunde tolkas så.

Melkisedek
12/26/07, 4:06 PM
#6

Daydream!

Jag har några frågor.

Det är inte den predikan som betytt mycket för dig som jag undrar över, det är när du skriver att "kristna dömmer ut alla andra religioner ". Du skriver att man kan komma nära Fadern genom Sonen. Men samtidigt lämnar du dörren öppen för andra vägar.

Menar du att Jesus bara är en väg till och den som gör att man kan bli mest intim och kalla Gud för Abba?

Är Jesus bara en väg av många?

Vill bara ha svar på det.

Melkisedek

Annons:
Margareta
12/26/07, 6:19 PM
#7

#5 Det fungerar så på iFokus att man har en timme på sig att korrigera sina inlägg - att det fungerar så beror på att trådarna blir väldigt konstiga om man går in och ändrar sig i efterhand. Då kommer ju de kommentarer personer gör senare att bli väldigt konstiga eftersom de skevs som kommentarer på den ursprungliga texten.

Därför är det extra viktigt att man tänker sig för innan man trycker på Publicera-knappen. Det är svårt att uttrycka sig i skrift utan att bli missförstådd och det är lika svårt att läsa vad andra skrivit och förstå den tänkta innebörden.

Mitt råd är att man skall börja med att utgå att alla skriver med gott uppsåt - utan att vilja kränka någon annan. Vill man sen gå in och korrigera något som lett till ett missförstånd får man skriva en helt ny kommentar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Mariann]
12/26/07, 6:52 PM
#8

#4 Jag la in länkar till Islam för att påvisa att det visst finns fler religioner där man ser Gud som fadern…..

Förstår inte varför vissa vill ha "religionen" för sig själv… varför inte dela med sig. varför alltid tro att man är den som har enda sanningen. Tänk om den är lite av varje?

tycker som du #4 att vi alla har rätt å ha vår tro och bli respekterade… men somliga har svårt för det…

Margareta
12/26/07, 7:11 PM
#9

Ave-Solis: Det som skiljer tron på Jesus Kristus som Guds Son från andra religioner är att han själv gör anspråk på att vara Guds son och den enda vägen till Gud. Det är inte vi kristna som hittat på det själva.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

billyboy
12/26/07, 7:36 PM
#10

#7

Tack för förklaringen först, hur det fungerar.. på ett sätt är det nog bra… Nu har jag kanske inte riktigt skrivit något som sårat…. Men jag brukar oftast läsa igenom ett par extra ggr för säkerhets skull… just på grund av det…. Ibland däremot kan man ju missa….

#9: Instämmer.. med dig.. där..

[Mariann]
12/26/07, 8:03 PM
#11

#9

jo jag vet det, att han är det. har inte sagt nått annat heller. har inte påstått att någon hittat på det.Ingen kommer till fadern utom genom honom. skrev jag ju i ett annat inlägg i "Jeus är påhittad". förstår inte hur man kan läsa in sånt som inte står….

men läser man vad  som står #0 kopierat: MEN det dom INTE kan få är den fantastiska relationen med Gud som pappa, utan istället blir Han otillgänglig, helig och krävande.

Så ville jag visa att Islam också ser Gud som fadern alltså kan även de ha den realtionen till Gud som pappa om de vill…

Margareta
12/26/07, 9:54 PM
#12

Det är svårt att bli tolkad rätt och tolka andra rätt - särskilt i skrift - bara vi accepterar det och använder en ödmjuk ton mot varandra så kommer samtalet att blir mycket trevligare.

Jo - men Islam accepterar inte Jesus som Guds son utan som en profet och det är milsvid skillnad.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
12/26/07, 10:04 PM
#13

Melkisedek:

Självklart tror jag att den enda rätta religionen är kristendomen. I min tro så är  det omöjligt att kunna ha en nära relation med Gud om man inte har  en relation med Jesus.

Det jag försöker få fram är att man kan ha en relation med gud även i andra religioner. Gud hjälper inte bara dom som är kristna. Jag orkar inte riktigt förklara för jag har ett uruselt tangntbord så det är jobbigt att skriva.

men kort sagt så tror jag att det ärendast genom Kristus som man  kan lära känna Gud som Han är. men att man även i andra religioner kan ha en gudsrelation med den enda Guden fast man kommer inte att kunna se Honom somHan är och inte heller lära känna Honom som vi får genom Jesus.

Annons:
billyboy
12/26/07, 10:06 PM
#14

#13: jag tror jag börjar smått förstå hur du menar…. tanken…

Melkisedek nattar barn för stunden så om hans svar dröjer är det därför ;)

[Mariann]
12/26/07, 10:12 PM
#15

Jaa… det vet jag också, men det var ju inte det ursprungsinlägg et handlade om. Utan att kunna få lov att se Gud som fadern- pappa. Det står även muslimer fritt att se Gud som fadern eftersom de ser Gud som fadern… Det var det jag bara ville poängtera. INGET annat.

Om du läser igen det jag kopierade från #0 i kursiv stil i #11, så ser du att där nämns inte Jesus som Guds son… alltså kan man inte komma å säga att jag svarade på nått påstående som inte finns och som jag framförallt inte svarat på!

Jag personligen är övertygad om att Jesus är Guds son… precis som vi alla är, söner och döttrar av Gud.

Glad Mariann

Melkisedek
12/27/07, 5:13 PM
#16

Jag börjar förstå lite mer hur Daydream menar. Alla kan oavsett religion ha en gudsrelition, men det är tack vatre Jesus som vi kan komm som allra närmast.

Jag har samtalat mycket med muslimer och de ser inte Gud som en personlig Fader utan mer som en sträng Gud som kräver underkastelse. Lyder vi så får vi belöning. Det som är svårt för mig och troligen de flesta västerlänningar är det krigiska språket som islam använder sig av. Man hotar och varnar på ett sätt som snarare gör att man tar avstånd än lyssnar.

Det finns grenar av islam, t ex sufism där man talar om en personlig relation till Gud. Annars är det en ganska hård och dömande Gud man möter. Jag har svårt att se en kärleksfull Gud som säger att man ska hugga händer av tjuvar, begrava otuktiga kvinnor levande eller stena dem. Men inom muslimvärlden ser man i alla fall islam som något gott.

En iranier sa till mig att Allah var så långt ifrån oss att vi var som bakterier i mikroskop. Ändå hade han kontroll. Gud är inget man har som "kompis" han är sträng och dömande. Men nådig om man lyder.

Islam blir en svår nöt för västerlandet att handskas med. Deras tro är lika stark i samhället som det var här uppe för kansle ett par hundra år sedan. Jag har i alla fall inte stött på den här faderrelationen bland vanliga muslimer så som kristna beskriver den.

Daydreams
12/28/07, 12:28 PM
#17

#15

du skriver "Jaa… det vet jag också, men det var ju inte det ursprungsinlägg et handlade om. Utan att kunna få lov att se Gud som fadern- pappa."

Fast det var inte det som var poängen, poängen var att  Gud kan möta människor ÄVEN om dom inte känner Honom genom Jesus.

[Mariann]
12/28/07, 2:48 PM
#18

#17 det håller jag med om fullständigt! Så ser jag det också!

Jo jag ser att du skriver det också men fortfarande läser ja ändå det som det som jag har kopierat in.

Gör det igen. och nu hela ditt inlägg och markerar det svart där kajg läser det så.

Oftast tolkas det som att bara Jesus är vägen till Gud. Men i denna predikningen tog pastorn vara på ordet Fadern. Att det är det som är så unikt med kristendomen att vi får kalla Gud fader. Abba som är ett väldigt intimt ord betyder faktiskt min pappa och det finns inte i ngn av dom andra världsreligionerna en sådan tillåtelse att få benämna Gud med ngt så intimt som "min pappa".

Här läser ajg att det inte finns någon anna religion som har den benämningen om gud som fader.. fast det har ju Islam då…

Det finns många vägar att gå och jag tror visst att fler människor än kristna har en relation med Gud, med samma Gud som vi kristna har. MEN det dom INTE kan få är den fantastiska relationen med Gud som pappa, utan istället blir Han otillgänglig, helig och krävande.

Här läser ajg sama sak igen, jag hävdar då att eftersom Islam benämner Gud fadern har de MÖJLIGHETEN OM DE VILL.

Jag vet inte om jag lyckas få fram vad det är jag menar och vad det var i den här predikan som betydde så mycket för mig.

Men många kristna dömmer ut alla andra religioner och vill använda versen till att utestänga alla som inte tror på Jesus som sin frälsare från den "riktiga" Guden.

Här läser jag det du skrev i ditt senaste inlägg som svar på mitt

Att istället se på det unika Gud har gett oss genom sin Son, att vi får vara Honom så nära att vi faktiskt får kalla Honom för vår pappa och att det är just det som skiljer den kristna tron från andra övertygelser.

Här läser ajg återigen att andra inte kan se gud som fadern

Det står inte i versen att ingen kommer till GUD utom genom mig. Utan det står faktiskt att ingen kommer till PAPPAN utom genom mig.

Men att andra kan möta Gud utan känna till Jesus är min fasta övertygelse!

Glad Mariann

billyboy
12/28/07, 3:55 PM
#19

Man kan definitivt möta Gud utan att känna Jesus. Om inte, skulle man inte ha kunnat möta Jesus heller till slut. För det är en samverkan där Gud lägger ned i ens hjärta ett sökande, eller att hjärtat är öppet. Där människor kommer ens väg för att förmedla budskapet om Jesus för att Gud har kallat dem. Men man kanske inte är medveten (gäller inte alla, en del känner att Gud drar och är medvetna om det) om att det är just Gud som man möter.

Daydreams
12/28/07, 7:50 PM
#20

#18 Nej jag håller verkligen inte med dig ang islam. Läste du hela diskussionen i den första tråden du postade?

VI har helt olika synsätt på Jesus, du och jag Mariann, och det är helt ok för min del.

Annons:
[Mariann]
12/30/07, 10:31 PM
#21

Helt ok för mig med!

Glad Mariann

Medlem
1/18/08, 12:34 AM
#22

#1 I Koranen står det att Gud "He begetteth not nor was begotten, And there is none comparable unto Him." Den hemsida du hänvisar till är en anti-islam sajt.

Medlem
1/18/08, 12:43 AM
#23

#16 Muslimer ser inte Gud som sträng, men visst tror de på att man ska underkasta sig Honom. De tror på en barmhärtig Gud och detta kan man läsa i början av varje kapitel i Koranen "And there is none comparable unto Him" och "Your Allah is One Allah; there is no Allah save Him, the Beneficent, the Merciful."

 Du skriver om hugga händer av tjuvar, begrava otuktiga kvinnor levande eller stena dem. Det står även om det i gamla testamentet som också är en del av den bibel kristna tror på.

Du skriver "Gud är inget man har som "kompis" han är sträng och dömande. Men nådig om man lyder." Jag håller med, i islam ser man inte på Gud som kompis "And there is none comparable unto Him" och jag tror även inom judendomen och kristendomen så ska man lyda Gud och inte motsätta sig Hans påbud. Kärleken och lydnaden är en nyckel i islam.

Medlem
1/18/08, 7:40 PM
#25

#24 Även sufister tror inte på att Gud är fadern. Inga muslimer tror på det för det står i koranen att Gud "He begetteth not nor was begotten"

Upp till toppen
Annons: