Annons:
Etikettjesus
Läst 2354 ggr
sasha-
2008-03-09 19:54

Himlen?

Kommer man enligt kristendomen inte till himlen om man inte tror på gud?

Annons:
Margareta
2008-03-09 22:07
#1

Himlen är ett begrepp som finns inom den kristna tron.
Finns ens begreppet om man inte tror på Gud?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sasha-
2008-03-09 23:13
#2

Jupp.

Margareta
2008-03-10 00:10
#3

Men om himlen per definition är att möta Gud i en evighet där tidsbegreppet inte finns - hur kan man då ens tänka på himlen om man inte tror att Gud finns?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sasha-
2008-03-10 11:37
#4

Fast vi som inte tror på gud ser inte himlen som ett ställe där man möter gud i en evighet. Mer som ett ställe där alla lever lika och har det bra=)

Skadlig
2008-03-10 13:32
#5

Finns ju vissa problem med att definiera att det finns en himmel om man inte kan motivera varför den finns.
Vad skulle den naturvetenskapliga förklaringent till en himmel kunna vara?
Är det måhända Platons idévärld som du tänker på?

Margareta
2008-03-10 20:05
#6

Jag kan inget om Platons idevärld - men jag har svårt att tänka mig en himmel - skapad av Gud - utan Gud - för att han inte finns. Det blir baklänges på något vis.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Oriel
2008-03-10 20:55
#7

#5 Varför är du värd för Jesus i folkus där JESUS är iFokus om du inte tror på honom? :S

-' Rebecca Johansson

 

Skadlig
2008-03-10 22:11
#8

Mummel, forummonstret åt upp mitt inlägg. Nåväl

#7 det jag syftade på var _sasha_ och önskade få lite mer hur hon tänker.

Men kräver tron på Jesus även en tro på himlen? Kanske beror på hur man definierar himlen?

Skadlig
2008-03-11 09:16
#9

Skulle förresten ha funnits med lite smileys där ovan men de försvann också när jag var tvungen att skriva om :)

Platson idévärld är enkelt sagt den platsen/dimensionen där de perfekta idéerna och formerna finns. Han liknade det som att vår egen värld var som skuggan på en grottvägg. Den liknar det den är en skugga av men är suddigare och utan volym. Jag skulle säga att den bilden idéevärlden skulle kunna vara en delmängd av himlen.

Frualbertsson
2008-03-12 21:38
#10

Mitt svar på frågan:

Nej, man kommer inte till himlen om man inte tror på Gud.

billyboy
2008-03-13 20:25
#11

#4 och hur tror du vi människor skall lyckas bara "ha det bra" med varandra och "leva lika" när vi inte kan göra det här på jorden? Om ingen Högre Makt, inte Gud finns, så kan vi ju fortfarande bara leva ett sådant liv som levs idag och ingen av oss lever helt gott och kärleksfullt hela livet. Det blir ju bara "samma sak en runda till" men nu en evighet istället…. Hur tänker du?

Mona22
2008-03-14 23:14
#12

jag tror på gud men jag ska inte till himlen jag. jag önskar bli uppväckt och leva i paradiset på jorden det talas om Skrattande

Farwuq
2008-03-16 13:10
#13

#10

Gud tar sig an alla som han älskar, därför anser jag ditt svar fullständigt felaktigt.

Dessutom villkorar Gud inte sin kärlek, du behöver inte tillhöra ”rätt” sekt för att gillas och hälsas välkommen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
sasha-
2008-03-16 16:08
#14

#10  Tack för ett svar på frågan=)

Frualbertsson
2008-03-16 17:44
#15

#13 Nej man behöver inte tillhöra någon sekt, men man måste tillhöra Jesus. Det är inte jag som har bestämt det så, det har Herren.

Eftersom det är på detta vis vill jag naturligtvis se alla människor frälsta, att alla skulle få leva tillsammans med Jesus den tid vi har här och sen att alla kunde få följa med Hem till "himlen".

rallykillen
2008-03-16 23:51
#16

bögar kommer inte till himlen. watch out, måns zelmerlöv, gud ser dig.

Skadlig
2008-03-17 10:42
#17

#13 Gud har gett oss valfrihet och kommer inte att tvinga folk att komma till honom oavsett hur mycket han älskar oss. Kärlek under tvång är inte mycket värd.

#16 Om herr Zelmerlöv har några synder han anser sig behöva bli förlåten för så kommer Gud att förlåta honom. I övrigt så skulle jag uppskatta om du vårdade ditt språk lite mer.

sasha-
2008-03-20 14:27
#18

lol^^

Ijin
2008-04-08 21:10
#19

Himmlen finns på bra många fler sätt än i kristendomen.

Sweelin
2008-05-03 02:10
#20

Men om man inte vill tjäna "gud" så kommer man inte till himlen? Schysst kille det dära!

;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Skadlig
2008-05-05 18:05
#21

#20 There's no such thing as a free lunch :)

Daydreams
2008-05-05 18:35
#22

#21 Jorå, åk till Las Vegas:P

Hattagospel
2008-05-07 16:19
#23

Det bästa med Gud är att du behöver bara ha tro stor som ett senapsfrö för att komma till himlen. Gud värderar inte den som tjänat Honom hela livet mer än den som tar emot Honom först på sin dödsbädd.

Gud älskar alla människor och vill ha alla människor med sig i himlen. Han har lagt ned en tomhet i våra hjärtan som endast kan fyllas av Honom. Människor försöker fylla tomrummet med sex, droger, shopping och andra gudar, religioner och företeelser. Enda sättet att fylla tomrummet är med Gud och Jesus. Det fungerar inte med något annnat.

Men som sagt - han älskar alla lika högt - ÄVEN de som inte tror. Alla människor är Hans barn.

Skadlig
2008-05-07 18:29
#24

#23 Fint skrivet. Påminner mig om en reklamkampanj svenska kyrkan hade för ett par år sedan.
En bild av en chokladkaka med texten "Tröst" på omslaget.

hissen
2008-05-11 17:35
#25

inlägg nr 12 mycket bra skrivet, precis så tror jag med

Sweetelle
2008-05-11 18:01
#26

Jag har växt upp i en pingstförsamling, med Jesus och hela baletten, jag blev av med "tomheten" först när jag valde att accepera att det inte håller [för mig] för ett par år sedan.

Har aldrig sett ljusare på mänskligheten än vad jag gör idag.

Zpookey
2008-05-11 18:42
#27

#26
Grattis :)
Så du tror på dig själv nu då? Tror att världen hade sett bättre ut om alla hade trott på sig själv istället….

Det enda man inte kan välja här i livet är sina föräldrar…allt annat är ett tomt blad att skriva sin framtid på. Och tror man bara på sig själv så kommer man inte att bli besviken lika ofta.

Annons:
Sweetelle
2008-05-11 19:53
#28

# 26 Blir aningen osäker påom det var ett ironiskt inlägg från dig, men väljer att tolka det som att det inte var det.

För min del har det inte varit sunt att leva med synen att i princip alla andra människor är på väg rakt åt helvete. Att det finns en Gud med förmåga att stoppa tex sexuellt utnyttjande av barn eller att det finns mängder av barnsoldater runtom i världen.

Nu däremot kan jag se det som i otroligt svårt för oss [läs människorna] att ta kontroll över allt hemskt som ovanstående och tex miljöförstöring mm och vända det till nåt gott, MEN fortfarande möjligt!

Jag inbillar mig att jag har blivit mycket mer ödmjuk på kuppen med ;o)

Zpookey
2008-05-11 20:37
#29

#28
Nej…mitt inlägg var inte ironiskt. Glad

Sweetelle
2008-05-11 20:50
#30

#29 ;o)

Såg att jag missat och skrivit fel, självklart skall det stå "Att det finns en Gud med förmåga att stoppa tex sexuellt utnyttjande av barn eller att det finns mängder av barnsoldater runtom i världen, men inte gör det."

Skadlig
2008-05-12 17:19
#31

#27 Jag tycker det är synd att du låter så cynisk. Det låter jobbigt att tro att man bara kan lita på sig själv. Tyvärr så är det nog ganska självuppfyllande. Människor har en tendens till att uppförra sig så som man behandlar dem.

#28 Det kanske är så att Gud vill att vi ska reda upp våra egna röror? Gud ger oss styrka att orka men i slutänden så måste vi fixa det själv.
Om jag alltid gör mina barns matteläxa (för jag kan ju det) lär sig mina barn då mattematik? Jag hjälper gärna och vägleder och kanske tom löser en ibland för att visa att det går men för barnens egen skull så kan jag inte utföra läxan åt dem. Hade jag gjort det hade jag verkligen varit grym.

Sweetelle
2008-05-12 19:12
#32

#31 Visst låter ditt resonemang vettigt, men skulle någon ta ett av mina barn och våldta det till lunch middag och kvällsmat skulle jag inte sitta och tänka att nu får han/hon minsann reda ut denna röran på egen hand. Som förälder vill man att ens barn skall skyddas lagom, de skall ha ett motstånd så att de utvecklas, men jag gör vad jag kan för att skydda dem mot riktigt hemska saker. Du får gärna tro på en Gud som är god vakar över barnen som är sålda som prostituerade i Asien och dör vid 14 års ålder på grund av misshandel eller sjukdomar, men jag gör det inte.

När det gäller styrka att orka är väl den bara förunnad vissa personer som tror antar jag. Jag fick då minsann ingen styrka under den tiden jag var troende. Istället har den befrielsen kommit av att lämna allt detta, men jag ser det som  en hjärntvätt som måste läkas långsamt, så jag är fortfarande inte fri från all ångest jag bär med mig från tiden med (utan) Gud.

Skadlig
2008-05-13 18:00
#33

#32 Ett "finare" namn på det här är i övrigt Teodicéproblemet som så ofta med de intressanta och viktiga frågorna så har andra som är visare än jag användt längre tid än mig till att försökt tänka ut en bra förklaring. Det jag menar om jag misslyckas så är det kanske inte så konstigt :)

Om vi utgår från att jag har rätt i min liknelse i #31, jag vet att du inte är helt glad i den men ändå. Tänk vilket lidande Gud utsätter sig för att vi ska kunna nå upp till vad vi skulle kunna bli. Så myckt älskade han människan att han offrade sin enda son…
Det är ju dock inte direkt mycket tröst för dem som blir utsatt för det. Jag menar bara det att jag säker på att Gud också betalar för ondskan vi gör mot varandra.

Jag beklagar verkligen det du har råkat ut för det smärtar mig att något som borde ha varit gott har vänts till något negativt för dig. Det är "fascinerande" hur olika upplevelser olika människor har av det här.
När det gäller ordet "hjärntvätt" så ska man dock vara försiktig. Jag vet ju inte vad du har råkat ut för men ofta så är hjärntvätt för utbildning som terrorist är för frihetskämpe. Det beror på vilken sida man står på. Menar alltså att det är svårt att dra gränsen mellan det ena och det andra.

Sweetelle
2008-05-13 22:03
#34

#33 Självklart är det svårt att dra gränsen för vad som är hjärntvätt, och hur man än vänder och vrider på det så är det ingen allvarlig form jag varit utsatt för. Ungefär lagom hjärntvätt alltså ;o)

Så mycket att mina "egna" tvivel och tankar gav mig stark ångest över alla fel jag gjorde eftersom jag uppenbarligen inte kunde komma till ro med min tro. Eftersom jag inte kände den harmonin och inte riktigt kunde pressa mig själv till att acceptera Guds absurda handlande och många texter i Bibeln.

All fostran innebär ju en viss typ av hjärntvätt, med olika metoder försöker jag få mina barns tankar att formas och att deras värderingar skall stämma överens med mina egna.

Självklart finns det former som är riktigt allvarliga som inte riktigt går att jämföra med det här, men min kamp att duga åt Gud har gett mig så mycket ångest. Och jag vet allt om att vila i tron ;o)

När det gäller tron på en god Gud med makt att påverka denna världen så är det ju just en tro, och därför kan man inte gräva så mycket i det, mest konstatera att vissa tror det ena och någon annan det andra. Min stora förändring som gjorde att jag till slut helt förlorade tron var när jag kom fram till att oavsett om det finns en Gud eller inte, så vill inte jag lägga två fingrar i kors för att följa en Gud som behandlar sina barn som denna Guden gör. Både i detta livet och kommande. Efter att jag kommit dit var det inte så långt till att faktiskt inte kunna uppleva att det fanns nåt hållbart resonemang för att det finns nån gud över huvudtaget. För mig känns det som att en 25-årig kampär helt över och det är bara dags att låta såren läka…

Annons:
Skadlig
2008-05-14 17:40
#35

#34 Tror att man borde prata mer om tvivel än vad man gör. De flesta känner ju tvivel i sitt liv oavsett ämnet, "hur kan Gud…", "Borde jag söka nytt jobb…"

Problemet är ju om man stigmatiserar tvivlet så att man inte vågar prata om det. Ett tillägg till Murphys lag säger:
"Left to themselves, things tend to go from bad to worse"
Alltså om man inte tar tag i det så ökar trycket tills det exploderar.

Hur som helst så är jag glad att du mår bättre nu.

Sweetelle
2008-05-14 21:07
#36

#35 Tack ;o)

(men nu har jag andra problem, helt oberoende av detta dock ;o)

Upp till toppen
Annons: