Annons:
Etikettböneämnen
Läst 4556 ggr
mumsan
3/13/08, 9:10 PM

Gud hör bön.

Ville bara säga att många gånger då jag har bett i ren desperation, så har jag kanske inte sett bönesvaret men efter några timmar eller så har jag fått bönesvar. Nu menar jag enkla vardagliga situationer som kan strula eller osämja eller annat som vi får vara med om i livet/problem. Först efteråt så har jag märkt att nämen nu var det ju bönesvar.

Min man är ganska lugn av sig och det verkar som att han lyssnar in vad Gud vill utan att brusa på och bara göra saker. Då brukar det kännas bra och bli rätt. Jag förvånas alltid över den tryggheten som han utstrålar.  Detta var bara några tankar jag fick denna stunden.

Annons:
mumsan
3/18/08, 11:32 PM
#1

Är jag inte konkret nog för att få några fler som skriver om bönesvar?

På förra veckans böneskola bad vi för olika saker och jag ville ha förbön för en återkommande vagel i ögat med mycket besvär. Idag en vecka senare är jag mycket bättre utan penicillinsalva.

I lördags bad jag om ett mirakel så att jag skulle orka med söndagen då vi skulle sjunga i olika sammanhang från kl 14 till 21 med några pauser. Jag brukar alltid vila middag för att orka med dagen, men jag klarade av även den söndagen och fick inte några sviter de följande dagarna. Brukar var helt slut och få värk i kroppen annars. För mig är detta bönesvar. Samtidigt vill jag oxå säga att det är ju inte alltid bönesvaret kommer så där påtagligt fort. Men nu när det blev så kan jag inte hålla tyst, det är ju fantastiskt.

Skadlig
3/19/08, 10:02 AM
#2

#1 Var nog bara att vi höll med dig :)

Det är häftigt med bönesvar. Kan nog vara så att man ibland missar att man har fått ett svar så att man måste tänka efter lite.

Låter som om ni hade ett rejält sångschema. Vad var det för arrangemang ni var ute på?  

Påmminner mig om vi måste be en stilla bön nästa gång vi åker till ikea. *ler* Låter kanske lite skämtsamt men jag börjar snart tro att vi är seriöst förbannade i det avseendet. Senaste gången kom vi inte ens halvvägs innan kylaren på bilen gick och det var bara den senaste händelsen i en rad misslyckande med att ta sig till ikea.

Margareta
3/20/08, 3:33 PM
#3

Självklart håller vi med - det är helt underbart när man känner att man befinnser sig i Guds "flow" av bönesvar - det är svårt att förstå om man inte upplevt det.

När jag var nykristen hade jag en lång period av väldigt konkreta bönesvar som gjorde att jag gick i tacksägelseböner hela tiden. Jag fick en lägenhet centralt på Söder i Stockholm - fast det var omöjligt - jag fick ihop pengar till mat och hyra - lika omöjligt mänskligt sätt och jag mötte kristna människor överallt som var "klippt och skurna" för att passa mig just då. Så här efteråt har jag tänkt på den tiden som en slags smekmånad. Jag trodde nog ett tag att livet skulle vara så.

Idag är det nästan tvärtom - jag förväntar mig inte bönesvar på samma sätt och blir därför överrumplad när de ändå ramlar över mig med jämna mellanrum.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
3/20/08, 4:18 PM
#4

Precis så kan det vara Margareta som du skriver att man bara ber och inte förväntar sig bönesvar. Men Jesus vill ju ge bönesvar, så vi måste nog lära oss att förvänta oss bönesvar förr eller senare.

Livet , vardagen hänger ju ihop med olika saker, både tron och maten mm. så ibland önskar jag att man kunde skriva om det men vill inte blanda in andra ämnen här på Jesus i fokus.

Margareta
3/20/08, 8:35 PM
#5

Hur tänker du med blanda in andra ämnen mumsan?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
3/21/08, 12:03 AM
#6

Ja ex. om man har ont i magen eller annat och då hänger det ju ihop med kosten. Jag äter ju LCHF och ibland är det kämpigt att vara strikt som jag behöver och faller då lätt i att äta LCHF-godis som inte är lämpligt för mig. därför skulle det nog vara bra att be lite extra för att kunna stå emot frestelserna. Att be i sig är ju ett bra recept så man slipper tänka på mat!

Annons:
Frualbertsson
3/21/08, 10:02 AM
#7

Gud hör verkligen bön, och Han vill svara på alla böner. Jag tror att Han gör det med. Fast vi vill gärna att Han skriver en skylt på 10 x 15 meter och sätter framför näsan på oss… riktigt så gör Han inte =)

Jag har fått många bönesvar. Det som kan vara svårt tycker jag är att verkligen låta Herrens svar vara det som man rättar sig efter. Tex om jag ber om ifall min man och jag borde köpa en båt, och vi får svaret att nej det ska vi inte. Trots att vi tycker att det är ett bra köp och vi verkligen skulle vilja ha den. Då kan det vara lätt att avfärda och tänka att nog skulle väl Jesus vilja att vi har den båten, nu har vi nog hört fel osv.

Lättare att ta emot svar som går i den riktning som man själv vill. Så dum man är. För varför fråga om man inte tänker följa Hans svar?

Samma sak tänker jag om detta med helande. Om man ber för att Jesus ska hela oss från något, och samtidigt går till läkaren och ber om hans utlåtande… varför gör man så? Det är ju som att be sin vän om att klippa gräset och sen ge sin son en femma för att göra jobbet. Nog blir vännen lite fundersam då?

Jag tror att Jesus blir ledsen på oss om vi ber Honom om hjälp och sen inte har tro nog att vänta ut Hans bästa vilja för oss.

Skadlig
3/21/08, 11:12 PM
#8

#7 Tror att det står något i Jesu syraks vishet att man ska förlita sig på bådde läkekonsten och Gud.

Du kanske mer ska se det som att du ber din vän klippa gräset och ger din son pengar för att göra det och sen klipper de halva var. Eller att vännen tar kantklippningen som din son inte klarar av :)

mumsan
3/22/08, 12:06 AM
#9

"7 Håller med dig. I första hand vill jag be Jesus om hjälp. Men i vissa lägen behöver jag träffa läkaren, då så välsignar jag läkaren.  Kanske en operation som ska göras då välsignar jag personalen och ber om att allting ska gå väldigt bra och läka fort. Men visst det finns många mirakler som mnniskor r med om framförallt i länder som Afrika där människor blir helde från stora tumörer, benen växer ut, blinda får sin syn. Ja listan kan göra lång. Vi vill ju oxå få uppleva sådana mirkaler här i Sverige. det händer ju inte lika ofta här. Men Jesus vill hela.

Frualbertsson
3/24/08, 3:52 PM
#10

Jag får nog ta och förklara mig lite här. Jag menar inte att man inte ska gå till läkare. De har ju fått sina gåvor av Gud, och det är meningen att de ska hjälpa oss. MEN om jag ber Jesus att hela mig så går jag sen inte till läkaren inom 15 minuter och ber honom att hela mig. Glad

Det är ju härligt att Jesus gör under och helar folk, han har helat mig från kronisk inflammation tex. Som läkarna sa var helt obotligt och att de skulle operera mig när jag blev handikappad av värken. Inte OM jag blev handikappad utan NÄR alltså.

Så nog var det allvarligt i mänskliga ögon sett, men för Herren är inget för svårt. Jag har nu varit helt fri från tabletter, behandlingar och värk i 1½ år. Tack Jesus för det!

Har en väninna som har blivit helad från akut leukemi. Hon var så dålig så att hennes blod delade sig i röda och vita blodkroppar!! Hon är fullständigt helad, läkarna kan inte förklara vad som har hänt. För den behandling som hon har fått kan inte ha gjort henne fullständigt frisk. Härligt! Skrattande

Conrad
3/24/08, 9:42 PM
#11

Bönesvar: Jag har ett aldeles färskt. Vår son skulle flyga till Spanien i dag på mårgonen, vi skulle starta härifrån kl 0500 för att hinna i tid till Arlanda. i går kväll strax före 11 kom han på att det kanske vore bra om han hade ett pass. Senast han hade passet var när han tog körkort den 20.dec. Vi vände ut och inn på hela huset, skolväskor, byxfickor, jackfickor och många andra ställen, jag hade redan gett upp. Jag funderade om man kunde få tag på ett tillfälligt pass på en så kort tid, ja han får väl stanna hemma. Men så sa jag till grabben att nu ber vi till Gud och frågar var passet är, bönesvaret kom blxtsnabbt. Grabben for upp på sitt rom och tog fram gitarrfodralet, i en ficka på utsidan tillsammans med andra papper låg passet. han hade haft passet och gitarren med sig när han körde upp och sedan glömt det där. Tack Gud för att du hör bön.

Linn
3/24/08, 10:43 PM
#12

Härligt att han kom iväg till Spanien!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Skadlig
3/25/08, 9:51 AM
#13

#10 Påminner mig om en vän som också också har så att säga trotsat läkarna. Cancern som hon hade har jag fått uppfattningen att hon inte "borde" ha klarat.

Jag vet att hon inte gärna pratar om det men jag hoppas att hon någon gång orkar göra det här.

Annons:
mumsan
3/28/08, 8:59 PM
#14

#10, jag håller helt med dig. Jättebra! Vad underbart med alla bönesvar.

Jag väntar på ett bönesvar. Min man och jag har nollställt oss nyår och nu får Gud visa oss hur vi ska göra tiden framöver. Vill inte gå in i detlajer nu, för Gud ska verka i att vi förlitar oss på honom. Men när bönesvaret kommer, ska jag berätta om det.  Det är spännande, lite som att gå på vatten!

Frualbertsson
3/28/08, 10:10 PM
#15

#14 Javisst är vår Herre och Mästare fanastisk!  Härligt att läsa hur du tänker, att när bönesvaret kommer så berättar du, inte OM bönesvaret kommer =) Det är så man måste tänka!

Zorro-VRH
4/4/08, 12:31 PM
#16

ja,verkligen härligt bönesvar

jag hade ett lika härligt bönesvar för några årsedan

jag skulle fylla år och skulle ha kalas flera skulle komma

jag har problem med ryggen så städning kommer efter,jag bad till Gud,att skule få orken att städa och jag började bli bättre och i helmånad,så kände jag nästan ingenting i ryggen och kunde då städa, men efter min födelsedag kom värken tillbaka, men jag fick bönesvar och Gud hjälpte mig,den månaden var underbar

Amen

Hattagospel
4/10/08, 5:09 PM
#17

Jag har fibromyalgi och är sjukpensionär på 75% min dotter är bland de fem sjukaste barnen med barnreumatism i landet och jag är så trött och sliten nu.

Vi har sökt habilitering på Vintersol och jag behöver verkligen vilan nu. Jag är dessutom ensamstående förälder och det gör att jag är ensam med alla beslut och alla bekymmer. Jesus finns dock alltid där och ger mig styrka, mod och kraft.

Jag har fått bönesvar och vi åker till Teneriffa för Johannas klimatvård den 8 juli.

Det är underbart det.

Tack Gud för att du älskar mig och alla människor!

mumsan
4/10/08, 9:38 PM
#18

#17 ta för dig och njut nu av resan och en skön varm sommar med din dotter. Jesus vill ge oss det bästa.

Skadlig
4/11/08, 12:20 PM
#19

#17 Det glädjer mig att du fick bönesvar och att ni får åka iväg och vila er. Jag ber att ni ska få en välbehövlig frist från er smärta.

Jag hoppas att LCHF ska hjälpa dig också. Vet att jag mår bättre och är piggare än vad jag var förr.

mumsan
5/13/08, 11:56 PM
#20

Lovade att höra av mig igen när vi hade fått bönesvar. Här kommer det. Efter att vi hade överlämnat oss  och nollställt oss nyår så att Gud skulle visa oss vad vi skulle göra hända saker som vi aldrig hade varit med om tidigare. Min man hade slut på sitt jobb och fick praktik en månad sedan förlängdes den en månad till. Efter ett besök på arbetsförmedlingen förlängdes den ytterliggare några månader. Detta gjorde att han får fortsatt lön. Men den första lönen var väldigt lite så det hade inte räkt ens för att betala räkningarna, jag har oxå inkomst men ganksa låg pga. sjukpension. Men Gud är god, det kom ett besked om innestående semesterersättning från det  tidigare jobbet och vips så hade vi allt vi behövde. Vilken lättnad. Nu vet vi att Gud leder oss och att han ger oss det vi behöver. Så vi fortsätter nu och ber för att min man får framgång med arbetet så det blir lönsamt och resulterar i en fast anställning med en normal lön några år till innan pensionen.

Ett till bönesvar är att den yngsta dottern klarade teorin på körkortsprovet. Härrligt

Annons:
tinaoskarsson
5/14/08, 8:13 AM
#21

Härligt mumsan!

Margareta
5/14/08, 1:35 PM
#22

Vad roligt att höra att det går så bra!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
5/14/08, 4:21 PM
#23

Ett nytt bönesvar idag: Bad för min man i går kväll då han hade ont i ljumsken i flera dagar och haltade. I morse steg han upp utan att tänka på benet. Vid lunch då jag ville att han skulle be för min armbåge som jag har värk i, sa han att jag är frisk i mitt ben. Härrligt. Sen ringde dottern som hade varit sjuk i flera månader, utbrändhet och trötthet och hade inte fått ett öre i sjukpenning. F-kassan tyckte hon skulle jobba…. Hennes svärfar hjälpte skriva ett brev till F-kassan som ombud och vips så ordnade det sig. Hon får ersättning nu och även retroaktivt. Men motgångar har hon ju haft innan och mitt i allt hör Gud våra böner.

Livet är spännande och jag väntar bara på att mera gott ska hända!

Tack Jesus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tur-Budda
6/6/08, 6:35 PM
#30

"Därför säger jag eder: Allt vad I bedjen om och begären, tron att det är eder givet; och det skall ske eder så." (Mark. 11:24)

Mer konkret hur det går till enligt naturlagarna visas i filmen "The Secret". Här kommer de tjugo "fristående" första minutrarna av den rullen:

http://www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Skadlig
6/10/08, 2:37 PM
#50

Jag har tagit till storsläggan och tagit bort ca 25 stycken inlägg.
Det har inget med innehållet av posterna eller huruvida deras åsikter. Jag har tagit bort poster som jag gillade också.

Anledningen till att de plockades bort är att de så fullständigt var utanför ämnet. Från och med nu så kommer jag att övervaka mycket noggrannare huruvida trådarna går bort från ämnet eller inte. Om det är någon tangent som ni tycker är intressant så rekomenderar jag att ni antingen startar en ny tråd med hänvisning till den ursprungliga eller att ni skickar PM till personen som sa det ni vill kommentera.

I första hand så kommer jag att varna personer som går utanför ämnet och i andra hand så kommer jag att radera om det som här pågått för länge.

Om ni anser att jag felaktigt har raderat något så är ni välkommna att PM:a mig eller tex Margareta så tar vi en extra titt på det.

Om ni tycker att någon har tappat tråden så skicka ett PM till mig eller Margareta så tar vi en titt på det. Och ja jag ska förska hålla i mig själv så att jag inte gör det själv också så som jag så gärna gör ;)

Frualbertsson
6/10/08, 2:47 PM
#51

#50 Bra städat! Skrattande Tack.

tinaoskarsson
6/10/08, 3:05 PM
#52

#50 Gillar storstädningen. Ber försynt om ursäkt för att jag själv svävar iväg emnellanåt. Det är bra med ordning o reda! Hade nästan glömt vad tråden handlade om….

#23 Visst är det underbart när Gud fixar och ordnar omkring en! Allt det där praktiska som ser så omöjligt ut kan Han fixa som om det ite var något problem alls. Gäller att inte göra sig så stora bekymmer, men det är lättare sagt än gjort!

tinaoskarsson
6/10/08, 3:15 PM
#53

Just, det. Glömde ju alldeles bort att jag tänkte berätta om ett väldigt konkret bönesvar.

I lördags gifte sig en kille jag tidigare gått i skola med. För ett år sen var samma kille döende i cancer som hade tagit över i princip alla organ i hans kropp. Hjärta och lever var förstorade. Flera gånger kallades familjen in och läkarna sa att de inte kunde göra mer och att han skulle dö vilken sekund som helst.

Gång på gång bad vi för honom i församlingen. Jag bad och grät i min ensamhet. Vid ett tillfälle kändes min bön plötsligen så ihålig och konstig. Jag var övertygad om att nu hade Gud tagit hem min vän. Det visade sig att det var precis tvärt om. Gud behövde inga fler böner om läkedom, för det hade redan vänt för honom. Från den dagen har jag inte kunnat göra annat än tacka Gud för Hans oerhörda under! Nu, ett år senare, är min vän alltså nygift, nybliven husägare och jobbar deltid. Vad annat kan man göra än bara tacka!?

mumsan
6/10/08, 10:34 PM
#54

Åh vad underbart #53. Det är ju ett mirakel.

tinaoskarsson
6/11/08, 12:52 AM
#55

#54 Ja, ett mirakel helt klart! Det fantastiska är hur stark min vän varit genom allt. Han sa under sjukdomen till sin mamma att han kände Guds närvaro så tydligt, att han kände sig så buren. Hans tro stärktes under sjukdomen och det tycks ha påverkat hans fästmös tro på samma sätt. Min gamla pastor berättade att sjukdomen fört den annars ganska splittrade församlingen samman. I bön för min vän under dagar och nätter så hittade man tillbaka till varann och tillbaka till kärnan. Så visst har det skett mirakel!

Annons:
kajsa56
6/11/08, 12:28 PM
#56

underbart! mer av den varan längtar vi efter… :O)

KatarinaW
6/11/08, 11:13 PM
#57

Helgen som gick fick vårt 8 åriga barnbarn fruktansvärda magsmärtor. In akut till sjukhuset ,där spekulerades det om en rad diagnoser: tarmvred, gallsten m.m.,  Blev lite bättre och fick gå hem på permis, hann bara hem så var det dags igen. Under tre dygn åkte han in och ut och en utredning planerades till efter helgen.

I söndags e.m. ringde min dotter och bad oss om en böneduk. Vi bad för en handuk och hon la den  på hans mage. Efter att han haft den en stund så ropade han: " Mamma, det känns som om böneduken rör på sig, det liksom kryllar förklarade han. Därefter kom en vändning han sov hela natten och igår var han i skolan, helt smärtfri. Han är helt övertygad om att Gud botade honom och det är vi också. All ära till Jesus.

Linn
6/11/08, 11:26 PM
#58

Böneduk?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Frualbertsson
6/11/08, 11:32 PM
#59

#57 Vad härligt att läsa om när Jesus gör under =) Det tröttnar man aldrig på!

Conrad
6/11/08, 11:51 PM
#60

#57 Jesus lever och verkar, Tack för bönesvar!

kajsa56
6/12/08, 12:34 AM
#61

#58 bönedukar är nåt som man kan använda för att be för någon som inte finns på plats tex.. och det kommer från att det står i Bibeln om att man tog kläder o tygstycken som apostlarna haft på sig och la på sjuka och de blev friska.

brukar går till så att man tillsammans i en bönesituation smörjer ett vanligt tyg med olja och ber för personen ifråga som sedan får duken och lägger den på kroppen, många har blivit välsignade och även friska genom detta. inget hokuspokus alls! det handlar om att tro o duken uppmuntrar vår tro, om ni förstår vad jag menar..

tinaoskarsson
6/12/08, 11:31 AM
#62

#57 Helt fantastiskt! Pris ske Gud!!

Annons:
Linn
6/12/08, 7:40 PM
#63

#61 jag förstod, och det var ju jag som frågade så det är huvudsaken :D Tack för förklaringen!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
6/13/08, 12:51 AM
#64

#57

HUR kan man utsätta ett barn för en sån sak?

kajsa56
6/13/08, 1:01 AM
#65

utsätta nån för förbön så att personen blir frisk - är det det du ifrågasätter?? om de sen är ett barn eller vuxen - va är det för skillnad?

Rauija
6/13/08, 1:03 AM
#66

Skillnaden är att en vuxen kan skapa en egen uppfattning och avstå från något som man tycker är fel.
Ett barn har inte kunska nog att säga ifrån.
Det är den stor skillnaden.

Det finns många olika seder i olika kulturer och religioner.

Menar du att det alltid skall vara okay för en förälder att utöva de metoder som man tror på?
Det finns flera olika metoder för att bota sjukdomar. Ungeför lika många som det finns kulturer.

Ska en mamma och pappa har full frihet att utöva sin kulturs metoder på sina barn? 

Eller är det bara kristna metoder du tycker är ok?

Tur-Budda
6/13/08, 1:23 AM
#67

Klart att det spelar in att vi måste respektera varandra. Snudda tanken att olika fanatiska religiösa grupperingar sitter och ber för att just du skall bli frälst enligt deras sätt att se på verkligheten. Gud hör bön, vilket gör att de aktivt manipulerar dig och gör det svårare för dig att hitta din väg genom livet, om det inte är att bli just en sådan religiös fanatiker som satt å bad. Det är lite tillspetsat, men utifrån det resonemanget så hoppas jag att alla förstår att vi skall låta bli att be för dem som inte uttryckligen ber om det på något tydligt sätt. Lika lite skall vi sända healing eller göra något annat om vi anser oss kunna det. Vid klartecken är det givetvis helt kalas, men annars är det alldeles för stor risk att vi gör något mot någons vilja och kränker denne. Om någon tex ligger i koma och det är omöjligt att få ett personligt svar så kan man ju inte veta säkert och om man då bestämmer sig för att be för denne så rekommenderar jag å de bestämdaste att man gör det med intentionen att den som får hjälp endast får det han "kan, vill och behöver" samt gärna med bönen "Må allt som är frukten av denna bön gagna alla inblandade i vår andliga medvetenhet, tillväxt och förståelse, AMEN".

tinaoskarsson
6/13/08, 10:02 AM
#68

#64 Utsätta ett barn för vad? Åka ut och in på sjukhus utan resultat, eller att lägga händerna på det, be till Gud och barnet blir friskt? Ser du hellre att barnet fortfarande hade haft ont så vet jag inte vad jag ska tro om dig… Då kan du ju faktiskt ta ditt snack om barns rättigheter och gå någon annanstans.

kajsa56
6/13/08, 12:29 PM
#69

ja Tina - håller med där.. vad kan skada ett barn att föräldrarna ber för det?! förbön är en form av kärlek i praktiken anser jag!

Annons:
Santhe
6/13/08, 2:53 PM
#70

Angående bön och förbön. Man behöver ju inte be med ett syfte eller intention att något ska hända, utan man kan enkelt lägga det i Guds hand. Behöver liksom inte säga åt Gud vad han ska göra för just den personen. Låta Guds vilja ske.

Margareta
6/13/08, 4:03 PM
#71

Visst är det så Santhe - det är väl vad som kallas förtröstan - att våga lita på att Gud vet bäst i varje situation.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

tinaoskarsson
6/13/08, 5:58 PM
#72

Läser vad jag skrivit i #68 (de två sista meningarna) och inser att det var synnerligen obehärskat av mig. Ber därför om ursäkt för att jag tog ner det här forumet på en alldeles för låg nivå.

sandra1977
6/13/08, 6:36 PM
#73

förbön?är inte det en form av healing,fast man använder ett annat ord????

didis
6/13/08, 7:42 PM
#74

Kommer att tänka på en undersökning som gjordes i USA ang bön. Patienter randomiserades till olika grupper (och nu citerar jag ur minnet); de som visste om att det bads för dem (och det gjorde det också), de som det bads för men de visste inte om det och de som det inte bads för och som inte heller trodde att det bads för dem.

Vilka uppvisade flest komplikationer? Jo, de som det bads för och som visste om det! De grupper som det bads för "i smyg" respektive inte bads för hade liknande efterförlopp.

Vad betyder det? Min tolkning är dels att det inte finns någon gudomlig kraft som kan svara på böner och dels att de som tror på bönens kraft riskerar att inte följa rekommendationer om egenvård etc eftersom de ändå kan lita på gud. 

Alltså: så länge man inte förlitar sig på bönen utan ser den som ett komplement till traditionell vård gör den iallafall ingen skada.

tinaoskarsson
6/13/08, 9:09 PM
#75

#73 Är inte helt säker på vad som innefattas av healing. Förbön handlar bara om Guds verk - inte om människan som lägger sina händer på den sjuke. Förbön kan göras på en uppsjö olika sätt, tex genom handpåläggning, bönedukar eller bön för den specifika situationen utan någon som helst fysisk kontakt. Formen är inte så viktig. Det viktiga är att man ber i Jesu namn och i kraft av den helige Ande, som bor i oss som är frälsta och att man tror på den inneboende kraften i Jesu död och uppståndelse. (Hoppas någon mer fyller på angående vad förbön egentligen är så jag inte missar nåt väsentligt som jag borde berättat.)

#74 För mig är det viktigt att söka läkarvård då situationen kräver det, samt att sköta eftervården på det sätt läkare rekommenderar. Jag tror att Gud kan hjälpa läkare vid ingrepp och ber alltid för dom när jag har vänner som ska på tex operation. Jag tror också (och vet att det finns exempel på) att sjukdomsbilden kan förändra sig från tex röntgen till kirurgi med hjälp av bön (tex tumörer som isolerats eller flyttat sig till mer lättåtkomliga platser). Gud uppmanar oss att använda det förnuft han gett oss. Vissa har fått kunskap till att bli läkare, vi andra har fått kunskapen att besöka läkare när vi är sjuka… Svårare än så är det inte.

Men Gud är mer än ett komplement. Jag hade inte funnits idag om inte Gud hade helat min mor tre år innan jag föddes. En månad efter hennes femte barn var fött låg min mor för döden bl a i svår bukhinneinflammation. Läkarna sa till min pappa att de inte kunde göra mer och att de antagligen skulle förlora min mor under natten. Men Gud hade en annan plan för min mor. Berättelsen om min familj hade spridit sig som en löpeld genom hela södra Sveriges kristna församlingar och vi vet än idag inte hur många som bad för min mor, vi vet bara att de var många. Den natt då läkarna sa att de inget kunde göra och att pappa antagligen skulle stå ensam med fem barn nästkommande morgon, den natten grep Gud in. Min mors tillstånd blev tydligt bättre under natten och blev så småningom helt frisk. Där läkare inte kan ge något hopp där kan Gud gå in och förvandla en hel familj situation, bokstavligt talat över en natt!

Rauija
6/13/08, 9:21 PM
#76

#68

Jag ställer samma fråga till dig?

Skall det alltid vara ok för en förälder eller anhörig att använda alternativa metoder på barn?

Ex vid sjukdom?
Eller är det bara kristna alternativ metoder du tycker är ok?

Annons:
tinaoskarsson
6/13/08, 10:11 PM
#77

#76 Tror att mycket måste lämnas upp till föräldrarnas/målsmännens omdöme. Visst finns det vissa sakre jag, från min synvinkel, har svårt för att man utsätter barn för, men tror ändå att jag måste låta föräldrarna avgöra. Utsätter man inte barnet för omedelbar fara och man har alternativa metoder som komplement till traditionella metoder så tycker jag att det är ok.

Rauija
6/13/08, 10:18 PM
#78

#77

Har jag förstått dig rätt om jag har förstått det som att du tycker att en förälder har rätt att utöva alternativa metoder på sina barn.
Metoder som tillhör deras religion eller kultur?

Inte bara kristna då?
Även muslimer skall alltså få utsätta sina barn för allt som hör kulturen och religionen till?

Tur-Budda
6/13/08, 11:02 PM
#79

#78 Det är väl ok att åtminstone som förälder få använda metoder som enligt skolmedicinen inte har varken positiv eller negativ effekt utom möjligen lite placeboeffekt, så länge det används som komplement till- och inte i stället för skolmedecinsk behandling? =)

tinaoskarsson
6/14/08, 11:15 AM
#80

#78 se svar #79 - det kunde lika gärna varit mitt. =)

didis
6/14/08, 1:46 PM
#81

#79, 80

nja, i och för sig kan man invända att både förbön och en mängd "alternativa" metoder som tex homeopati varken gör till eller ofrån för sitt eget barn. Däremot göder man charlataner som tjänar pengar på att lura folk om än omedvetet ibland.

Nu anklagar jag inte kristna för att vara charlataner när de ber för sina eller andras barn sålänge som man inte säljer välsignande och botande prylar (som choklad som laddats med kärlek och omtanke (finns att köpa på intentionalchocolate.com)).

Tyvärr finns exempel, från USA - var annars?, på föräldrar som helt förlitat sig på bönens kraft och som inte sökt medicinsk vård för sina barn. Jag tror att de festa svenska kristna, precis som du skriver tinaoskarsson, ser gud mer som en hjälpkraft till medicinsk vård.

Rauija
6/14/08, 2:20 PM
#82

#79

Du kan inte ge mig ett ja eller nej?
Man kan inte svara ibland eller kanske på frågan om det är okay att utöva alternativa medoder på sina barn.

Frualbertsson
6/14/08, 2:22 PM
#83

Men lille vännen du har ju fått svar. Ta och läs tråden igen.

Annons:
Rauija
6/14/08, 2:46 PM
#84

#81

Skärmmande att ingen är emot alternativa metoder.

Ingen av er tycker att metoder som tillhör en religion eller en kultur skall förbjudas.

Som tur är så finns det lagar som kompleterar er brist för sunt förnuft och ser till att barnet har rätt till vård och andra behandlingar.
Troende föräldrar sällan har tillräckligt med förnuft för att själva inse att böner, fräsling och magiska föremål inte fungerar på ett sjukt barn.
Man tror på alvar att bönen hjälper.
Och ännu värre så tror man att det är Guds vilja vad som händer.
Jehovas vittnen till exempel nekar sina barn blod.
Om deras barn skulle råka ut för en svår olycka och förlorade mängder med blod så nekar dom till det blodet som kan rädda deras barn.
Dom låter alltså hellre barnet dö, än dom tar emot blod.
N finns det andra alternativ till blod, men för några år sedan fanns inte det. Och då lät man barnet dö.
Och desstuom hade mamman rätt att besluta om barnets liv om det stred mot deras tro. Eftersom vi har religionsfrihet i sverige.
NU har vi tack och lov kompletrat troende föräldrars brist på verklighetsuppfattning och sunt förnuft med flera lagar, som förbjuder föräldrarna att låta barnet dö för att alternativet (ex blod) strider mot deras religion.

Och i afrika finns det metoder som innebär att man ger sjuka barn substanser som i sverige klassas som starknarkotika.

I flera andra kulturer så könsstympar man sina barn.

I Arfrika tror man att man kan botas från sin HIV om man har samlag med en oskul, helst ett litet barn….

Muslimer tror att man kommer till paradiset om man dödar i Allahs namn. World trade Center är ett bra exempel på en gärning man gör i guds namn.

Jag kan göra listan hur lång som helst.
Det här är tron man har i flra olika kulturer.

Och enligt er är den helt ok?
Kristna är övertygade om att deras metoder fungerar bra och att det inte skadar någon.
Det tror man i Afrika med.
Och muslimer tror samma sak. När en mamma i afrika könsstympar sin ett åriga dotter tror hon att hon gör rätt.

Det tror NI med att ni gör.

Rauija
6/14/08, 2:50 PM
#85

#83

Lilla vännen?
Det är inte mig du menar va?

Jag lan förövrigt inte se att du har svarat vad du tycker.

tinaoskarsson
6/14/08, 3:17 PM
#86

#84 Könsstympning och att krascha in i World trade center med ett flygplan kan väl ändå inte ses som alternativa metoder för att rädda ett sjukt barns liv?!?

Har heller inte rättfärdigat Jehovas vittnes övertygelse om att inte ge barn blod då det behövs. Om du läser det jag faktiskt skrivit så ser du att jag förordar att man utövar traditionell läkekonst. Alternativa metoder som inte utgör en uppenbar fara för barnet (skrev "omedelbar" fara i #77 vilket bara var en ordmiss) bör vara tillåtna, förutsatt att de görs som komplement till traditionell läkekonst. Helt enkelt: Läkarna gör vad som står i deras makt, Gud gör det som behövs utöver traditionell läkekonst.

Rauija
6/14/08, 5:47 PM
#87

#86

Nä, självmordsbomabare har ingenting med läkekonst att göra.
Det har med deras religion att göra.

Och det ju det vi diskuterar. Om det alltid är rätt att göra vad man tror bibeln säger.

Frualbertsson
6/14/08, 7:58 PM
#88

Om man följer Bibeln så kan man aldrig gå fel. Om man inte är säker på vad som är rätt och fel kan man alltid finna svaret i Bibeln, för där finns den enda Sanningen.

Med det menar jag givetvis inte att det är rätt att självmordsbomba tex, för det finns inte skrivet om i Ordet.

Om man kan sin Bibel så ställer man inte ens sådana frågor.

Käre Jesus hjälp Rauija att finna svaren hon söker i Ditt Ord. Amen

Rauija
6/14/08, 8:16 PM
#89

#88

Självmordsbombare hittar det i sin bibel.

Svenska kyrkan har hittat sgtöd för att kriga i guds-namn i DIN bibel.

didis
6/14/08, 8:45 PM
#90

Rauija

jo jag är emot alla metoder som inte visat sig fungera i vetenskapliga tester, speciellt om de visat sig skadliga.

Men människan har (eller borde ha) en fri vilja och om folk vill betala dyrt för ingenting (dvs homeopatiska läkemedel) är det ialla fall inte skadligt och då måste folk få välja det själva.

Och man måste få välja även åt sina barn MEN inte så det skadar dem. Bön ser jag som homeopati dvs ofarligt så länge man inte väljer bort fungerande vård utan använder det som komplement.

Annons:
Tur-Budda
6/15/08, 1:16 AM
#91

#84, #91 Jag är FÖR alternativa metoder pga personlig erfarenhet av att det fungerar bra, bla de sex behandlingar jag gjorde idag. Och ja, det händer även att det inte fungerar, och ja, det är tydlig skillnad på dessa behandlingstillfällen och de som fungerar bra.

Det är mao sunt att vara skeptisk, men puckad att förneka allt som ännu inte är vetenskapligt bevisat. Nu håller jag inte med de Kristna om deras sätt att beskriva fenomenet Gud. Jag använder själv inte det ordet, men OM jag skulle gjort det så råder det ingen tvekan om att "Gud hör bön".

Vad gäller vetenskaplighet så är metodvalet viktigt. Om ni tittar på de närliggande metafysiska teorierna så finner ni även där att intentionen anses vara mycket viktig för resultatet. Att studera dessa saker i en vetenskaplig studie där skeptiska vetenskapsmän har intentionen att visa att effekterna av bön/heling etc. inte finns, så kommer deras studie med stor sannolikhet att få det svaret. Studien är då lika smart som att tända lampan i ett rum för att lysa upp det ordentligt så att man skall se allt det mörker som påstås finnas där.

mumsan
10/24/08, 9:39 PM
#92

#14 mitt eget inlägg: Gud hör bön! Nu har min man fått ett riktigt jobb/fast anställning med samma arbetsuppgifter som tidigare men med en riktig lön. Härrligt! En bra arbetsgivare med.

Det känns gott att veta att vi har en far som bryr sig om oss. Det har ordnat sig så att jg kan resa med tåg och hälsa på mina barn, jättekul för de bor långt bort. Sen har jag börjat i en ny kör vilket känns väldigt roligt. Har oxå upplevt att Gud leder mig till människor eller bättre sagt så är det faktiskt människorna som bli ledda av Gud till mig. Det är gott att kunna hjälpa och bry sig om andra, då mår man bra själv.

Ha en skön helg!

tinaoskarsson
11/5/08, 10:21 AM
#93

Har inte varit inne på ett långt tag, så det är först nu jag ser ditt inlägg mumsan. Jag vill bara passa på att gratulera dig o maken! Visst är det fantastiskt att Gud hjälper oss med stort och smått och allt däremellan!!

rackartyg
11/5/08, 3:08 PM
#94

#92

Du tror att GUD ligger bakom att din man har fått jobb?
Sökte han jobbet? Har han kompetens för jobbet?

Hur ligger gud bakom en tågresa?

Margareta
11/5/08, 7:41 PM
#95

Gud kan ligga bakom betydligt mer komplicerade saker än en tågresa.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
11/6/08, 4:00 PM
#96

#95

Jag min idiot som trodde att SJ styrde tågtrafiken=)

sandra1977
11/6/08, 5:59 PM
#97

#96,hahahaha

Annons:
Linn
11/9/08, 8:21 PM
#98

Vi har äntligen fått en lägenhet jag och Daniel. Vi har hittat tillbaka till varandra efter det att han gjorde slut och vi har det nu bättre än någonsin. första december blir vi sambos. Helt underbart.

Helt klart att Gud hör bön.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

rackartyg
11/10/08, 10:45 AM
#99

#98

Linn - har du och kille int arbetat själva på att lösa era problem?

Eller varför tror du att GUD ligger bakom?

Sen undrar man ju varför ni behövde göra slut alls om nu gud vill att ni skall leva ihop?

Eller hur?

Margareta
11/10/08, 3:07 PM
#100

Grattis Linn och lycka till!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
11/10/08, 4:02 PM
#101

Tack Margareta. :D

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

mumsan
11/10/08, 10:40 PM
#102

Härrligt Linn, kram på dig!

mumsan
11/15/08, 4:54 PM
#103

Ett nytt bönesvar! Våran vovve blev sjuk i ena ögat begynnande cherry eye. Som en röd svullnad i ögonvrån. Hon fick recept med ögondroppar hos veterinären i fredags förra veckan. Jag gav henne dropparna 3ggr per dag och då bad jag samtidigt för ögat. Tisdag mrogon var ögat helt friskt. Det skedde ingen succesiv läkning utan bara över natten. Gissa om jag blev jätteglad. Hade inte problemet gått över efter en vecka kanske man hade behövt operera henne?  Gud är god!

rackartyg
11/16/08, 2:39 AM
#104

#103

Jag vill inte göra dig besviken nu… Men det har med medicinen att göra, och inte dina böner.

Red Cherry eye försvinner av medicin.

Skönt att hon slapp operation - men ring och tacka veterinären för det.

Annons:
mumsan
11/17/08, 2:41 PM
#105

Jag är inte besviken ett dugg. Det är inte alltid problemet försvinner med medicin och absolut inte på så kort tid. Ofta behövs en operation. Veterinären blev själv förvånad då jag hade ringt och berättat. Gud ska ha all äran.

Maria
11/17/08, 6:15 PM
#106

#105

Jag blir så glad för din och vovvens skull. Även om det "mänskligt" är veterinärens förtjänst så verkar Gud genom alla människor. Jag tror stenhårt på bönen. Svaren finns där, kommer alltid om man har ögon till att se och öron till att höra…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: