Annons:
Etikettböneämnen
Läst 3148 ggr
Gronstedt
1/29/08, 12:25 PM

Förbön kontra healing?

Jag menar absolut inte att attackera er religion, utan vill ställa en helt uppriktigt menad fråga. Jag är inte kristen, och är inte ute efter någon religiös diskussion om vem som har rätt Glad. Jag undrar bara hur förbön (som jag inte betvivlar kan ha verkan) fungerar. Jag tycker den kristna lärans förbön har en del gemensamt med healing (som jag inte heller betvivlar kan ha verkan). Är det så?

*om denna fråga inte passar här, så släng ut mig bara Flört*

Annons:
Skadlig
1/29/08, 3:31 PM
#1

Jag är inte så väldigt insatt i varken förbön eller healing för att kunna diskutera mekanik. Men jag vet dock att Jesus har sagt att djävulen inte kan slåss mot sig själv. Han sa det i försvar när ursprunget av hans helande krafter ifrågasattes efter att han hade drivit ut onda andrar*.

Så om man ser det så, så är Gud ursprunget till helningen oavsett vad man vill kalla det.

*Om någon vet vilket jag stycket jag tänker på så får ni gärna berätta det så jag kan får riktiga referenser :)

Margareta
1/29/08, 3:59 PM
#2

Välkommen hit Gronstedt - klart Du får fråga - det är ju det vi är här för!!!Flört

Det är en jättesvår fråga att svara rakt av på - men jag kan ge min "känsla". 

Tes: Det finns en god och en ond sida - Där Gud och hans Son Jesus representerar den goda sidan och Djävulen (eller vilket namn man vill använda) står för den andra sidan. Detta finns beskrivet i tex texter om när Jesus frestas i öknen.

Båda sidor kan göra under - men bara den goda sidan - dvs Jesus - leder till Gud Fadern själv. Jesus själv säger: Jag är Vägen Sanningen och Livet - ingen kommer till Fadern utom genom mig. Johannes evangelium 14:6

Om tesen är sann - så är enda vägen till Gud och därmed evigt liv - att tror på Jesus som Guds enfödde Son.

Den frågan är till syvendes och sist den som är intressant - för vad hjälper en frisk kropp om Du ändå dör?

Vet inte om det var ett svar - men som sagt min tanke!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Gronstedt
1/29/08, 4:30 PM
#3

Jag tänker så här, att i både förbön och healing är det en eller flera personer som så att säga "tänker gott" till/om den som behöver helas. Skillnaden är kanske att i förbön ber man sin gud att ingripa och hela, i healing "skickar" man sin egen helande kraft.

#2: Förlåt, men jag har svårt för beteckningen "Gud", eftersom jag bekänner flera gudar - kan jag skriva Jahve? I alla fall, om det inte är Jahve/Jesus som åstadkommer helningen, är den då ond? Eller är det så att den som ger healing så att säga ber utan att veta om det? För det är väl en annan tes, att "om hedningarna leva som hava de lagen, så hava de ock lagen"?

*hemskt diskussionslysten, smäll mig på nosen om det går för långt*

Margareta
1/29/08, 4:45 PM
#4

Gronstedt - du får diskutera hur mycket Du vill och vi har många här som gärna svarar Dig! Vänta bara så kommer dom - jag är bara pausfågel under tiden Du väntar…Cool Vi har inte värsta tempot på det här forumet…Flört

Du får gärna säga Jahve - "Jag är" i mitt citat (Joh 14) är precis Jhvh (vokalerna fanns inte då)

Mitt eget problem är att jag aldrig behövt diskussionen - tron är för mig något annat. Jag kämpade länge emot tanken på Gud oavsett vem/vilka han var och blev en dag omvänd för att jag helt enkelt mötte Jesus - öga mot öga - det var inget jag kunde förkasta. Jag har följt honom sen dess (1975).

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Gronstedt
1/29/08, 4:51 PM
#5

#4: Jag behöver inte heller diskussionen för min tros eller själsfrids skull, för där har jag det bra. Men jag vill gärna veta hur andra tänker, och jag är mycket intresserad av jämförande religionshistoria. Så jag väntar med spänning på de fåglar som kommer mellan pauserna.

På tal om det, har ni läst Marianne Fredriksons trilogi Evas bok, Kains bok och Noreas saga? Där använder Eva namnet "Jag är den jag är" om guden. Det tycker jag är ett vackert sätt att försöka tala om något som egentligen inte går att klämma in i ett litet ord. Liknande detta "Jag är", men ändå lite mer tillgängligt, så att säga.

Linn
1/29/08, 4:52 PM
#6

Men… Inom kristendom finns väl både förbön och helande? Så som jag har förstått det så är förbän ett sätt att hjälpa någon annan med något som denne redan ber om/för. Helande är med handpåläggning. Alltså om jag har ont i min rygg så kan min svämor som har en helande gåva lägga sina händer på mig där jag har ont och be Gud hela mig genom henne om det är hans önskan. Är jag helt ute och cyklar?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Margareta
1/29/08, 5:00 PM
#7

Du cyklar inte alls just nu MazarinRebus - vi behöver bara inte göra skillnad på om vi blir helande med eller utan handpåläggning - båda förekommer - Gud gör som han vill helt enkelt.

"Jag är den jag är" är ett direktcitat från Bibeln. 2 Mos 3:14 Gud säger så till Mose i Skapelseberättelsen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/29/08, 5:02 PM
#8

men det är väl skillnad på helande och förbön?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
1/29/08, 5:08 PM
#9

Jo det kan man väl säga - vi ber för att folk skall bli friska och det är förbön. Vi lägger händerna på folk och ber att de skall bli friska - men som jag ser det är det fortfarande förbön - eftersom det är Gud själv som avgör om han skall hela eller inte även då.

Helande - det är när vi blir friska - det behöver inte vara kroppsligt - det kan även vara själsligt. Helande är inte ett resultat av förbön - som jag ser det - utan som en underbar hälsning från vår Fader som älskar oss.

Om helande bara vore ett "resultat" av handpåläggning - vore det vi som bestämde när det skulle fungera och inte fungera - så är det tack och lov inte.

Det finns människor som har en gåva att lägga händerna på folk och be för att de skall bli friska - jag har själv blivit helad på det viset ett flertal gånger - men det innebär inte att de själva kan bestämma att det skall bli så varje gång.

Gud råder och Gud bestämmer - vi är bara (förhoppningsvis) ödmjuka redskap.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/29/08, 5:30 PM
#10

ok.. då förstår jag hur du menar.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Gronstedt
1/29/08, 5:53 PM
#11

#6: Jag menade "healing" så som vissa New Age:are tillämpar det, inte "helande" i betydelsen helbrägdagöra.

Linn
1/29/08, 5:59 PM
#12

#11 ok.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Santhe
1/29/08, 11:45 PM
#13

#1: Du tänker möjligtvis på Matt 12:22-28

#11: Nu blir jag lite nyfiken, hur helar vissa New Agare? Ah, du menar med stenar och kristaller?

Hm, då tänker jag att Gud har ju skapat dessa stenar, och om han nu har lagt ner vissa energier som kan hela och ge god energi. Varför skall vi då inte använda oss av det.

Förbön verkar vara att man ber, tänker gott till den andre. I förbön kan endel också tala i tungor vilket borde syfta till att bygga upp den andre, då den helige anden hjälper till. Man lägger även händerna på varandra under förbön, om så önskas, då tolkar jag det som att Gud förmedlar kraft genom förebedjaren.

Om en person inom New Age helar och ger sin kraft till en annan, var hämtar personen då tillbaks sin kraft. För det går väl inte bara att ge sin kraft till andra utan att få igen den?

Annons:
Gronstedt
1/30/08, 2:49 PM
#14

#13: Det finns tydligen en del som sysslar med "fjärrhealing", alltså att man på något sätt sänder läkedom till någon som finns någon annan stans. Det låter ju ganska likt förbön, tycker jag.

Tack för alla svar!

Margareta
1/30/08, 6:19 PM
#15

Vi ber ofta för folk som inte är närvarande.

Det finns många som berättat om hur de känt sig burna genom olika sorters mer eller mindre svåra situationer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/30/08, 6:26 PM
#16

#15 ett fint exempel på det är är jag. :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
1/30/08, 9:31 PM
#17

Absolut MazarinRebus - Du är ett jättebra exempel - vi som varken har träffat dig eller pratat i telefon med Dig - kan ändå ta Dig till våra hjärtan och be för Dig.

Det växer någon slags kärlek när man ber för en person.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/30/08, 9:35 PM
#18

Och det märks tydligt den extra kraften ni gett till mig genom era böner. :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Sussi
1/30/08, 9:54 PM
#19

JAg ser på det såhär, då kristna ber för någon, alltså förbön, så är människan en kanal för Gud/Jesus. Det är Gud som helar genom människan, en människa i sig själv kan inte hela.

Om en person blir helad i något annant namn så finns det ingen annan källa än satan, harsh but true. Det finns inget mellanting.

Skadlig
1/31/08, 9:29 AM
#20

#19 Jag tror att människor kan bli helade i andras namn men jag tror ändå att kraften kommer från Gud. Den onda sidan tror jag bara kan göra chimärer av godhet så kraften måste alltid komma från gud.

Annons:
Gronstedt
1/31/08, 9:35 AM
#21

Anser ni kristna att den energi som genomsyrar världsalltet är ekvivalent med Jahve? Och att om en människa kanaliserar den, så är det den gudomliga kraften som verkar genom människan?

Om så, är det då Jahve eller människan som styr?

#19: Måste den som utför healing åberopa den "rätta" gudens namn för att helandet inte ska vara av Satan? Eller räcker det att den som utför healing känner sig kanalisera en god kraft?

AgnetaJ
2/1/08, 1:26 AM
#22

Man kan säkert bli helad i olika namn. Läser du om Mose så ser du att även Faraos spåmän kunde förvandla käppar till ormar. Gud låter det regna över både onda och goda. När lärjungarna frågade Jesus om de skulle dra upp ogräset bland vetet, så sa han nej, för då kunde de också dra upp vetet. Bara Jesus frälser. Bara Jesus kan ge dig evigt liv. De som jublar över framgång, pengar och lycka i egen kraft här på jorden, har redan fårr ut sin lön. Vad tjänar det till när du inte kan ta med dig något när du går? Jesus ger dig allt vad du behöver när du ber. Också helande.

Sussi
2/1/08, 1:34 PM
#23

#20 Människor kan bli helade i andras namn men jag tror inte att det kommer frpn Gud då. Kraften kan komma fån Satan också, det är ett sätt av hand att leda människor bort fårn Gud och göra oss förvirrade.

#21 Jag vet inte om jag förstår frågan din rätt men man brukar be om helande i Jesu namn. Ber man i någon annans namn eller kraft så kan det inte komma från Gud och som jag sade så finns det inget mellanting.
 Du får gärna vidarutvecka frågan så att tröga jag förstår den ;)

#22 Jag är inte så bekant med gamla testamenetet men men visst kan man bli helad i andras namn men vilken är källan då?

Gronstedt
2/1/08, 1:50 PM
#24

#23: Jag undrar om det är viktigt vilket namn man sätter på kraften. Måste man liksom använda ordet Jesus för att det ska "gillas"?

Eller är det så att det är Jesus och/eller Jahve som bidrar med kraften, oavsett vilket namn man använder (om man nu inte specifikt vänder sig till någon "ond" kraft), eller om man bara "tänker gott" utan att använda något namn alls?

#22: Det där med evigt liv är det främsta skälet till att jag inte kan vara kristen. Jag vet att själva grundsatsen i kristendomen är att man (om man "sköter sig") får leva vidare för evigt i himmelriket. Men jag har svårt att tänka mig något hemskare än att inte dö när jag dör … Jag utvecklar gärna detta mitt synsätt, men jag vet inte om detta är rätt forum? Den som vill diskutera detta är välkommen att fråga Glad.

Skadlig
2/1/08, 2:29 PM
#25

#24 Tror snarare att hörnstenen är Jesus faktiskt. Tycker mer att himmelriket är något av en eftertanke :)

Jag vill gärna höra mer om dina tankar om det men jag tror att du borde skapa en ny tråd om det i så. OT kyrkkaffe är kanske rätt ställe att lägga den på. Kan flytta den senare om den råkar glida in mer på Jesus :)

Gronstedt
2/1/08, 2:38 PM
#26

Skadlig, skapa en tråd och ställ en fråga om du vill, så ska jag se om jag kan förklara.

Jag trodde centrumpunkten liksom var löftet att "den som tror på mig ska inte dö utan ska ha evigt liv". Att det var det som var Kristi återlösning, att det var det Jesus köpte åt oss genom sin död på korset. Att Jesu offer gav människan en chans att "slippa ifrån" konsekvenserna av syndafallet och åter kunna få komma till nåd. Det betyder ju på sätt och vis att Jesus är centrum, förstås, men mer Jesu handligar än Jesu person Fundersam …

Margareta
2/1/08, 4:25 PM
#27

Gronstedt - det där #26 lät som att Du fattat hela galoppen…

Centrumpunkten är Johannes 3:16 - det är därför vi kallar den "Lilla bibeln"

Ur minnet:
Ty så älskade Gud hela världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom icje skall förgås, utan hava evigt liv…

Jesu handling var ju just att han dog för oss - för att återupprätta kontakten med Gud…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Sussi
2/4/08, 7:03 PM
#28

#24 Jag tror inte att du slaviskt måste använda hans namn konkret sådär, han ser ju till hjärtat. Men mycket mycket vanligt är att man gör det och det skulle jag göra eftersom det finns en kraft i att använda det.

Jag hoppas för Guds skull (haha) att jag skriver rätt här nu, detta är vad jag tror iaf.

[akumas7]
4/19/09, 3:49 AM
#29

Vilken intressant tråd, deta måste jag vara med i Oskyldig

Healing är got för man hjälper andra människor att må bättre. Även om det bara är för stunden, det är inte magi. Jag skulle nästan säga att det är en gåva från gud till den människan som har den.

Bön är ju också en sårts healing. Jag har dock aldrig behövt att be!
Jag talar och kominuserar med Gud och Jesus, jag tror jag aldrig har haft en riktig fader vår vi är i hemmelen bön en ända gång.

mayolica
4/19/09, 5:13 PM
#30

I det stora hela är det ungefär samma sak med healing och förbön,i båda sakerna plockar man fram en possitiv harmonisk energi som man förmedlar till andra.

Jag håller på med reiki, tanken med reiki är inte att man ger av sin egen kraft utan "universums helande kraft" Man önska människor det högsta goda och vad jag har förstått så är det något liknande som görs i förbön,det är bara tankesättet som är olika energin ger samma harmoni. Jag är inte kristen,men jag har varit med och fått förbön i kyrkan, annars hade jag inte kunnat jämföra dom sakerna och veta hur det känns.

~ mayolica ~

OlgaMaria
4/22/09, 1:04 PM
#31

#1 Du säger ungefär att så länge som resultatet är gott måste källan vara god. Jesus talar här om utdrivning av onda andar endast! Han säger att Satan inte kan driva ut sig själv. Satan kan inte driva ut onda andar ur en människa.

Men det står inget om helande i denna text, Matteusevangeliet 12. Grejen med Jesus är att han kan ta bort sjukdom totalt, men Satan kan bara ta bort något för att ersätta det med något annat.

Till alla: Jag har skrivit om detta i andra trådar. Jag är mycket skeptisk mot New Age och jag är orolig för dem som tror att medlen är goda så länge tanken är god.

Jag kopierar här in vad jag skrivit i en annan tråd:

GT ser väldigt allvarligt på all religiositet som inte har med Gud (Jahve) att göra. Jag tror det gäller fortfarande (inte straffen, men att Gud inte tycker om det).

3 Mos 20:27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.

5 Mos 18:10 Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri,
5 Mos 18:11 ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda.
5 Mos 18:12 Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

2 Mos 20:3 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2 Mos 23:13 Se till att ni i allt håller det jag har sagt er. Andra gudars namn skall ni inte nämna. De får inte höras från din mun.

Självklart förlåter Gud om man hållt på med sådant. Men han är tillräcklig för oss. När vi lär känna honom genom Jesus behöver vi inte längre hålla på med New Age.

Jag hörde om en kvinna som hade en reiki-healing-klinik i Ukraina. Massor med människor blev helade genom henne. Efter många år kände hon att hon ville söka upp sina gamla patienter och se hur det var med dem. Hon upptäckte att ingen av dem mådde bra. De var fortfarande helade från det hon helat dem från, men många hade depressioner, sömnsvårigheter, kroniska sjukdomar, smärt-sjukdomar och många hade tagit livet av sig. På det stora hela var det inte bättre! Den kvinnan blev sedan kristen och slutade med reikin.

Jag hörde om en annan lite pojke i Afrika som blev helad från en allvarlig sjukdom av en "medicinman". Han fick ett halsband med en amulett som skulle skydda honom mot sjukdomen. Han var sannerligen frisk, men en kristen pastor träffade den här pojken senare och pastorn kunde urskilja att det var något som inte stämde med den där amuletten. Han öppnade den och i den stod det - "den här pojkens själ tillhör Satan". Pastorn begärde pojken fri i Jesu namn!

En kompis kompis förlorade sin sambo i Tsunamin. Hon gick till någon som kunde tala med döda, och hon fick kontakt med sin döde sambo. Hon var övertygad om att det var han därför att han sa saker som bara han kunde veta. Tyvärr känner djävulen till våra hemligheter också. Det var tydligt att det hela inte var bra för den här tjejen. Hela hennes liv handlade om att få prata med sin döde sambo, i flera år. Hon kunde inte gå vidare… Jag vet inte hur det gick sen.

New Age kan verka otroligt "snällt" många gånger men det finns många gånger en mörk andlighet i detta som vill binda människor. Som kristna är den helige Ande allt vi behöver!

Jag är absolut säker på att Gud inte talar genom tarot och liknande. Då skulle han gå emot sitt ord. Vi kan ändå få reda på "sanningar" på detta sätt, men vi drar samtidigt mörk andlighet över oss och det är det inte värt någonstans!

Om vi vill ha vishet ska vi komma direkt till Gud -

Jak 1:5 Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.

Gud ger oss den vishet vi behöver. Genom tarot och annat kanske vi får en del "vishet" som vi inte alls behöver. Gud vet vad vi behöver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
4/22/09, 1:32 PM
#32

#31 Du refererar Gamla testamentet.

Jag har skrivit tidigare att jag tror att Jesus var en stor new ageare på sin tid. Den förste faktiskt…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
4/22/09, 1:53 PM
#33

#32 GT råkar vara en viktig bok för kristen tro. Varför påpekar du att jag gör referenser till GT? Gud vill väl att vi ska ha bara honom som vår Gud lika mycket nu som han gjorde för 5000 år sen?

De första kristna lämnade inte GT bakom sig. Så här säger Paulus om det:

Apg 24:14 Men det bekänner jag för dig att jag enligt 'den vägen' som de kallar för en sekt, tjänar mina fäders Gud på det sättet att jag tror på allt som är skrivet i lagen och hos profeterna.

Jo, Jesus förnyade minst sagt, kan man säga! :) Men han stod inte för pluralism när det gäller religion och tillbedjan av gudar.

Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
4/22/09, 2:12 PM
#34

Du behöver inte skriva Bibelord hela tiden.

Jag vet att GT också är en viktig bok men jag läser den mer som en slags historiebok.

Du säger ju själv att Jesus minst sagt förnyade och det är därför jag "skämtsamt" kallar honom för den förste new agearen. Det måste ju ha varit väldigt kontroversiellt, det han predikade. Han blev ju t.om korsfäst för detta.

Världen utvecklas och kan vi inte följa med och inkludera vår Kristna tro i allt nytt såsom vetenskap, nya rön, nya rörelser, andlighet m.m. så tror jag vi är illa ute.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
4/22/09, 2:28 PM
#35

Jag tror att det är Guds uppgift att förnya och att bygga sin församling. Han har förnyat sitt förbund med oss genom Jesus.

Jag tror det är Gud som ska inkludera mig i sig själv och att jag genom detta ska förvandlas och inte att jag ska inkludera Gud i mig och förvandla honom efter hur mitt liv och min värld ser ut.

Rom 12:2 Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.

Varför ska jag inte citera Bibeln? Jag har inga ord som kan rädda. Det har bara Gud.

Självklart vill jag ta till mig fakta så länge de är sanna, men om någon människa hävdar att något är sant som inte är det och som strider mot Bibeln så står Bibeln högre för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
4/22/09, 2:34 PM
#36

Rom 12:2 Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.

Det är ju precis det jag menar Sinnets förnyelse.

Vi väljer det som är gott och hoppas det behagar Gud. Vi ska pröva…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mammi
4/22/09, 7:06 PM
#37

Klokt skrivet bumblebo!

Maria
4/22/09, 7:43 PM
#38

#37 TackGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Camillhe
4/22/09, 8:37 PM
#39

Du har så rätt Theresia

Santhe
4/22/09, 10:21 PM
#40

Mycket bra skrivet Theresia

mayolica
4/26/09, 9:56 PM
#41

#31 . Jag tror inte att man i första hand behöver skylla på reikin att dom inte mådde bra,ibland uppstår det oxå historier för att någon vill skrämmas.

Dom personerna du hörde mådde dåligt efter reiki mådde antagligen inte bra innan heller,det är inte så att man bara kan trolla bort problem och sjukdomar hur som helst.

Reiki hör inte heller ihop med någon religion, det finns kristna som använder det nu för tiden,och har funnits sedan långt tillbaka i reikins historia.

~ mayolica ~

Annons:
OlgaMaria
4/27/09, 12:19 PM
#42

#41 Ja du… hon som hade kliniken blev i alla fall orolig över att detta hade med reikin att göra, och hon hade ju förväntat sig något bättre än vad hon såg hos alla dessa människor. Det ledde henne till att lämna reikin i alla fall. Jag litar på hennes historia.

Anledningen till att Gud helar genom Jesus är för att människor ska komma till tro på honom. Och anledningen till att människor blir helade genom kristna är för att de ska tro evangeliet som de kristna predikar.

Sedan kommer inte alla som blir helade till tro… men om helandeundret inte pekar mot Gud och mot evangeliet om Jesus så följer det inte en biblisk modell och jag tror inte att Gud då står bakom det.

Guds högsta mål med oss är inte att hela oss på den här jorden utan att föra oss in i evig frid med honom. Helandet är ett medel och inte ett mål för honom.

Detta är vad jag tänker. Sen att jag också starkt kan känna att reiki inte är från Gud, är en annan sak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mayolica
4/29/09, 2:24 PM
#43

#42 Visst kvinnans berättelse kan mycket väl vara san,hon borde rimligtvis inte ha någon anledning att hitta på något sånt. Förstår mycket väl att hon blev rädd och slutade med reiki, om hon trodde att den orsakade att människorna blev sjuka eller tog livet av sej.

Jag tror inte att reikin orsakar sådant utan att problemen fanns innan,reiki funkar inte på det sättet att det efter några behandlingar trollar bort alla sjukdomar och prolem,det är heller ingen garanti att man inte kan få nya sjukdomar i framtiden. Fortsätter man leva som innan kommer problemen tillbaka. Kvinnan hade antagligen haft för stora krav på reikin och blev besviken när den inte motsvarade hennes förväntningar. Då är det bättre att se på reiki som friskvård  antistressbehandling,en stunds avkoppling som gör att kroppen får lite mer energi och lättare kan återhämta sej om man är trött och känner sej lite utmattad.(det är det som reiki är godkänd för)

Jag tror att allt helande kommer från en och samma källa och tycker inte att man behöver blanda in någon religion i olika terapier och behandlingar. Vi har olika sätt att tro och jag tycker att var och en ska kunna få tro på det som känns rätt för den personen,så länge ingen kommer till skada på grund av någon religion så är det ok.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: