Annons:
Etikettjesus
Läst 1931 ggr
tinaoskarsson
2008-05-08 01:39

Kristna behöver vara tydligare...

…och inte tala så mycket kodord. Det här inslaget är både tragiskt och fantastiskt komiskt. Men det belyser problemet på ett bra sätt. Hur ska vi kristna få ut vårt budskap om vi talar ett språk som ingen annan förstår?

Komplexiteten i Guds kärlek vs Hans helighet, som gör att han inte har något annat val än att låta människor han älskar hamna i helvetet om de inte vill överlåta sina liv till honom och bli heliga, är defenitivt en av dessa knepiga frågeställningar som vi kristna behöver bli bättre på att förstå och besvara - utan en massa kodord.

Annons:
Skadlig
2008-05-08 17:30
#1

Paulus skrev i Makediebrevet (tror jag det var) en fin liten lista på hur många tungotalare det fick lov att finnas i en församling. Han sa också att det var viktigt att ha tolkar om man skulle ha tungotalare. Problemet är att budskapet annars bara går förlorat och händelsen är istället ivägen.

Är lite det du tänkte på eller? Kan inte se youtube här så jag gissar bara vad filmen innehåller ;)

Påminner mig om ett citat av Mark Twain:
"The difference between the right word and the allmost right word is like the difference between lightning and lightningbug" :)

kajsa56
2008-05-08 21:55
#2

nä de va inte tungotal de handlade om..  men filmen va tragiskt på nåt sätt tycker jag.. visst snurrar vi in oss i fikonspråk ibland, glömmer bort att prata svenska liksom..

tinaoskarsson
2008-05-08 22:23
#3

Min teori att vi kristna gärna snurrar in oss i fikonspråk för att vi själva inte funderat tillräckligt på vad vi egentligen tror på. Vi vill liksom skyla vår okunskap med att svara luddigt, istället för att svara ärligt. Det finns ingen skam i svar som "jag vet inte" eller "jag kan inte bevisa det för någon, men Gud har bevisat det för mig".

Frualbertsson
2008-05-08 23:12
#4

Jag som är relativt nyfrälst kan säga att det var mycket jag inte förstod i början, som profetiskt tilltal, andeutgutelse, andedop och sen alla olika frikyrkor och alla förkortningar.

Det blir lätt att man efter ett tag använder ord som inte gemene man känner till, så blir det ju i alla kretsar. På kontoret likaväl som när jag jobbar på mitt kök. Det finns ord som bara används där.

Jag håller med Tina om att det är viktigt i alla lägen att alltid säga sanningen.

Inte något halvdant för att inte skrämma iväg någon, det är mycket värre om man inte sagt precis sanningen och någon tvekar eller vänder om pga detta.

Skadlig
2008-05-09 15:45
#5

#3 Håller inte helt med dig, fikonspråk eller "jargong" utvecklas, precis som Fru Albertsson säger, av alla grupper och det har oftast åtminstone två syften.
Dels så skapar det gemenskap mellan individerna i gruppen och dels så är det effektivt att använda.
Orden uppkommer ur ett behov av att snabbt och effektivt kunna diskutera frågor som inte finns i standardsvenskan. Sen måste man förstås anpassa sig till sin publik och det är inte alltid lämpligt att använda det i alla lägen.

Men visst är det besvärligt att snabbt och på ett enkelt sätt förklara något på ett tydligt sätt utan att falla tillbaka på sina tekniska ord?
Jag tror att det är det som verkligen skiljer bra lärare från dåliga. Att kunna skapa bryggan mellan två olika kunskapsnivåer och lyfta upp någon till den högre punkten.

Sen kan det ju förstås vara feghet ibland också ;)

tinaoskarsson
2008-05-09 18:15
#6

#5 Sant. Det kanske till stor del är ett pedagogiskt problem. Huvudsaken är att vi hittar en lösning….

Annons:
Skadlig
2008-05-12 16:21
#7

#6 Håller med dig

Kyrkan jag tillhör tycker jag inte är direkt "komplicerad" även när jag var helt ny där men jag vet andra som kommenterat att deras barn har svårt att förstå en del av orden i "ritualerna". Jag vet också att det står i våra mål för vår kyrka att vi ska ha gudstjänster för att som även kan nå ut till de icke troende,

Är väl två olika problem även om de är besläktade. Hur mycket utrymme kan man ge för att förklara ord? Varje vecka? Då och då? Var hittar man ett mellanting som gör att det är givande för de som inte kan men inte tråkar ut de som redan kan? Kanske ett tema med "veckans ord"? Att man varje vecka har en liten kort förklaring och bakgrund till ett ord.

Den andra delen tycker jag är lite mer besvärlig. Hur vallar man folk som inte går i kyrkan till den (i bästa fall) enda gudstjänsten i månaden som är mer "anpassad" för nya? Och hur ska man anpassa gudstjänsten så att det är lätt och välkommnande för någon som är ny?
För en mer högkyrklig kyrka så är det ju lite lättare, man kan tex dra ner på mängden svar som församlingen ger och att kanske aktivt inte resa sig där man brukar. Men hur gör man för en frikyrka? Kanske som tex St Hans kyrka i Lund där man alltid har ett programblad nogrant specat när man ska resa sig, svara prästen osv.?

Någon som har några fler förslag?

Rauija
2008-06-05 23:37
#8

Varför försöker ni "smitta" andra?

Ni saknar verkligen respekt för religionsfriheten och den fria viljan?

Det finns massor med kyrkor i Sverige.OM någon vill söka sig dit är det inte så svårt att hitta. Eller hur?

Kan ni inte bara hålla eran tro för er själva?

Santhe
2008-06-06 01:14
#9

#8

Visste du att det är även ingår i den fria viljan att vara på just detta forum?

Rauija
2008-06-06 11:35
#10

Santhe - Självklart är jag här av fri vilja. Jag gör allt av fri vilja.

Vad skulle det annars vara?

tinaoskarsson
2008-06-06 12:53
#11

#8 Vi vill inte "smitta" andra. Vi vill dela med oss av något vi funnit vara gott. Lite grann som recept på kakor som alla ens vänner älskar - klart man delar med sig av det!

Återigen, vi klubbar inte ner människor, släpar dom till kyrkan, binder fast dom och hjärntvättar dom - det vore att tvinga på någon någonting och bortse från både religionsfrihet och fri vilja. Vi har hittat något som vi tycker är bra och vill gärna dela med oss av det, men vi tvingar verkligen ingen till något!

Rauija
2008-06-06 14:02
#12

#11

Hur kan du jämföra "frälsning" med recept på kakor?

Och om vi nu ska göra sånna jämnförelser vill jag bara göra klart att jag inte letar upp männiksor som jag inte känner och ger dom minna recept.

Som jag skrev.. alla vet vart kyrkorna ligger. Så vill man så vänder man väl sig rimligt dit?
Eller?

Vilken församling tillhör du?

Svenska kyrkan, eller är du också frikyrklig?

Santhe
2008-06-06 16:36
#13

#12

Vet inte om det finns några fler än Jehovas och mormonerna som letar upp folk dom inte känner och vill dela med sig av sin tro.

Och dom respekterar när man säger att man inte är intresserad.

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-06 16:43
#14

#12 Jag är med i Pingstkyrkan. Tekniskt sett är jag även med i Svenska kyrkan, även om jag i princip aldrig går dit.

Jag erkänner att tro och kakrecept är vitt skilda saker, men trots den haltande liknelsen hoppas jag att du förstod vad jag menar. ;)

För övrigt tror jag du har fel. Väldigt få människor vet var kyrkorna ligger, möjligen med undantag för stadskyrkorna som ofta är höga o resliga.

Rauija
2008-06-08 00:14
#15

#13

Jag har inte den erfarenheten.

Kristna (särskillt frikyrkliga) är inte bätte än Jehovas.
Och Jehovas visar ingen respekt alls.

Rauija
2008-06-08 00:15
#16

#14

Det var dem vanliga kyrkorna jag tänkte på.

Dem finns dessutom utskrivna på kartor.. så jo.. dom flesta kan nog hitta en kyrka om dom vill

Tur-Budda
2008-06-08 02:25
#17

Rauija, jag delar inte heller din erfarenhet om missionerande och vad det verkar så är du mer än ivrig att få diskutera ämnet (en helt ovetenskaplig gissning grundad på alla gånger jag sett ditt namn här trots att jag själv inte tittat in mer än ett fåtal ggr) så kanske Gud själv hör din (troligen omedvetna) bön och sänder de mest ivriga till dig som svar? =)

Behöver Kristna vara tydligare? Inte för mig, jag har den bestämda uppfattningen att för mycket väsentlig information gick förlorad i kyrkomötet i Nicaea, där det bestämdes vilka av de texter om Jesus som fanns i omlopp som skulle sättas ihop till NT. Därför måste man i min mening först lära sig om andlighet genom praktik, troligen genom yoga eller Buddistiska övningar, för att kunna förstå vad som avses i de olika Jesuscitaten. Därtill är det för mig en självklarhet att Jesus lära är avancerad och att det som står i NT innehåller allt ifrån det mest grundläggande första stegen som krävs för att öht påbörja en andlig utvecling, till mycket avancerade andliga filosofier vilka kräver en hel del förkunskaper på samma sätt som att det är för svårt för någon som aldrig studerat matematik att genast sätta sig ner om förstå matematik på universitetsnivå. glädjande nog så hittar vi svar bland "proffsen" inom andligheten. Alla olika munkar, buddistmunkar så som taoister och kristna, tillsammans med sufier och många andra tex. mystiker, alchemister och yogis… alla lever och verkar och tänker och filosoferar mycket lika. I en del fall är det bara att byta några värdeord så är det nästan helt omöjligt att skilja dem åt. Därför så är kristendomen och dess eventuella behov av att vara tydligare ovidkommande för mig samtidigt som Jesus är en mycket spännande person. Det är tyvärr alldeles för mycket politik och gamla kulturella kvarlevor som förvillar och fördunkal det andliga budskapet i bibeln och andra religiösa skrifter.

Rauija
2008-06-08 14:55
#18

#17

Hahaha

Skadlig
2008-06-09 18:30
#19

#12 Rauija, jag antar att du inte tittar på tv, lyssnar på radio, läser tidningar eller går på stan heller eller?

Det vi gör när/om vi möter folk på stan och bjuder in dem till gudstjänst är på samma nivå som att de flesta företag gör dvs reklam.

Tex kan jag mycket väl tänka mig att ett förlag skulle stå och dela ut recept till folk på stan för att göra reklam för en ny kokbok. Och med tanke på att det i snitt ges ut en kokbok per dag i sverige så kan det nog behövas lite extra knep ;)

Men alla vet ju var böckerna finns. Varför göra reklam för dem?

Tur_Budda snuddar dock vid en fråga som jag inte vet om någon här har ställt dig tidigare. Varför är du här?
Tror du att någon här kommer att omvändas av dig?
Vi söker inte upp folk på den här sajten det är folk som söker sig till oss. Varför sökte du dig till oss?

Conrad
2008-06-09 18:46
#20

# om man mår taskigt måste man få utlåpp för sina känslor och här på forumet fins många att trkasera

Annons:
Rauija
2008-06-10 00:25
#21

#19

Till att börja med…

Det är inte lagligt att göra reklam för religion.
Marknadsföringslagen och framförallt rekligionsfriheten sätter stopp för det.

Amos, en Kristen tidning köpte tjänsten "samhälllsinformation" på posten. Och efter några samtal med postens marknadschef är AmoS inte längre en kund till posten.
Att göra reklam för religion är att bryta mot lagen som säger att ingen skall prackas på relgion.

Skillnaden på reklam för kokböcker och religion, skojar du med mig?

Jag har redan förklarat varför jag hittade hit.
Men jag gör det gärna igen=)

Jag såg ett hemskt program på tv om troende och hur dem beter sig, mot sina barn och andra. Men framförallt blev jag förundrad över hur en människa kan blir så "blind"
Hur man kan tro så blint på något.
Och hur man kan försvara allt hemskt som religion har orsakat.

Sen har en pingstvän kommit i mitt liv. Och efter flera diskussioner med henne har intresset vuxit.
Inte för eran gud. Utan för er som människor.

Det är lite svårt att förklara.
Men mest är det nog för att jag faktiskt inte trodde att man kunde bli som er.

Rauija
2008-06-10 00:26
#22

#19

Vadå inte tittar på  tv, lyssnar på radio, läser tidningar eller går på stan heller eller?

Varför skulle jag inte göra det?

tinaoskarsson
2008-06-10 00:32
#23

#21 Att bli ihopbuntad i en skock tillsammans med andra världen över bara för att vi tillhör pingstkyrkan, eller har kristendom som livsåskådning det är faktiskt minst lika illa som sexism. Bara för att vi har samma åsikter på en del punkter (typ att Gud, Jesus och den helige Anden finns) betyder det inte att vi är en grå massa. Vi är individer allihop som tycker och tänker olika!

Rauija
2008-06-10 00:37
#24

#23

Eftersom eran tro är en så stor del av er och era liv så är ni alla ganska lika faktiskt.
Givetvis är ni individer.

Men ni är individer med lite mindre eget tänkade än oss icketroende.
Och det märks faktiskt.

Det finns till och med forskning som tyder på att barn som växer upp i en starkt troende familj inte utvecklas lika mycket som andra unga.

didis
2008-06-11 19:39
#25

Rauija,

i likhet med dig är jag ateist och avskyr när andra försöker pådyvla mig sin religion.

MEN - det har jag inte upplevt på detta forum utan tvärtom har jag  mötts av förståelse och folk har vänligt svarat på mina frågor.

Jag vet att skriftspråket har en tendens att bli skarpare i kanterna än talspråk och kan ibland låta otrevligare än det är. Men att anklaga andra på forumet för att ha "mindre eget tänkande" tycker jag inte är acceptbelt.

fetknopp
2008-06-12 17:53
#26

Rauija.

Vad är det som gör att du tror dig vara mer vetande eller tänkande än oss här på forumet? Det finns faktiskt ingenting av det du skriver som tyder på att du är särskilt tänkande. 

Det du är riktigt dålig på, är att visa respekt. Jag undrar också varför du är här. Vi har på alla sätt försökt att besvara dina  påståenden och frågor, räcker det inte nu? Måste du fortsätta att vara nedlåtande?

Jag tycker att du skall lämna detta forum. Dina påhopp går bara runt och leder ingen vart. Jag tycker att du skall samtala med och umgås med dem som du har förmåga att visa respekt för. Om du har en pingstvänskompis så kan du ju hålla dig till henne eller honom. Du är ju så onyanserad att du tror att alla kristna tänker likadant. Då behöver du ju inte ställa samma frågor om och om igen här. Det leder ingen vart. Lycka till i livet. Hoppas att vi inte möts här på forumet igen.

Rauija
2008-06-13 00:45
#27

#25

Att kristna har ett mindre eget tänkade är inte mina åsikter.
Det har bevisats flera gånger.
Och det är inte så konstigt, eftersom man får talat om för sig hur man skall tänka.
Hur man skall tycka i olika frågor och liknande.

OM min ton låter hård så är det absolut inte meningen.
Jag är nyfiken på andras syn på allt detta.. och jag är inte alls ute efter att provecera någon (som det har påståtts)

p.s Jag är inte ateist.

Annons:
Rauija
2008-06-13 00:50
#28

#26

Först när jag läste ditt inlägg så blev jag lite full i skratt.
Men nu tycker jag mest bara att det är tråkigt.

Du får gärna låta bli att läsa mina inlägg om du tycker att dom är otrevliga.
Trist bara att du inte kan acceptera att inte alla tycker som dig.
Och att du ber mig avregistrera mig bara för att jag ifrågasätter…

Lite tråkigt.

fetknopp
2008-06-13 03:33
#29

#28 Det är väldigt skillnad på att ställa frågor och att påstå att andra inte tänker. Du kanske kan plocka fram någon seriös undersökning som styrker det du säger. Du har ju inte fattat ett enda dugg av vad vi försöker förklara för dig. Det är INGEN som talar om för oss hur vi skall tänka. TVÄRTOM. Dessutom har jag skrivit i hur många inlägg som helst att jag accepterar allas tro och åsikter. Det jag inte accepterar är ditt nedlåtande sätt att ständigt påpeka att kristna människor inte är lika tänkande som du. Du behöver inte avregistrera dig. Det har jag aldrig sagt, men jag tycker fortfarande att du kan vara aktiv på andra forum där du respekterar andra. Du har inte här att göra om du inte slutar med dina påhopp. Varför tror du att du har rätt att uttala dig som du gör. "Att kristna har ett mindre eget tänkande har bevisats flera gånger". Att du inte skäms över din ohyfs, har du däremot bevisat flera gånger.

Margareta
2008-06-13 11:51
#30

Påhopp strider mot våra Skrivregler på forumet.

Att jag som Sajtvärd låtit det fortgå så här länge beror på två saker.

  1. Vi som leder forumet har valt att vara öppna och inte tänka det sämsta om personer som trevande försöker komma hit för ett samtal om Jesus. För många är det ovant och det kan finnas mycket i bagaget som gjort en människa bitter och misstänksam mot Jesus som person.
    Vår roll - (Vi = alla vi här på forumet som mött Jesus personligen) - är att försöka få er skeptiker att förstå att det Jesus gör och betyder för människor världen över idag - har ingenting med människors felsteg och misstag att göra. Det finns massor av mänskliga felsteg genom historien - men Jesus är större än detta och möter fortfarande den som längtar till frälsning. Han tränger sig inte på och tvingar ingen - men han bultar på Ditt hjärtas dörr och vill komma in och hålla måltid med Dig.

  2. Jag har en bruten arm sen ett par veckor tillbaka och har inte möjlighet att sitta vid datorn och bevaka alla inlägg. Därför vill jag här rikta ett tack till alla Er Jesus-syskon som troget finns här och svarar dem som behöver…. Det är underbart att ni finns och att vi får känna detta gemensamma ansvar och framförallt den enande gemenskap det innebär att tro på Jesus trots att vi aldrig träffats eller ens tillhör samma kyrka.

AMEN - Ske Guds vilja!

/Margareta, sajtvärd

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Rauija
2008-06-13 22:06
#31

#29

Det finns forskning som styrker att barn i starkt troende familjer inte utvecklas i samma takt som barn i icke troende familjer.
Det finns dessutom undersökningar som visar på att troende vuxna tar mindre egna beslut än icketronde vuxna.

*letar fram artiklarna*

Och vådå påhopp?
Jag har en annan åsikt än dig och jag ifrågasätter och diskuterar din tro. Det är inte samma sak som påhopp.

Men jag tar det inte så hårt att du känner så.
Jag skall väl bara vara glad att du inte bränner mig på bål?

Kristna har ju alltid haft väldigt svårt för människor med andra åsikter än er själva. OCh framförallt så har ni haft och har fortfarande svårt för människor som inte tror på eran gud.

Det är inte längesedan man blev dödad om man inte trodde på jesus.

Du minns väl historian bakom din religion?

Daydreams
2008-06-13 22:15
#32

Rauija, du skriver att du inte är ateist. Kan du berätta vad du tror på då?

Inte mer än rättvist med tanke på att du begär att vi ska stå för allt alla som kallar och kallat sig kristna någonsin sagt, gjort och tyckt.

Rauija
2008-06-13 22:21
#33

#32

Jag tror inte på några högre makter alls.

Daydreams
2008-06-13 22:22
#34

p.s Jag är inte ateist.

skriver du, vad är du då

Annons:
Ijin
2008-06-15 01:55
#35

Jag är ju inte riktigt Ateist jag heller… Jag tror ju på själavandring jag;)

Tur-Budda
2008-06-15 01:59
#36

#35 Man kan väl förneka Gud och ändå ha en metafysisk ståndpunkt?

Ijin
2008-06-15 02:04
#37

#36 Ja, men jag är osäker på den där gud delen. En icke existens går ju inte att göra någonting åt.

Tur-Budda
2008-06-15 02:14
#38

#37 Problemet är främst att definera Gud. Eftersom jag troligen inte kommer köpa någon annans definition än min egen, speciallt inte på en Kristen sajt, så blir jag ur den synvinkeln ateistisk även om jag fullt ut upplever att jag lever i en andlig verklighet.

Ijin
2008-06-15 15:09
#39

#38 Sant.

tinaoskarsson
2008-06-15 16:26
#40

#38 Tycker det är en sund inställning att inte "köpa någon annans definition" av Gud. Jag har en uppfattning av Gud som skiljer sig från alla mina vänners och alla mina vänners uppfattningar skiljer sig från varandra. Visst har vi samma grund att stå på i och med vad Bibeln säger om vem Gud är, men samtidigt är detta en väldigt personlig tro som bygger på en personlig relation med Gud.

På samma sätt som två vittnen till en olycka ser olika saker som de vittnar om för polisen, på samma sätt är det för oss kristna. Fast vi ser på samma Gud så ser vi somligt tydligare än annat och vissa karaktärsdrag blir tydligare för en beroende på hur man själv är som person.

Tur-Budda
2008-06-15 16:33
#41

#40 Absolut. det handlar i mångt om mycket om den gamla bilden när ett gäng blinda går fram och skall beskriva en elefant. Den som tar tag i snabeln , skiljer sig från den som tar i örat, kroppen, svansen, ett ben etc. Det jag ville visa på är att i det här sammanhanget har de kristna oftast en ganska likadan syn även om den skiljer sig från person till person, ungefär som om de alla tagit på olika delar av kroppen. Då min syn skiljer sig till den grad att jag kanske tom kan verka ateistisk kan bero på att jag upplever en annan del eller att vi betraktar elefanten från olika avstånd mm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: