Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2075 ggr
Livelive
2008-02-03 13:05

SYND

jag förstår inte den här biten med synd. Kristendomens budskap är kärlek och fred. och vem vill inte ha det? Men var kommer all denna synd in då? Skall man vara syndig just pga att man inte är Gud, utan människa? Är inte alla de som är kristna en del av Gud? och kan därför inte vara syndiga? är det synd som menas då när man går ifrån Gud i tankar o handlingar? är inte Guds kärlek villkorslös? Är man bara värd o älskas om man tillhör kristendomen då? Hur går det då för resten av världen som inte är kristna? Är det inte det viktigaste att man vill gott med denna värld, oavsett om man är kristen eller inte? Varför skall vi dela in oss i fack….har vi inte krigat tillräckligt i religionens namn…  Jag vill tro på kärleksbudskapet men det som kallas synd stör mig. Är man syndig bara för att man finns till…?

många frågor från en som söker…

Annons:
Margareta
2008-02-03 13:10
#1

Synd betyder skild från Gud - eller det i mitt liv som skiljer mig från Gud.

Synd är inte alltid det som det sägs vara.

När jag var barn ansågs det som synd att spela kort och att dansa. Det beror så klart att man längre tillbaka sammankopplade det med ett leverne som gjorde att man inte var så glad i att gå upp och gå i kyrkan på söndagen. Det är ju inte själva kortleken eller dansstegen som är syndiga utan om mitt liv (när jag utför just detta) skiljer mig från Gud.

Inte så enkelt att förklara.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
2008-02-06 00:28
#2

1 Joh 3:4 definieras synd som "överträdelse av lagen

Jag anser att det finns  olika sorters begrepp vad gäller synd.

Vi har tio Guds bud:

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn.

4. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den.

5. Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som HERREN, din Gud, ger dig.

6. Du skall inte mörda.

7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

8. Du skall inte stjäla.

9. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

De här buden gäller fortfarande men skillnaden nu är att Jesus dog för oss och vi kan nu blir förlåtna för brott mot de tio budorden utan ritualer och blodsoffer. Men det är fortfarande en synd att begå avgudadyrkan, stöld, mord, lögn och sex utanför äktenskapet.

Dessutom står det att alla synder är lika stora inför Gud, det är alltså lika fel att ljuga som att mörda. Ett koncept som ofta är oerhört svårt för oss människor att förstå. 

Sedan har vi  den enskilda synden, dvs saker som din ande inte mår bra av och som kommer mellan dig och Gud. Det kan variera väldigt mellan olika personer, för mig tex så älskade jag böckerna Sagan om Isfolket av Margit Sandemo (47 st) och läste dom om och om igen. Men efter ett tag kände jag väldigt starkt att dom här böckerna påverkar mig negativt och min tro så jag gjorde mig av med dom. Men andra människor kanske kan läsa dom utan att bli så negativt påverkad och då kanske det inte är synd för dom.

Kanske blev lite rörigt för som vanligt skriver jag sent på kvällen när jag är rejält trött. Men hoppas att du fått svar på dina funderingar.

Livelive
2008-02-06 21:45
#3

mmmmmm. tack för era svar…. det där med lagar……lite som i ett samhälle…..man begår brott /synd. man får skona sina brott/ synder.

rallykillen
2008-02-29 23:13
#4

2#

Va???? Jag trodde det stod "du skall inte mödra"! jag är dyslektiker och trodde givetvis att man inte fick skaffa barn! 

Bara en spontan fråga
Hur biktar man och vart?

Conrad
2008-02-29 23:29
#5

Välkommen dyslektiker, då behöver jag inte känna mig ensamen i den skaran.

kajsa56
2008-03-01 01:39
#6

en definition på synd är - att missa målet…

Annons:
Margareta
2008-03-01 13:27
#7

Biktar gör man tillsammans med en präst - de har total tystnadsplikt - gäller även inför domstol.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Conrad
2008-03-01 16:07
#8

Bikt behövs det?

Be om förlåtelse hos Jesus och du får det. Jesus svarade Gå och synda inte mer.

Sedan skall du om det har drabbat någon skall du göa upp med honom (henne)

Skadlig
2008-03-02 22:50
#9

#8 Tror att det ibland kan vara skönt att prata med en människa, speciellt när/om man känner sig vacklande i tron

Rauija
2008-06-08 20:33
#10

#7

Är det rätt tycker du?

Att en präst har så stark tystnadsplikt?

tinaoskarsson
2008-06-08 23:41
#11

#10 Vi behöver ju knappast fundera över om det är rätt eller fel. Nu är det som det är och är någon passionerad över en förändring på den punkten så blir det väl det så småningom.

#0 Du har många bra frågor. Just frågan om synd kan för många kännas extra jobbig. Genom att få ett samlingsnamn för allt som kan gå fel i livet så låter det som om att allt är syndigt. Så är det naturligtvis inte. Dessutom är det inte säkert att det som är synd för mig är synd för någon annan.

Jag har också märkt att min egen definition på synd förändras ju närmre Gud jag kommer. Tex kändes det inte som en synd då jag under fyra år bodde sambo. När jag sedan gifte mig berodde det till stor del på att jag kände mig obekväm inför Gud pga mitt samboskap.

Enligt Bibeln så är Gud helig och kan inte ha samröre med sådant som inte är heligt. Vår strävan ska alltså vara att leva så heliga liv som möjligt. Men som jag förstår det är Gud en barmhärtig gud som ser vår innersta längtan, Han ser när vi strävar åt rätt håll. Därför är vi inte heller syndiga bara för att vi inte räcker hela vägen. Men när vi inte räcker hela vägen kan det vara gott att be Gud om förlåtelse och få börja på en ren sida igen.

Jesus tog varenda synd på sig och betalade straffet genom att dö i vårt ställe. På så vis behöver vi kristna heller inte leva åtskilda från Gud. Vi har så att säga dött från vårt eget liv och lever Jesu liv.

Rauija
2008-06-09 01:08
#12

#11

Ja, men största sannolik så ändras snart den lagen

Eftersom Sverige inte är ett Kristet land längre.

Ijin
2008-06-09 01:37
#13

#12 Psykologer har också tystnadsplikt? Präster är en typ av Psykolog. Inget mer…

Annons:
Rauija
2008-06-09 13:37
#14

#13

Psykologer har tystnadsplik ja.

Men om någon erkänner ett brott gäller den inte.
En psykolog är skyldig att vittna om den bli kallad

Ijin
2008-06-09 13:42
#15

#14 Präster skulle antaligen göra samma sak, eftersom att gömma ett brott är nog inte att göra som gud vill;)

Rauija
2008-06-09 13:47
#16

#15

Där har du fel.

Det finns flera exempel på det

Ijin
2008-06-09 13:59
#17

#16 Då har ju prästen inte uppfyllt sitt jobb gentemot gud. Väldigt lätt;)

Religon och liknande är lätt att manipulera, därav att man kan göra krig av det med.

Upp till toppen
Annons: