Annons:
Etikettbibeln
Läst 2985 ggr
night-bliss
2008-03-02 22:24

Hur pass hårt tror ni på bibeln?

Hur pass hårt tror ni på bibeln?

Om det skulle ske ett "fynd" som visar på att stora delar av biblen har blivit redigerad, skulle ni då ombepröva er tro som grundar sig på NT?

Annons:
Skadlig
2008-03-03 11:40
#1

Stora dela av bibeln har blivit "redigerad"

Ett fynd under restaureringen av templet i Jerusalem gjorde att man istället för att kunna offra på flera ställen i riket endast kunde offra i just templet i Jerusalem.

Under det stora kyrkomötet på 300-talet så sattes vilka böcker som skulle ingå i NT.

Det jag menar är att förändringar sker i religionen sker hela tiden, ibland större och ibland mindre och religionen överlever.

Ibland resulterar det i avknoppningar som tex Samariterna i första fallet som höll fast vid den gamla tron att man fick offra på andra ställen än Jerusalem.

Margareta
2008-03-03 20:27
#2

Oavsett vad som händer med Bibeln förändras inte min personliga relation till Jesus. Den är självständig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
2008-03-03 21:49
#3

Bibeln har blivit lite ändrad under åren pga. att vi talar ett annat "språk" idag. Min tro sitter fast rotad i mig och jag skulle inte ändra på den vad som än händer. Det känns så självklart naturligt.

night-bliss
2008-03-03 23:58
#4

#3 biblen har inte blivit "lite" ändrad under tidens lopp (utan rätt mkt)+ att det har blivit många felöversättningar som tom har ändrat innebörden av budskapet!

#1 stora delar har blivit redigerad -ja, men om man är medveten om detta hur kommer det sig att så många citerar från biblen, när man inte ens kan vara säker på att detta var orginal budskapet utan kaske tom en förfalskning?

Kristendommen grundar sig ju iaf på biblen (NT) och den är mkt väl citerad, men det verkar ju som om NT har genom gått de förändringar som har gynnat dom som har haft makten. Den stora betoningen på synd har ju kommit senare och har ju varit ett "bra" sätt att hålla folket där man vill ha dom…Så rent teoretiskt så kan ju biblen innehålla förfalsknigar för att gynna en politisk ståndpunkt, men som då eg inte har med de ursprungliga kristendommen att göra (något som dagens kristna då fortfarande skulle identifiera med sin tro), hur ställer ni er till detta?

Margareta
2008-03-04 00:28
#5

Min tro identifieras av en levande relation till Jesus och om någon politisk ståndpunkt förändras har inte så stor betydelse

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2008-03-04 10:02
#6

#4 Som jag skrev i en annan tråd så vet man ganska väl när det gäller NT vad som är modifieringar av böckerna. Om, och det är ett stort om, det skulle finnas "förfalskningar" så måste de ha blivit introducerade väldigt tidigt i bokens varande för att man inte ganska snabbt och effektivt idagsläget ska kunna avslöja dem.
Jag tror i övrigt att du och jag har en ganska olik värdeladdning i ordet "redigerad".

Angående felöversättningar, har du något exempel på det? Den nya bibel 2000 är dessutom en nyöversättning så jag tror att vi är närmare ursprunget nu än vad man har varit på länge.

Här är en sida från Svenska bibelsälskapet om arbetet. Och här är vad wikipedia har att säga om Bibel 2000.

Annons:
night-bliss
2008-03-04 20:48
#7

Jag snackar (skriver) om mkt längre bakåt i tiden, vid bokens varande som du skriver (och en liten tid därefter)

mumsan
2008-03-04 21:32
#8

Har läst olika översättningar under åren och det jag har upptäckt att en del översättningar är mera "urvattnade" men jag vet ju vad som menas och detta rubbar inte min tro på Jesus och Guds Ord. Anden, Guds ande vägleder oss ellr visar oss eller låter oss känna vad som är rätt. Vet inte om ni förstår vad jag menar? Jag hänger inte upp mig på förändringarna förutom att de som är ovana att läsa bibeln kanske reagerar.

miagumman
2008-03-05 18:08
#9

Hej!

Tittar in en sväng från Kolhydrater i fokus.

För några år sedan när jag började intressera mig för bibeln och allt runtomkring den började jag med att läsa från början i GT. Här skulle det göras ordentligt minsann! Snacka om att jag blev fundersam när jag läste om gubbar som var flera hundra år gamla och som födde barn dessutom!! Är det det här " dom" tror på tänkte jag och förstod ingenting…Hur i hela friden ska jag kunna köpa detta tänkte jag…Fot i munnnen

Jag gav mig ut på nätet och hamnade på "Bibelsajten" där jag ställde frågor ang. detta och fick bra svar tillbaka. Jag tycker det är en bra sajt med en frågelåda som innehåller de mesta frågeställningarna. Jag har även deltagit i Alpha och Beta grupper där jag har haft möjlighet att med andra diskutera olika saker och det har varit väldigt givande tycker jag.

Min tro på Jesus har stärkts väsentligt men jag måste erkänna att jag kanske inte tror på allt i bibeln…Kan man inte kalla sig kristen och tro på Jesus även om man inte ex. tror på själva skapelseteorin med Adam och Eva osv? Jag tror det i allafall.

Om det istället var via BigBang jorden skapades så är det ju ändå Gud som skapat BigBang osv. Det kommer ju från Gud vad som än hände först likssom…Hoppas ni förstår vad jag menar…!

Skadlig
2008-03-06 10:00
#10

#9 Du är så välkommen så :)
GT anser jag att man inte ska få lov att läsa om man inte har någon att hålla i handen :) Den är skriven så pass länge sen att man behöver nog en del bakgrundskunskaper för att förstå allting :)

Jättebra att du fortsatte med alpha-kurser och liknande. Är så lätt att bli nerslagen när man inte förstår texten. Finns ju ingen som skulle tro att de skulle förstå "komplex- linjär analys" utan att först ha läst matte i ett par år innan :)

miagumman
2008-03-06 14:11
#11

#10 Tack för det! Glad

Vad tror du om det här med skapelseberättelsen. Kan man kalla sig kristen även om man tror på att Gud har skapat BigBang? Måste man nödvändigtvis köpa bibeln rakt av? Är inte det viktigaste i sammanhanget att man tror på Gud och att Jesus finns och att han har dött på korset för våra synders skull?

Hälsningar en vetgirig miagumma!

Skadlig
2008-03-06 15:42
#12

#11 Jag tror att man inte förklarar kärnfysik för en grottmänniska…

Om Gud skulle förklara för folk som tex Moses om hur världen skapades så skulle han tappa bort honom långt innan han kom fram till kvantfysiken :)

Bibeln är en bra bok men jag tror inte att den är en bra fysikbok utan mer en bra bok för historia och moral. Så personligen så läser jag mer det som en något förenklad bild av hur det gick till.

Som jag ser det så upphöjer teorierna om Big bang Gud och förminskar honom inte som vissa tycker.
Tror faktiskt att påven har uttalat sig possitivt till den teorin.

miagumman
2008-03-06 16:07
#13

#12 Bra förklaring! Håller absolut med om att Bing bang upphöjer Gud och inte tvärtom!

Annons:
Daydreams
2008-03-06 19:24
#14

#12 Menar du att du tror att vi har utvecklats från neandertalare då?

Skadlig
2008-03-06 19:51
#15

#12 inte just från neandertalarna eftersom jag har för mig att vi är fristående grenar men utvecklats från andra raser kan jag visst tro.

En idé som jag inte helt har tagit ställning till ännu är att vi var som djur ända tills Gud förde in sin ande i oss.

Kemiskt sett så finns det ju ingen egentligen skillnad mellan organisk- och oorgansik-kemi. Något som man inte visste när man gjorde indelningen.

Jag tror att för min del så spelar inte metoden någon roll. Man kan få förklara hur många under som helst på "naturlig" väg men att det hände och att det hände just då, det är under för mig.

fetknopp
2008-03-11 19:34
#16

Om ni skall baka så tittar ni förmodligen efter recept i en bakbok ed. Ni letar knappast i en världsatlas eller stickbeskrivning. Bibeln berättar för oss att Gud skapat världen och oss och att vi är omslutna av en omsorg som aldrig tar slut. Hur detta sedan gick till en gång i världen får vi leta svar på någon annanstans. Bibeln svarar inte på de frågorna. Förmodligen får vi veta det i himlen. Oskyldig

Skadlig
2008-03-11 19:46
#17

#16 Bra sagt, trevligt att höra folk som håller med mig ;)

Margareta
2008-03-11 22:00
#18

Jag håller med dig fetknopp - även om det tar emot att kalla någon så…Förvånad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fetknopp
2008-03-12 10:17
#19

Ursäkta Margareta, men vad är det som tar emot? Jag fattar inte riktigt!Generad

Skadlig
2008-03-12 10:57
#20

Det känns nog bara elakt att kalla någon för fetknopp även om de själva kallar sig så :)

Annons:
Margareta
2008-03-12 21:07
#21

Precis - fetknopp känns inte som något snällt namn…Gråter

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Frualbertsson
2008-03-12 21:14
#22

Jag har inte läst alla inlägg här men själv så tror jag på Bibeln helt och fullt. Det är Guds Ord och det är den enda sanningen. Sen att jag inte kan förstå allt eller förklara allt är en annan sak. =)

rallykillen
2008-03-17 16:21
#23

ja tror rätt mjukt ;)

nun7ne
2008-03-17 23:55
#24

bibeln är kompassen för vårt liv. Den visar först och fämst Guds gränslösa kärlek till oss alla,  oavsett vem vi är. och den ger oss hopp för evigheten. samt att den visa den förändring som sker med oss när Gud får ta hand om våra Liv.     vi ska vara Välsignade när vi är beredda att gå i Jesu fotspår.    Skrattande

kajsa56
2008-03-18 11:44
#25

jag tror helt o fullt på Bibelns ord - och det jag inte förstår det får jag låta passera.. man måste inte alls förstå allt för att tro allt!

Daydreams
2008-03-18 14:17
#26

Jag tror jag skrivit om den här boken innan men den är så bra så jag skriver och tipsar om den igen.

Här är en länk.

Jag blev så glad när jag läste den för när jag blev kristen så ansåg min kyrka att evolutionsläran var helt förkastlig och för mig var det väldigt svårt att "köpa".

Den här boken visar på hur bl.a. Skapelseberättelserna skulle kunna tolkas utifrån Big Bang teorin. Tror verkligen du skulle gilla den Skadlig.

Författaren Mats Mohlen är kristen så visst är boken "partisk" men är ändå väldigt vetenskapligt skriven.

miagumman
2008-03-18 14:29
#27

Intressant! Den måste jag läsa!

Annons:
Skadlig
2008-03-18 16:13
#28

#26 Mm, låter intressant.

Påminner mig om en gammal bok som jag har där hemma. Tror den heter "Dinosarierna och bibeln". Fick den via krokodilbokklubben. Jag var bara runt 11 tror jag när jag fick den. Var en äldre släkting som premunerade på de böckerna till mig.

HolyFool
2008-03-22 20:36
#29

Om man vill få fakta om Bibeln när det gäller dess tillkomst och "utveckling" har en journalist på SR skrivit en bok. Den heter: Jesus. Jude, rebell eller gud. Författaren, Sören Wibeck, är inte kristen men påläst och noggrann, kanske lite väl noggrann ibland.

MimmieM
2008-03-23 15:55
fetknopp
2008-03-23 17:20
#31

Om man vill ha tillgång till den fakta som ligger till grund för den officiella bibelöversättningen, Bibel 2000, kan man gå in på bibeln.se. Där finns massor av fakta bl.a om tillkomst od. Journalister är väl bra, men de är inte lika sakkunniga i ämnet. Dock betvivlar jag inte att böckerna ovan är intressanta.

Skadlig
2008-03-25 09:47
#32

#30 Gillar Stenudd, har haft honom som tränare, något flummig i sin Aikido men kompetent.

HolyFool
2008-03-25 11:06
#33

Jag kikade lite på det Stenudd skrivit och de områden han håller på med och måste nog hålla med om att han verkar lite flummig.

Jag väljer nog att läsa journalisten som har ambitionen att vara neutral. Stenudd verkar skriva ur ett nyandligt perspektiv där man gärna tolkar Jesus på ett annat sätt än man gör inom klassisk kristendom.

billyboy
2008-03-25 18:02
#34

Summan av Guds Ord (Bibeln) är sanning.

Annons:
Tvillingsyster
2009-02-17 14:52
#35

Bibeln är ju översatt till flera tusen olika språk och många av oss kan fler än ett språk, så om Bibeln hade blivit översatt enligt maktelitens vilja skulle det märkas direkt vid jämförelse mellan olika språk. Man kan också jämföra olika översättningar i samma språk.

För NT:s del finns den grekiska grundtexten att användas. Dessutom så finns det tillförlitliga avskrifter och tidiga översättningar som är till hjälp för att fastställa den ursprungliga textens lydelse. Vi får inte glömma heller att NT:s skrifter har kommit till under åren 40-95 e.Kr, så vi kan inte säga att skrivarna inte har kunnat komma ihåg allt på rätt sätt. Dessutom tror jag att Gud vakar över sitt Heliga Ord så mycket att vi inte kan gå miste om Hans frälsningsplan och det som är viktigt för vår vandring med Jesus.

Sukram
2009-02-17 18:16
#36

#26 din länk funkade inte.

Men Mats Molén och vetenskap brukar sällan nämnas i samma mening för de är varandras absoluta motsatser. Mats Molén är allt som vetenskap inte är.

Maria
2009-02-18 12:19
#37

Jag ser Bibeln som en vägledning. Det finns mycket som jag inte förstår i Bibeln och det finns mycket som fastnar i mitt hjärta. Det räcker för mig. Min relation med Gud är stark och trygg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-02-18 16:07
#38

TS:

Bibeln är ju redan bevisad att det som står är sant.

"Men bibeln hade rätt" av Werner Keller är en fantastiskt bra bok.

Jag tror på allt som står i Bibeln & grundar mitt liv på den =)

evrekaw
2009-02-18 16:52
#39

#38 Även motsatsen är "bevisad" av flertal forskare och religionshistoriker…

Angående TRO kan vi aldrig tala i termerna sant och falskt… För den som tror övergår tron till visshet och övertygelse och vinner därmed en plats som sanning i den troendes hjärta.

Endast naturvetenskapen har fördelen med att med exakt precision kunna empiriskt bevisa vad som är sant eller falskt…

Allt som faller inom ramen för humaniora kan bara bli mer eller mindre trovärdigt utifrån det exempelvis en text kan ge.

Inom teologin blir detta ytterst komplicerat då troende ska bevisa sanningen… En redan troende är inte objektiv ang. sina tolkningar och "fynd" i en text. En ateist är heller inte objektiv… Jag tror därför inte någon äger förmågan att på ett korrekt vetenskapligt sätt verkligen komma fram till det mest sanningsenliga svaret i denna fråga.

Religion handlar om att tro - varför måste det bevisas att det är sant? Redan Jesus fördömde ju de som inte trodde utan att först fått bevis…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-02-18 16:57
#40

#39

Håller inte med dig riktigt.. men så kan det vara. Däremot håller jag med i din sista mening… Mycket bra skrivet! :)

OlgaMaria
2009-02-19 16:41
#41

Jag tror stenhårt på den. Cool Det är skönt att börja dagen med den. Den gör mig glad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
maaro
2009-02-21 15:58
#42

Jag tror på Bibeln, den stärker mig. Gud talar till mig genom bibeln.

Camillhe
2009-02-22 02:39
#43

Jag tror på Bibeln som Guds ord, däremot tror jag inte på många av de tolkningar som görs av olika verser och kapitel av diverse människor.

Upp till toppen
Annons: