Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2238 ggr
Rauija
2008-06-05 23:43

Kristna gillar makt, pengar och krig.

Jaha.. då bevisades det igen. Kyrkan står bakom krig.

Kyrkan har ingen moral om priset är makt och pengar?

Skäms man inte som troende när det kommer fram att ni har aktier i vapen och oljeindustrin

I religionens namn har man dödat och krigat i flera hundra år.
Tron på gud har skapat flera krig, och dödat miljoner människor.

Blundar man för det som kristen? Eller är ni stolta över det?

Annons:
Santhe
2008-06-06 01:19
#1

Hm, jag antar att du syftar på svenska kyrkan. Tror de flesta här är frikyrkliga.

I kyrkan jag går till (missionskyrkan) så är vår ekonomi totalt öppen, för precis vem som helst. Så om du vill skulle du kunna komma och särskåda hur vi har det. Där skulle du då se hur vi förhåller oss till makt och pengar.

Daydreams
2008-06-06 10:02
#2

Antar att du tittade på dokumentären som gick i förrgår.

Denna siten är inte "kyrkan", vi är en massa kristna med olika bakgrunder som vill umgås och dela med oss av vår tro.

Rauija
2008-06-06 11:27
#3

Att ni har gått över till en frikyrka är inte så intressant. Ni tillhör samma religion. Det finns bara EN kristen tro.

Protestant, eller inte.

tinaoskarsson
2008-06-06 12:42
#4

Rauija. För att vara en icketroende så har du verkligen koll på allt som alla kristna kan tänkas stå för. Tycker det är lite märkligt. Själv har jag faktiskt ingen aning om mycket du skriver om.

Vad gäller pengar och makt så är det väl strävan efter just det som gjort att man dödat och krigat i Guds namn. Man har helt enkelt utnyttjat Guds namn som en täckmantel för att kriga till sig makt och rikedom. Varför? Jo, för att den kristna kyrkan utgörs utav människor. Ingen är perfekt och ibland har man tyvärr låtit det gå till absurdum.

Det finns inga ursäkter för korstågen och liknande. Det kan bara finnas ett löfte om att det aldrig ska upprepas och ett hopp om att andra människor ska förlåta.

Conrad
2008-06-06 13:36
#5

#3 VIK, AIK, DIF, med flera idrottsföreningar har många fina suporters. Men det hindrar inte att där fins bedrövliga suporterhuliganer bland dem.

Rauia, vad gör du åt sken?????????????

Rauija
2008-06-06 14:06
#6

#4

Jag har som princip att inte disskutera saker som jag inte vet någongting om.

Håll dina vänner nära dig, men dina fiender närmare=)

Man krigar i guds namn nu med……
Kyrkan har alltid varit ute efter mankt och pengar.
Och det har inte förändrats.
Det hemska är att ni som tillhör de troende inte ser det.

Vi som inte är tror på gud står och tittar på och skakar på huvudet.

Hur dum får man bli liksom?
Ni stödjer krig, dödande och lidande..
Och ändå vill ni att världen skall se om er som goda människor?

Det finns inget som har startat så mycket krig och lidande som tron på gud.
Och den står du bakom?!

Hur får du ihop det?!

Annons:
Rauija
2008-06-06 14:08
#7

#5

Jag gillar inte sport.

Men jag gilar din jämförelse med hulliganer och troeende.
Den va riktigt bra.

Och den stämmer. Bibeln i sig är inte så hemsk.. som dess anhängare.

tinaoskarsson
2008-06-06 16:50
#8

#6 Den tro jag har baseras på kärlek. Till Gud, till mina medmänniskor och till skapelsen. Därför kan jag omöjligen hålla med om att det finns en enda kristen människa som stödjer att man krigar, för som kristen kan man inte stå bakom ett krig. Tex står jag inte alls bakom Israels ockupation, eller USAs i Afgahnistan (hur det nu stavas).

Det finns inget högre bud än det att vi ska älska Gud med hela vårt hjärta o förstånd och våra medmänniskor som oss själva. Sen är det helt bedrövligt att Guds namn dras ner i smutsen när giriga människor bestämmer sig för att ta till våld.

Rauija
2008-06-08 00:12
#9

#8

 Men det är ju kristna som "drar ner guds namn i skiten"

Det är kristna som har dödat.. och nu (ett jätte hopp i historian) så är det kristna (svenska kyrkan)som äger aktier i vapen och olje industrin.

Det skulle jag vilja påstå är att stödja krig,..

tinaoskarsson
2008-06-08 17:08
#10

#9 Angående krig som tidigare genom historien skett i Guds namn. För mig kan dessa personer aldrig varit kristna mer än till namnet. Inga tecken på Guds kärlek syns i deras gärningar och som det står skrivet "av frukten skall ni känna trädet".

Angående aktieägande så är det också helt fel. Har de aktier i vapenindustrin så ska dessa naturligtvis säljas omedelbums, något annat är helt ohållbart! (Eventuellt kan detta även gälla oljeindustrin, men där är jag lite mer kluven.)

Rauija
2008-06-08 20:15
tinaoskarsson
2008-06-08 23:53
#12

#11 I ärlighetens namn har jag ägnat de sista tre åren av mitt liv till att plugga stenhårt vilket har inneburit att jag inte hållit mig á jour med allt som diskuterats och debatteras i samhället. Innan jag pluggade lyssnade jag på P1 dagarna i ända och då missade man inte någonting….

Rauija
2008-06-09 01:04
#13

#12

Ok.. hoppas att du hann läsa igenom länkarna duu fick.

Annons:
Daydreams
2008-06-09 02:01
#14

Jag tycker du borde uppsöka proffessionell hjälp Rauija. Att ett tvprogram om kristna samfund och politik i Usa, får dig att bete dig så här är otäckt.

Rauija
2008-06-09 13:36
#15

#14

Hmm.. har jag sagt att det var TV programmets fel?

Nädu.. läs om läs rätt

Upp till toppen
Annons: