Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1961 ggr
Jane-Lyzell
2008-05-01 14:00

Kyrkans Häxjakt!

Annons:
_RS_
2008-05-02 00:17
#1

Att på något vis inom en religion som förbjuder att dräpa, dräpa andra var, är och förblir fel…

Kyrkan är en tvehövdad drake, en best i sig själv.

Frualbertsson
2008-05-02 08:14
#2

Klart att det inte är rätt att döda, det säger sig självt. Men lika lite som nutidens tyskar kan klandras för vad Hitler gjorde kan man inte heller klandra kristna idag för vad som gjordes på den tiden.

_RS_
2008-05-02 10:47
#3

#2

Du får då trots allt se till vad de kristna än gör idag… De dödar fortsatt i guds namnn och tror att gud står bakom det. Så jo, man kan gott klandra kristna idag för att ha fallit från gud, det är inte det samma som nutidens tyskar och Shickelgrüber.

Det är ett argument och en vinkling som helt enkelt inte är vare sig korrekt eller relevant, Frualbertsson.

Du har kanske missat ett krig som slutade här i Europa för tio år sedan, där protestanter och katoliker dödade varandra för religionens skull, eller det som hände i Jugoslavien?

De kristna har inte lärt sig ett dugg av historien, lika lite som judarna i Israel. Jag kan inte klandra dig för att de dödar, men jag kan klandra dig och alla andra kristna för att stötta organisationen som utför dessa ohyggliga brott mot mänskligheten.

Jane-Lyzell
2008-05-02 14:20
#4

Var är gottgörelsen för detta?Dessa ohyggliga gärningar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

_RS_
2008-05-02 14:30
#5

Resignera från kristendomen, avskaffa den och offentligt förneka att de hade rätt att genom ett och ett halvt millenium förfölja personer av annan bakgrund samt hetsa andra att göra det samma. Det är ingen gottgörelse, men en god bit på vägen.

Om man ändå fallit så långt bort från religionen att man skapat sig en tolkning av Gud som en version 3.7, kan man lika gärna hänfalla sig åt andra religioner eller skapa en ny. Att vila på ett ord man inte lyder är ganska meningslöst.

Frualbertsson
2008-05-03 00:35
#6

Men kära nån så negativa vi är i denna tråden då…Flört

Annons:
_RS_
2008-05-03 00:54
#7

#6

Egentligen inte negativa, eller hur.?.. bara kritiska… det är en viss skillnad.

kribban68
2008-05-03 14:29
#8

Kyrkans Häxjakt!

http://www.expressen.se/webb-tv/index.html?serialid=10066 src="http://overnaturligt.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />Länken öppnas i nytt fönster 

http://www.expressen.se/noje/musik/1.1143149/nordman-gar-till-hard-attack-mot-kyrkan src="http://overnaturligt.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />Länken öppnas i nytt fönster

Nordman går till hård attack mot kyrkan!

skulle vara intresant att få veta er syn här inne om kyrkan agerade rätt eller fel!?

Vänligen Jane

hej Jane

Människorna som dödade häxorna gjorde fel.Det får dom svara för inte kyrkan
äkta kristendom betyder att man är jesus kristus efterföljare
jesus sa att vi ska älska varanndra respektera varann .han älskar dig och vill ha en relation med dig.
Jag önskar att alla människor skulle lära känna jesus som den han är. Han ger så mycke hjälp på jobbet ,ja vart man än befinner sig. Jag har blivit helad i min rygg fått de jag har behövt är typ helt överbevisad om hans existens

det är mycke som har hänt när människor tar kristendomen täckmantel för att få igenom sina onda planer viket är beklagligt

Jane-Lyzell
2008-05-03 16:35
#9

#8 Jag har en relation med Jesus - det man reagerar på är hur präster och kyrkan kan missbruka i maktsyfte Guds ord och Jesu ord som är så beklämmande!

Vem ska man då lita på i Kyrkan om man inte ska kunna lita på den som förkunnar Jesus ord? ska man behöva gå runt och misstro dem för de har en maktposition som kanske inte gör dem värda sin uppgift! Kanske bara handlar om makt och ego i hela Kyrkan!? Man blir ju kritisk som _RS_ skriver!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

billyboy
2008-05-03 20:33
#10

Varför skall man resignera från kristendom för att ett antal "kristna" gör, eller någon "kristen nation" gör. Jag skriver kristen inom cituationstecken för att jag tvivlar på att man som ÄKTA kristen faktiskt dödar en annan människa. Att vika av från den kristna tron för att vissa sk. kallade kristna och kristna nationer gör ren synd är väl att säga att tron är fel, vilket den inte är. AGERANDET är fel och speciellt om man gömmer sig bakom att "i Guds namn" döda annan människa, men Gud är inte fel för att människor har felaktiga tolkningar om Honom och Hans Ord.

Daydreams
2008-05-03 20:59
#11

Jag tycker det är lite löjligt att beskylla människor som tror på Jesus idag för vad som har hänt och händer runt om i världen. Alla religioner och ideologier kan missbrukas, Då handlar det sällan om att man gör det för att man tror att det är rätt enligt sin religösa lära utan för att man har ett syfte som oftast gäller att skaffa sig själv mer makt. Och för att nå dit använder man sig av religioner/ideologier och dödar och förföljer i den lärans namn. Det är ett fenomen som visar sig ofta och handlar mer om hur människan fungerar än vad den grundar sin tro på.

_RS_
2008-05-03 21:26
#12

#10

Religionen kristendom kan inte tolkas, enligt Gud själv, bara lydas.

#11

Kyrkans häxjakt fortsätter… Och vad du tycker är löjligt och inte påverkar faktiskt inte diskussionen nämnvärt, tack och lov.

tinaoskarsson
2008-05-03 21:44
#13

Säger från början att jag inte tagit mig tid till att läsa det som står i länkarna i ursprungsmeddelandet. Detta är dock en fråga som stötts och blötts innanför mina egna väggar ganska ofta.

Det är helt självklart att det finns krig och orättvisor som folk genom alla tider har skyllt på religioner av alla de slag. Korståg, slaveri, juderensning, Nordirland osv osv. Listan kan göras enorm. Lika självklart är det att varken kristendom eller islam (för att ta ett par exempel) är våldsamma religioner. Det finns som jag ser det några förklaringar (som jag kommer på nu) till varför man får för sig att religion är ursprunget till dessa hemskheter.

  1. Fanatiker finns överallt - även inom religionen. Vad ett fåtal fanatiker gör kan knappast hela religionen stå och falla med.
  2. Människor är ganska lika, men då man har spänningar i ett land (tex Bosnien-regionen eller Tyskland i början av 1900-talet) så har man ett behov av syndabockarna. Eftersom man är ganska lika måste man på något vis utforma en klick människor vars fel alla problem är. Att måla upp religionstillhörighet som en olikhet är på något vis enkelt.
  3. Vi är rädda för det okända och rädda människor gör idiotiska saker. Lyssnar man dessutom på någon som bekräftar ens värsta farhågor om dessa med främmande kläder, främmande kultur och främmande religion kan precis vem som helst bli en idiot - religiös eller ej.
  4. Är det verkliga skälet till ett krig att makthavarna vill ha mer makt är det enkelt att skylla det på religion.

Det finns aldrig någon heder i att ta till våld. Att ta till våld med religionen som täckmantel är dessutom både korkat och fegt.

Annons:
Daydreams
2008-05-03 22:58
#14

#12 Du tror inte du skulle kunna formulera dig lite mindre provocerande och mer vänligt?

Och jo min åsikt är en del av diskussionen liksom din är. Detta är ett forum och i ett forum diskuterar man åsikter.

Jane-Lyzell
2008-05-03 23:26
#15

Det är ju just det - varför missbrukas idiologier , religoner - varför tillåts de leda olika sammfund - när de i sina dagliga handlingar bryter emot vartenda bud!

Vad är det som gör att de får hållas!? Varför tilåter vi dem vara där-varför säger ingen ifrån! Om man nu ska dra det i era termer- så borde det ju vara djävulen utkledd i fårakläder i era Kyrkor!

Vad säger det er!? för det fortsätter ju änn idag - titta på, vad var det nu, hette han inte Fossmo eller likande! han som med kristibrud - vad det nu var dödade sina fruar! minns inte detaljer!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tinaoskarsson
2008-05-03 23:55
#16

#15 Det är ju i fallet Knutbyförsamlingen och Helge Fossmo så att man försökte gå in utifrån och styra upp verksamheten så fort man fick kännedom om att något inte stod rätt till. Man kan ju trots allt inget göra om man inget vet om det. Sedan denna händelsen har Pingst, som tidigare inte varit ett samfund, gått samman och ställt upp en "kravlista" för att man ska få vara medlem i det nyskapade samfundet. Man gör helt enkelt så gott man kan med den informatiopn man har.

Sen får man väl även erkänna att kristna i allmänhet är ganska godtrogna och kanske rentav blåögda. Vi tror de flesta människor om gott och vill ge alla en chans. Detta kan ibland leda till att det blir olyckligt, som i fallet Knutby tex.

_RS_
2008-05-03 23:56
#17

#13

Du har i grunderna i ditt inlägg en bra och sund inställning, ser det ut som, men jag ser inte var du menar att häxbränningen skall komma in och behandlas i ditt inlägg. Häxbränningen sköttes ju huvudsakligen av kyrkan, med bibelns direkta stöd.

#14

Jag är vänlig och formulerar mig inte provokativt. Att försöka få detta till att jag är otrevlig är inte ett schysst tilltag. Men är faktiskt inte otrevlg, bara för att man inte håller med. Men som vanligt, när man inte kan diskutera så försöker man ta sig ur diskussionen på ett sätt, genom att utmåla den andre som en dålig samtalspartner. 

I ett forum diskuterar man vidare inte enbart åsikter… åsikterna kan samtalas, men sällan diskuteras, att diskutera subjektiva upplevelser, vilket en åsikt är är ganska meningslöst. Man kan lägga fram subjektiva argument, men man bör oavsett hålla sig till det objektiva, vilket i detta fallet är en sakfråga. Handlade kyrkan rätt eller fel? Vilket var frågan.

Det är inte otrevligt att jag inte bryr mig om vad du tycker är löjligt, det är du själv som är otrevlig och resonerar som ett barn då du annvänder benämningar på folk du pratar med som löjliga. Tyvärr. Jag har inte någonstans skrivit något som är otrevligt mot någon och om jag inte får diskutera kristendomen kritiskt, för att några finner det provocerande så kan jag faktiskt bara lyfta hatten för ytterligare en censurinstitution.

Diskutera istället på en nivå som är dig värdig istället för att angripa mig genom att försöka få det till att _jag_ gör fel i diskussionen, för att jag inte håller med dig. Vilket det faktiskt i huvudsak ser ut som att du vill, med ditt inlägg. Ovärdigt en kristen, ovärdigt en medmänniska och respektlöst mot mig som person. Fy skäms, Daydreams. 

Hade jag kallat någon för töntig, idiot, korkad eller allmänt varit nedvärderande mot en person jag diskuterade med, hade jag varit provoerande oh otrevlig. Nu är faktiskt inte så bollen ligger, utan jag sköter mig faktiskt snyggt. Något jag efterlyser hos fler.

Daydreams
2008-05-04 00:04
#18

#15 Först funderar jag på vilka "vi" är som du riktar dig till. Jag är inte medlem i ngn kyrka och mig veterligen är det väldigt blandad kompott här inne, kyrkligt vis.

Sedan undrar jag över vad DU gör för att se till att dom inte får hållas? För det finns inte så mkt att göra då det råder religionsfrihet i Sverige. Människor säger ifrån men mer kan man inte göra, förutom att försöka upplysa människor om vad olika samfund står för. Här är ett forum där man kan diskutera och försöka hitta svar på vad man själv tror och står. Det är också ett sätt att försöka sprida upplysning. Personligen anser jag att rörelsen i Knutby var och delvis är en sekt. Och vilka som var ansvariga för skeendet var upp till staten i form av åklagare och utredare att ta reda på.

Och ja min personliga tro är att många rörelser som kallar sig kyrkor inte leds av Gud.

Något som jag ofta undrar är varför man så gärna vill skylla på människor som har en tro, istället för att dels skylla på människan i sig och dens begär, samt delvis sig själv för att man inte aktivt jobbar för att se till att händelser som tex i Knutby INTE händer, det är allas ansvar och inte bara kristnas.

tinaoskarsson
2008-05-04 00:20
#19

#17 Sant. Jag missade helt häxbränningen. Generad (Skyller på att mitt huvud är fullt med examensarbete.)

Att häxbränning är ett fruktansvärt ord och en direkt felaktig handling utifrån bibeln tycker jag inte att det råder någon som helst tvivel om. För det första var det ett ytterst litet fåtal av de brända kvinnorna som ens var häxor. För det andra så finns det ingenstans i den kristna läran (som jag ser det) belägg för att ta till våld oavsett vad det gäller. Detta avrättningssätt är dessutom ett av det mest vidriga tilltag som någon människa någonsin utsatt en annan människa för.

Jag tror att anledningen är en kombination av att kyrkan och makthavare kände att de höll på att förlora sin makt. Man trodde att detta var ett verk från djävulen och att detta måste ha nedkallats på kyrka och makthavare av någon som stod i kontakt med onda människor. Folket hetsas och skräms till att uppmärksamma alla som är det minsta annorlunda eller kunniga inom olika områden. Någon som inte trodde som kyrkan trodde eller hade andra kunskaper än kyrkan var naturligtvis i direktkontakt med onda makter… Sen blev det som det blev. (observera att detta endast är mina spekulationer - jag är inte särskilt inläst)

Det man kan konstatera är att det är en makaber tid i kyrkans historia. Tyvärr finns säkert grupper och kyrkor i världen idag som har liknande fanatiska idéer. Det enda man kan säga är att "av frukten känner man trädet", dvs om det är våld och blodsutgjutelse som följer en rörelse så är det aldrig kristna värderingar inblandade, för de som följer Jesus ska enbart frid och kärlek råda. (Oj va högtravande jag låter…)

För övrigt vill jag hålla med dig om ditt tidigare inlägg att ska man säga att man tror på bibeln och Jesus så får man också leva som man lär. Hycklare har i alla fall inte jag något till övers för.

Medan jag ändå har din uppmärksamhet måste jag fråga dig om det du skrev ovan. "De kristna har inte lärt sig ett dugg av historien, lika lite som judarna i Israel. Jag kan inte klandra dig för att de dödar, men jag kan klandra dig och alla andra kristna för att stötta organisationen som utför dessa ohyggliga brott mot mänskligheten." Är faktiskt helt ovetandes om vilken organisation du talar om (kanske något som jag missat) och skulle gärna få en klarhet i vad du menar mer exakt.

tinaoskarsson
2008-05-04 00:22
#20

#18 " Något som jag ofta undrar är varför man så gärna vill skylla på människor som har en tro, istället för att dels skylla på människan i sig och dens begär, samt delvis sig själv för att man inte aktivt jobbar för att se till att händelser som tex i Knutby INTE händer, det är allas ansvar och inte bara kristnas."

MYCKET BRA POÄNG!

Annons:
_RS_
2008-05-04 00:25
#21

#19

Jag menar kristendomen som organisation. Jag har inget alls emot kristna, som följer gud. Men jag har mycket mycket svårt för dem som stöttar den bakomliggande, värdsliga och ekonomiskt vinstdrivande, organisation som kyrkan faktiskt är.

jag har stor respekt för troende kristna, jag har många kristna vänner och släktingar. Så personligt har jag ingen agg mot någon av er. Jag har bara svårt för kyrkan, så att säga och det är nog inte konstigt att förstå om man ser till historien och vad jag står för än idag.

tinaoskarsson
2008-05-04 00:37
#22

Själv ger jag pengar till min lokala pingstkyrka, som använder pengarna för att bekosta pastor, blommor till gamla och sjuka, lokalkostnader och oförutsedda utgifter (tex när kyrkan fick renoveras efter att man detonerat en bomb i källarvåningen). Förutom det ger jag pengar (via kyrkan) till LP-verksamhet, som hjälper folk att bli drogfria, samt till missionsarbete för att se till att folk får mat på bordet och tak över huvudet, skolgång och sjukvård.

Jag vet inte riktigt vad av dessa verksamheter det är du tycker stöttar den bakomliggande värdsliga och ekonomiskt vinstdrivande organisation som du anser kyrkan vara. I min värld finns inga som helst bakomliggande motiv av värdslig maktkamp eller vinstintresse i den organisation (kyrka) jag tillhör. Antagligen är jag korkad men jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel när jag ger frivilliga gåvor för att min pastor ska få lön för att jobba i mina kyrkolokaler. Däremot kan jag förstå om du tycker att kyrkan betett sig som skitstövlar lite nu och då i historien - det tycker ju jag också och skäms för deras skull ibland.

Daydreams
2008-05-04 00:46
#23

Kyrkan är inte en organisation i sig. Uttrycket "Kyrkan" kan representera massvis av rörelser. Jag skulle gärna se en definition på vad/vilka organisationer ni menar när ni skriver "kyrkan".

_RS_
2008-05-04 00:46
#24

#22

Du är frikyrklig, ser jag… och har på så vis tagit avstånd från Kyrkan… den kyrkan som jag talar om i stort. Då förstår jag att du inte riktigt kan ta in vad jag menar, och du behöver heller inte ta åt dig i samma utsträckning.

Du är engagerad och det är bra, även om du inte engagerar dig på samma sätt eller med samma medel som jag så "arbetar" vi ändå mot ett gemensamt mål. Att hjälpa människor till att få det bra. Att du gör det med din "fristående" kyrka och med din församling bakom dig är inte det samma som det jag pratar om… det du utför är inte i vinstdrivande syfte.

tinaoskarsson
2008-05-04 00:56
#25

#24 Aha. Med Kyrkan menar du typ Svenska kyrkan (som i och för sig också genomgått stora förändringar under min levnad och som jag i ärlighetens namn inte vet så mycket om Generad).

#23 o #24 När man ser till historien är det ju framförallt stadskyrkan som var "kyrkan", medan jag idag räknar in alla kristna samfund i begreppet "kyrkan". Enligt den kristna defenitionen av "kyrkan" menas det (som jag förstår) alla som tror på Kristus och är frälsta - oavsett samfundstillhörighet. Vet inte om någon annan har en bättre förklaring.

Daydreams
2008-05-04 01:01
#26

#25 Nej jag behöver ingen allmän förklaring utan sökte mer efter var och ens definition av kyrkan i just den här diskussionen. Utan en sådan definition blir det svårt att föra en diskussion.

_RS_
2008-05-04 01:30
#27

#23 & #26

Kyrkan - Vatikanen, statskyrkan och de kanoniserade lärda som har makt över stater, länder och provinser samt dessa staters, länders, och provinsers folkvalda ledare, kungar och självutnämda ledare.

Jag syftar alltså inte kyrkan till de enskilda bygnaderna eller församlingarna inom Sverige. Jag menar "Kyrkan"… kort och got, men det har jag redan förklarat genom vad jag skrivit. Men här har du det samlat i samma inlägg, så det blir enkelt överskådligt. Jag pratar om den som den definition som man får när man slår upp "Kyrkan" - som i Kyrkans makt. Alltså jag har ingen egen definition utan går efter den gängse betydelsen av varje ord. Jag är ordpedant, jag vet… Förlåt… Det hade varit enklare om alla var tankeläsare, men ganska tråkigt, för då var det ju ingen som skrev :P

Annons:
Jane-Lyzell
2008-05-04 02:14
#28

Oj vad det hettar till - behövs vist ventileras - det är bra! har inte sett någon av sajtvärdarna inne i denna diskution, eller….. vore intresant att veta vad de tycker?

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Daydreams
2008-05-04 03:00
#29

Tycker inte alls det hettar till. Folk för en normal diskussion.

_RS_
2008-05-04 03:11
#30

#29

Gott att vi är överens om det… jag blev lite orolig en stund :D

Daydreams
2008-05-04 03:15
#31

#30 Nejdå, jag tjurar sällan. Jag skriver direkt vad jag tycker och förväntar mig detsamma av andra:)

Daydreams
2008-05-04 03:20
#32

LOL: Nu läste jag #17. hihi den hoppade jag över då jag bara såg att den var riktad till #13 och missade att där även stod #14. Som svar på det vill jag att du ser att jag skriver att DET är löjligt. Dvs fenomenet att skylla på människor för att de har en speciell tro, för något andra människor som påstår sig /anser sig ha en liknande tro gör. JAg skriver INTE att en person är löjlig.

Och ja jag ansåg att sättet du skrev på i # (kommer inte ihåg nu) var provokativt och ovänligt. 

Vidare diskussion om vem som beter sig si och så kanske vi isåfall  ska ta i pm.:)

_RS_
2008-05-04 03:25
#33

#32

Ja, jag vet inte helt.
Det är klart att en person kan bete sig löjligt utan att vara det… men det är ganska sällsynt… Precis som att en person kan vara riktigt smart fast det inte märks på hur de diskuterar eller skriver… Det är lätt att dra en generalisering och det är ibland synd.

Skadlig
2008-05-05 18:17
#34

När det gäller påven och vatikanen så finns det dokument som visar att de redan 785 avvisade häxors existens eller ett behov av att "omvända" dem. Sen var det först 1233 som påven Gegorius IX hävdade att man skulle söka upp dem och ålägga dem botgörning…

Det är tyvärr så att det är väldigt mycket svårare att vara uppbyggande än förstörande och det räcker med en idiot för att sabba det som andra har byggt upp.

Ett problem är att vatikanen har haft/har väldigt mycket makt. De minst lämpliga människor är de som oftast har en vilja att sträva efter makt. Detta gäller alla organisationer oavsett syfte. Tyvärr är det inte helt lätt att sortera ut det eftersom de ofta är väldigt bra på att spela spelet och slå ut folk mot varandra eller att låtsas vara andra än vad de är. Utrycket ulv i fårakläder dyker gärna upp i tankarna.

Annons:
billyboy
2008-05-06 23:58
#35

#12: Citat från ditt inlägg: "Religionen kristendom kan inte tolkas, enligt Gud själv, bara lydas."

Bibeln säger att vi skall pröva allt som predikas. Vad bibeln säger kan vi inte tumma på, men människor tolkar oavsett det är tänkt att vi skall tolka eller inte på ett eller annat sätt. Därför måste man pröva allt mot Guds Ord, som vi då tror är Bibeln. Bibeln säger, bekämpa det onda med det goda. Hämnden är min säger Herren (inte människors alltså) därmed kan man inte tolka att krig och terror är rätt nej, men likväl tolkar en del "kristna" bibeln så.

Gud säger också att Han skiljer på synd och syndare. Det är inte "syndaren" han hatar utan "synden" exempelvis.

Conrad
2008-05-07 00:12
#36

Jag har inte läst hela tråden, men jag kan läsa här att kriget börjar just här i det lilla. Ja faktiskt här på tråden. Skrikandes

Rauija
2008-06-08 20:28
#37

#3

 Kunde inte sagt det bättre

Upp till toppen
Annons: