Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2755 ggr
Maili_K
6/9/08, 12:27 AM

Olika religioner!?

Antagligen så har jag en annorlunda syn på "religion"..! Arbetar som sierska/medium bland annat. Får ofta höra att det är "jävulens verktyg"! Har läst bibeln, mormonernas bibel, jehovas bibel och koranen..Böner är viktiga för mig och har även fått svar på dessa gång på gång!! Är inte kristen alls, men har en stor respekt!!

I alla dessa skrifter så tas det upp mirakler, healing och även framtidsskådning. Tror att all osämja mellan de olika religiornerna ligger i okunskap hos oss!!

Varför inte bara akseptera och älska varandra för det vi är!! Alla är vi skapta av samma energi..Det spelar ingen roll vilken färg du bär på, vilken läggning du har, vilken religion du tillhör o.sv..

Ber du till: Budha, Jesus, Gud, Jehova, Alah osv.. så är min övertygelse att det är samma ljus i slutändan.

Kram till er alla

Annons:
Rauija
6/9/08, 12:55 AM
#1

Hm.. om man inte ber alls då? Fundersam

Hannybee
7/19/08, 1:52 PM
#2

Hmm… Jag kan bara säga att jag inte håller med dig. Särskilt inte om det sista, att det är "samma ljus i slutändan".

exitingsvillemo
7/27/08, 3:11 AM
#3

på vilket sätt håller du inte med? Utveckla ditt inlägg lite…

kajsa56
7/27/08, 2:31 PM
#4

enligt Bibeln så finns det bara en väg till Gud - som når ända fram till ljuset vid livets slut - och det är genom tron på Jesus Guds son, som levde och dog för vår skull så att vi kan bli rättfärdiga inför Gud själv, vilket är omöjligt utan Jesus.

i Joh 14:6 står det - Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Jesu ord)

Hannybee
7/28/08, 11:35 PM
#5

#3, Eftersom jag är kristen tror jag som #4 säger att det bara finns en väg till Gud, genom hans son Jesus Kristus. Dessutom står det att man inte ska ha avgudar vid sidan av Gud och det blir det ju på ett sätt om man nu skulle "tro på" flera religioner.

Det skulle förmodligen inte fungera att alla skulle acceptera och älska varandra. Bibeln säger ju att man ska älska sin nästa som sig själv, men i många andra religionerna ser man helt annorlunda på det.

Så, det var väl en utveckling av mitt inlägg. :)

MariaSP
7/29/08, 1:57 PM
#6

#1 Då blir det bara mörker…;)

Annons:
rackartyg
11/4/08, 1:24 PM
#7

#4

Så tror ju alla om sin egen religion…

Hannybee
11/4/08, 2:44 PM
#8

#7 Inte hinduerna, där kan man till och med hitta på en egen, ny gud om man känner för det.

rackartyg
11/4/08, 9:37 PM
#9

#8

Nä, det stämmer. Men kallar du det för religion?

Medlem
11/4/08, 11:56 PM
#10

#4

Håller med dig! Frågan som kvarstår är, vem har rätt! Och ja, det blir en hel del diskussioner kring den frågan så klart.

Ts - Du skriver "Varför inte bara akseptera och älska varandra för det vi är!! Alla är vi skapta av samma energi..Det spelar ingen roll vilken färg du bär på, vilken läggning du har, vilken religion du tillhör o.sv."

Jag håller med dig i allt förutom att vi människor är skapta av energi. Både kristna och muslimer tror på en Skapare, och Han är inte energi.

Margareta
11/5/08, 12:07 AM
#11

Kristna och muslimer tror dessutom på samma Skapare.

Vi har ju en gemensam historia som finns nedtecknad i GT.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
11/5/08, 12:23 AM
#12

#10

VAD tror du gud är?
Fysisk?

Margareta
11/5/08, 12:26 AM
#13

Jesus var i allra högsta grad fysisk medan han levde på jorden.

Som allestädes närvarande är Jesus givetvis inte fysisk på det viset, men precis lika påtaglig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Medlem
11/5/08, 12:43 AM
#14

#12 Det finns ett svar i Koranen som då blir mitt svar på din fråga :

Ingenting är som Han - Han som hör allt, ser allt.

#13 Vad är Jesus nu, inte fyskisk längre menar du?

Margareta
11/5/08, 1:46 AM
#15

Det är svårt att säga fysisk om en som är allestädes närvarande.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/5/08, 10:47 AM
#16

#15 - Kan du utveckla, för jag är inte med!

tinaoskarsson
11/5/08, 11:02 AM
#17

# 16 Vet naturligtvis inte hur Mrgareta menar, men med allestädes närvarande menas att någon/något är närvarande överallt hela tiden. Detta är naturligtvis möjligt även för en fysisk person förutsatt att denna inte är bunden av tid på det sätt som vi människor är under vår levnad på jorden.

Men, för mig är det tydligt att Jesus fått sin himmelska kropp efter sin död och uppståndelse. Denna är inte riktigt designad som våra nedbrytbara kroppar (den ska ju "hålla" i en evighet). Jag tror den är i en fysisk form, men inte nödvändigtvis så att vi kan se eller ta på den, eftersom den rör sig i en annan dimension - den tidlösa dimensionen.

Faktiskt en ganska intressant fråga…. Undrar hur alla andra tänker kring detta.

Medlem
11/5/08, 11:08 AM
#18

#17 Tack för att du tog dig tid i att svara. Men tro inte jag blev klokare av ditt svar :-D

På vilket sätt kan vi människor inte se eller ta på en fysisk person/sak? En fysisk person/sak är synlig och det går att beröra/höra.

Margareta
11/5/08, 11:11 AM
#19

#16 jag kan bara instämma i tinas svar. Vi tycker lika i frågan

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

tinaoskarsson
11/5/08, 11:39 AM
#20

#18 En himmelsk kropp tycks inte ha samma fysiska begränsningar som våra mänskliga kroppar. (Tex kunde Jesus gå genom stängda dörrar efter uppståndelsen.) Faktum är att en himmelsk kropp inte lyder under samma lagar som våra jordiska kroppar, främst eftersom tidsdimensionen inte existerar. Kanske finns det också fler dimensioner i himlen som vi inte vet om här och nu.

Jag förstår om det inte klarnar nåt nämnvärt hur jag tänker. Det är ganska diffusa saker som det står skrivet ganska lite om. Jag säger mig heller inte ha det rätta svaret, jag kan endast erbjuda mina egna tankar och spekulationer.

Annons:
Medlem
11/5/08, 11:58 AM
#21

#20 Ok som jag trodde, att det var din egen tolkning och då undrar jag på vad har du stödjat den på? Var i bibeln står det att Jesus fått en himmelsk kropp? Var tog hans fysiska kropp vägen?

Om du känner att frågorna är jobbiga eller svåra kan du strunta i dem och inte svara :-)

tinaoskarsson
11/5/08, 12:23 PM
#22

#21 Vi kan efter uppståndelsen se att det står att det skimrade/lyste om Jesu kropp - inte riktigt vanligt bland oss dödliga. Han var dessutom inte igenkänd av några av sina närmsta vänner under en hel dags vandring för att sedan som genom en fingerknäppning plötsligt vara igenkännbar för samma vänner - inte heller ett normalt kroppsligt beteende.

Läser man Don Pipers bok "90 minuter i himlen" så står det beskrivet hur han fick möta vänner och bekanta i himlen. Han kände igen dom, men den man som han känt som krokryggig var nu rakryggad osv.

Som jag fått det förklarat för mig så är våra himmelska kroppar (och eftersom få har varit i himlen och kommit tillbaka är detta naturligtvis svårt att faktabasera) de kroppar vi hade haft om synd, sjukdom och död inte varit. Man blir liksom "omprogrammerad".

Frågan om Jesu dödliga kropp känner jag dock att jag inte riktigt vet. Som jag förstått det så är det hans vanliga kropp som omvandlats till en himmelsk. Samtidigt är naturligtvis inte Gud i behov av något råmaterial för att skapa det han vill skapa.

rackartyg
11/5/08, 1:13 PM
#23

#22

Och alla andra med egentligen.

Du beskriver Jesus som många beskriver spöken. Du tror att han är en "ande" alltså?

I texten ur boken "90 minuter i hemmeln" stod det om en krokryggad man som i himlen hade en rak rygg.
Vad tror du att det beror på att ex mannen som var krogryggig i himmeln blir rak i ryggen?

Margareta
11/5/08, 7:40 PM
#24

I himlen finns ingen sjukdom och ingen plåga. Dvs en rygg som är krum av smärta blir rak.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/6/08, 12:26 AM
#25

#22 Jag efterfrågade en referens från bibeln men det angav du inte :-) så mina frågor är:

  1. Var i bibeln står det att kroppen skimrade/lyste?
  2. Var i bibeln står det att hans kropp omvandlats till en himmelsk?

Vad jag inte förstod var det du skrev i #17

Jag tror den är i en fysisk form, men inte nödvändigtvis så att vi kan se eller ta på den

För mig låter det det oförståeligt, för om du läser Luke 24:36-43 kan du se mycket väl att han var kännbar, i en fysisk form alltså.Hur förklarar du dessa verser?

Luk 24:36  

Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: "Frid över er!"

  Luk 24:37    

De blev rädda, och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg.  

Luk 24:38

Då sade han: "Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel?  

Luk 24:39    

Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har."  

Luk 24:40

Och han visade dem sina händer och fötter.  

Luk 24:41
   

Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: "Finns det något att äta här?" 

Luk 24:42
      

De räckte honom en bit stekt fisk, 

Luk 24:43
       

och de såg hur han tog den och åt.

Margareta
11/6/08, 12:06 PM
#26

Dessa texter beskriver tiden mellan uppståndelsen och himmelsfärden. Då var han precis som du skriver - helt fysiskt riktigt.

Efter himmelsfärden däremot är det annorlunda

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/6/08, 12:49 PM
#27

#26 Tacksam om du stödjer ditt uttlande på en referens från bibeln!

Annons:
rackartyg
11/6/08, 3:48 PM
#28

#24

Krokrygg gör inte ont.

Margareta
11/6/08, 8:15 PM
#29

Jo när jag hinner #27 - jag svarade som hastigast från jobbet och nu åker jag till Oslo och är inte tillbaka förrän på tisdag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
11/6/08, 8:20 PM
#30

Nu har jag slagit upp ett bibelord i www.bibeln.se

Där stårt klart och tydligt att Jesus var som en vanligt människa 40dgr efter uppståndelsen (jämför med 40dgr i öknene för frestelse i början av sin gärning)

Sen blev han upptagen till himlen och sen dess har hans kropp inte varit fysisk på samma sätt.

Det är en lärjunge som skrivit Apostlagärningarna samma lärjunge som skrivit Lukasevangeliet och det är skrivet i direkt kronologisk anslutning till Lukasevangeliet, alltså av ett ögonvittne till händelsen.

Apg 1:1
P   N

Jesu sista befallningar och hans himmelsfärd
I min första bok, ärade Theofilos, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde

Apg 1:2
P   N

fram till den dag då han togs upp till himlen, sedan han genom helig ande hade gett sina befallningar åt dem som han utvalt till apostlar.

Apg 1:3
     N

Han framträdde för dem efter att ha lidit döden och gav dem många bevis på att han levde, då han under fyrtio dagar visade sig för dem och talade om Guds rike.

Apg 1:4
     N

Och under en måltid tillsammans med dem sade han åt dem att inte lämna Jerusalem utan vänta på det som Fadern hade utlovat, "det som ni har hört mig tala om", sade han.

Apg 1:5
P   

"Johannes döpte med vatten, men ni skall bli döpta med helig ande om bara några dagar."

Apg 1:6
     N

De som hade samlats frågade honom: "Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?"

Apg 1:7
P   

Han svarade: "Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.

Apg 1:8
P   

Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."

Apg 1:9
P   

När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn.

Apg 1:10
     

Medan de såg mot himlen dit han steg upp stod plötsligt två män i vita kläder bredvid dem.

Apg 1:11
     

"Galileer", sade de, "varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen."

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/7/08, 12:33 PM
#31

#30 Tack för ditt svar! Du skrev i en annan tråd att du var bokstavtroende om jag inte har fel. Så jag undrar var i verserna du citerade står det att han fick en himmlesk kropp, och att i vers Apg 1:3 står det att han var en vanligt människa men efter han höjts upp fick en annan kropp?

Mulla
11/7/08, 2:39 PM
#32

Har inte läst allt! MEN

#4 Du skrev att i Joh 14:6 står det - Jag är vägen, sanningen och livet, ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Jesu ord)

Är inte det utpressning? Från hans sida?Flört

rackartyg
11/7/08, 2:42 PM
#33

#32

Hahahaha

Om du läser lite olika texter ur bibln så ser du att han inte bara sysslar med utpressning utan dessutom olaga hot=)

Han har lite svårt att hantera sin makt tror jag=)
Maktgalen=)

Medlem
11/7/08, 5:46 PM
#34

#32 - #33  Jag tror inte sådana uttalande kan gagna ämnet. Bäst att vara konstruktiv i vilket ämne som helst, och framför allt visa respekt för troende även om man inte omfamnar samma tro.

Annons:
rackartyg
11/7/08, 6:06 PM
#35

#34

Hur kan du tolka inlägg 33 som respektlöst?

Det var inte riktat mot kristna utan mot gud.

Medlem
11/7/08, 7:44 PM
#36

#35 Det var respektslöst mot kristna (som både du och jag är gäster på deras forum) att skriva att Jesus var maktgalen och sysslade med utpressning och olaga hot på ett sarkastistkt sätt, trots versen inte handlade om det.

Man kan framföra sin åsikt, och även med lite sarkasm om man vill när man diskuterat frågan konstruktivt anser jag. Läs ditt inlägg igen, ser du något i det som har gagnat diskussionen?

mayolica
11/8/08, 8:35 PM
#37

jag tycker att man ska respektera att människor tror olika . tycker inte att det spelar någon roll vilken religion man tror på, eller om man inte tillhör någon religion alls. alla människor har lika värde.

dumt att tjafsa om vad som är rätt och fel tro, om alla accepterade varandra som man är slipper man religions-krig och bråk. viktigare är att inte skada någon fysiskt eller psykiskt, att vara rädd om djur och natur. än att bråka om att en trosuppfattning skulle vara mer rätt än nån annan. för det handlar om tro,ingen har någon fullkomlig sanning. däremot kan man ha sin egen sanning, min sanning är inte din sanning.

~ mayolica ~

Hannybee
11/11/08, 1:14 PM
#38

#9 Hinduismen är väl lika mycket religion som kristendom eller islam?? Jag räknar det iaf så, man fick ju läsa om allt sånt på religionstimmarna i skolan.

Upp till toppen
Annons: