Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1483 ggr
navel
5/7/08, 10:32 PM

Vad tror ni?

Hej. 

Har alla djur egna själar eller är det bara människan som har det?

Motivera gärna erat svar.

Annons:
didis
5/11/08, 2:09 PM
#1

Valde osäker eftersom alternativet "det finns inget sådant som själar" saknades.

Zpookey
5/11/08, 3:01 PM
#2

Varför plockades mitt inlägg bort?

kajsa56
5/11/08, 5:18 PM
#3

djuren har både själ o kropp, men vi människor har även en ande vilket skiljer oss från djuren, det är min tro. Vi människor är treeniga precis som Gud, vi är ju skapade efter hans avbild.

Skadlig
5/12/08, 5:07 PM
#4

#2 Ditt inlägg har inte plockats bort om du skrev något som sen försvann så är det ett tekniskt problem.
Det är _väldigt_ sällan vi plockar bort inlägg.

_RS_
5/12/08, 5:25 PM
#5

Inget av svaren var relevanta…

Själen är komplex, anden är en minst lika komplicerad tillställning som bygger på minnen och erfarenheter…

#3

Hur många avbilder kan Gud så ha?

Jag saxar mitt eget inlägg från häxor.ifokus som jag skrev efter det att vi åkte hem från Norge senast:

"

Trötta reflektioner…

Jag satt och tänkte lite idag under resan…

För det första så diskuterade jag och hustru om varför vissa människor föddes framåt, med stort förstånd och ett driv… en tuffhet och inre styrka som gör dem till karaktärer redan direkt från födseln och av. Medan å andra sidan vissa föds otroligt känsliga och i det närmaste överkänsliga mot just tuffhet.

Jag har lite tankar om att vissa föds känsliga och nervösa, för att de föds unga… själva essensen (som är ett höjdarord min fru använder) tror jag är ung hos dessa, medan en stabil nyfödd har en gammal essens. En nedfödd visdom och förståelse som tyder på en gammal essens. Vi som männsikor har en så otroligt begränsad tid här, om man jämför till den kunskapen vissa besitter, verk de utför och de minnen man har.

Då tänkte jag vidare om tanken och själen (eller anden) är kolbaserad eller om den helt enkelt ligger som en kod, inskriven i den ordningen som molekylerna och atomerna ligger i förhållande till varandra. DNA är ju ett exempel på molekylärminne. Ordningen som atomerna ligger i molekylen avgör hur cellerna skall programeras för att tillverka allt från ryggmärg till moderkakor, beroende på NÄR i minnessekvensen en programmerad slinga skall exekveras.

Jag kom då på att jag faktiskt inte är 33 år gammal. Jag är exakt lika gammal som universum, för de atomerna som sitter samman som molekyler i mina celler, som utgör min kropp, ligger till grund för den själ jag bär på har alltid funnits. Jag är alltså miljarder år gammal och det som utgör mitt medvetande är lika gammalt, kompilerat av åtskilliga miljontals växters upplevelser, groddande, blomning och frösättande, djurs instinkter, matsmältning och liv och inte minst människors erfarenheter, kunskaper och drömmar.

Syskonskapet vi alla har till allt som lever, ligger väl till stor del i att vi är uppbyggda av samma saker, oavsett om vi är ringblommor eller grizzlybjörnar. Alla atomer och molekyler av mig, kommer att leva vidare och passeras över till nya liv efter mig, till och med avlagras och bilda berg… Då kommer också fragment av min själ att färdas samma resa, för att vara med och bilda ett nytt liv en dag, som till viss del får del av de kunskaper, idéer och tankar som jag förmedlar här. Kanske tunna fragment, eller tjocka sjok, det får ju framtiden utvisa.

Men vi är då i sanning alla systrar och bröder, men med den åldern jag nu känner att jag besitter, är det nog inte konstigt att jag känner mig gammal…. verkligen urgammal… och trött…"

Det är min religion, min tro och min övertygelse, som jag lever efter och lär mina barn. Vilket också innebär att vi respekterar kristna, muslimer, hästar, grisar och kor… på samma sätt som eken, gräset och hosthävan. Det finns inga inkonsekvenser, inga tvivel, ingenting som har förändrats eller kommer att förändras. Att älska sin nästa, såsom sig själv är mycket enkelt för mig…
Tack för att ni läste…

//

Skadlig
5/12/08, 6:31 PM
#6

#5 Har du läst Orson Scott Cards bok Xenocide? Han resonerar enligt liknande principer med elementar partiklar som finns i allting som beroende på komplexiteten i bindingar gör att varelser/ting är medvetna eller inte.

Intressant resonemang men jag är rädd att jag inte kan göra den rättvisa.

Det är i övrigt tredje delen i en serie som startar med boken "Enders spel" eller "Enders Game".
Gillar alla de tre som jag har läst än så länge men de är ganska olika varandra. Första är typ action, andra är lite mer detektiv och tredje är filosofi. Alla är SF :)

Annons:
_RS_
5/12/08, 6:45 PM
#7

#6

Nej… jag har inte läst den, men tack för tipset. Mitt resonemang har jag haft sedan barnsben och säkert tidigare än den boken… (Vet dock inte när den skrevs).

Jag är som sagt till större delen skolad och lärd enligt vetskaper och teorier som ligger innan och till viss del som grund för dels judendomen och den fraktionen som senare kom att kallas kristendomen. Jag har tidigare sagt att jag kommer från en tid innan er tid och kommer att bestå efter er. Om ni nu kommer att bli upphöjda vid er messias återkomst, kommer jag fortfarande att fortskrida mitt verk här.

Att Orson S. Card skulle ha stött på samma idéer är ju inte omöjligt. De är ju trots allt ganska grundläggande och inte särskillt hemliga :D.

Skadlig
5/13/08, 4:19 PM
#8

#7 Xenocide skrev han 91 och Ender's Game 85 så du har nog rätt du inte har blivit påverkad av hans böcker :)

Han tar upp ett annat intressant område i den boken i övrigt nämligen när det är moraliskt rätt att utrota en annan inteligent ras.

Om man inte har något emot tämligen pratiga böcker (mindre så i första delen) så rekomenderar jag dem.

_RS_
5/13/08, 7:18 PM
#9

#8

Skall faktiskt kolla upp dem… tack

Upp till toppen
Annons: