Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1192 ggr
Conrad
2008-01-06 15:21

Under i vår tid

Jag var, skulle kunna kalla det besatt av svartsjuka.

Julen 79 flyttade mitt x från mig och våra två barn, hon valde en annan. Eftersom jag blev frälst 1959 och uppväxt i kristet hem  var dans och krogar tabu för mig. Men under min tid med xet 18 år gick jag inte till kyrkan, men läste min bibel varje dag och bad för mig själv.

Men nu efter skilsmässan skulle jag ta igen vad jag tyckte jag förlorat innan jag gifte mig. Jag skulle lära mig dansa och ha roligt med "brudar" Men att vara ute i svängen och vara nykter var konstigt för folk man träffade (min tro var orubblig) Det hände att jag träffade ett antal tjejer och jag gick ut med den tanken att det skall bli något varaktigt mellan oss, men förhollandet sprack oftast p.g.a. jag var svartsjuk jag litade inte på någon.

Efter en tid träffade jag min nuvarande fru och vi blev bjudna av ett kristet par att följa med till kyrkan. Där fick jag be om förlåtelse för mina tidigare "övningar " och min sambo bvlev frälst där. Vi gifte oss där och hon döpte sig där. Men min svartsjuka bestod om någon karl hejade och log mot henne blev jag alldeles förstörd. För att inte säga om hon log eller fick en kram av en karl. Om hon skulle åka bort till syster eller föräldrar blev jag alldeles tokig, för att inte tala om vilket förhör det var när hon kom hem. Ibland var jag tvungen att åka och kolla vad hon gjorde. Det slutade att hon flyttade ifrån mig. Men eftersom vi har en Herre i himmelen som har koll på läget skickade han ett kristet par att hjälpa oss, dom frågade får vi hjälpa er ?

Det gick många resor till dom och till psykologer även andra vill hjälpa oss. Min fru hade börjat på bibelskola och flyttat tillbaka hem, men min svartsjuka var oförändrad. Vänner som såg mig sade att jag blev alldeles svart i ögonen när jag blev så svartsjuk, det var en pina även för mig folk var rädda för mig. Vi fick bibelverser att läsa vi lärde oss hur vi skulle be inget hjälpte. Ibland trodde jag att jag inte var svartsjuk men nej.

Men en kväll hos paret som erbjöd hjälp var min fru i köket med parets fru och jag och mannen satt och bad och läste i bibeln under bönen när han bad blev som det ljus i huvudet på mig och en frid och lung kom över mig, jag kände påtagligt att jag var befriad från svartsjukan.

En väcka efter skulle bibelskolan åka till Ukraina och min fru var med, då fick jag pröva om min befriels håller. Det är ca 12 år sedan och den håller än i dag. Sedan dess har Herren använt oss men det skall jag återkomma om senare. Mitt dansande och liv i svängen min prövning var med i Herrens test av oss, för att använda oss. Jag tackar Gud för att han befriade mig. Conrad

Annons:
Margareta
2008-01-06 18:16
#1

Tack Conrad för en starkberättelse. Svartsjuka är verkligen inget att leka med - det kan förstöra så mycket.

_Tack Käre Herre för att det går att bli befriad även från sånt!
_Tack för Conrad och hans fru och för att Du hjälpte dem igenom.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
2008-01-06 19:03
#2

Svartsjuka har förstört de senaste tre förhållande min pappa har haft. När han var gift med min mamma hade han anledning till att vara det, dock inte de andra tre gångerna. Nu är han gift igen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Upp till toppen
Annons: