Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1075 ggr
Rauija
6/5/08, 11:40 PM

Svenskan kyrkan.. bryter mot lagen

Hur många av er såg inslaget om hur kistorna krossas vid gravsättningen?

Jag är nyfiken på hur ni ställer er till det.

Annons:
fetknopp
6/7/08, 11:15 PM
#1

Tror du verkligen att det är en kristen uppfattning att det är OK att bryta mot griftefriden? Om du lyssnat på debatten hade du fått höra Ärkebiskopen helt ta avstånd från det inträffade samt att hela Svenska kyrkan har startat ett arbete kring etiska frågor i samband med gravsättning.

Rauija
6/7/08, 11:36 PM
#2

#1

Just det.. Ärkebiskopen tog avstånd ja.

Men de intervjuade flera "kyrkohedar" som inte såg något fel i att göra som man gör.

Och hur tycker du att man skall tolka det?
Det var inte bara på ETT ställe som detta förekom.

Eller hur?

fetknopp
6/7/08, 11:45 PM
#3

Det var EN kyrkoherde som intervjuades. Hon tyckte pinsamt nog till en början att det var en OK hantering, men ändrade sig sedan. Förre kyrkoherden i församlingen grät i TV för att han var så upprörd över hanteringen. Som du hörde i inslaget berättade ett flertal kyrkogårdsarbetare att denna hantering inte skedde öppet utan i lönndom, eftersom det inte är OK att göra så. Ingen kyrkoherde eller annan företrädare för kyrkan har  trätt fram och försvarat hanteringen i Vännäs, tvärtom så har protesterna varit enorma. Men det tycks du ha missat!

Rauija
6/8/08, 3:18 PM
#4

#3

 Du verkar se vad du vill se.

Kyrkoherden som gick i god för att inga kistor krossades LJÖG i sin första intervju. När hon överbevisats erkände hon, inget annat.

Maria Lundgren ljuger dessutom om att just detta fallet är specielllt.Då dem anhöriga skall ha begärt detta särskillt.
VEM begär att få sin mormor krossad?

Att den förre kyrkoherden grät rentvår väl knappast Svenska Kyrkan?

fetknopp
6/8/08, 4:17 PM
#5

Att en kyrkoherde ljuger betyder väl inte att hela kyrkan ljuger?

Rauija
6/8/08, 8:07 PM
#6

#5

Absolut inte.

Det var inte bara EN som ljög.

Men det var bara henne vi diskuterade. Du såg inte programmet eller?

Annons:
fetknopp
6/8/08, 8:26 PM
#7

Jo, jag såg programmet och höll på att kräkas. Det var bara Maria Lundgren och hennes personal i den församlingen som inte tog avstånd från detta, vilket hon gjorde senare när hon förstått att hon gjort bort sig. Alla andra har tagit avstånd från detta förfarande både kyrkoherdar och kyrkogårdschefer. Det är brott mot griftefriden och det kan aldrig försvaras.

Du frågade i och för sig vad vi här på Jif har för uppfattning i frågan. Jag har svarat på vad jag själv och svenska kyrkan har för uppfattning. Kanske har någon annan här på forumet en annan uppfattning. Det är ju inte så att alla har samma uppfattning i alla frågor…..

Upp till toppen
Annons: