Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2092 ggr
JanLindgren
2/3/08, 2:00 PM

gudaväsenden

Hej!

En liten fråga som inte har så mycket med Jesus att göra, möjligen med hans härstamninig.

Hur ser ni kristna på  1 mosebok 6:1-4? Hur påverkar dessa verser er relation till Gud? Har människan gudomliga gener? Finns det bara manliga gudaväsenden?

MVH

Jan Lindgren

Annons:
Margareta
2/3/08, 7:10 PM
#1

JanLindgren - Du måste verkligen ha problem med Bibeln och särskilt texterna i gamla testamentet.

Den som kämpar så hårt med Bibeln som Du gör brukar vara sökt av Gud på ett särskilt sätt.

I Apostlagärningarna finns en berättelse om hur Saul förföljer de kristna. När Saul senare möter Jesus och blir Paulus - blir han den största av apostlarna.

Jag kan inte se annat än att något stort är på väg att hända Dig JanLindgren och jag ber Herren min Gud Jesus Kristus att han skall visa sig för Dig! Han som är större än allt annat och som när Du minst anar det - bara står där och bultar på ditt hjärtas dör - i hopp om att få komma in och hålla måltid med Dig.

Missa inte den chansen !

Apg 8:1
     

Också Saul tyckte det var riktigt att han dödades.

 

Saul förföljer de kristna
Den dagen började en svår förföljelse mot församlingen i Jerusalem, och alla utom apostlarna skingrades över hela Judeen och Samarien.

Apg 8:2
     

Några fromma män begravde Stefanos och höll stor dödsklagan över honom.

Apg 8:3
     

Men Saul for hårt fram mot församlingen. Han trängde in i hus efter hus, släpade bort män och kvinnor och lät sätta dem i fängelse.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

JanLindgren
2/3/08, 9:38 PM
#2

Hej Margareta!

Det är snällt av dig att be för mig men det hjälper nog inte. Jag är en fruktansvärt nyfiken person så det är därför jag frågar. Bibeln är en intressant bok som påverkat många människor. GT tycker jag är speciellt intressant för den visar lite vad en nomadstam behövde för att överleva. Dessutom är det mycket häftiga historier som slår tv-programmen. Det stycket jag frågar om är intressant eftersom man kan undra vad som hände egentligen. Besök från rymden? Kvinnor lurade av främmande besökare? Ett försök att förklara otrohet?

I min ungdom var jag troende men sen började jag läsa Bibeln och då försvann tron snabbt. Nu har jag ganska ofta läst Bibeln i 45 år och blivit mer och mer ateist. Det är förvånansvärt ofta troende har mycket grunda kunskaper om Bibeln. Jag tror att många fler skulle bli ateister med bättre bibelkunskap. Jag tycker det är viktigt att försöka förstå de som tror på Bibeln så det är därför jag skriver här. Blir du störd av det så får du säga ifrån så ska jag sluta.

MVH

Jan Lindgren

Linn
2/3/08, 10:50 PM
#3

Där ser man, jag trodde du var kristen Jan.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
2/4/08, 1:00 AM
#4

Någonstans i sitt hjärta är han nog det MazarinRebus - han har bara kommit på kant med någon i tillvaron och känner sig besviken. Jag har svårt att tro att någon annars skulle lägga ner så mycket tid på att bevisa något som inte finns - nämligen Gud Fader och hans son Jesus Kristus. Det verkar lite förspilld tid på något vis.

Nej - jag blir inte störd Jan - bara nyfiken på vad som har hänt Dig! Det får mig bara att vilja be ännu mer!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2/4/08, 11:21 AM
#5

#0 Fascinerande fråga men jag önskar att det fanns lite mer text där. Känns som om det finns en intressant historia där men eftersom det står så lite och är så pass annorlunda från resten av bibeln så har jag svårt att spekulera.

Skadlig
2/4/08, 11:23 AM
#6

Hur ser du själv på det avsnittet?

Annons:
billyboy
2/4/08, 10:59 PM
#7

Ja, ett bra sätt att samtala är att själv ge sin åsikt eller tolkning som en inledning.:)

JanLindgren
2/5/08, 9:22 PM
#8

Hej!

Stycket är också intressant på grund av likheterna med marialegenderna. 

MVH

Jan Lindgren

Amiechan
2/13/08, 12:14 AM
#9

Gudasönerna brukar jämställas med Heroerna (alternativt att deras barn med människor blev Heroer) i den hellenistiska världsbilden.

Mycket av det som står i Bibeln är historia för mig - inte på det viset att det som står är sanningen om vad som hände utan som så att det judiska folket mindes och försökte bevara sina urgamla minnen i sin historieskrivning. Bragder förstoras på samma sätt som bytet i fiskehistorier. Och till slut finns inte mycket kvar av sanningen utom historien.

Maria
2/13/08, 2:40 PM
#10

#9 Jag tycker du gör en bra beskrivning av hur du använder bibeln som historiekunskap.

Till övriga så kan jag bara tycka att det är beklagligt att svara att man ska be för någon. Det är ganska typiskt för vissa kristna vekar det som. När man inte har kunskap eller argument så tar man till med bönen.

Jag är kristen och skulle någon ställa en fråga till mej som jag inte vet svaret på så får jag väl säga det då. Inte "klappa någon på huvudet" och säga att jag ska be för dig. Det är ju precis som om personen i fråga inte vet sitt eget bästa.

För att sprida det kristna budskapet så bör man bemöta alla med respekt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: