Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2894 ggr
arneboy
2008-01-16 21:29

Vill Jesus mig illa?

Efter att jag funnit Jesus och blivit kristen 2003 så har både min fru, mina vänner och min katt lämnat mig. Vill Jesus mig illa, eller vill han visa att dessa människor kan vara skadliga för mig på något sätt? Jag har även fått hål i tänderna och löneavdrag. Hur ska jag tolka detta???

Annons:
Linn
2008-01-16 21:35
#1

jesus kanske har andra planer för dig, och sedan kanske du har borstat tänderna dåligt under tiden. :) jag tror inte att Jesus bestämmer allting så in i minsta detalj som tex hål i tänderna, dom kommer nog ändå, tror jag.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

arneboy
2008-01-16 21:40
#2

Jag klandrar inte Jesus. Istället prisar jag honom för att han vill visa och hjälpa mig till en sundare tillvaro. Och det har jag nu utan min exfru och mina okristna, tvivlande vänner! Jag ville hjälpa dem alla in i Guds fantastiska värld, men alla vände de mig ryggen. Men jag mår bättre utan dem, det har Jesus bevisat! Jag har nu köpt ny platt-tv, elektrisk biktstol och skänker 50 kronor till Kristna Rädda Barnen varje månad, och mår mycket bättre.

Conrad
2008-01-17 23:49
#3

Det är ju så att om man säger ja till Jesus, så blir motståndarn vred

Dom i din omgivning som inte sagt ja till Jesus är kompis med motsåndarn. För det står skrivet att den som inte är med mig är mot mig, altså dom ofrälsta. Därför har motståndarn intalat dom att lämna dig, för att om du lämnar Jesus så blir dom kvar hos dig (fru och väner). Men du valde rätt. Vi kan också läsa att Jesus har vunnit seger så om vi står på hans sida så är vi delaktiga i hans seger. Man förstår det inte till att börja med men segern kommer du har redan börjat se den.

Elektrisk biktstol förstår jag inte, för mig värkar den vara okult. Släng ut den!!

För allt som är okult skall man göra sig av med, Det gäller tavlor böcker mm. om du inte vet vad okult är bör du få undervisning om detta. Och det kan ske här på forumet.

Jag brukar få tilltal från den HELIGE ANDE, Jag misstänker att din fru höll på med okulta saker.

Jag vill gärna fortsätta med den här tråden för jag har en del kunskap och erfarenhet av okulta saker och göranden. Jag skall be för dig, och återkommer gärna.Glad

arneboy
2008-01-18 00:21
#4

Hej conrad och tack för svar!

här kommer en lista på saker i mitt hem jag misstänker kan vara okulta:

* några marilyn manson-affischer
* en lampa gjord av grisblåsa
* en rosa diskborste
* en bok skriven av en homosexuell man
* en bok skriven av en svart kvinna
* en bok skriven av en blind man
* en tekanna med en bild av Alice i underlandet
* leverpastej i kylskåpet
* en inneboende kommunist

Tack för att du har berättade det där med okulta saker för mig! Innan jag ska köpa något tänker jag nu alltid: Är detta okult eller ej?
Också om jag passerar någon sak i mitt hem som verkar okult så stannar jag och tänker efter. Men jag har ett problem, i min tidiga ungdom skaffade jag mig en tatuering av en frodig ung dam på vänster arm, hur ska jag göra?? finns det något sätt jag kan få bort den på, och hur mycket kostar det? eller är det okult att ta bort tatueringar?? jag vågar inte ha t-shirts längre..

Conrad
2008-01-18 16:41
#5

Det är ju bedrövligt med den rosa diskborsten,men den är väl snart slut. Och det är ingen fara med leverpastejen, om du inte rör den så går den bort själv efter ett tag.

Tatueringen: Kvinnan är av Gud skapad, om hon är avbildad på din arm eller på väggen och heter Marilyn vad är skilnaden.

Det du gjorde i din ungdom och har ångrat har du fått förlåtelse för när du tog emot frälsning. MVH Conrad.

arneboy
2008-01-19 16:01
#6

hej conrad.

vänligen besök www.google.com och sök på Marilyn Manson.

Annons:
Conrad
2008-01-19 22:55
#7

Jag förstod att  Marilyn var en kvinna.

Hårdråck Behöver inte vara jävulsdyrkan. Det fins ju kristen hårdråck. Vad den här mannen pysslar med kan jag inte uttala mig om. men jag brukar om jag är osäker på om det är okult eller inte välja den säkra sidan och inte befatta mig med saken.

Vad en kristen har för möjlighet att i ett osäkert avgörande eller ställningstagande, fråga den helige Ande

Om man är frälst och tagit ställning för Jesus, har man möjligheten. Det är ganska enkelt bara fråga den helige Ande och svaret kommer ganska snart. Hur då? jo det ställningstagande man beslutar känner man frid inför, då är det rätt.

Det första budordet som är skrivet lyder: Du skall inga andra Gudar hava jämte mig. Alltså om man har valt Jesus och avgudar ett poppband eller en peson eller saker, då bryter man mot första budordet.

Lorizza
2008-01-20 16:57
#8

Klart han vill! Du är nog en mycket ond människa…

Conrad
2008-01-20 23:14
#9

Den där rövaren som hängde bredvid Jesus, som ångrade vad han hade gjort, Han ångrade och hade en enkel önskan, Jesus tänk på mig när du kommer  till paradiset. Vad hände? allt förändrade sig. Se rdan i kväll skall du vara med mig i paradiset. Jag tror han hade varit en mycket ond människa.

Jag tror inte att arneboj är ond!

MVH Conrad

veka
2008-01-20 23:46
#10

Till 2#

Det sättet du skämtar på håller inte i längden…jag lovar.

Du är ute på mycket hal is….var försiktig.

Det man sår får man ju skörda eller.???

Conrad
2008-01-21 18:15
#11

Tänk vilken möjlighet vi har att träffa olika personer här på forumet. Hur ofta kommer det in utomstående till våra kyrkor? och hur åfta tar vi kontakt med dom.

Se på Jesus han såg den lilla tulltjänstemannen Sakarias när han satt i mullbersfikonträdet. Sakarias var en riktigt ful fisk och hade lurat massa pengar från folk i tullen och kan man det ena otyget kan man även det andra. Jesus fördömde inte Sakarias.

MVH Conrad

Margareta
2008-01-21 19:30
#12

Du har en helt underbar inställning Conrad och jag är så glad att Du hittat hit!

Precis så tänker jag också, därför startade jag den här sajten.

Vi får så sällan besök av utomstående i kyrkorna och får vi det kan det mycket väl hända att vi inte tar kontakt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskerjentas
2008-01-21 23:06
#13

En må ikke glemme, at mennesker som er kalt av Gud og enda ikke har tatt imot Jesus, har fråger g kamper osv, og vi må prøve å vise jesus sinnelag mot dem. Noe som er mycket svårt, om vi går i egen kraft. Men om vi selv blir fyllt av ånd og kraft, kan vi være hans talerør

Ja du, jeg har ofte lurt på hvorfor jeg opplever det ene og det andre her i livet……..noe har jeg redan fått svar på, andre ting er fremdeles uklart for meg, men en dag, når jeg rykkes opp i skyen,  vil sløret tas bort fra mitt øye, og klart jeg ser…

Annons:
UpptagetNamn
2008-01-29 23:39
#14

Vad är okult?

KatarinaW
2008-01-30 21:23
#15

Ordet ockult kommer från latin och syftar på sådant, som är dolt, hemligt och mystiskt, fördolda ting i andevärlden vars källa inte är Gud.

Skadlig
2008-01-31 09:21
#16

#15 Bra förklaring :)

Hajda
2008-02-02 12:13
#17

#4 Nu hänger jag inte med här, men är det okult att en bok har blivit skriven av svart kvinna, och därför hatar Jesus dig.
Men guuud jesus var ju inte heller vit, han var för fasen Mörkhydad, kommer man från Israel eller Palestina är man ju det. Eller är du bara rasist?

LeTigre
2008-02-02 12:21
#18

#17 den här tråden är ett skämt, jag menar rosa ockulta diskborstar och någon som tror att marilyn manson är en kvinna? Hahaha.. :P

Det finns naturligtvis ingenting ockult i att vara svart eller homosexuell, eller skriva en bok (eller med rosa diskborstar för den delen). Vad som räknas som ockult är hemskt subjektivt och beror helt på din egen livsåskådning, så det som är ockult för dig kanske ine är det för mig tex, Tillhör man en annan tro är tex allt kristet klassat som ockult också enligt definitionen som gavs.

Jag måste säga att jag tycker folket här inne på forumet hanterat det här skämtet ganska bra. Killen driver ju hejdlöst med er men ni tar det med lugn och driver med honom tillbaka. Fast ni är kanske vana vid skojare som kommer in och pratar strunt :)

Margareta
2008-02-02 22:28
#19

LeTigre - du har förstått precis vad det handlar om! Coolt va?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2008-02-02 22:32
#20

#18 tror att diskborstar kan bli okulta om man tillber dem. Om färgen spelar någon roll vet jag inte riktigt :)
Visste ni förresten att färgen rosa ansågs vara en väldigt manlig och kraftig färg åtminstone i början av 1900-talet?

Skämt åsida så vet man aldrig varför folk dyker upp sådana här sidor. Vissa har redan en tro på Gud och Jesus men andra skräms av det och försöker kanske möta det genom att så att säga anfalla och driva med det. Om vi lyckas möta folk utan att driva bort dem och utan uppfylla alla deras fördomar så har vi lyckats med mycket. Personligen så verkar älskar jag Conrads svar :)

Annons:
Rauija
2008-06-05 00:59
#21

Det  låter som du slutade ta ansvar för ditt eget liv.

Eftersom Jusus inte finns så går det år pipan när man blir hjärntvättad "slutar tänka själv" och tror att allt skall lösa sig.

Om man inte föds in i en kristen familj så blir man kristen "frälst" när man har det svårt i livet.

Det finns INGEN stark och frisk människa som ansluter sig till kristendomen.

Jag skulle gissa att ditt liv har gått åt H-lvette för att du inte längre tog anvar för ditt liv.

ALLA människor har ansvar för sitt eget liv.

tinaoskarsson
2008-06-05 01:55
#22

#21 Tror inte det finns en enda kristen på den här sajten som anser att man inte har ansvar för sitt eget liv bara för att man blir kristen. Det skulle betyda att jag hade kunnat klara alla mina tentor utan att plugga - för Gud fixar det, eller att jag inte behöver skicka runt mitt CV till olika firmor - för Gud fixar det. Nej, det är inte ett hållbart sätt att resonera.

Det vi kanske är lite annorlunda med är väl "det-ordnar-sig"-attityden. Tror att det finns många som inte är kristna som likställer den med att vi slutar ta ansvar för våra egna liv. Egentligen handlar det bara om att man prövat Gud så många gånger att man märkt att Han har koll på läget även när man själv inte har det.

Jämför med när du själv kör bil, inte är du orolig varenda gång att bromsarna inte fungerar? Nej, har du nyss kört bilen och de fungerade den gången så utgår du ifrån att de fungerar nu också och du kan köra bilen i 110 eller ännu fortare utan att oroa dig för hur det ska gå när du behöver bromsa. På samma sätt fungerar det med oss kristna. Vi har märkt att när vi gör det Gud ber oss göra eller går den väg Han leder oss in på så hjälper Han oss också att lyckas med det vi ställs inför.

Chimney
2008-06-05 02:36
#23

jag är inte kristen, men nog hade jag blivit lite irriterad om någon drev med min relogion så där.. :/

Frualbertsson
2008-06-05 08:39
#24

#21 Jag blev frälst för nästan 3 år sedan, då var jag 39 år och en mycket lycklig, normal och stark människa. Det du skriver stämmer inte alls. Det är fördomar som så mycket annat du har skrivit här inne på forumet, och som kanske andra människor också tror. Men om du har ett öppet sinne och vill veta mer så skriv frågor.

Vi kan säkert svara på dina frågor, men tänk lite på din attityd. Försök vara trevlig så får du lättare svar.

Rauija
2008-06-05 11:45
#25

Attityd?
Jag skrev vad jag tyckte bara.

Vad skulle jag ha för frågor menar du?

Frualbertsson
2008-06-05 11:56
#26

Ja om du undrar över hur det kommer sig att man blir frälst som vuxen tex?

Rauija
2008-06-05 12:07
#27

HUr det kommer sig?

OK.. förklara gärna det=)

Annons:
Skadlig
2008-06-05 17:45
#28

#27 Ingen har hjärntvättat mig. Ingen har pressat mig att jag skulle bli kristen. När jag blev kristen så hade jag jobb, jag hade familj och var lyckligare än vad jag någonsin hade varit. och jag var inte direkt olycklig innan jag träffade min fru.

Det jag till slut insåg var att Jesus ville ha en relation med mig och att det var sant att han lever. Mer än så tänker jag inte berätta och redan det är mer än vad jag brukar berätta. Jag tycker det är alltför privat.

Rauija
2008-06-05 22:23
#29

Skadlig - Du vill inte framstås om knäpp menar du?

Rauija
2008-06-05 22:24
#30

Hajda - har du träffat jesus?
Eller hur vet du att han var mörk?

Chimney
2008-06-05 23:27
#31

#30, hon skrev ju det. för att alla som kommer därifrån är det.

vetenskapligt bevisat var han även det. 

enligt vetenskapen var han även kort och kutryggad, men försök säga det till min mormor.

biblen och vetenskap går inte ihop.

Tur-Budda
2008-06-06 18:22
#32

Jesus har sagt något i stil med "allt jag gjort kan ni också göra och mer därtill", vilket gör att det är dags att sluta vara ett offer och ta personligt ansvar.

Svaret hur det går till hittar du i:

"Därför säger jag eder: Allt vad I bedjen om och begären, tron att det är eder givet; och det skall ske eder så." (Mark. 11:24)

Moder Teresa visste detta när hon tackade nej till alla inbjudningar om manifestationer MOT krig och elände och istället frågate efter manifestationer FÖR fred och bra saker. Detta är helt enkelt så att, vi får mer av det vi fokuserar på. Så fokusera på det som får dig och andra att må bra och visa tacksamhet för allt som varit bra i ditt liv så kommer det mer saker in i ditt liv att vara tacksam över. Fokuserar du på att alla vänder dig ryggen och att du blir olycklig som en konsekvens av din tro… så hör gud även den bönen och ger dig exakt det du ber om, dvs mer som bekräftar detta.

Detta ger givetvis en helt ny innebörd till de gamla talesättet "ropa inte efter vargen".

tjo häpp!

/Lasse

Santhe
2008-06-06 20:07
#33

#32

Bra sagt!

tinaoskarsson
2008-06-07 00:32
#34

#32 Väl talat! Mycket genomtänkt och tänkvärt!

Annons:
Skadlig
2008-06-08 11:03
#35

#32 Tyckte om det :)

Påminner mig om USA:s "krig mot terrorism", "krig mot knark" osv.
Det är kanske dags för ett "krig mot freden". De andra verkar ju ha fått motsatt effekt så… :)
Man kan släcka bränder med dynamit men oftast är det bättre att ta till vatten, pulver eller skum.

#29 Bryr mig inte så mycket om folk uppfattar mig som knäpp eller inte. Jag har alltid gjort som jag själv velat och gjort det jag anser vara rätt utan att följa vad gruppen gör just för tillfället. Om det här gör mig ovanlig på ett sätt till så spelar det mig inte så stor roll.

Nej det jag inte ville var att du skulle fortsätta leva i villfarelsen att alla kristna har nått dit från en position av svaghet. Men visst, är det så konstigt att man oftare letar efter lampknappen när rummet är mörkt än när det är ljust?

Förresten, skriva gärna vilket inlägg du referera till när du svarar. Inge problem för mig i det här fallet men det är generellt lättare och mindre risk för missförstånd när man har ett nummer att referera till.

Sweetelle
2008-06-08 13:30
#36

Några på den här tråden verkar tro at Conrad skämtar tillbaka i tex #3 men jag är inte så säker, Conrad är dina svar ett skämt?

Utöver det vill jag bara tala om att du verkar blanda ihop Sakarias och Sackeus/Sackaios, Sackaios är den version av namnet som idag används i bibeln om tulltjänstemannen.

Sakarias var en präst som blev far åt Johannes Döparen.

Rauija
2008-06-08 14:06
#37

#35

Det tog mig ett tag att fatta att ni skriver # XX för vilket inlägg ni svarar på. Men nu har jag fattat sen ett tag tillbaka=) Tack.

Jag håller med om att det inte är konstigt att man letar efter "lamknappen när rummet är mörkt"
Och det är exakt det jag menar.
Man hittar det man tror är gud när man är svag.

Om man är desperat kan man hamna i fel umgänge, och den som hamnar i en kris i livet utan vänner och familj blir svag.

(majoriteten) av dom som inte föds i en religös familj "hittar" sin tro när något går åt helvette.
Den som inte har några vänner eller familj som stöttar när livet blir svårt hamnar gärna i församling.
Där hittar dem det stödet dem behöver i sin kris.

Tyvärr kan det som en svag sökare utsätts för i en församnlign närmast liknas vid hjärntvättad.

Ser du några likheter mellan en församling och ett förhållande med misshandel och makt utövande?

Rauija
2008-06-08 14:09
#38

#4

Skojar du?

*håller verkligen tummarna för att du är ett skämt*

tinaoskarsson
2008-06-08 17:05
#39

#37 Undrar så vilka församlingar du refererar till då du säger att de utsätter folk som söker sig dit för något som liknar hjärntvätt. Har aldrig varit med om annat än att man från församlingars håll har öppnat stora famnen, sett till att skaffa ett ordentligt skyddsnät kring personen och skrapat fram folk man kan ringa till om det så är mitt i natten. Vet du att något liknande hjärntvätt sker utiifrån egen erfarenhet eller från vittnesutsagor?

Rauija
2008-06-08 20:11
#40

#39

Det vet jag utav egen erfarenhet, och andras.

Jag syftar på Jehovas och på frikyrkorna.
Främst på Evangeliska och Pingst

Chimney
2008-06-08 21:34
#41

jag skulle inte kalla det hjärntävtt i det sammanhanget. personen som i dåläget är svag och söker sig till en gud behöver man inte "hjärntvätta".

En sådan person vill bara in i genemsamheten och känna samhörighet, så denna personen är väldigt öppen och mottaglig för allt. men det är fortfarande ett fritt val och ingen hjärntvätt.

möjligtvis ett viss grupptryck, men det finns utanför församlingar med och inte alls på den snälla sättet.

Annons:
Conrad
2008-06-08 22:33
#42

#36 jag skojar inte. Ja Sakeus var det som var liten och satt i trädet

Ja jag hade glömt den här trådenGenerad

Okultism har jag erfarenhet av och blivit undervisad om. Dessutom har jag levt nära sviterna av okultism.

Sweetelle
2008-06-09 02:06
#43

#37 Jag har erfarenhet av, även om jag inte vet om det kan klassas som hjärntvätt, att "nyfrälsta blivit indragna och starkt påverkade och att deras förtroende har missbrukats och utnyttjats av församlingsledningar. Det behöver inte ha varit ett medvetet beteende men det spelar ingen roll för det är lika skadligt i alla fall.

Allt handlar om vad man definierar hjärntvätt som, all uppfostran i en famlj tex handlar ju om att överföra värderingar och moral på andra individer, nånstans går gränsen för hjärntvätt… var?

Hursomhelst med eller utan hjärntvätt så tror jag att frikyrkomiljön är osund och begränsande i sin natur.

Bella27
2008-06-09 13:32
#44

jag tror inte at gud e klar med dig ännu TS,har du riktig otur får du flatlöss oxå,det fick jag efter sex med gud,jag bär hans barn å hans flatlöss

Internettan
2008-12-08 11:43
#45

Apropå det här med att man hittar sin tro när "allt går åt skogen" för att man är svag.

Jag tänker att det finns många människor som lever ett liv som i stort sett alltid varit bra. Inga större problem har dykt upp, barndomen var lycklig, man hade vänner, fick ett bra jobb och en fin familj… Allt har helt enkelt varit helt okej. Desssa människor får sällan anledning att söka djupare i livet. Ibland kan det bli så att det som känns viktigt i livet är prylar och jobb. Inte förrän man ligger på dödsbädden börjar man förstå vad det var som verkligen var viktigt. 

Är det inte så att vi utvecklas som mest när vi har det svårt? Att det är då vi inser vad som är viktigt?

Kanske det finns en (Guds) mening med att genomgå kriser i livet - för då börjar vi också ifrågasätta och börjar söka. Det är då vi hittar Gud/Jesus. 

Kanske var det inte så att vi hittade Jesus för att vi mådde dåligt - kanske mådde vi dåligt för att kunna hitta Jesus.

"Every point of view is a view from a point."

Maria
2008-12-08 20:16
#46

#45 Tänkvärda tankar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hannybee
2008-12-08 21:27
#47

Jag orkar inte läsa alla inlägg, men det står i Bibeln att man kan komma att behöva lämna vänner (osv.) för Guds skull. Det är inte lätt att vara kristen. För mig som går i skolan är det ibland helt fruktansvärt, men oavsett hur tufft det blir finns Gud alltid vi min sida och reser mig upp igen.

mumsan
2008-12-10 23:40
#48

Det är Gud som söker oss, vi behöver honom! Därför sända han sin son Jesus Kristus.

Annons:
MimmieM
2008-12-19 03:08
#49

Så man kan säga att nobellfesten är ockult?

Carpe Diem

Upp till toppen
Annons: