Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2176 ggr
Rauija
2008-06-05 01:01

Förlåtelse

Hur många har begått en synd, men fått förlåtelse av Jesus?

Och vart går gränsen för vad Jesus förlåter?

Bibeln säger att det är en synd med sex innan äktenskapet.
HUr många av er var oskulder när ni gifte er?

(Och tala sanning nu, tänk på att gud inte gillar lögnare)

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-05 01:39
#1

Enligt Bibeln är Jesus den ende som är syndfri inför Fadern. Vi har alla synder bakom oss som vi fått förlåtna.

Jag tror inte det finns någon bortre gräns för vilka synder Gud förlåter. Jesus tog ALLA synder med sig upp på korset och har med det också betalat priset för all världens synd. Ber man  med ett uppriktigt hjärta om förlåtelse för sin synd så utplånar Gud den synden.

I sammanhanget är det också viktigt att betona att en synd inte kan vara kvantifierad för Gud. Det finns egentligen inte stora eller små synder, det finns bara synder. Synd är allt det som håller oss människor borta från gemenskapen med Gud. Med mänskliga mått mätt är det svårt att se att lögn är lika illa som mord, men jag kan inte finna några belägg för att Gud har någon form av rangordning mellan synderna.

Det som för mig är synd (= något som håller mig borta från Gudsgemenskapen) behöver heller inte nödvändigtvis vara synd för någon av mina vänner. Tex är det ingen synd att se på TV, men om jag låter TVn gå före allt annat och jag planerar mitt liv efter vad som visas, då kan man i princip likställa det med avgudadyrkan - vilket är en synd.

När det gäller sex innan äktenskapet så är det säkert många här som inte var oskulder innan man gifte sig. Men varför skulle det vara intressant att veta? En del har haft sex som synd, andra har fifflat med skatten…. Ingen är syndfri. Vad har du själv för synder som ligger och lurar?

Rauija
2008-06-05 11:42
#2

Jag har ingar synder som ligger och lurar.

Jag ser inte sex som en synd, och ingenting annat heller för den delen.

Man lever en gång. Det vore en synd att inte göra allt man känner för=)

Skadlig
2008-06-05 17:38
#3

#2 Vad sägs om högmod ;)

För att vara seriös. Ingen av oss är så dumma så att vi tror att vi är perfekta. Vi har alla någon gång ljugit. Vi har alla någon gång skadat någon annan på något sätt.
När Jesus kom så umgicks han mycket med syndare. Varför? Jo för att det är de som behöver det mest.

Appropå hur många gånger vi kan bli förlåtna så fick Jesus frågan om hur gånger vi skulle förlåta vår broder:

"Då kom Petrus fram till honom och sade: "Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?"

 Jesus svarade: "Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger."

77 har talmystik att göra och ska här tolkas som oändligt antal gånger.

Rauija
2008-06-05 22:28
#4

Hahaha, det finns få icketroende som ser högmod som en synd.

Angående att bli förlåten oänliga gånger.. du tycker inte att det är underligt?

OM man inte kan leva som man lär så kanske man lever fel?

Om man ständigt "syndar" så borde man kanske antingen inse att synd samma sak som "det alla vill göra, men troende inte får"

Eller så kanske man ska gå och gämma sig under en sten någonstanns och skämmas över att man är en dålig kristen?

Det är så pinsamt att ni har en massa regler. Men ingen följer dem. Och det är ju ok.. för man ber om förlåtelse sen. Eller?

Tur-Budda
2008-06-06 18:27
#5

Förlåtelsen är alltid lite större än din egen förmåga att förlåta dig själv, så börja med det.

Synd… är ett begrepp som bara bör användas i meningar som "det var synd att det bidde så tokigt".

Conrad
2008-06-07 00:59
#6

Härlig ordstrid om synd, men vad är synd?

Jesus sade " synd är att inte tro på mig"

Rövaren som hängde vid Jesu sida, han bad inte om förlåtelse. Han sade till Jesus " tänk på mig när du kommer in i paradiset"

Vad gorde rövaren, jo han trodde och svaret känner vi.

Rauija: om du fast du inte är kristen ber en enkel bön och säger Jesus visa för mig att du är verklig. I ditt svar som jag väntar på kommer du att säga att det skulle ha hänt ändå.

Annons:
Sweetelle
2008-06-07 03:45
#7

#4 Varför skulle en icketroende överhuvudtaget bekymra sig om synd? Någon sorts synd alls? Om du är så säker på din syndfrihet och din "rätta inställning" undrar jag varför du är på denna sidan och bråkar, vad tror du dig få ut av det?

Däremot så tycker de flesta människor att högmod är dålig stil och en otrevlig egenskap, dessutom en egenskap som kan sätta dig i trassel.

Du verkar återigen haka upp dig på regler. På samma sätt som föräldrar talar om för sina döttrar att de inte skall gå genom en mörk park sent på natten, ger Bibeln råd och tips om hur du skall leva ditt liv för att må så bra som möjligt. Det är upp till dig själv att ölja råden, men de är givna från en kärleksfull far till hans barn.

Du kan se på det här hur du vill, men det blir fånigt när du kritiserar folk att tro på och leva efter saker som de faktiskt inte lever efter, du blir bara patetisk.

tinaoskarsson
2008-06-07 18:00
#8

Tack Elva_Hax! Väl skrivet! Gillar din liknelse - det är precis så det är!

Rauija
2008-06-07 23:45
#9

#5

Jag förstår inte hur du menar…

Rauija
2008-06-07 23:48
#10

#6

Att vad skulle ha hänt ändå? Förklara….
Och vadå… du vill att jag skall be en bön?! Förvånad

Jesus sade " synd är att inte tro på mig"
Hmm… den fria vijan igen?

Rauija
2008-06-07 23:50
#11

#7

Jag hittade det här forumet efter att jag hade tittat på "gud i USA" eller nått liknande.

Rauija
2008-06-07 23:52
#12

#7

Glömde svara…

Tror du att jag bekymrar mig om synd?
Jag tror inte på "synd" i samma bemärkelse som dig.
Så bekyrad är jag absolut inte=)

Jag lever som det passar mig, och efter mitt egen moral.

Och "högmod" är något som bara Kristna använder.
I den stora världen, utanför din lilla bubbla så heter det att ha egna åsikter och tro på sig själv.

Men i dina ögon är det säkert en synd.
Att tro på sin egen styrka, och inte på en gud eller jusus…?

Tur-Budda
2008-06-08 00:06
#13

#9 Det var synd, jag kan nog inte vara speciellt mycket tydligare än så i den hät frågan.Oskyldig

Annons:
Sweetelle
2008-06-08 02:47
#14

#12 Tack för svaret för det första! För det andra så "tror" inte jag på synd. Jag är själv inte religiös så din slutsats om det är lite förhastad. När det gäller ordet "högmod" så är det ett gammaldags ord och på grund av heliga skrifter som ofta bevarar gammaldags ord är ofta språket inom vissa religiösa grupper gammaldags, åtminstone på vissa områden, tex ordet frälst är egentligen bara ett ord som betyder "räddad" men som  i princip inte används i andra sammanhang och därför har kristendomen i princip skaffat sig ensamrätt på detta ord.

Att högmod är detsamma som "ha egna åsikter och tro på sig själv" är inte riktigt sant, enligt wikipedia (det religiösa tjafset bortklippt) beskriver det såhär:

"Högmod innebär en alltför stor självuppskattning och självhävdelse, motsatsen till ödmjukhet. Högmod betraktas i många kulturer som någonting klandervärt. […] Det kontrasterande idealet, ödmjukheten, är emellertid inte detsamma som självförnekelse."

En person som i princip saknar ödmjukhet och istället är en besserwisser betraktas oftare som en skitstövel än en person som har egna åsikter och tror på sig själv. Visst kan man kalla regalskeppet Wasa för ett uttryck av högmod, och se hur det gick.

Personligen har jag svårt att tro på min egen styrka men jag jobbar på det och jag skulle då aldrig få för mig att se det som nåt fel att inte tro på en eller flera gudar, jag tror inte på någon iallafall.

Rauija
2008-06-08 14:36
#15

#13

Oj.. a det var tråkigt.

Jag förstår nämligen inte hur du menar med att jag skall förlåta mig själv…
För vad?

Rauija
2008-06-08 14:41
#16

#14

Oj, jag trodde nog faktiskt att du var kristen. Eller, troende iaf.
Ber om ursäkt för att jag förhastade mig.

Högmod liksom synd är som du skriver, något som kristna har tagit lite ensamrätt på.
Det är sällan man hör någon annan använda dem orden..Liksom med andra gamla svenska ord kanske..

Att högmod skulle vara något fult är lite "jantelagen" problem.
Jag tror på mig själv och min egen styrka.
Och jag ser verkligen inget fult med det.
Att andra gör det är lite deras problem.. eller?

Tur-Budda
2008-06-08 15:38
#17

#15 För vad? Allt du vill ha förlåtelse för, så klart. Inte mer å inte mindre.

Rauija
2008-06-08 20:06
#18

#17

Det finns inget jag vill ha förlåtelse för….

Men då fattar jag hur du menade iaf.
Du ser.. du kunde vara tydligare=)

Ijin
2008-06-08 21:12
#19

Jag har inga synder, men det är inte för att jag inte har gjort någonting dåligt. Det har jag nämligen. Jag tror helt enkelt inte att någon kollar det, men jag är ändå rätt envis med att be om ursäkt om jag "syndar", aka gör fel på något sätt(enligt min uppfattning då..)

Sweetelle
2008-06-09 02:23
#20

#14 det känns som att detta egentligen endast handlar om ett definitionsbegrepp där du tycker högmod är ungefär självförtroende och en stark åsikt medan jag ser det som en attityd att "jag vet bäst och ingen annans åsikt tänker jag bry mig om", jag antar att du inte tycker en besserwisserattityd är trevlig eller ens gagnar den som har den i långa loppet? Har jag missuppfattat dig?

Som du beskiver Högmod, som att det innebär ha egna åsikter, tro på sig själv och sin egen styrka så tycker jag att det är jättebra egenskaper dvs som jag uppfattar det är det eg betydelsen av vad ordet "högmod" innebär vi är oense om och inte eg om vilka egenskaper som är bra/dåliga?

Jag tror högmod är motsatsen till dmjukhet och jag tror din definition av "högmod" inmte alls är oförenlig med ödmjukhet.

Annons:
Rauija
2008-06-09 13:35
#21

#20

 "högmod är ungefär självförtroende och en stark åsikt medan jag ser det som en attityd att "jag vet bäst och ingen annans åsikt tänker jag bry mig om", jag antar att du inte tycker en besserwisserattityd är trevlig eller ens gagnar den som har den i långa loppet? Har jag missuppfattat dig?"

Jag har inget emot en  besserwisserattityd, om den är befogad

Sweetelle
2008-06-09 16:16
#22

#21 Ok… jag låter bli att gå in i en definitionssnurr om ordet besserwisser för att försöka få fram huruvida vi tycker samma eller inte. Till viss del tycker vi kanske samma sak och till viss del stör vi oss kanske på olika saker.

Som sagt så överger jag den diskussionen här ;o)

Upp till toppen
Annons: