Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1618 ggr
Kia
2008-06-11 01:08

Sinnesrogudtjänst?

Hej,

Imorgon ska jag ev. gå på en sinnesro gudtjänst. Är det någon av er som vet vad detta är som kan beskriva det för mig. Jag har aldrig gjort något sådant förr. Det ska bli mycket intressant….

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-11 01:23
#1

Låter superintressant! Har ingen aning om vad det är, men du kan väl upplysa oss andra när du varit där?!

kajsa56
2008-06-11 15:05
#2

jag har spelat på några såna gudstjänster.. och de var helt enkelt stilla o lungt, lite lovsång och inte så mycket prat.. men det är säkert olika i olika kyrkor.. kan iaf rekommendera det särskilt om man är stressad o söker lugn o ro o frid.

Margareta
2008-06-13 11:37
#3

Berätta mera efteråt Kia..

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hattagospel
2008-06-15 13:32
#4

Sinnesrogudstjänsterna är ett samarbete mellan kyrkan och AA = Anonyma Alkoholister och NA = Anonyma Narkomaner. Det ingår som ett hjälp och stöd i deras arbete med 12 stegs programmet. Det är ett jättefint sätt för dem att hitta lite ro i det slit de har med att komma på rätt köl igen.

Vi i Spectra har varit med på sådana gudstjänster i Elimkyrkan, Sundsvall och jag har också sjungit på sådana vid ett par tillfällen.

Man får som medverkande på dessa möten med sig fantastiska människoöden och möten med människor man kanske inte annars kommer i kontakt med. Sinnesrobönen är en fin bön som alla har glädje av:

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Det finns en fortsättning också som man inte brukar be högt tillsammans och den är så här:

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet. Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

Alla borde försöka att gå någon gång ibland det är ett ganska skönt alternativ till annat i livet för att varva ned.

//H

Tur-Budda
2008-06-15 20:12
#5

Dessa rader är klart bland de absolut bästa jag hört från Kristendomen i hela mitt liv. Helt toppenfenomenalt om man säger så. Om var å en får ha sin egen definition av ordet  Gud förstås.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden."

Margareta
2008-06-15 20:29
#6

Det är mycket tänkvärda ord…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Kia
2008-06-16 23:54
#7

Jag kom tyvärr inte dit pga. sjukdom men ska försöka snart igen att få ihopa det. Lovar berätta sen, men ja, jag har förstått att det är med AA och NA och eftersom jag är involverad i 12 stegsprogrammet av olika själ så är det också därför jag blivit rekommenderad att gå dit och ska så göra.

Fortsättningen av sinnesrobönen hade jag dock aldrig hört. När jag ber med min sponsor varje dag så säger vi sinnesro bönen tillsammans och sen avslutar vi den med "ske din vilja inte min"

Kram

Upp till toppen
Annons: