Annons:
Etikettjesus
Läst 1813 ggr
Ayena_old
2008-03-15 20:31

Stor fråga som vill ha svar

Har aldrig skrivit här inne på detta forum, men tänkte göra ett undantag.

Vi närmar oss nu påsken då kristendomen firar Jesus lidande, död och uppståndelse. Vill någon berätta för mig om meningen med detta!

Jag är konfirmerad och har läst berättelserna om Jesus. Jag köper helt Jesus kärleksbudskap som han predikar, men jag har lite svårt att se honom som något annat än en vanlig människa.

Berätta för mig!

Annons:
Daydreams
2008-03-15 22:55
#1

Jag förstår inte riktigt din fråga, specificera gärna lite närmre så ska jag försöka svara:)

Ayena_old
2008-03-15 23:38
#2

Vad är meningen med Jesu lidande, död och uppståndelse? Vad ville Gud med detta?

billyboy
2008-03-15 23:42
#3

Gud sände Jesus för att leva ett liv på jorden som ett felfritt "offerlamm" kan man säga. Judarna offrade t.ex. ett förstfött lamm av hankön, för att sona för sina synder, men Gud sände sin Son för att ge världen försoning.

Han sände sin Son för att leva som en förstfödd och felfri manlig människa (han gjorde aldrig synd. Han lydde alltid sin Faders vilja) och denna felfria människa blev offerlammet för hela mänsklighetens synd. Inga fler blodsoffer behövs. Han led martyrdöden för att vi skulle bli förlåtna våra synder och Han uppstod sedan för att vi skulle få evigt liv.

Gud såg det priset värt att betala för vår räddning! Han var inte skyldig att betala någonting, men Han valde det för att människosläktet går förlorat utan räddning.

Ayena_old
2008-03-16 01:04
#4

Jaha, och hur tycker du det gått med mänskligheten sen dess?

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son.

Älskar Gud världen? Hur ser vi detta? Hur hade den sett ut om Jesus inte funnits, eller om han blivit sedd som den profet han var och en vanlig människa. Nej inte någon vanlig människa utan en mästare som gick bland människorna. Vore det inte bättre att Gud hade skyddat honom från Judarna/Romarna och låtit honom leva så att han verkligen hade fått en chans att sprida sitt budskap så detta hade tecknats ner under hans livstid och inte hundra år efteråt.

billyboy
2008-03-16 01:17
#5

Hur hade den sett ut om inte Jesus funnits? Här kan jag bara spekulera, då Han fanns och vi vet inte eg. hur det hade varit om han inte hade funnits. Som idag, eller värre, men utan möjlighet till förlåtelse för vår synd, förrutom de offer vi själva hade fått göra av förstfött av hankön för då hade inte det Gamla förbundet upphört. Vi hade inte haft en försoning med Gud, ingen förlåtelse och ändå hade vi varit evighetsvarelser men utan räddning.

Evangelierna o breven är skrivna av människor som levde då Jesus fanns på jorden. Han lämnade jobbet att sprida evangelium till sina lärjungar och deras efterföljande och där ingår vi kristna idag.

Daydreams
2008-03-16 01:25
#6

#4 Förstår jag dig rätt om jag skriver att du har redan den teologiska kunskapen om:

"Vi närmar oss nu påsken då kristendomen firar Jesus lidande, död och uppståndelse. Vill någon berätta för mig om meningen med detta!"

Men du funderar över varför eller hur vi kan tro på Jesus som Guds son?

När jag läser dina inlägg får jag uppfattningen om att du inte vill ha faktabaserade svar utan egentligen undrar ngt annat, stämmer det?

Annons:
Ayena_old
2008-03-16 15:05
#7

Daydreams - Exakt, jag vill inte ha några bibeltexter utan en förklaring med egna ord.

Hade inte vi människor fått någon kontakt med Gud om Jesus inte korsfästs och dött? Hade vi inte fått något förlåtelse för de felaktigheter vi gör (vill inte använda begreppet synd)

Detta med att Jesus ska uppväcka mig på yttersta dagen förstår jag inte heller. Jag vet ju att anden lever vidare när kroppen dör. Så detta begrepp verkar också lite förvillande.

Skadlig
2008-03-17 10:28
#8

#7 Jag tror att Gud hade funnit någon annan väg i så fall men om Gud inte hade gjort det så tror jag att våra skulder hade varit så mycket större än vad vi hade kunnat betala.

Jag har för mig att C.S Lewis diskuterar det i en av sina böcker om du vill ha fler perspektiv på det sen.

Daydreams
2008-03-17 18:53
#9

Jag tror inte att ngn människa kan ge dig dom svaren du söker efter. Åtminstonde inte tillfredställande svar.

Conrad
2008-03-17 22:19
#10

När man inte hittar det man söker i andra läror, börjar man leta i den sanna kristendomen. Men för att man inte vill akseptera den sanna kristendomen p.g.a. att man har dåliga erfarenheter sedan allt tidigare sökande, måste man även ifrågasätta den.  Den sanna kristendomen är en ren tro på Jesus, Gud och den Helige Ande inget annat.

Dessutom fins det en som viskar i örat att inte lämmna det gammla man höll eller håller på med, för att motståndaren vill inte förlora det han vunnit. Läs om Krasivis väg. Jag var med jag känner kampen.

Conrad

Ayena_old
2008-03-18 18:21
#11

Conrad - Vem /vad  menar du är motståndaren?

Conrad
2008-03-18 22:55
#12

Lusifer, Han är ledaren för motståndarlaget. Ja ett helt lag, dom är många. Brukar visa sig i fårakläder.

Ayena_old
2008-03-18 23:43
#13

Lucifer, den fallne ängeln.

Nu tror jag inte på vare sig djävulen eller helvetet. Inte i den bemärkelsen som det talas om i Bibeln. Däremot så vet jag att det finns mörka krafter, men dem ska vi inte diskutera här.

Att känna tvivel och att ifrågasätta är inte detsamma som att låta sig påverkas av någon mörk kraft.

Jag tvivlar inte på Gud som den stora Anden, Skaparen, Ljuset, Den Goda Kraften. Jag vet att kärleken är Gud oavsett vilket namn vi sätter på honom/henne.

Jag vet också att det finns en Kristus-energi och att denna kommer från Jesus.

Det jag inte får ihop är vi människor skulle få syndernas förlåtelse pga Jesus lidande, död och uppståndelse. Men jag får säkert ett svar med tiden.

Annons:
Skadlig
2008-03-19 10:06
#14

#13 Jag kan rekomendera att gå en alfa-kurs. Senaste föreläsningen jag var på så talade prästen just om Jesus död och varför den var viktig.
Bra med alfa för då kan man i en relativt liten grupp ställa alla de där frågorna som man kanske är lite för blyg att ställa i en större församling. Och dessutom få dem besvarade av ett certifierat utbildad proffs:)

Ayena_old
2008-03-19 12:20
#15

Vad är en alfa-kurs?

kajsa56
2008-03-19 12:22
#16

alpha sverige  - håller helt med! alpha är bra!

Skadlig
2008-03-19 14:11
#17

I korthet så är det en introduktionskurs i kristendom. Inga förkunskaper krävs och man måste inte vara helt okunnig för att få lov att vara med.
I gruppen som jag är med i så har vi tre som har varit kristna hela sitt liv och två relativt nyligen har blivit kristna. Många intressanta frågeställningar som dyker upp.

Här finns förresten Mumsans erfarenheter av Alpha Personligen så föredrar jag svensk stavning men rörelsen kommer från england så man får kanske tåla det :)

Ayena_old
2008-03-19 15:26
#18

Jag var inne och kollade på sidan men kunde inte hitta något i Malmö, mer än en konferens i november månad. Jag får väl hålla utkik framöver.

Skadlig
2008-03-19 16:10
#19

#18 Deras länkning verkar lite buggad. När jag tryckte på sök så hamnade jag på "registrera kurs"

Den här länken borde fungera bättre. Såg ut som om det fanns flera kyrkor i Malmö som erbjuder Alpha-kurser. Bästa är kanske att ta kontakt med en kyrka i din närhet eller en som du gillar och fråga dem direkt om de har någon. En del kyrkor drar igång sådant efterhand som folk efterfrågar det också.

Daydreams
2008-03-19 18:17
#20

#19 Jag skulle rekommendera Immanuelskyrkan i Malmö. En väldigt trevlig församling, här  är länk till deras hemsida.

Även om det inte står om alfakurs på hemsidan brukar dom ha sådana så ring dit och hör med dom.

Annons:
Margareta
2008-03-20 15:34
#21

Alpha- kursernas upplägg är fantastiska i sin enkelhet och för att de är så grundläggande. Givetvis blir de beroende av de människor som håller i dem - men man får be Gud att leda en rätt - för personkemi är också viktigt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2008-03-20 16:36
#22

#21 Så sant. Kan kanske vara värt att "shoppa-runt" lite. Alltså om man inte gillar ledaren på en kurs så kanske det är mer givande att pröva hos någon annan.

Margareta
2008-03-20 20:34
#23

#22 Det är så jag tänker - det är viktigt att det stämmer med människor också - det vore naivt att tro annat.

Vår Alpha var fantastisk förra hösten (2006). Vi var så många att det blev gemensam samling och sen 3 grupper - vi var ett 20-tal. Min grupp var väldigt fin.

Sen fortsatte vi hösten 2007 med Beta och då blandade vi lite i grupperna - men det gjorde ingenting - alla kände varandra och vi hade så trevligt när vi åt i början av träffarna att det var roligt att lära känna fler lite djupare i andra konstellationer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: