Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2369 ggr
Skadlig
2008-02-07 14:55

Liten miss i bibeln

Hm, tror att någon glömde något:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=149435 

Pinsamt att korrläsarna missade det och illa att de inte ens vill ge något litet som plåster på såren för de som beställde första utgåvan. Har man betalat 1k för en bok så förväntar man sig en viss klass också.

Men det kunde vara värre. Finns väl någon bibel där de glömde en negation: 

"Du skall begå äktenskapsbrott." :)

Annons:
marias777
2008-02-07 21:31
#1

låter ju inte som något man tidigare hört precis hmm,sen funderar jag på en annan sak står det nåt i andra moseboken om att människan inte ska äta fyrbenta flygande djur;har haft en diskussion om det med en satanist,har aldrig funnit det stycket hmmm:)Glad

Skadlig
2008-02-08 09:26
#2

Detta gällde alltså om jag förstod det rätt en ny studiehandbok. Det var alltså inte den vanliga bibel 2000.

Om han inte kunde säga vilket stycke det var så är det bara hörsägen ;)

Margareta
2008-02-08 16:51
#3

Intressant miss!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Santhe
2008-02-08 19:24
#4

#1: Vilka är de fyrbenta flygande djuren? Kan bara komma på enhörningGlad

Bibelstället är 3 Mos 11:20   Alla bevingade, fyrbenta smådjur skall gälla som något avskyvärt för er.

Alltså flugor mm. Förutom de som har hoppben -dom får ätas.

3 Mos 11:4-8; 10-19  Om djur vi inte får äta

Många av djuren är asätare,  kapitlet handlar om renlighetslagarna.

I nya testamentet så är det väl okej att äta allt numera. Finner inte var det står just nu.

Edit: Mark 7:19 Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet. Därmed förklarade han all föda ren.

Soneczka
2008-02-08 22:26
#5

Det handlar om nya Studiebibeln. Tre verser som är borta i Matteus 19. Men det är så att kommentarerna finns kvar och det är ju det viktigaste eftersom det är en studiebibel. Man kan ju slå upp de andra verserna i sin vanliga bibel.

Ersättning vet jag inte om man skall behöva ha. Jag är en av dem som köpt denna Bibel. Tycker inte man kan kräva det. Det är ju tryckfel i många böcker. Har en annan Bibel som det är fel på, det är i noterna och hänvisningarna. Hänvisar till verser som inte finns. Det är lätt hänt att sådant sker. De brukar skicka med en lapp om den informationen som är fel sen när de fått in uppgifter om det. Inget konstigt alls tycker jag.

Dessutom var det troligtvis inte korrekturläsarna som missat utan att det blivit något fel i sättningen vid trycket.

Titta i en valig bok och kolla efter stavfel och annat så får ni se att det är fel även där.

Amiechan
2008-02-13 00:05
#6

Det roar mig. Men jag vet inte om jag skulle våga trycka Johannes uppenbarelser **;) :D
**

Upp 22:18
P   

Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok.

Upp 22:19
     

Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok.

Annons:
Rauija
2008-06-08 20:38
#7

Ni borde ju inte bry er om sånt?

Ni lever efter en gamma skrift som har skrivits om flera gånger. 

Hur många gånger vet ingen. Och hur många gånger det har blivit fel vet ingen=)
en hel del antaligen…

fetknopp
2008-06-08 22:40
#8

#7 Du har rätt i att det blivit fel flera gånger. Men, när man gör nyöversättningar går man till grundtexten. Inte till den föregående översättningen. Så förhoppningsvis återupprepar sig inte misstagen.

tinaoskarsson
2008-06-08 23:18
#9

#1 Kommer bara på ett flygande fyrbent djur, flygekorren. Men de är å andra sidan enbart glidflygare…

marias777
2008-06-09 08:24
#10

#4 #9 tack för hjälpen med stället om fyrfota flygande djur….har läst och läst för jag har aldrig tänkt på att det står men så hade jag en diskussion med en vän som inte tror på bibeln och han påstod att det stod någonstans och menade på att det finns ju inte ens fyrfota flygande djur så bibeln är ju inget att tro på…så kan det va…tack än en gång för stället…Cool

tinaoskarsson
2008-06-09 09:10
#11

Funderar vidare… Fanns det inte flygande dinosaurier? Var dom fyrbenta? Någon som vet?

Ijin
2008-06-09 13:55
#12

#11 Dom hade inte riktigt 4a ben.. Mer 2 bakben och sen småben på vingarna, som fladdermös har…

tinaoskarsson
2008-06-09 14:05
#13

#12 Ja, se där - någon som vet! Det låter ju rimligt att de liknade fladdermöss…

Annons:
Sagolika
2008-06-24 17:32
#14

Jag kom att tänka på en felstavning som min pappa och de andra barnen i hans skola upptäckte på den tiden (40-talet) och som väckte stor munterhet bland de unga grabbarna i skolan.

Det skulle stå om någon som gick omkring med djupt bedrövad själ, men istället stod det "med djupt bredrövad själ" Skrattande

Vilken miss! Det måste ha varit ganska pinsamt för den som var ansvarig för felet. Speciellt på den tiden.

Ijin
2008-06-25 00:26
#15

#13 Dom var ju rätt stora… Största hade ett vingspan på över 5-6 meter… Enorma alltså…

Sagolika
2008-06-25 12:47
#16

Ville bara tillägga att mitt inlägg inte var menat att provocera, utan det beskriver något som faktiskt hänt på riktigt och som jag själv tycker var lite komiskt. Tycker ni inte att det var komiskt, så ber jag om ursäkt.

tinaoskarsson
2008-06-25 13:28
#17

#16 Klart att det inte var menat att provocera. Har läst inlägget flera gånger, men inte förstått vad det stod. Nu fattar jag äntligen (sannerligen vad saktfärdig man ska vara…). Faktiskt riktigt roligt! =) Antagligen synnerligen pinsamt för den som skrivit det…..

kajsa56
2008-06-25 13:28
#18

jag tycker iaf de va lite kul! Skrattande

Sagolika
2008-06-25 13:38
#19

Bra att ni tog det så Glad

Upp till toppen
Annons: