Annons:
Etikettjesus
Läst 3446 ggr
Hajda
2/1/08, 8:22 PM

Bevis på att Jesus fanns :)

Nu vill jag ha bevis för om verkligen Jesus fanns. Asså som typ, dom har hittats hans kors eller något sådant. Jag behöver information för en uppsats. Jag är ute efter bevis som även t.e.x muslimer kan tro på, fattar ni?
Och sedan har jag en fråga, hur känner ni er när t.e.x muslimer säger att Jesus inte var guds son utan bara en profet? Vill veta för min uppsats :) För den handlar om att kritisera och hylla liksom, för att få bra betyg ska jag också säga vad JAG tror om Jesus, och sedan ska jag skriva i Uppsatsen vad troende kristna sa om det här.
Jo nu ska jag då väll kritisera er lite :) Här kommer en liten fråga ni kanske skulle vilja besvara.
"När man säger Gud SON tror på nått sätt att man egentligen inte kan säga så, för vi är väll alla Guds döttrar och söner? Gud har skapat vår moder, och på det sättet oss, vi har alla en link tilll gud. Men är det något speciellt med just Jesus eller? Betyder han mer för Gud än t.e.x jag gör?" Svara på den frågan är ni snälla, tack :)

Annons:
AgnetaJ
2/2/08, 12:34 AM
#1

Läs Johannesevangeliets första kapitel. Där står det: I begynnelsen fanns Ordet och Ordet var av Gud och Ordet var Gud. Sedan i kapitek 14: Och Ordet blev kött och bodde bland oss. Gud själv kom till jorden som ett litet barn. Innan Jesus for till himmelen gav han oss sin Helige Ande till hjälp och påminnelse om Honom.

Detta är treenigheten: Gud- Jesus- Helig Ande. Tre i en.  På jorden var Jesus Guds älskade Son, fast han var Gud själv. Du är älskad av Gud! Gud längtar efter dig! Jesus dog för din och min skull. Det är det största man kan göra. Han är Herre och skall ha all äran.

Frualbertsson
2/2/08, 9:42 AM
#2

Om du vill ha "bevis" så tycker jag att du ska gå en Alphakurs, eller försöka få tag i litteraturen till Alphakurserna.

Se om du kan hitta på youtube tex undervisning därifrån, för där finns mycket. Tex finns det bevis för att Bibelns böcker är äkta osv osv.

Jag kan bara säga som så att jag har själv upplevt en så stor skillnad i mitt liv sedan jag blev frälst för 2½ år sedan att jag inte kan tveka. Jag vet att jag vet att jag vet att Jesus lever. Han inte bara fanns, Han lever idag och älskar oss alla.

LeTigre
2/2/08, 12:26 PM
#3

Man kan inte bevisa en religion, då är den per definition inte religion längre ;)

Förresten kan man inte bevisa någonting, bara med stor sannolikhet visa..

Gronstedt
2/2/08, 5:50 PM
#4

hajda, king Jesus som historisk person finns en hel del. På rak arm kommer jag ihåg Vad hände på vägen till Damaskus av Lena Einhorn, och så förstås Holy Blood, Holy Grail av Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln. Den sistnämnda kan man ju tycka vad man vill om … Och det finns mycket mer.

Att en judisk man som hette Ieshu eller något liknande, och som var en aktad ledare/lärare levde för omkring 2000 år sedan och avrättades genom korsfästelse av romarna är de flesta överens om. Att Herodes var kung omkring tiden då Jesus ska ha fötts och Pontius Pilatus var ståthållare i Jerusalem omkring tiden då han dog är historiskt bevisat (även om datumen inte riktigt stämmer med legenden), liksom att många judar avrättades av romarna i samband med återkommande uppror.

Skadlig
2/2/08, 11:01 PM
#5

Jag rekomenderar boken "En bok om nya testamentet" det är den som Lunds universitet använde tidigare. Där finns det med vilka historiska dokument som refererar till Jesus. Det är nog bäst att du letar rätt på boken själv så att du kan göra korrekta referenser och inte bara andrahands från mig :)

Angående muslimer och vad de tycker om Jesus så berör det mig inte så mycket förutom att det kanske är lite synd att de gick snett. Inte menat som något nedlåtande men vi som är kristna vet att Jesus var Guds son. Vi kristna och muslimer tror ju egentligen på samma gud så vi borde egentligen stå närmare varandra än tex kristna och hinduer.

Du har rätt i att alla har en länk till Gud. En länk/relation som innan syndafallet var väldigt nära och som tack vare Jesus kan mer eller mindre återupprättas igen även om jag tror att det kommer att dröja innan den blir lika nära igen. Faktum är att tack vare Jesus så får/kan vi kalla oss guds barn. Tekniskt sett så är dock härskapen mellan Gud/oss kontra Gud/Jesus något annorlunda.
När han skapade människorna så skapade han dem ur stoftet medan Jesus är avlad av helig ande och född av en kvinna.

Vet inte om det här hjälpte eller stjälpte dig :)

Medlem
2/3/08, 2:48 AM
#6

Skadlig

Håller med dig om att muslimer och kristna står närmare varandra. Islam, judendomen och kristendomen är abrahamitiska religioner. Vi har Abraham som stamfader och mkt gemensamt kan man hitta i bibeln och koranen. Muslimer har inte gått snett än judar som inte tror på Jesus (fred vare över honom) gudomlighet och ej heller tror de att Jesus (fred vare över honom) är messiah som muslimerna gör. De tror inte ens på att han var en stor profet. Medan i islam är Jesus (fred vare över honom) en av fem största profeterna (Noa, Abraham, Mose, Jesus och Muhammed), han föddes av jungfru Maria och som utförde stora mirakel och som kommer att återkomma före domedagen.

Jag rekomenderar en hemsida om muslimernas syn på Jesus om det är ok för er att jag lägger in länken http://jesuswillreturn.com/

Annons:
Margareta
2/3/08, 1:07 PM
#7

Det är ok Medlem - känns jättebra som bevis för att Jesus fanns - precis som tråden handlar om.

Jag tror inte Judarna tvivlar på Jesu existens - bara på att han var Messias. Men det finns även Judekristna - som tror på Jesus som Messias.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
2/3/08, 1:30 PM
#8

Tack Margareta

Jag har läst vad som skrivits om Jesus och hans mor (fred vare över dem) i Talmud. Det är ingen rolig beskrivning av dom tyvärr.

Margareta
2/3/08, 7:12 PM
#9

Kan så vara - men det styrker kunskapen om att Jesus är en historisk person som levt på jorden - vilket den här trådskaparen ville veta! Skrattande

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: