Annons:
Etikettinspiration
Läst 4712 ggr
tinaoskarsson
5/7/08, 11:20 AM

Favoritställe i bibeln

Ja, vilket är ditt favoritställe i bibeln? För mig är det nya favoriter nästan varje dag, beroende på vad som fått ljus på sig just den dagen genom olika händelser.

Just nu är det "trons kapitel", dvs Hebreerbrevet 11 som talar till mig.

Hebr. 11:30-34    Genom tron föll Jerikos murar, sedan man hade gått runt dem i sju dagar. Genom tron undgick skökan Rahav att dödas tillsammans med dem som vägrade tro, ty hon hade tagit emot spejarna som vänner. Behöver jag säga mer? Tiden räcker inte till för att jag ska kunna berätta om Gideon, Barak, Simson och Jefta, om David och Samuel och om profeterna. Genom sin tro kunde de besegra kungariken, utöva rättfärdighet och få löftena uppfyllda. De kunde täppa till lejonens gap, släcka rasande eld och undkomma svärdets egg. De var svaga men blev starka, fick kraft i striden och jagade främmande härar på flykten.

Annons:
Frualbertsson
5/7/08, 2:34 PM
#1

Denna lilla rad från Uppenbarelseboken är min favorit.

Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.

Behövs inga förklaringar tycker jag Skrattande

Margareta
5/7/08, 5:50 PM
#2

Jag gillar Johannesevangeliet och särskilt de "mystiska" kapitlen i mitten tex kap 16

Jag går till Fadern, och ni ser mig inte längre…. Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
5/7/08, 6:14 PM
#3

har precis läst i Filipperbrevet.. ett av mina favoritställen är 1:6 - Jag är övertygad om att Han som börjat ett gott verk i er också ska fullborda det till Kristi Jesu dag. Det är tryggt att veta! Det Gud lovat det håller han också!

Skadlig
5/7/08, 6:27 PM
#4

#2 Jag säger som du. Jag gillar också Johannesevangeliet. Kanske speciellt början "I begynnelsen fanns ordet…" :)
Antar att det är bokmalen i mig som tilltalas av det :)

Mitt lite mer oseriösa svar hade annars varit Predikaren 7:27 :)

Daydreams
5/7/08, 7:38 PM
#5

1Pe 4:8

And above all things have fervent charity among yourselves: for charity shall cover the multitude of sins.

_RS_
5/8/08, 1:33 AM
#6

Matt 5:16

Jag köper inte helt den godkända svenska översättningen:

"På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himelen".

Jag är mer inne på den engelska:

"Let your light so shine before men, that they may see your good works, and glorify your Father which is in heaven".

Jag ha några fina verser till, men jag räknas väl knappast som bibelkunnig här…

Annons:
tinaoskarsson
5/8/08, 1:49 AM
#7

Fick precis ett jättebra bibelord på mannakorn.se. (Och ner _RS, jag lyckades inte gå o lägga mig i alla fall…. För övrigt behöver man väl inte va bibelkunnig för att skriva här. Skrattande)

"Men om den ogudaktige vänder om från alla de synder som han har begått och håller alla mina stadgar och gör det som är rätt och rättfärdigt, då skall han förvisso leva och inte dö. Ingen av de överträdelser han har begått skall då tillräknas honom. Genom den rättfärdighet han har visat skall han få leva. Skulle jag finna någon glädje i den ogudaktiges död? säger Herren, HERREN. Nej, jag vill att han vänder om från sin väg och får leva."

Hesekiel 18:21 - 23

fetknopp
5/8/08, 11:09 AM
#8

#6 Jag gillar också den versen. Jag är imponerad av att du kan grekiska! Det är inte många som kan översätta biblisk grekiska (koine), för det kan du väl eftersom du kritiserar den svenska bibelöversättningen!

_RS_
5/8/08, 11:20 AM
#9

#8

Jag kan mycket av många språk. Men inte såpass mycket att jag skulle ge mig på att översätta hela bibeln eller längre avancerade texter. Men tllräckligt för att förstå en del. Bland annat så vet jag att det i de äldre texterna inte förekommer fader vår i himelen, en enda gång, utan faktiskt står direkt översatt vår fader himelen. men det är ju språket som ärr uppbyggt så, och vårt är uppbyggt annorlunda varvid det blir lite olika betydelser ibland. Engelskans ordöfljd ligger lite mer, om än inte helt, i linje med ordföljden i biblisk grekiska.

Jag kan som sagt var mer än två språk… närmare 9 är det väl om jag inte skall överdriva, varav fem flytande.

Jag gillar din attityd, kära fetknopp… Du är så där härligt stöddig.

fetknopp
5/8/08, 12:31 PM
#10

Visst är jag Cool! Jag skall kolla det där med grundtexten faktiskt. Du gjorde mig riktigt intresserad.

fetknopp
5/8/08, 12:58 PM
#11

Skit oxå. Jag har inte tillgång till novum just nu, men det där med "du som är i himlen" är intressant. Den frasen finns inte med i grundtexten alls! (se Luk 11:2) Presentationen om Gud i himmelen uttrycker Matteus gudsbild. Fraserna "Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen" samt "utan rädda oss från det onda" finns inte heller med i originalet.

Jag är nyfiken på vilka ord som du tycker är bättre i den engelska översättningen av Matt 5:16. (Jag är uppriktigt intresserad och är inte på något sätt ute efter att sätta dit dig eller misskreditera dig). Skall kolla vad jag själv tycker när jag kommer hem.

LordLukas
5/16/09, 11:12 AM
#12

psalm 22riktigt cool handlar ju om jesus korsfestelse

hesekiel 36:24-27

efesiebrevet 6:10-20

OlgaMaria
5/16/09, 2:12 PM
#13

Upp 21:5 är min favvo. Har den i min vigselring.

Här får vers 6 följa med också.

Upp 21:5 Han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna."
Upp 21:6 Han sade också till mig: "Det har skett. Jag är A och O, Begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
inisklo
5/16/09, 3:15 PM
#14

1 Om jag talar båda människors och änglars tungomål men icke hade kärlek ,så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.

2 Och om jag hade profetians gåva och viste alla hemligheter och ägde all kunskap och om jag hade all tro,så att jag kunde förflutta berg,men icke hade kärlek,så vore jag intet.

3 Och om jag gåve bort vad jag ägte till bröd åt de fattiga,ja,om jag offrade min kropp till att bnännas upp,men icke hade kärlek så vore detta mig till gang.

4 Kärleken är tålig och mild.Kärleken  avundas icke,kärleken förhäver sig icke,den uppblåsesicke.

5 Den skickar sig icke ohöviskt,den söker icke sitt,den förtörnas icke,den hyser icke agg för en oförrätts skull.

6 Den gläder sig icke över orättfärdigheten,men har sin glädje i sanningen.

7 Den fördrager,allting,den tror alltig,den hoppas allting,den uthärdar allting.

8 Kärleken förgår aldrig….

Paulus´ 1:a brev till Korintierna

Mona22
5/17/09, 12:34 AM
#15

#7 fint skriftställe men det ser fel ut när guds namn inte är med där det står HERREN. blir två herre efter varandra iställeObestämd

inisklo
5/18/09, 10:25 AM
#16

#15 Ibland när man läser bibel text,kan det vara "fel"äntlig oss,men lite fantasin går det lättare,att läsa o förstå..

Jag tolkar den,att han säger den bestämt..Herren o sen höjer rösten o säger HERREN..

#7 Jag tycker som du o hoppas,att det är nu några med oss allafall som tycker som vi..att man behöver inte vara så bibel kunnig,för att skriva här.

Highness82
5/19/09, 9:49 AM
#17

Det finns många verser i Bibeln som jag verkligen gillar att läsa och som är mina favoriter!

Johannes 3:16-17 "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom"  

1 kor 13:4-7 "Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Kärleken upphör aldrig"

Rom 8:38-39 "Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar* eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre"

fil 4:4-9 " Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga; gläd er. Låt alla människor se hur fördragsamma ni är. Herren är nära. Gör er inga bekymmer utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt Honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Jesus Kristus. Och så, mina bröder: det som är sant, det som är upphöjt rätt och rent, det som är värt att älska och akta, allt som kallas dygd och allt som förtjänar beröm, ta fasta på allt detta. Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er"

BattleBitch
5/20/09, 2:30 PM
#18

#13

Du tog min favorit !! ;)

Några till …

Fil. 4:13 Allt har jag styrka till genom honom som ger mig kraft

Jesaja 12:2 Se! Gud är min räddning. Jag skall hysa förtröstan och inte känna skräck; ty Jah Jehova är min styrka och min kraft, och han blev mig till räddning."

Jesaja 40:29 Han ger den trötte kraft; och åt den som är utan dynamisk energi ger han full styrka i överflöd.

OlgaMaria
5/20/09, 2:36 PM
#19

#18 :) Vad kul att vi har samma favorit!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: