Annons:
Etikettbibeln
Läst 1727 ggr
Skadlig
3/6/08, 3:50 PM

Öppna upp bibeln

Amiechan har startat en ny vana som jag tycker är trevlig.

Ca 6:55 på morgonen när jag har ätit min frukost och njuter av dagens första kopp te läser hon högt ett lite stycke ur bibeln. Ett trevligt sätt att börja dagen som jag kan rekomendera varmt. :)

Annons:
miagumman
3/6/08, 4:08 PM
#1

Va mysigt det låter!Glad

Skadlig
3/6/08, 4:44 PM
#2

Nästan så att jag ser fram emot vintern då det skulle varit lite mer meningsfull att tex tända ett julgransljus :)

miagumman
3/6/08, 4:49 PM
#3

Ni får skaffa mörkläggningsgardiner!Skrattande

Frualbertsson
3/9/08, 4:04 PM
#4

Härligt att dela tron och att läsa/lyssna till ordet. Jag läser på morgonen i min Bibel för att ladda upp mig inför dagen ungefär =)

Läser andra tider med, och ibland läser jag och min man tillsammans. Vi träffar också ett par kompisar varje måndag och läser tillsammans i Bibeln. Det är väldigt roligt och man lär sig mycket. Alla läser vi inte Bibeln på samma sätt. HA kan ha upplyst någon om en del som jag inte alls förstått.

Jane-Lyzell
3/9/08, 6:34 PM
#5

Har ni hört talas om Edgar Cayce - den sovande profeten

Han läste ut/om bibeln varje år? från pärm till pärm!  gör ni det?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Frualbertsson
3/9/08, 10:07 PM
#6

Jag tror att det är ganska många som läser Bibeln en gång om året, jag läser inte från pärm till pärm utan lite här och var. Jag läser tex i psalmerna när jag känner mig lite nere, läser ofta i evangelierna och apostlagärningarna för det är härligt att läsa om vad Jesus har gjort och om kristenhetens start.

Vet inte om jag lyckas komma igenom Bibeln på ett år, men det i sig är inte mitt mål utan att lära känna Jesus mer.

Roligt att du ställer många frågor Jane! Har du själv läst Biblen?

Annons:
Jane-Lyzell
3/10/08, 12:32 AM
#7

Njaa , ska erkänna att jag inte riktigt komit igenom hela - då den för mig är mest en sagobok!

Men ska försöka blöja igenom den nån gång(allmännbildningen)

Det som förbryllar mig är alla krig i Guds namn - jag tror nämligen inte på en straffande Gud som ni gör!

Fast jag har läst Mormoms bok från pärm till pärm - höll faktiskt på att bli med i Jesukristi kyrka en gång i tidenSkrattande Men stoppade mig i sista stund! Tack o lov!

Hur var det med Edgar Cayce - hade ni någon kännedom om han!?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skadlig
3/10/08, 1:20 PM
#8

#7 Ett tips är att du inte börjar från början. GT är inte en lätt bok och jag tycker att man helst ska läsa den med någon typ av vettig handledning. Har man inte det så lär man bli förvirrad av tex Kröningeböckerna och Konungaböckerna.
Jag skulle inte avfärda hela som sagor heller, jude/kristen/muslim eller inte så finns det gott om texter i den som bygger på verifierbara fakta. :)

Som jag har kommenterat i andra trådar så är det mycket som görs i Guds namn som inte har något egentligen med religionen att göra. Om jag skulle gå runt och döda folk i Gandhis namn så folk insett hur vansinnigt det är.

Jane-Lyzell
3/10/08, 2:42 PM
#9

#8 Fast skapelse berättelsen gillar jagSkrattande

Jag tror inte hela är sagor heller - men mycket! - man känner själv i hjärtat vilket är Guds eller Jesus ord.

Men man får inte glömma att den skrevs igenom männskor(kanaliserades) som har egna sinnen som det går igenom. och dåtidens polletik!

Håller med dig att mycket görs i guds namn som inte borde vara där! Och det är just det jag tycker är fel, då bibeln tolkas ordagrant, mycket rasism t ex i den och dömmanden!

Vänligen Jane (och tack för tippset)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

fetknopp
3/11/08, 7:26 PM
#10

Bibeln beskriver inte bara hur saker borde vara, utan även hur det faktiskt är. Därför rymmer den alla mänskliga erfarenheter, känslor ,tankar och upplevelser, även de som yttrar sig i krig, ovänskap, avund mm. Bibeln speglar alla sidor av det mänskliga och det är väl tur för oss alla. Trots allt så finns Gud hos oss, mitt i all glädje och bedrövelse. Det tror jag är det viktigaste som Bibeln vill berätta för oss. Cool

Jane-Lyzell
3/11/08, 11:38 PM
#11

#10 Fast gå ut och kriga i Gud´s namn………

Nje……… otrogna folk! nje………..

Dåtidens poletik i bibeln , Jaa…….

Mitt sista inlägg här -  ha det bra alla  - låt inte bibeln kollra till det för er bara - glöm inte bort att ni är männskor!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

fetknopp
3/12/08, 10:22 AM
#12

#11 Just det! Dåtidens politik. Många av texterna är flera tusen år gamla. Det är oceaner av vetenskap, upplysningen osv mellan oss och dem. Självklart skall man läsa kritiskt, men risken är att man kastar ut bebisen med badvattnet om man skåpar ut Bibeln utan att läsa textkritiskt.

fetknopp
3/12/08, 10:32 AM
#13

Fortsättning följer…Att läsa textkritiskt innebär att man tar hänsyn till vilken miljö, tid, kultur som en text har vuxit fram i. I Bibel 2000 inleds varje bibelbok med en text som mycket sumariskt berättar om innehåll och tillkomst. Ibland kan det ge en viss förståelse. Det är viktigt att komma ihåg att Bibeln inte skildrar någon idealvärld, utan världen som den faktiskt ser ut. Poängen är tron på Guds närvaro i allt som sker. Jag tror faktiskt att Gud har omsorg om mig oxå även när jag gör dumheter.

Annons:
billyboy
3/13/08, 8:13 PM
#14

För min del är det lite av en tröst att se hur illa en del människor i Bibeln kom först, men till sist kom huvudpersonen rätt i allafall, i de sammanhang jag läst. Utan Guds Nåd, hade inte en människa en chans - förutsatt att det finns ett evigt liv, en Levande Gud såsom Bibeln beskriver, vilket jag är helt övertygad om att det finns.

Upp till toppen
Annons: