Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1290 ggr
Skadlig
2008-03-04 11:37

Kris för samarbetet EFS och Svenska Kyrkan?

Livet kan bli intressant framöver för oss oss som är med i EFS om man läser den här artikeln i Dagen.

Detta går emot många principer i EFS och jag undrar om Svenska kyrkan verkligen har tänkt igenom det hela. Jag kan med nöd och näppe gå med på att sakramenten endast ska utföras av präster men vilken rätt har egentligen Svenska kyrkan att bestämma vem som ska få lov att predika?
Hur vet de vem som är bärare av guds ord?

Annons:
Daydreams
2008-03-04 13:39
#1

oj vad dramatiskt. Men Efs har väl pastorer i vanliga fall och inte präster? Och vad hindrar honom från att vara pastor?

Margareta
2008-03-04 19:54
#2

Efs har både präster och pastorer - vet inte fördelningen men eftersom man kan läsa till präst på Johannelund har det blivit många präster. Många kyrkor är samarbetskyrkor mellan Efs och Svenska kyrkan och då är det oftast präster som tjänstgör.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Conrad
2008-03-04 23:08
#3

Där Helige Ande finns där finns frihet. Om inte frihet finns är inte Helige Ande där ! Det är därför tvister uppkomer. Det står "sök först efter Guds rike så skall allt det andra tillfalla eder. Jag vågar påstå att det är där det brister.

Det står också att vi alla är präster.

Vi ber i våra möten Helige Ande kom. Men jag kan för min indre syn se hur Helige Ande står vid ingången till våra möteslokaler med händerna på ryggen och funderar vad vi pysslar med.

Upp till toppen
Annons: