Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2200 ggr
Jane-Lyzell
3/7/08, 8:11 PM

Jesus

Hej

Får jag som spiritualist skriva här eller? är det öppet bara för kristna och religösa!

Jag ser nämligen Jesus som min polareGlad är det okay här inne eller?

Vill inte stöta mig med er men såg ingen stans vad det var för inriktning mer än Jesus! och han är väll för alla!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
3/7/08, 8:21 PM
#1

Det står ingen stans vad ni har för inriktning(mer än Jesus) och vilka ni vänder er till i detta forum!?

Kan man få svar på det!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Conrad
3/7/08, 10:11 PM
#2

Hej Janne! Jesus är till för alla.

Jo Jesus är även min "polare"  Vilka vi vänder oss till? Svar ALLA! Innefattar bekännande kristna, ike kristna , spiritister, jävulsdyrkare, hokkus pokkus mäniskor, mm, mm. Alla som fins i vår Herres hage.

Vi vill dela med oss av vad vi funnit i Jesus och vad det drar med sig. Vi går på missionsbefallningen som Jesus gav åss. Visst här fins folk som inte delar den uppfattningen, men grunden är vad Jesus lärde oss

Conrad
3/8/08, 9:17 AM
#3

Tänk hur en dyslektiker läser och skriver, när man läser Jane och det blir JanneLedsen

Jane-Lyzell
3/8/08, 3:57 PM
#4

Då är vi två som är dyslektikerSkrattande

Kan du förklara mera vad ni är för ena? missionsbefallning? är man missionsförbundare då eller?

Var kan man läsa mer om er - var finns info?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Frualbertsson
3/8/08, 4:30 PM
#5

Jane, jag tror inte att vi alla som är på detta forum är en enhetlig grupp. Alla är vi olika. Jag tex är pingstvän, andra är missonsförbundare och någon annan tillhör svenska kyrkan tex.

Info om oss? den frågan förstår jag inte riktigt. Hur menar du? =)

Skadlig
3/8/08, 5:22 PM
#6

Jag försökte söka runt lite i forumet för frågan om vilken kyrka man tillhör har dykt upp lite då men det verkar inte som om vi har någon enhetlig tråd för det.

Jag tror att de flesta här till svenska kyrkan, pingstvännerna, mormonerna, missionsförbundet eller EFS.

Sen har vi också Medlem som förser oss med insikter i hur Islam fungerar som åtminstone jag uppskattar mycket.

Katoliker eller Calvenister tror jag inte att jag har sett till dock. Någon grupp som jag har missat?

Annons:
Jane-Lyzell
3/8/08, 5:23 PM
#7

#5 tack, du gav mej just den infon jag ville ha!

Generelt kristna personer eller frälsta med undantag i från besökare som jag och ateister!

Ni har en bokstavlig eller metaforisk tro på bibeln eller ?Och lever efter den? som den enda saningen?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/8/08, 5:26 PM
#8

#6 tack ! generellt kristet troende alltså! - inte fritänkare!

Vänligen JaneOskyldig

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Margareta
3/8/08, 8:54 PM
#9

Så kan man kanske kalla det Jane - men vi har andra besökare också.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Jane-Lyzell
3/8/08, 10:00 PM
#10

Mycket intresant att ni väljer den vägen- berätta gärna!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/8/08, 10:01 PM
#11

En fråga till vad tycker ni om oss oliktänkande då - bra eller dåligt?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Conrad
3/8/08, 10:36 PM
#12

För min del tillhör jag en Pingstförsammling. För den skull behöver jag inte endast vara Pingstvän.

Ang oliktänkande, det är ju det som är meningen med forumet att vi får presentera Jesus och hans frälsning för alla

Conrad

krasivis
3/9/08, 10:56 AM
#13

#11 Jag var också "oliktänkande" i flera år vare sig det var bra eller dåligt. Om du är oliktänkande och det är okay för dig så är det ju så.

Livet är ju inte statiskt utan i ständig förändring. Om du läser mitt vittnesbörd "Krasivis väg till Jesus" så får du en uppfattning om hur mitt liv gestaltade sig. Nu har det gått tolv år sedan jag mötte Jesus och livet ser annorlunda ut för mig. Men min tro på Jesus, Gud och Den Helige Ande är likadan. Tron bär mig varje dag genom allt jag möter.

Annons:
Jane-Lyzell
3/9/08, 1:15 PM
#14

#12 är erat mål här inne att frälsa alla?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/9/08, 1:20 PM
#15

#13 men om jag tror på Jesus den heliga anden och den stora allomfattande Anden(fast ni säger gud) Jag tror på att alla religoner är helheten i religonen!

Att Budda , Kristus, Allha osv är delar av den stora helheten och att en religon endast har en liten del av den stora allom fattande religonen och dess förståelse!

Vem säger att Gud är bättre en Budda!?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

kajsa56
3/9/08, 1:41 PM
#16

det som skiljer kristendomen från alla andra religioner är att Gud blev människa - genom Jesus, och enligt Bibeln så finns det bara EN väg till den sanne Guden och det är genom tron på Jesus som Guds son.

Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig. Jesus egna ord i Johannes evangeliet kap 14 vers 6

Jane-Lyzell
3/9/08, 2:51 PM
#17

#16 kristendommen är då enligt dej den sanna religonen och alla andra falska?

Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig. Jesus egna ord i Johannes evangeliet kap 14 vers 6

Kan det tänkas att detta gäller även buddister mm.? eller är dom uteslutna?

Kan denna strof - som du citerar- vara en metafor? för allas gudar eller den allomfattande skaparen - att jesus har sina bröder och systrar i budda ,sid harta. och alla andra söner och döttrar i de olika religonerna?

Vi är ju människor alla! bara olika i raser! menar gul,svart , vit .röd . brun , skalet är olika det som är inuti är exakt lika!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/9/08, 2:54 PM
#18

En följd fråga- har inte gud skapat alla männskor?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Frualbertsson
3/9/08, 10:12 PM
#19

#18 Jo Gud har skapat alla människor. Han har skapat oss med en fri vilja. Han vill att vi ska välja att älska Honom och följa Honom, Han tränger sig inte på. Väljer vi att tillbe en annan Gud kan vi inte tillhöra Honom samtidigt.

Han är den ende Guden. Första budordet. Du skall inga andra Gudar ha jämte mig.

Jane-Lyzell
3/10/08, 12:15 AM
#20

 #19 Kan inte låta bli att lägga in detta här , efter ditt citat!

Jag fick en uppenbarelse eller vad man nu ska kalla det en gång i en fin kyrka!

Har alltid varit farsinerad av kyrkor förut(nu intreserar dom mig föga) men i alla fall , så på den tiden det begav sig var jag in i alla kyrkor som kom i min väg - vet inte om det var Uppsala eller Falu domkyrka jag var inne i - men spelar ingen roll!

Brukade gå fram till alltaringen och knäböja för att tala med mina ande vänner!Och skaparen. När jag står där knäböjd och  beundrar den fina alltartavlan som var utsmyckad med små små guld änglar i tusental, inflätade i varandra!

-hör jag en röst säga "Du skall inga andra gudar hava gämte mig" och känslan ifrån Moses stående på sinai berget spelades upp för mig och hur han kom ned med stentavlorna med 10 guds bud.

Och hur han får se hur männskorna smällt guld för att dyrka en guldkalv! och jag kända sorgen i hans hjärta i mitt !

För mig vart detta en bekräftelse på att den altartavla jag stod och beundrade var inget mindre en guldkalven i från Moses tid och att kyrkan dyrkade guldet istället för det genuina!

Det här var inte vad Jesus menade då hans tempel skulle byggas - utan ett enkelt tempel där inga månglare fanns!

All denna bråt och guld hade kunnat föda många hungrande männskor i världen - för Jesus ord var menat att predikas i naturen under himlataket och inget annat! tror jag!

Efter detta har jag väldigt sällan ärenden till Kyrkan!

Blir istället ledsen att se all denna prakt som i pengar skulle ha kunnat hjälpa så många lidande männskor i världen!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
kajsa56
3/10/08, 10:49 AM
#21

"Brukade gå fram till alltaringen och knäböja för att tala med mina ande vänner!Och skaparen"

fick du inte också tanken att de som du knäböjde för - dina andevänner - kan vara den gud som du inte kan ha jämte den levande Guden!!?? det är iaf min tanke när jag läser din berättelse här..

om man börjar dyrka kyrkan (oavsett om den är utsmyckad eller ej) istället för Gud så har man gjort sig en avgud. Det finns väldigt många sätt att göra sig en avgud… allt som för mig är viktigare än Gud själv kan bli en avgud.

Skadlig
3/10/08, 1:30 PM
#22

#14 Vårt mål med det här forumet är inte att frälsa alla. Det främsta målet är att vi som tror på Jesus som vår räddaren ska ha en plats att samlas och prata. Om någon vill bli frälst här eller har frågor så går det också bra men jag ser inte det som huvudpoängen.

#20 Det är fel att tillbedja en sådan tavla men är du säker på att det är det folk gör? Det finns alltid folk som vill trumfa sina grannar för att visa hur mycket mer ödmjuka de är men alla är inte så.

Det finns gott om konstnärer som skulle tillverka en sådan tavla för att visa sin kärlek till Gud och för att försöka förmedla den sinnestämmningen som Gud ger dem. Det finns också gott om folk som skulle sponsra ett sådant verk. Alla ska vi ju bidra på det sättet som vi kan.

Jane-Lyzell
3/10/08, 2:21 PM
#23

#21 förstod att ni skulle tolka det så - men jag talar alltid till den stora anden eller gud som ni säger! kan till ockmed säga gud själv iblandGlad

Men jag litar till mina känslor i detta och tolkningen låg inte där - det är din egen tolkning!

sen säger du att om man börjar dyrka kyrkan i stället för gud gör man sig en avbild!? - men vad gör då kyrkan med alla dessa avbilder i kyrkan då? Det är ju just det jag kriteserar, all denna mängd med pengar som går åt att utsmycka alla dessa kyrkor - det är inga små pengar vi talar om utan miljard belopp!

som skulle kunna hjälpa den enskilde fattige indeviden, med mat pengar och husrum! Jesus var en enkel man en man för folket - inga pråliga uniformer eller utsmyckade kyrkor! han gav till folket och mättade de hungrande!

Så hur kyrkan byggds upp av idag är mej mycket främmande ekvation!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
3/10/08, 2:31 PM
#24

#22

Det finns gott om konstnärer som skulle tillverka en sådan tavla för att visa sin kärlek till Gud och för att försöka förmedla den sinnestämmningen som Gud ger dem. Det finns också gott om folk som skulle sponsra ett sådant verk. Alla ska vi ju bidra på det sättet som vi kan. 

Hmm - men tror ni verkligen att allt detta arbete i kyrkorna skänks dit och inga pengar figurerar!? Det är enorma kostnader - i kyrkornas byggande och utförande! och utsmyckande!

Tror inte alla hantverkare  eller konstnärer arbetar gratis - om så vore vore det ju hemskt av kyrkan att inte betala för utört arbete - dom har också familjer att försörja!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skadlig
3/10/08, 3:20 PM
#25

Betalda hoppas jag att de blev men jag är inte säker på att deras avsikt främst var att bli rika på det.

I övrigt så hindrade ju inte Jesus Maria när hon ville smörja honom med olja. Han tom förmanade Judas när Judas just protesterade mot det och tyckte att de hade kunnat sälja oljan och gett pengarna till de fattiga.
Det måste inte vara fel att vilja göra någon meningslös snällhet för Jesus för att visa sin kärlek även om det finns fattiga. Drar man den logiken hela vägen så är det fel att vi hyr lokaler att hålla våra gudtjänster också eller betalar präster att hålla våra gudstjänster. Vi hade ju kunnat stå på allmänningen och predika gratis.

Jag tror det är fel i att tävla i ödmjukhet som säkert många rika män har gjort genom åren genom att bekosta dyrbara smyckningar men jag tror ärligt talat att det är få som dyrkar de föremålen. Var dessutom går gränsen mellan att dyrka ett föremål och att använda den som en foki?

Jane-Lyzell
3/10/08, 4:34 PM
#26

Vi hade ju kunnat stå på allmänningen och predika gratis

Tycker jag låter aldeles utmärkt!Glad det jorde Jesus!

Så du menar att all proll i kyrkan med dyra altartavlor etc - kan gämföras med Oljan som jesus blev smord med?

Det tro inte jag - det visar bara att man ger av sig själv - oljan var inget att dyrka fina ytsmyckningar och som varade i 100-tals år - det var direkt och givet i ändamål av healande och kärlek, inget annat!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skadlig
3/10/08, 5:32 PM
#27

#26 Jesus åandra sidan gjorde sitt arbete i tre år, han predikade även i de vanliga judiska synagogorna sam han predikade aldrig Norden. Låt vara att öknen inte alltid är varm men ändå.

Oljan som han blev smorde med i Johannes 12 var värd 300 denarer. En denar motsvarade ett dagsverk grovarbete i betalning. Det var alltså en summa motsvarande nästan en årslön. Lite grovt räknat då ca 140 000 svenska kronor. Det var alltså inga små summor som hon spenderade. Personligen så hade jag hellre lagt 140k på något som varade 100 år än något 30 min.

Slutligen så menar jag inte att alla dyra altartavlor osv kan jämföras med oljan. Det jag vände mig mot var att du drog alla altartavlor över en kam. Jag kände det som att du förkastade kyrkan och all konst gjord till Guds ära bara på grund av en möjlighet att några fall kan ha missbrukats.

Jag försöker vara mer försiktig och jag undviker att inte dra allting över en och samma kam. Det jag sa var att inte alla altatavlor mm används som avgudsdyrkan och att motiven för att skapa den inte alltid var att förhärliga sig själv. Jag vet att det finns/fanns de vars motiv var förhärligande av Gud precis som det fanns de som förhärligade sig själv. Vilken fördelningen av de två var är högst troligtvis omöjligt att avgöra.

Annons:
Jane-Lyzell
3/10/08, 6:59 PM
#28

#27 Nu har du missuppfattat mig totalt - Tror vist att intentionerna med allt proll är till guds ära eller Jesus

det är bara det att jag kan tycka dessa pengar skulle ha kunnat hjälpa så många………… istället för att "bara" hänga i en kyrka!

Gud eller Jesus är inte i det materiella, varför "offra" grannlåt till dems ära! När jag tror att dom skulle glädjas mer av att det gick till behövande männskor. i medmänsklig kärlek.

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Conrad
3/10/08, 10:08 PM
#29

Jag håller med dig Jane ang allt glitter. Men vad gör du för den fattige, för den sjuke, för den fångne, för änkan. Föresten man kan se grandet i sin nästas öga men inte bjelken i sitt eget. Jag har fått lära mig, gör vad som kommer an på dig.Kyss

MVH Conrad

Jane-Lyzell
3/10/08, 11:35 PM
#30

#29 så mycket jag bara förmårSkrattande

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Daydreams
3/11/08, 1:53 AM
#31

Du har verkligen hängt upp dig på altarmålningar och utsmyckningar i svenska kyrkan. Det står ju dig fritt att göra. Jag är här för att prata om Jesus, kristen tro i praktiken och inte om hur mycket pengar kyrkor lagt på glitter. Dessutom så är det kanske bättre att du vänder dig till just Svenska Kyrkan med dom här tankarna då mig veterligen de flesta kristna medlemmarna här är frikyrkliga.

Något jag hänger upp mig på i din text är att du skriver att du brukade knäböja framför altarringen och prata med dina andevänner. Tyvärr tror jag inte att Gud gav dig en syn/vision på de premisserna.

Tvärtom tror jag att Han väldigt gärna skulle VILJA ha en relation med dig. Men du väljer dina andevänner framför Honom, vilket står dig fritt att göra. Dock går du miste om en fantastisk relation med Jesus.

Jane-Lyzell
3/11/08, 4:14 PM
#32

#31 Jag har en fantastisk relation med Jesus - han vandrar med mig varje dagSkrattande

Jag hänger upp mig på att alla dessa miljarder kunde ha gjort så mycket gott för många medmännskor!

Här kommer in syn på Jesus - en sak jag skrev förra påsken!

Vilken man han måste vara som fortfarande lämnat sina djupa spår efter sig - tror ingen anna man har varit så omskriven, någonsin!

Den lilla enkla mannen med det stora hjärtat för alla, så älskad och så hatat av många makthavare.Han vörmade för den lilla männskan oavsett dens handlingar. han förlät sina följeplågare, ty de för står icke!

Gå framåt och synda ej mer, var hans motto, lev efter ditt hjärta, var snäll mot din broder och syster. Se framåt inte bakåt, det som är viktigt är det du gör från och med nu!

Hans brott var kärleken och sanningens väg och för det dömde präster,kyrkan och Makten med pontius pilatus som dommare honom till döden på Korset - Han var ett hot emot dessa högheter som inte fick lydnad och skatter tillsig då dom valde att följa Jesus enkla läror.

Han led mest för dem som dumdristigt inte förstod vilken vanmakt dom drogo på sig själva då de behandlade honom med pina och förnedring, ty han viste att det skulle slå tillbaka på dem själva. (som man sår får man skörda)

Han var en man som levde efter de universiella lagarna och förstod dem till fullo - och ville visa oss vägen, i Livet i döden och i efterlivet(andevärlden) Jag hyllar hans minne och han är för mig" min polare", vi spelar på samma planhalva och det känns tryggt att han visat vägen.

Hyckleriet fortsätter mot honom de präster som försköt honom förstod att han var värdefull, så efter hans död, tog dom över hans läror gjorde om dom till sina egna och börjar att prata om en dömmande Gud som skulle dömma sina barn om de inte löd kyrkan och dess läror, på detta sättet återerövrade de makten hos folket igen, nu med lögnen om att Jesus och Gud var deras överhuvud och endast dem kunnde förkunna deras ord! Vilket hyckleri - då Jesus var folkets man-han ville inte ha dyrt utsmyckade kyrkor - utan alla har sin egen kyrka i sitt hjärta vilket kan bli det renaste templet beroende på dess gärningar. Och det är upp till var och en att finna den. I ett rent hjärta kan det största gåvor utföras, som Healing , andekomunikation och materialiseringar som Jesus har visat vägen för!

Heja Jesus du lever än - i alla fall i mitt hjära!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skadlig
3/11/08, 5:08 PM
#33

#32 Jag skulle gärna vilja höra din tolkning av stycket i Johannes 12 som jag citerade. Varför var det ok enligt Jesus att lägga så pass mycket pengar på en olja när pengarna kunde ha använts till de fattiga eller till mat och dylikt för de som följe Jesus.

Vilka delar av bibeln, och speciellt då i NT, anser du är felaktiga?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Skadlig
3/11/08, 7:42 PM
#35

Inlägg nummer 34 är bortplockat eftersom jag anser den bröt mot iFokus skrivregler.

Om personen som skrev inlägget inte håller med om min bedömning så är personen välkommen att PM:a mig.

Låt oss hålla tonen civil och undvika personangrepp.

Jane-Lyzell
3/11/08, 11:33 PM
#36

#33 #35

Jag antar att det hade en större betydelse - och just i denna händelse - men till att det skulle rättfärdiga - alla miljarder i kyrkan, nej det kan jag inte dra en liknelse till!

Antar att någon inte gillade mig - han aldrig se inlägget!

Kanske inte rätt forum för mig i alla fall det här! - då jag har min bild av Jesus med mig i mitt hjärta som jag vill utan dömmanden! och ni är välldigt frälsta i mina ögon! i kristrendommen! och bundna!

Men ett uppriktigt lycka till i era liv och jag hoppas att ni finner det ni söker! - vi syns i efterlivet - så får vi se vad som är vadSkrattande Kram På er och tack för en pratstund!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skadlig
3/12/08, 10:23 AM
#37

#36 Tråkigt du lämnar oss. Jag ska tänka på dig och att jag hoppas att du finner det söker.

Jag tror inte att vi är bundna dock. Vi har helt enkelt hittat det vi  har sökt efter.

Guds frid över dig :)

Upp till toppen
Annons: