Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3718 ggr
FerretCrow
5/21/08, 1:21 AM

jehovas

skulle ni vilja hjälpa mig lite.

vad är det egentligen jehovas får göra och inte i sin livstil?

Annons:
Conrad
5/22/08, 12:42 AM
#1

Dom får inte tro på Den Helige Ande.

FerretCrow
5/22/08, 2:38 AM
#2

jag har hört att dom inte får fira födelsedagar och inte äta preventivmedel med mera. firar dom dop?

Conrad
5/22/08, 2:31 PM
#3

Och inte ta emot blod vid operationer.

Santhe
5/23/08, 12:01 AM
#4

#1 det är riktigt att dom inte tror på den treenige guden. Mormor som blev vittne på äldre dar sa att dom ser den helige anden som guds skapande kraft.

#2 Födelsedagsfirande har dom inte ens i sin tro så det handlar inte om att få göra det eller inte. Preventivmedel har jag svårt att tro att dom inte tar del av, eftersom dom inte har fler barn än andra. 

#3 JW tar inte emot blod och äter inte blod via mat heller. Däremot har dom varit med och utvecklat blodsubstituten som finns, plasma. Där har dom ställt upp som försökskaniner och hjälpt forskningen framåt.

Om en indier skulle undra något om vad kristna får och inte får så skulle liknande tråd kunna få svar som " jag har hört att dom inte får tro på shiva". Om shiva inte ens finns på kartan hos oss kristna så handlar det ju inte om vi får eller inte, eller hur?

Dessutom är dom mycket vänliga och bits inte om man skulle fråga dom något.

Daydreams
5/23/08, 3:10 AM
#5

Här har du en site som jag läst igenom och som beskriver rätt bra faktamässigt var Jehovas vittnen står i olika frågor, samt vad som skiljer dom från kristna samfund.

FerretCrow
5/23/08, 3:00 PM
#6

#5 tack för länken.

det är så att en super bra kompis har skaffat en flickvän som är jehovas och jag vill veta mer för att inte göra bort mig med mera

Annons:
FerretCrow
5/23/08, 3:02 PM
#7

är någon här jehovas?

Santhe
5/23/08, 5:48 PM
#8

Nej jag tror inte det finns någon JW här.

Conrad
5/24/08, 12:13 AM
#9

#4 Om kristna får eller inte får. Kristna får göra vad dom vill men om det är bra för dom det är en annan sak. Shiva vet jag inte vad det är, men man kan tro på olika saker. Ex jag tror på djävulen men Jesus är mitt rättesnöre. Santhe, Jag säger inte emot dig jag bara kompleterar.

Chimney
5/24/08, 2:40 AM
#10

jag är född inom jehovas vittnen, halva min släkt är vittnen.

mina föräldrar valde att gå ur församlingen sen några år tillbaka, och då jag inte var 18 var jag heller inte döpt. Jag är har inte varit på ett möte sedan länge pga detta.

till skillnad från många "hjärntvättade" vittnen så har jag sett omvärlden och inte bara det som Jehovas vittnen blir lärda.

Inte för att vara taskig mot tron, för det är en underbar gemensamhet, men man blir ganska järntvättad tyvärr..

Chimney
5/24/08, 2:52 AM
#11

och som #4 sa, jag bits inte så fråga vad du vill =P ganska skoj att kunna mest om ett ämne ibland ;)

#9 shiva är en hinduisk gud. (Han avbildas vanligtvis med tre ögon och fyra armar i en yogaliknande ställning)

FerretCrow
5/24/08, 11:26 AM
#12

#11 ja men om nu jehovas inte firar sina egna födelse dagar borde dom ju kunna fira andras så att säga eller? för den jag känner nu då som är jehovas påstår att hon blir straffad om hon firar sin kompis födelsedag med mera

Chimney
5/24/08, 1:41 PM
#13

Jehovas vittnen firar inte födelsedagar över huvudtaget. Vad beträffar straff så kan man faktiskt få det. Du får inte svara på mötena, inte gå ut och predika tex. Dessutom blir det allvarliga samtal med de äldsta så dom kan hålla koll på att man inte brister i tro.

Annons:
Sue_Ellen
5/25/08, 3:26 AM
#14

Växte upp med dem tills jag var 12 år.de är en pina och som nån säger hjärntvättning.

Föd.dagar och jul firas inte.Att aga barn är rätt enligt gud.

Dem har en massa konstigheter för sig.Får inte umgås med sk. världsligt folk.Men dem är ena riktiga ögontjänare.

Må var och en tro vad den vill men jag tycker dem är vidriga och är glad jag är pingstvän:)

FerretCrow
5/26/08, 10:24 PM
#15

#14 jo tyvärr håller jag med dig i detta och det med aga barn visste jag om.

har dom gudföräldrar med mera?

Chimney
5/27/08, 12:05 AM
#16

#14

Jehovas vittnen får INTE aga barn. Dom följer faktiskt svensk lag, så agning förekommer inte.

Klart att barnen måste fostras men man slår inte barn, dom kan uppfostras ändå.

#15

Gudföräldrar förekommer inte och inte heller något substitut för detta.

FerretCrow
5/27/08, 12:10 AM
#17

#16 nej i sverige får dom ju inte det enligt lagen men hade det vare tillåtet i svensk lag hade dom gjort de då dom anser det är rätt.

Chimney
5/27/08, 12:21 AM
#18

Jevovas vittnen förespråkar inte våld överhuvud taget.

Hade det varit tillåtet i sverige hade dom inte ens då agat barn.

Minns när jag var liten och var odräglig under ett möte och mamma gav mig en klapp på baken (helt vanlig klapp som vilken förälder som helst får ge sitt barn) och hon fick sträng tillsägelse av en av äldstebrödrarna för det är inte tillåtet.

FerretCrow
5/27/08, 12:26 AM
#19

#18 okej jag har hört annat av andra jehovas men det där är kanske lite olika då=/

Chimney
5/27/08, 12:34 AM
#20

nej, det är lika för alla.

Jehovas Vittnen är skyldiga att hålla landets lagar så länge det inte innebär ett brott mot Guds lagar (som värnplikt, det är mot tron, så dom slipper det.). Oavsett om det hade varit lagligt att aga barn hade JW inte gjort det då det är mot Guds lag.

Älska din nästa som dig själv gäller även mot barn.

barn ska fostras med mild - men bestämd - hand

Annons:
Ijin
5/27/08, 11:06 AM
#21

Jehovas vittnen kan ju klassas som en sekt… Dessutom tror dom att alla som inte är medlemar är fördömda..<.<

Chimney
5/27/08, 1:27 PM
#22

#21 det är verkligen sant.

Jehovas vittnen drivs ju av huvudkontoret som ska vara utvalda.

Alla som inte är JW kommer dö och inte få se paradiset när Armagedon kommer. 

Kontigaste som jag tycker är att JW får prata med andra som inte är vittnen (men såklart ska dom ju helst predika), men har du väl varit ett vittne och sen går ur, så får som inte längre prata med dig med risk för att du (som djävulen) ska locka med dom att också hoppa av.

FerretCrow
5/27/08, 3:34 PM
#23

visste någon om dom firar dop med mera?

Chimney
5/27/08, 3:39 PM
#24

man döps inte som liten. men på stora sammankomster blir man som vuxen bli döpt för att tjäna Jehova.

FerretCrow
5/27/08, 4:49 PM
#25

#24 okej men om jag då som inte alls har någon tro direkt. kan denna person som är jehovas komma på min sons dop utan att det gör att det blir något trassel för henne?

Daydreams
5/27/08, 5:12 PM
#26

#25 läste du på länken jag gav dig? Har du googlat om det?

FerretCrow
5/27/08, 5:34 PM
#27

#26 har inte orkat läsa igenom allt vill bara ha svar om det med dopet.

Annons:
Chimney
5/27/08, 6:06 PM
#28

JW vistas inte i kyrkor. Som turist kan man göra det och också på någons bröllop.

Dop får hon tyvärr inte gå på, din son döps ju in i kyrkans tro, som är "fel" tro för Jehovas vittnen.

tinaoskarsson
5/27/08, 10:04 PM
#29

#28 Är förvirrad. Så många gånger har jag hört det klagas på olika forum för att de frireligiösa inte räknar med att Jehovas ingår i gruppen "kristna", men det är alltså inte ok att besöka en annan kristen församling?!?!? Hmmm. Blir smått mållös. Men nu vet jag i alla fall hur jag ska vända mig i frågan om vittnena är kristna eller ej. Tackar därför för den upplysningen.

Daydreams
5/27/08, 10:19 PM
#30

allt beror väl på vad man definierar kristet men eftersom dom inte tror på treenigheten, och på jesus som Guds son och Gud så anser jag dom inte vara kristna.

Chimney
5/27/08, 11:50 PM
#31

Treenigheten har inte stöd i Bibeln. Treenigheten säger att Gud, Jesus och den Helige Ande är 3 olika personer men samma Gud ändå. Vittnena säger att Gud är Gud, Jesus hans son (förvisso mäktig men inte den mäktigaste) och den Helige Ande är Guds verksamma kraft. Så visst tror dom på att Jesus är Guds son!

Daydreams
5/28/08, 3:21 AM
#32

Chimney, tyvärr, det där är inte kristnas tolkning. JW tror att Jesus är Guds son JA, men också att vi alla är Guds söner och döttrar. Dvs hela grejen med Jesu död på korset faller.

Treenigheten har stöd i Bibeln i väldigt många verser.  Det där är ett typiskt JW uttalande, visst är Jesus Guds son säger dom. Men kan Jesus utföra mirakel idag? Kan Jesus göra under? Är Jesus återuppstånden och kan man ha en personlig relation med Jesus idag enligt JW. Svar: Nej

Men det är ju just den levande relationen med Jesus som vi kristna har som gör att vi ÄR kristna.

Chimney
5/29/08, 3:04 PM
#33

Bad mamma om hjälp faktikst:

"Men vad jag vet finns INGA bibelverser som ger stöd till treenigheten. Be henne om något exempel! Och visst lever Jesus, han är ju återuppstånden…. I himlen. Och sitter på Guds högra sida. Lite svårt om han är Gud …" 

Daydreams
5/29/08, 6:55 PM
#34

Treenigheten kan vi göra en ny tråd om, det är ett intressant ämne.

Så din mamma tror att Jesus kan hela människor som vi ber för?

Annons:
Sandra-B
5/31/08, 4:54 PM
#35

"Sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida"

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FerretCrow
5/31/08, 6:00 PM
#36

fortsätt prata här ni jag har fått ut det jag ville av tråden. =)

Skadlig
6/2/08, 6:00 PM
#37

#36 Har man väl fått fart på oss så kan det vara svårt att få tyst på oss. Trevligt att du hade nytta av forumet iaf :)

FerretCrow
6/2/08, 10:04 PM
#38

#36 hehe ja men ni disskuterar iaf trevligt med varandra här på denna delen =)

Rauija
6/5/08, 12:56 AM
#39

Jehovas får inte bära kort kjol, inte umgås med män utan förkläde, de måste följa bibeln och leva som "gud" vill.

Jehovas vittne har inte den fria viljan.

FerretCrow
6/5/08, 2:13 AM
#40

#39 vad menar du med förklädnad? och det med kort kjol visste jag inte heller=/

Chimney
6/5/08, 2:30 AM
#41

kvinnor får inte träffa än ensamma. sex före äktenskapet är inget man får ha. så en kvinn måste alltid ha någon med sig som förkläde när dom ska umgås med män.

blir du gravid utan att vara gift så blir du utslängd.. 

Kort kjol är för sexuellt. lång kjol och blus gälelr för kvinnor på möten, män ska ha kostym.

Annons:
FerretCrow
6/5/08, 2:38 AM
#42

#41 oj då är den tjej jag känner som är jehovas inte alls direkt skötsamm om man säger så

Rauija
6/5/08, 11:48 AM
#43

Hehe, dom flesta Jehovas Vitttnen hycklar. Precis som muslimer, kristna och dem flesta andra som påstår sig tro på gud.

Denna kommentar har tagits bort.
Chimney
6/5/08, 1:36 PM
#45

#43-44 sant, många ungdommar sköter sig när någon ser på, men i skolan tex kan dom vara värsta monsterna..

läs gärna boken "Då gråter Änglarna" . den handlar om en ung tjej, uppväxt i JW, men som sen lyckas ta sig ur.

Det är inte någon religionsmörja utan mer att man sätts in i hur det är att vara JW, och knappast från den bra sidan.

Skadlig
6/5/08, 6:10 PM
#46

Rauija, jag plockade bort #44 eftersom det var en dublett av #43.

Som jag ser det så hycklar vi inte, vi är mänskliga. Gud vet att vi inte är perfekta. Vi vet vad som behöver göras men det är inte samma sak som att det är lätt eller att vi alltid lyckas.

Ett sätt man kanske kan se det på är att "goda" kristna har en strävan att bli bättre än vad de är. Har man inte den strävan så tror jag att man har blivit blind för sina egna brister.

Rauija
6/5/08, 10:20 PM
#47

Chimney - Du skriver att JW är skyldiga att följa ala Svendka lagar, så länge det inte strider mot Guds lagar.
Jag kan upplysa dig om att ALLA som lever i Sverige är skyldiga att följa våra lagar. Religion står aldrig över Svenka lagen.

Tacka fan för det!

Rauija
6/5/08, 10:22 PM
#48

p.s Jag förespråkar att lagen om religionsfrihet raderas ur den svenska lagstiftningen.

I en prefekt värld skulle det vara förbjudet med församlingar.

Annons:
tinaoskarsson
6/6/08, 1:02 PM
#49

#48 Då föreslår jag att du flyttar till Usbekistan, Nordkorea eller nåt liknande, där lever man uppenbarligen i en perfekt värld enligt dig.

Rauija
6/6/08, 1:54 PM
#50

#46

Tack, jag såg att jag hade dubbelpostat. Men jag vist inte vem jag skulle PMa om det.

Hm.. "goda kristna" ?
Samma kristna som har dödat flera miljoner människor?
Ja.. ni har en del att jobba på=)

Jag är inte troende. Och jag är abslut medveten om mina brister.
Men för mig är inte brister samma sak som för dig=)

Rauija
6/6/08, 1:56 PM
#51

#48

Absolut inte. Där är man oxå religös.

I en prefekt värld får alla tro på vad dom vill.
Men följer man "gids lag" istälelt för landets så skall man inte ha stöd för det.

Religionsfriheten kommer med största sannolikhet att tas bort inom några år.
Så jag stannar här och fortsätter arbeta för det

Skadlig
6/8/08, 10:54 AM
#52

#50 Alltid ett favvorit knep att klumpa ihopa alla kristna till en grupp. Nåväl, låt oss titta på två fall:

1. En kristen som har dödat. Kanske i självförsvar kanske i vrede men han ångrar sina handlingar och önskar att han kunde ha gjort på något annat sätt. Efter händelsen så strävar han för att se till att han aldrig mer ska skada eller för den delen döda någon igen. Det inkluderar då att söka hjälp av tex psykolog för att försöka reda ut varför det hände osv.
Den här personen skulle jag definiera som en god kristen även om han har utfört ett mord.

2. Även här en kristen som har dödat men i det här fallet visar ingen ånger. Det spelar ingen roll om offret i fråga förtjänade det eller inte eller om man bara följde ordet. Om man inte känner ånger för en sådan handling och/eller inte förstår hur fel man har handlat så är det svårt att säga att personen i fråga är en god kristen.

Men det är inte så svårt att vara svartvit när det gäller mord. Finns andra fall som har mycket mer gråskalor.

I övrigt om du menar korståg, kolonisationen osv så tror jag starkt att ungefär samma händelser skulle ha hänt ändå. Människor behöver inte religion för att göra onda saker. De tar till vilken maktstruktur de än kan hitta för att få makt över andra. Det är därför bla Paulus skriver (ungefär) att den högste ska vara sina bröders tjänare. För att få en bra ledare så måste han/hon vara där för att hjälpa sina brödrar och systrar och inte för att de själva ska ha makt.

Sweetelle
6/8/08, 1:47 PM
#53

#22 Chimney, jag undrar en sak, jag känner en tjej som är uppväxt som vittne, men både hon och hennes bror har lämnat kyrkan. Jag har inte förstått det som att hennes föräldrar som fortfarande är kvar har brutit med henne.

Är det så att det finns förmildrande omständigheter tex att det är ens barn, eller kan det vara så att hon tex aldrig blev döpt som artonåring och därför i praktiken inte räknas som exvittne? Jag vet själv inte om hon hann bli döpt. Eller bryter bara föräldrarna reglerna för att de inte vill släppa sina barn?

Rauija
6/8/08, 2:16 PM
#54

#53

Svar nej.

Om någon har valt att lämna kyrkan så bryter man alla kontakter.

Iaf offentligt.

Rauija
6/8/08, 2:18 PM
#55

#52

Jag har inte så mycket mer att säga dig.

Om du inte ser att troende har dödat för sin religion förr och nu så lever du inte i verkligheten.

Annons:
Chimney
6/8/08, 6:17 PM
#56

#53 om du som döpt vittne lämna församlingen eller blir utesluten betraktas du som död.

min mamma lämnade JW och hon ungås inte alls med mormor, för mormor är vittne.

mormor får dock umgås med mig, för jag var aldrig döpt.

Rauija
6/8/08, 8:05 PM
#57

#56

Skönt att någon som har vuxit upp med detta talar om hur det egentligen är.
Det är få som tror på hur sjukt det fungerar i JW.

Att man kan bryta kontakten med sitt eget barn är helt sjukt.
En sån handling säger allt.

Chimney
6/8/08, 9:29 PM
#58

#57 sjukt för andra kanske. men för min mormor är det den absoluta rätta handlingen.

hon tror ju verkligen att min mamma kan försöka dra med henne över på "fel" sida. 

det är ju därför dom inte för umgås, för att dom som hoppat av (som insett hur hjärntvättad man är) kan "förvilla" ett vittne till att hoppa av.

Rauija
6/8/08, 9:30 PM
#59

#58

Det är hemskt att man kan hjärntvätta någon så.

Chimney
6/8/08, 9:39 PM
#60

det är det.

JW döljer ganska mycket olustigheter, men för vittnena är det en vardag.

dom är lyckliga så.

iaf tills dom inser vad som finns i omvärlden. Tyvärr finns där så många regler och riktlinjer som gör att det kan vara svårt att se det från någon annan sida än från "guds" sida.

mormor är praktexemplar. som ung var hon som vilken svensk ungdom som helst. sex, sprit.. det mesta. men när hon blev vittne  så blev hon bara hispig.

vi fick tex inte ha plancher på väggarna, för pojkbanden var ju något Satan sänt för att locka oss med. 

Som tur är är långt ifrån alla som mormor.

Sweetelle
6/9/08, 2:14 AM
#61

#56 Jag tog upp det här med min vän och hon verkade inte riktigt ha lust att tala om det, men hon verkade inte ha vart döpt i alla fall, utan ansåg sig aldrig ha trott. Hon tonade helt klart ner det här med uteslutning och att man bryter kontakten, Men jag har även tidigare förstått att hon är ganska lojal tros att hon själv valt att lämna. Enligt henne ar det bara tex sånna som varit otrogna som blev uteslutna och endast i de fallen blev det brytande av kontakt.

Santhe
6/9/08, 11:55 AM
#62

Jag kände en kvinna som var/är JW samt hennes två vuxna barn men inte hennes man. Hon berättade att han brukade ha en liten julgran på sitt nattduksbord (runt juletid).

Annons:
Chimney
6/9/08, 1:11 PM
#63

#61 hon är född och uppvuxen som JW, torligen har hon blivit råmobbad för det under hela sitt liv.

tyvärr är det ju så, att Jehovas vittnen inte alls är lita accepterade som en kristen.

säger du att du är kristen bryr sig ingen, men säger du att du är jehovas så är du genast "sämre".

#62 förstår inte riktigt vart du vill komma? :)

JW firar inte jul, men mannen kanske saknar det?

tinaoskarsson
6/9/08, 1:38 PM
#64

#62 Det är ett krångel det här med olika seder inom samma familj. Själv lever jag tillsammans med en man som inte är troende, vilket inte alltid är smidigt. Tex vill jag bre på stort vid påsken, vilket han inte är ett skit intresserad av. Som kompromiss firar jag den stort med mina singelvänner istället. Jul däremot är varken jag eller maken så stora på.

Rauija
6/9/08, 1:41 PM
#65

#64

Det kan förklara varför du hade sex innan äktenskapet.

Hade din man varit villig att vänta?

tinaoskarsson
6/9/08, 2:08 PM
#66

#65 Eller också kanske sex innan äktenskapet i mitt fall förklaras genom att jag inte värderade sex överhuvudtaget när jag träffade min man….. Huruvida min man hade varit villig att vänta eller inte vet jag inte.

Hannybee
7/19/08, 1:50 PM
#67

Jag vet inte exakt vad jehovas vittnen tror på elller inte, men jag vet att de måste arbeta för sin gud ett visst antal timmar i veckan, typ knacka dörr hos folk mm. Någon som har råkat ut för att en från Jehovas vittnen har knackat dörr?

Katteristan
7/20/08, 12:09 PM
#68

får man som JW ha venner som inte är JW och umgås med dem eller måsta man bara vara med likasinade?

Chimney
7/20/08, 3:53 PM
#69

Ja, du får ha vänenr som inte är jehovas vittnen MEN om vännen blivit utesluten från JW så får man inte ha dom som vän. alla uteslutna elelr som själva valt att ta avstånd betraktas som döda om man varit dömt inom tron.

Annons:
MariaSP
7/21/08, 4:54 PM
#70

Min vännina valde att gå ut JV och nu vill/får inte hennes egna familj träffa henne mer.

Varför stöter man bort sin egna familj, sitt eget kött och blod bara för att man väljer att inte ha samma tro?

Helt obegripligt för mig. Jag är inte troende men har alltid uppfattat att tro och de troende som något vackert och fint.

Vad är det för fint med att inte bilja se sitt barn mer?

FerretCrow
7/21/08, 8:40 PM
#71

#70 har samma här men hon umgås med sin familj fortfarande

MariaSP
7/22/08, 1:49 AM
#72

#69 Det gäller alltså även den egna familjen, barn, föräldrar och syskon?

Hur kan religion vara så grym??

Chimney
7/22/08, 9:57 PM
#73

Jo, visst låter det grymt. Men för en renodlad JW är det som det ska vara.

Personen som tagit avstånd har blivit tagen av djävulen, och för att inte riskera att han atr dig med så ser du dom uteslutna som döda.

Vissa JW fattar dock att detta är sjukt så dom pratar med sin familj ändå, men att prata om religionen är verkligen nejnej, för det bevisar att djävulen använder dig för att locka med sig andra JW ut ur tron.

MariaSP
7/23/08, 1:54 AM
#74

Men om man har blivit utslängd av jehovas vittnen då är det ju inte djävulen som har tagit en, hur går det då ihop?

Eller hoppar djävulen automatiskt på alla som blir utslängda?

I don´t get it, sorry.

Sweetelle
7/23/08, 3:26 AM
#75

#74 Det är väl för att de blir utslängda på grund av att djävulen tar dem!

MariaSP
7/23/08, 12:08 PM
#76

Så alla som röker har blivit tagna av djävulen då?

Hur är det med de som super? Varför blir inte de utslängda? vad är skillnaden mellan en som röker och en som super?

Annons:
exitingsvillemo
7/27/08, 3:39 AM
#77

#50

2. Även här en kristen som har dödat men i det här fallet visar ingen ånger. Det spelar ingen roll om offret i fråga förtjänade det eller inte eller om man bara följde ordet. Om man inte känner ånger för en sådan handling och/eller inte förstår hur fel man har handlat så är det svårt att säga att personen i fråga är en god kristen.

så du menar att en psykiskt sjuk människa, som begått mord, men inte är själsligt medveten om att detta var en ond handling, inte kan vara en god kristen? Så dom som hamnar på rättpsyk av olika anledningar är syndare då? Eller det kanske gäller alla människor med psykiska sjukdommar? Vad är dom? Besatt av djävulen?

SofieH
7/27/08, 5:33 PM
#78

Att det hör till Jehovas religion att slå barn är helt fel. De tar avstånd från allt våld, förr hamnade de i fängelse för att de vägrade värnplikt. Man får dock försvara sig om en mördare skulle ta sig in i huset eller liknande.

Att kvinnor och män inte får umgås utan "förkläde" stämmer inte. Singlar går på dejter som andra. Men kanske inte på krogen och super utan mer promenader för att ta reda på varandras värderinger - är det här en person jag vill dela mitt liv med?

Sex utanför äktenskapet är big no no. Det är också den enda "riktiga av Gud godkända" anledningen till skilsmässa. Tror att sex innan äktenskapet också är fel.

Röka ska man inte göra. Inte vara promiskuös. Inte stjäla. Inte ljuga. Inte svära. Inte göra abort. Man firar inte födelsedagar eftersom det anses vara hedninska traditioner bakom. Julen firas inte. Man tror inte att Jesus föddes då utan nån gång i oktober, och att kristna förr försökte omvända hedningarna genom att hitta på en högtid som alternativ till "den oövervinnerliga solens födelsedag". Alltså hittade de på att Jesus föddes 24 dec. Man tar inte emot blod.

Om man blir döpt är det självvalt vid vuxen ålder. Då accepterar man att följa Gud (Jehova) och leva som han vill. Tar avstånd från bla saker nämnda ovan. Om man lämnar församlingen blir man utfrusen av övriga medlemmar, men inte så att de skulle stå och titta på om du höll på att drunkna utan de "bara" slutar umgås med dig. Man kan komma tillbaka efter ett avhopp om man vill. Det här vet man när man blir döpt. Om någon av parterna i ett äktenskap slutar tro kan man ändå fortsätta tillsammans.

Man ska hålla sig borta från allt som har med spiritism & övernaturligheter att göra. Det är demoner och djävulen som försöker locka dig från Guds väg.

Som jag fattat det tror de inte att alla som inte är med i församlingen är dömda vid harmageddon. En liten bonde i någon avlägsen skog har kanske levt ett "rent" liv även om han aldrig hört talas om Jehova. Då kan han inte dömas. Men de tror att större delen av världens befolkning kommer att dö.

Helvetet finns inte. När man dör är man bara död. Slocknad. Men eftersom Jehova kommer ihåg alla människor kan han återskapa dem när dagen kommer.

Vi lever just nu i de sista dagarna, så snart dör de flesta.

Evolutionen är påhitt. Jehova skapade ljus, träd, Adam och det där.

Chimney
7/27/08, 6:22 PM
#79

#78, som uppväxt inom tron måste jag rätta dig.

tyvärr måste man har frkläde även på dejter, risken finns att dom slutar emd sex vilket som du sa är big nono.

JW har dock moderiserats mot dom överstas fasa och vissa ger sig ut på egen hand ändå. men det är förtfarande inte lämpligt.

Är du inte JW så kommer du inte uppleva paradiset, om du inte lyckas dö innan harmagedon och inte haft tillräcklig kunskap om Jehovas.

Du återuppväcks.

SofieH
7/28/08, 12:41 AM
#80

#79 tack för rättelsen :)

Chimney
7/28/08, 3:50 PM
#81

#80 bara skoj att för en gång skull kunna mycket om ett ämne =P

även skoj med människor som inte är JW men som ändå faktiskt har försökt förstå.

MariaSP
7/28/08, 11:27 PM
#82

#78

Jag har ingift släkt (Jehovas) i familjen där barnen i den familjen blev uppväxt med aga, och det rejält.

Pappan i den familjen var otrogen oftare än han bytte skjorta.

Antar att helvetet väntar dem alla trots att de är vittnen…

[kalelo]
8/2/08, 10:34 PM
#83

känner till en sajt sen bibelskolan som kanske är att rekomendera www.besked.nu

Annons:
[kalelo]
8/4/08, 10:13 PM
#84

skrivit fel… det var www.besked.se

Katteristan
8/8/08, 3:48 PM
#85

#79 undrar bare hur många får plats i paradiset?

gigabyte
8/9/08, 1:06 AM
#86

ibland tror jag att Kristus ord bara blir en obetydlig sak ,det som är tydligen viktigaste, är att försöka hitta en ny vinkling på bibeln o bilda ett samfund .allt detta splittrande o små mun huggande är INTE guds väg ,kristus ord blir liksom inte det viktigaste ,utan formen o samfundet ,talet om sk av fällningar ,inom vissa samfund ÄR att sätta sig själv över gud ,för det är väl gud som vet om man har det rätta tron eller inte .

Upp till toppen
Annons: