Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5195 ggr
lolaisdenied
2008-05-12 19:14

abort och preventivmedel

Vad anser bibeln om abort och om preventivmedel?

 vet inte om det är rätt ställa att fråga detta på
annars får ni gärna hänvisa mig till något annat forum eller någon länk.

Annons:
Sweetelle
2008-05-12 19:50
#1

Så vitt jag vet finns det inget i bibeln som talar om preventivmedel.

Många hänvisar till Onan, som spillde sin säd hellre än att göra sin brors änka gravid. Både som argument mot preventivmedel och mot onani. Personlig tror jag att felet Onan gjorde var att han faktiskt hade sex med svägerskan för att ge henne en son i sin brors namn men inte fullföljde sin plikt utan "drog ut den". Alltså har han, trots att han gett namn åt det, inget som helst med onani att göra.  

1 Mos 38:7-10 "Men Er, Judas förstfödde, väckte Herrens misshag, och Herren dödade honom. Då sade Juda [Juda var alltså Ers och Onans far] till Onan: "Gå till din brors hustru och gör din svågerplikt mot henne och skaffa avkomma åt din bror. Men Onan visste att barnet inte skulle räknas som hans, och var gång han låg med sin brors hustru lät han sin säd spillas på marken för att slippa skaffa barn åt sin bror. Därmed väckte han Herrens misshag, och därför dödade Herren också honom."

När det gäller abort står det så vitt jag vet inget i Bibeln om det, Men den allmänna uppfattningen att Gud har gett varje människa ett liv vid befruktningen som ingen annan har rätt att kränka ens så tidigt som innan barnet kommit ut ur livmodern ger i förlängningen att en abort är att likställas med mord då det är en mänsklig individ som man väljer att döda. Det enda bibelställe jag kan påminna mig hört i samband med denna fråga är:

Jer 1:5 "Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, innan du kom ut ur modersskötet gav jag dig ett heligt uppdrag: att vara profet för folken."

Det man menar är att alla människor Gud har gett ett liv har också ett syfte och det har inte vi [människorna] rätt att förstöra.

mumsan
2008-05-14 00:07
#2

Det du skriver är  helt rätt. Sen kan det ju inträffa saker i livet som ändrar på detta. Det kan förekomma situationer då en abort är oundviklig eller som i mitt fall då jag inte visste om detta och var ofrälst då hade jag inget dåligt samvete vid den tidpunkten. Men jag bad Gud om förlåtelse efteråt då jag var frälst och sen tänker jag som så att då hade jag kanske inte fått de andra barnen som kom efteråt.

Vad gäller preventivmedel så är jag övertygad om att vi får ha ett sunt förnuft och bara skaffa oss barn som vi kan ta hand om. Detta låter lite perfekt för det föds ju många fler barn än så. Med andra ord så måste vi få använda preventivmedel.

Det finns olika prev.medel och ett som jag inte vill använda är ex spiral för då stöter man ut ett redan befruktat ägg vilket är början till ett foster/ett liv.

Sweetelle
2008-05-14 00:17
#3

#2 Jag hoppas inte mitt inlägg lät som ett dömande på något sätt, jag ville bara försöka besvara lolaisdenied fråga om hur Bibeln ser på det. Personligen är jag inte längre kristen och anser också att livet sällan är så svartvitt att det är enkelt att säga vad som i en enskild situation är rätt eller fel.

mumsan
2008-05-14 00:26
#4

Tack Elva_Hax för ditt inlägg. Nej jag kände mig inte dömd. Inga problem als. Är ganska ordagrann med vad bibeln säger för egen del. Men efter att ha gått  alphakursen och utbildat mig och sedan själv har haft alphakurser i flera år, träffade jag så många olika sorters människor med olika bakgrund som gjorde att jag tänkter annorlunda, det finns så många olika människoöden. Vi måste ha rätt att säga vad vi tycker även om det inte överrenstämmer med ens egna ideal eller vad bibeln säger. Fast jag vill gärna hålla fast vid bibeln så gott jag kan. Men kan oxå lyssna på andra. Svävar jag iväg nu? Hoppas du förstår vad jag menar.

Du skriver att du inte är kristen längre? Varför då? Om man går ur en församling och lever ett liv som kanske inte är perfekt överensstämmande med bibeln så kan man ändå vara kristen. Det beror på din inställning i hjärtat. Jesus älskar ju dig. Detta var en parantes bara. Flört

Sweetelle
2008-05-14 01:53
#5

#4 Jag är fullständigt medveten om att man kan vara kristen även utanför församlingen, och när jag gick ur hade jag inga planer på att lämna Gud. Istället önskade jag inget annat än att orsakerna till att jag lämnade skulle gå att reda ut och att jag skulle kunna komma tillbaka. Jag var uppvuxen i församlingen och de flesta av mina vänner finns än idag kvar där. Och självklart har många av mina mänskliga relationer tagit stryk.

Hursomhelst så har avståndet och distansen gett mig luft och i lugn och ro har min tro försvunnit, numera känner jag en "frid" över att ha kommit iväg från tron. Kampen är liksom över för min del, jag har kämpat som en blå hela mitt liv för att kunna tro och testat ALLT, vila i tro eller be, läsa bibeln få förbön… Allt!

mumsan
2008-05-19 00:41
#6

Vill gärna försöka skriva hur jag ser din tro utifrån… Jag upplever som om du har en tro på Gud men att den är i lugn och ro nu på ditt plan utan krav från andra människor som du verkar ha haft innan. Alla kan vi göra misstag i livet och det är inte människorna som ska döma oss och utesluta oss. Jag har flera vuxna barn som lämnade församlingen men jag har alltid bett för dem och deras tro på Gud försvinner inte men gemenskapen i en församling har de inte. Jag ber för dem varje dag och det vet dom. Så ibland ringer de mig och ber om hjälp. De har hittat sin egen väg och det är inte vi/jag som ska styra den. ville bara säga att jag ser lite likheter i din situation och förstår dig. Att behöva kämpa sådär för sin tro är ju jobbigt, det orkar inte jag heller med. Jag ska säga dig att det vill inte Jesus heller. Han vill att vi ska slappna av och vara dom vi är för det är ju han som har skapat oss med våra personligheter och egenskaper.

Tyvärr finns det människor som vill stöpa oss lika som ljus i en del församlingar men det bryr vi oss inte om nu utan fortsätt att ha en "frid" som du skriver. 

 Gud älskar dig precis som du är utan att du anstränger dig på något sätt.

Flört

Annons:
mumsan
2008-05-19 13:05
#7

Ursäkta Lolaisdenied att vi tog din tråd och svävade iväg med annat! Hoppas du får flera svar.Flört

rallykillen
2008-05-19 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

barn borde inte finnas!!!! de skriker, rapar och spyr!!!!!!! SLUTA GÖRA BARN!!!!! jag har adopterat en cocker spaniel och den är snäll och foglig utan att blåsa såpbubblor av saliv!!!!

Conrad
2008-05-19 23:53
#9

Rallykillen: har du inte kollat på barn när dom sover, dom är ju hur snälla som helstHemlis Ja tror att du var hel underbar när du var liten.

Jo skaffa darn så rallykillen får pension, när det är daxSkrikandes

Margareta
2008-05-20 13:40
#10

Du är klok Du conrad - Rallykillen kanske inte tänkte på att han behöver pension en dag…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2008-05-21 14:33
#11

Ingen pension för oss inte. Pengarna kommer att vara bortspelade på börsen och de kommer ändå att ha utökat pensionsåldern till 75. Blir tungt för icke lchf:are ;)

Rauija
2008-06-05 00:51
#12

Alla som är kristna är FÖR abort.

Eftersom man är FÖR den fria viljan.

Skadlig
2008-06-05 17:28
#13

#12 Det är inte riktigt så enkelt. Enligt det resonemanget så skulle det också vara ok att stjäla tex.

Den fria viljan innebär att vi kan göra vad vi vill. Det innebär inte att vi ska göra vad som helst.

Annons:
Rauija
2008-06-05 22:38
#14

Så man ska tvingas föda ett barn man inte känner sig redo för?

Det är skrämmande att unga tjejer blir lurade att det är en synd att göra en abort.
Det är ett foster man tar bort. inte ett barn. Att få abort till mord är helt sjukt. Det borde vara en synd att föda ett barn man inte vill ha.
Alla barn har rätt att känna sig önskade och älskade.
Enligt er kristna är det bättre att tvinga en ung tjej att bli mamma.. även om hon inte vill eller känner sig redo.Man tvingar på en ung tjej ett liv hon inte vill eller kan leva.

Fria viljan, my as
Ni kristna har ingen fri vilja.

Försklara gärna det.

Lite OT nu.

Efter att ha läst dina inlägg så märker man tydligt att det är mycket du låter bli att göra i livet för att det skulle vara emot din relegion.
Passar du verkligen som kristen om du måste anstränga dig för att göra "rätt" ?

OM man tror på att GUD gav människan den fria viljan, är det då inte rimligt att tro att han också hade förtroende nog för dig att faktiskt låta dig välja själv?
Du tror på den fria viljan eller? Jag blir osäker, för i nästa stund tror du på 600 regler som du måste följa.
För att inte vara en syndare. Eller ännu värre.. hamna i helvettet?
För flera hundra år sedan skrev någon någnting.. nu år senare tror flera procent av befolkningen att det är skrivet av gud och co.
Ni lever inte era liv som ni vill, och ni låter inte era barn göra det heller.

För några hundra år sedan fanns det en del maktkåta människor som skapade religion.
Och nu lever du fortfarande i den lögnen. Ständigt rädd att göra fel och inte göra GUD nöjd.

Uch va hemskt det måste vara.

Santhe
2008-06-06 00:49
#15

#14

Hur ser du på människans eget ansvar? Om tjejen blir gravid exempelvis, borde hon inte ha tänkt innan eller visste hon inte vad det kunde leda till?

600 regler? Vad avser du? Vi kristna följer nog inte 600 regler. Utan egentligen så är det fullt gott att tro på Gud och älska din nästa som dig själv.

Syftar du på bibeln när du skriver att något blev nerskrivet för några hundra år sedan? I så fall så tror nog inte de flesta av oss här riktigt så. Vi tror att bibelns böcker är inspirerade av Gud och nerskrivna av människor.

Gud gav människan den fria viljan, helt riktigt. Med avsikten att vi skulle kunna välja om vi vill älska Gud eller inte. Du har ju själv valt att inte tro, vilket helt riktigt också är upp till dig. Personligen tycker jag att du också ska respektera dem som valt att tro på Gud.

Rauija
2008-06-06 12:11
#16

#15

Alla människor har ansvar för sitt eget liv, självklart.
Och man bestämmer också över sitt eget liv.
Handlande kan få konsekvenser, och dom konsekvenserna får man ta. Det är en del av ansvaret..
Dt viktiga är att man alltid rätt att själv bestämma över sitt liv.
Och speciellt när det handlar om ens egen kropp.

Du tycker att jag skall respektera ditt val som kristen.
Sjlvklart gör jag det.

Frågan är hur  det kommer det sig att du som kristen inte kan respektera oss som har valt att inte tro?
Abortfrågan är ett bra exempel.
Ni som är troende protesterar mot aborter, och ni går så långt att ni kallar det mord.
Abortfrågan är en fråga som ni inte borde ha åsikter i.
Abort frågan är ju ingen fråga som angår er? Ni får  ju inte knulla innan ni gifter er, så det borde inte änns vara ett  problem i eran grupp?

Så släpp den frågan och respektera andra. (som du sjlääv skrev)
Vi som inte är rädda för helvettet och som inte tror på synden vi skulle aldrig tvinga en ung tjej att föda ett barn hon inte är redo för.

Den fria viljan. Menar du att det bara handlar om valet att vilja tro och inte. När man sedan har valt att tro, så har man ingen fri vilja längre?

tinaoskarsson
2008-06-06 12:23
#17

#14 Nu har du fått något om bakfoten. Att vara kristen innebär inte att man följer en massa lagar, det innebär helt enkelt att man lärt känna Jesus och kommit att älska honom. Att man följer en massa regler har väldigt lite att göra med att det finns förbud för dittan och dattan. Istället handlar det om att man vill göra det man känner är bra för ens relation med Jesus. Låt säga att din sambo säger att det vore trevligt att få en bukett blommor nån gång emellanåt - visst kommer du ge henne blommor då? Vet du att hon tycker det är jobbigt att du sitter på krogen med dina polare varenda lördagkväll - visst slutar du med det då?

Vad gäller abort så är jag kluven. Jag skulle själv aldrig kunna göra abort, däremot har jag svårt att se att man som kristen kan döma någon annan. Tycker inte abort är ett bra alternativ. Det skulle istället finnas ökade möjligheter för tonårsmammor och andra som tycker det skulle vara svårt att infoga en bebis i sitt liv att adoptera bort sina barn efter födseln. Vet att det finns en jättestor efterfrågan bland de som inte kan få barn. Dessutom borde alla de som är abortmotståndare också vara villiga att ta sig an minst en mamma med oönskad graviditet och hjälpa och stötta när det behövs. Sen är det som #15 skrev ett ansvar som vilar på de som blir gravida. I dagens samhälle borde det inte ens kunna bli några oönskade graviditeter om alla bara tog sitt ansvar.

Rauija
2008-06-06 13:44
#18

#17

Alternativet att adoptera bort sitt barn finns redan.
Men man kan inte tvinga någon till det.

ALLA som är gravida har själva rätten att välja.

Jag tycker inte att abort skall användas som preventivmedel. 
Men att förbjuda abort är vansinnigt!!
Alla har rätt att bestämma över sitt eget liv, och sin egen kropp.

Rauija
2008-06-06 13:47
#19

#17

Jag missade att svara på resten.

Vill du att jag skall tro på att kristna inte har regler att följa?

Och p.s Min gubbe skulle aldrig störa sig på att jag var på krogen=)

tinaoskarsson
2008-06-06 16:30
#20

#19 Du får tro på vad du vill. För mig har det kristna livet inte nånting alls att göra med regler. Det handlar om att jag VILL leva på ett så bra sätt som möjligt, med vetskapen i bakhuvudet att jag aldrig kommer vara perfekt.

Annons:
Sweetelle
2008-06-07 03:35
#21

Rauija

Ditt resonemang håller inte och är fördomsfullt. Du tycker inte abort är mord, det kan du tycka. Du bestämmer att din definition av att ett barn i magen är ett foster och inte ett barn därför är det ok att göra abort, varför har du ensamrätt på att bestämma när ett foster/barn blir ett barn, och samtidigt tala om för alla andra att de inte har nån rätt att definiera det alls?

Ett nyfött barn är fullständigt beroende av att någon tar hand om det men det är ju inte ok att säga att det kan ligga på marken och dö bara därför att ingen har lust att ta hand om barnet. NÅGON måste alltid uppoffra sin kropp i någon form för att barnen i samhället skall leva, tex måste man se till att de har kläder och mat dvs både jobba, handla och ge barnen mat. Ditt resonemang innebär att ingen individ i samhället (barn/gamla/handikappade) har RÄTT att leva, utan endast skall få den hjälp/liv som någon VILL ge dem. Om inte en endaste person på jorden har lust att uppoffra sig för dig när du inte klarar dig själv längre på ålderns höst så kan man bara lämna dig att dö?

Jag säger inte att jag är emot abort men jag retar mig grymt på din ohållbara argumentation.

Och ditt svammel om den fria viljan visar bara att du inte har nån som helst koll på vad det handlar om. Om man INTE trodde på fri vilja skulle ju reglerna vara meningslösa. Regler/normer/lagar whatsoever har ju bara ett värde om man faktiskt kan VÄLJA att följa dem.

Rauija
2008-06-08 00:04
#22

#21

Du får gärna förklara "den fria viljan" för mig och du tror att jag har fått det om bakfoten.

Hur menar du att mitt argument inte håller?

När det är foster och när det är barn har inte jag avgjort.
Det har forskare gjort.

Som ett litet p.s kan jag säga att jag själv aldrig skulle göra en abort. (Med undantag för om jag skulle bli gravid genom en våldtäckt eller så)
Jag vet när jag har sex att jag kan bli gravid, och jag har alla förutsättningar för att ta hand om ett barn om jag blir gravid.

Jag menar bara att alternativet att göra abort måste finnas.

Man kan inte tvinga någon att föda ett barn.

Sweetelle
2008-06-08 03:20
#23

#22 jag skall försöka peka på var exakt jag tycker du verkar ha fått det om bakfoten. Kan hända att du inte alls har det…

Jag citerar dig och försöker utgå från dessa när jag förklarar hur jag menar:

"OM man tror på att GUD gav människan den fria viljan, är det då inte rimligt att tro att han också hade förtroende nog för dig att faktiskt låta dig välja själv?
Du tror på den fria viljan eller? Jag blir osäker, för i nästa stund tror du på 600 regler som du måste följa."

Jag anser att man inte riktigt kan jämföra detta, för det första tror inte jag att de flesta kristna upplever det som att oj, nu måste jag följa massa regler, det är nog mest en bild människor på utsidan upplever.

Men även om man tror på reglerna så finns det ingen konflikt emellan regler och fri vilja, det är tvärtom en förutsättning att man har fri vilja för att kunna flja regler, kan man inte välja blir ju alternativ meningslösa.

Det jag menar är att tron på att människan har en fri vilja, dvs förmåga at fatta beslut och att välja att följa sina beslut - att säga ja eller nej eller kanske till olika saker i livet. det betyder ju inget annat än just det, att man tror att man har den förmågan.

Vissa individer väljer då att följa olika religioner med olika regler, jag ser inte alls den konflikten som du verkar se i detta. Det jag menar är att det finns ingen konflikt mellan att både tro på massa regler och på fri vilja.

Hade man däremot ansett att människan INTE hade fri vilja, då kan man ju lungt säga att det blir en konflikt om man samtidigt tror på att man måste följa massa regler, för reglerna kan ju inte påverka på nåt sätt om man ändå inte kan välja att följa dem eller inte.

När det gäller foster/barn så har du alldeles rätt, jag tänkte helt fel. Jag borde formulerat mig annorlunda eftersom jag egentligen menar att det är väldigt skumt att anse att ett foster får mänskligt värde baraför att det lämnar livmodern dvs att ett 33 veckors foster inte har rätt till sitt eget liv bara för att det råkar vara I magen medan ett annat 32 veckors oster/barn som kommit ut helt plötsligt har den rätten. Nu har vi i Sverige en lag som säger att man inte får göra abort efter ca v 22 och varför får då inte en kvinna bestämma över sin kropp efter det? enligt ditt resonemang så borde man om kvinna få bestämma exak när man vill ha bort fostret oavsett om det är i vecka 4, 17 eller 31.

Själv tycker jag att det är jättekomplext med aborter, jag har full förståelse för att man väljer at genomföra en abort samtidigt så kan jag liksom inte förlika mig med tanken på att det är ett mänskligt, skyddsvärt liv ena dagen och totalt värdelöst dagen innan. Vad är det som säger at ett mänskligt liv har ett värde? Är det enbart beroende om det är önskat/älskat?

Inte för att jag faktiskt tycker att abort skall förbjudas, men shit happens, om jag är med om en bilolycka får jag ta konsekvenserna varken jag vill eller inte, mina skador får läka, det kan ta år och vara grymt smärtsamt. Man kanske borde se det som samma sak, en graviditet kan vara en olycka men kanske inte bör göras ogjord för det.

Jag tycker inte att det är ok att man tar livet av en människa för att en annan skall slippa problem och få ett bekvämare liv, klart det är synd om det som råkar ut fr storken som flyger förbi, men livet är sådant…

Det sista var bara ett resonemang som jag inte är säker på att jag själv skriver under på, men jag tycker absolut inte denna frågan är så himla lätt om många feminister och abortförespråkare vill få den till.

Varför kan man inte tvinga nån till att föda ett barn? Bara för att det "går" att göra abort? Jag tycker istället inte att man borde tvinga en människa att riskera att möta en person som utsatt henne/honom för sexuella övergrepp, så därför borde alla dessa som begått dessa brott dö så att man slipper den risken. Det går ju att avrätta folk, så varför utsätta offren för risken att råka möta förövaren?

Sweetelle
2008-06-08 03:30
#24

Tillägg till ovanstående!

Detta summerar ganska väl arför jag tror du missuppfattat synen på den fria viljan, du skrev det i #12

"Alla som är kristna är FÖR abort. Eftersom man är FÖR den fria viljan."

Att kristna är FÖR den fria viljan har du tagit ur luften och är helt irrelevant, att tro att en person HAR en fri vilja är absolut inte samma sak som att tycka att alla skall göra vad de vill/känner för.

Stevo
2008-06-08 03:54
#25

#16

Funderar lite över vad du anser att begreppet "fri vilja" innebär. Med fri vilja brukar vanligtvis avses att människan kan träffa val, där valet inte är uteslutande bestämt av andra yttre orsaker, utan att valet är fritt.

Jag förstår inte riktigt din koppling till kristendomen, som om uppfattningen om den fria viljan endast skulle omfattas av kristna. Tror du inte själv att människan har en fri vilja? Tror du att alla mänskliga val redan är givna innan de görs, och alltså inte är något vi själva kan påverka?

Jag har inga bra argument mot uppfattningen om att vi lever i en determinerad verklighet som är fullständigt underkastad lagen om orsak och verkan (kausalitet), men det är inte ett tilltalande synsätt, eftersom vi därmed inte är något annat än robotar som varken kan berömmas eller klandras för någonting vi gör.

mvh
Stevo

Rauija
2008-06-08 14:33
#26

#23

Den fria viljan.
Jag ser en "konflikt" med det.
Kristna säger alltid "den fria viljan" hit och dit.
Men man verkar bara ha användning för den EN gång.

Gud eller inte.

Sen finns det "oskrivna" regler som man följer. Och det för att vara en bra kristen. I guds ögon och i församlingens ögon.
SÅ jag ser inte den "fria viljan"

Abort…
Att man inte får göra abort efter v 22 tycker jag är bra.
Gränsen finns för att det efter den veckan blir fostret ett barn.

Abort är alltid hemskt, för tjejen som behöver genomgå det, och för att fostret faktiskt är ett barn.

Jag har aldrig sagt att jag tycker att det är OK med abort för att slippa problem.
Jag tänker på det du skrev i ditt inlägg "Jag tycker inte att det är ok att man tar livet av en människa för att en annan skall slippa problem och få ett bekvämare liv,"
När jag skriver att man måste ha rätten att göra en abort för att man kanske inte har möjlighet att ta hand om ett barn så tänker inte jag på att man är mitt uppe i en karriär och ett barn kan bli ett problem.

Jag tänker på allt som kan finnas i den unga kvinnans liv (för det är ofta unga) som gör att ett barn inte skulle få det bra.

Jag menar att det är bättre att den unga blivande mamman ser sina begränsningar än att hon föder och ger ett barn ett dåligt liv.

Man vet bäst själv om man är redo att bli mamma. Just därför måste rätten att själv bestämma detta finnas.

Rauija
2008-06-08 14:35
#27

#25

Jag kallar det kanske inte den fria viljan, till skillnad från många kristna.

Innan jag kom i kontakt med massa kristna hade jag inte ens tänkt på det.

Jag har alltid gjort som jag vill. Det är bara mitt eget samvete som har styrt mina val.

När man hör kristna prata om den fria viljan så blir det så dubblet.

Man har den fria viljan.. MEN, man bör göra si eller så…

Annons:
Skadlig
2008-06-08 21:25
#28

#14 Eftersom Elva_Hax har svarat bra på det mesta så låter jag flera av dina frågor vara. Jag antar att det var till mig du svarade i #14 så jag är lite nyfiken på vad det är som du verkar tro att jag får avstå från pga att jag är kristen.

Abort frågan är en sådan punkt där jag kanske inte helt följer partilinjen, inte för att det finns en helt enad "partilinje" ens bland kristna. Jag är något kluven inför det för det är en komplicerad fråga. Jag har tex en syster som var tvungen att göra en sen abort (efter vecka 22) pga att barnet var så sjukt att det aldrig skulle överleva en födsel. Jag skulle aldrig ha velat tvinga henne gå igenom en hela graviditeten med vetskapen att barnet ändå var garanterat att dö.

Samtidigt så är det inte så lätt som du säger. Vecka 22 är inte satt av "vetenskapen", det finns ingen magisk gräns där ett foster blir ett barn utan det är kontinuerligt skeende. I övrigt så är det enligt svensk juridisk definition vecka 28 som fostret övergår från att vara foster till att vara ett barn. Så varför är det fortfarande inte tillåtet att göra abort efter vecka 22? Jo för att därefter så räknas barnet som livsdugligt. Foster som födds redan 23-24 kan överleva och med bättre och bättre läkar vård så går det kanske att få ännu mindre barn att överleva och då är frågan hur man ska ställa sig till att göra abort på ett foster som om det bara hade råkats födas för tidigt skulle kunna gå att rädda…

#27 Det är vårt samvete som styr våra val också, möjligtvis att vi har lite mer definierat vad som blir effekten av vårt val. Man kan också se det som att vi redan till skillnad från andra har gjort ett stort beslut. Varje gång du väljer eller aktivt väljer att inte välja, oavsett du är kristen eller inte, så begränsar du dina framtida val.
Om tex du väljer att äta upp din kaka istället för att ge den till någon annan så har du begränsat dina valmöjligheter, du kan ju oäta kakan, men det är inte samma sak som att du har gett upp din fria vilja. Du har användt din fria vilja och får en ny uppsättning val utifrån det.

Rauija
2008-06-08 21:29
#29

#28

Vi verkar ha samma syn på abort.

Ibland är det nödvändigt helt enkelt.

Det finns mycket som man avstår från som kristen.
Sex innan äktenskapet är en ganska stor grej.

Skadlig
2008-06-08 23:54
#30

#29 Det kan vara en stor grej men vad är det som du tror att jag låter bli att göra pga religionen? Du skrev ju att det var "mycket" som du fick intryck av att jag lät bli att göra pga att jag är kristen.

Ledsen om det är frågor i andra trådar som jag inte svarar på. Har lite kort med tid för tillfället.

Stevo
2008-06-09 00:30
#31

#27

Du säger att samvetet har styrt dina val, med andra ord bör du känna igen känslan av att du vill göra något som strider mot ditt samvete men där du faktiskt låter samvetet få styra och därmed avstår från din direkta vilja att göra något? Om du låter ditt samvete få vara med och styra dina impulser, vad får dig att tro att du kan göra precis vad du vill? Det kan du ju i så fall inte, eftersom ditt samvete hindrar dig.

Och vad är den stora skillnaden mellan ditt samvete och det samvete som en kristen känner sig manad att följa? Båda du och den kristne har ett samvete som gör att ni avstår från att göra vissa saker som ni egentligen har lust till att göra. Jag ser överhuvudtaget inte den principiella skillnaden, och inte heller varför du snöat in så på att just talet om fri vilja inom kristendomen skulle vara ett problem.

Vill du ha argument mot kristendomen skulle du kunna få en hel hög av mig (du kan t.ex. ta en titt på den här siten: www.ffrf.org) som är långt mer relevanta än idén om den fria viljan, som alltså inte är ett reellt problem inom kristendomen, utan en väderkvarn som du bestämt dig för att försöka slåss emot.

mvh
Stevo

Rauija
2008-06-09 00:50
#32

#30

Att inte få ha sex innan äktenskapet är väl den största grejen.

För mig är det samma sak som att "förbjuda" naturliga känslor.

Lite beroende på vilken religion man har och vilken församnlig man tillhör så har man olika "stränga" regler eller oskrivna lagar.

Man ser ner på någon som dricker alkohol, inom pingsrörelsen ex.
Dom flesta dricker ändå, men ljuger om det.

Jag har inte träffat många kristna som inte hela tiden känner skuld.

Om man måste anstränga sig för att passa in så är man väl i fel sällskap?

Sen om man trivs med att inte få dricka alkohol och knulla med någon man är attraherad av så är det väl helt ok.

Rauija
2008-06-09 00:54
#33

#31

Den stora skillnaden är väl att det är MITT samvete jag följer.

Och skillnanden på mitt samvete, och ditt (gissar jag) är att mitt samvete tilllåter det mesta.

*besöker siten* 
Återkommer….om jag hittar något där värt att komentera=)

tinaoskarsson
2008-06-09 09:08
#34

#32 Härligt att åtminstone jag kan bryta trenden här då. I och med mig har du i alla fall träffat på en kristen som inte har skuld som någon form av grundinställning. Skuld känner jag i princip aldrig. Kanske därför många av dina resonemang känns helt obegripliga för mig.

Angående sex före äktenskap så är det ju (som allt annat) upp till en själv. Bibeln förordar att man inte har sex innan man gift sig för att man ska slippa att uppfostra barn utan äktenskapet som säkerhetsnät, för att inte sprida sjukdomar samt för att Gud vet att varje gång man har sex med någon ger man upp en liten bit av sig själv. Dvs att man inte bör ha sex innan man gift sig handlar bara om ens eget välbefinnande och en omtanke om människan.

Annons:
Rauija
2008-06-09 13:27
#35

#34

Ett bra exempel på hur man kan vända och vrida på bibeln.

Bella27
2008-06-09 13:29
#36

Å ni verkar så kunniga här,jag måste få veta,hoppas någon kan ge mig svar.

jag är oskuld,bor med mina 10 katter å nu är jag gravid,är detta en jungfru födsel ?vad tror ni,grejen är den,att jag får hela tiden medelanden å "hintar" från esus,att han finns där,nära mig,tänk om han kom för nära.

vad tror ni?

tinaoskarsson
2008-06-09 13:34
#37

#35 Möjligt att du ser det så. Själv har jag inte hört varken bu eller bä sägas i frågan från kyrkohåll. Under mina fyra år som sambo var jag väldigt aktiv inom både Pingstkyrkan och Missionskyrkan alldeles utan att jag hörde en suck om att det skulle vara fel. Liksom diskussionen kring homosexualitet är frågan om sex före äktenskap främst en fråga som debatteras i media. Inom kyrkorna har jag inte märkt av någon sådan debatt.

Rauija
2008-06-09 13:39
#38

#37

Jag börjar undra vilken församling du tillhör.

Det räcker ju att läsa på forumet för att se att synen på sex innan äktenskapet inte är helt ok.

Rauija
2008-06-09 13:49
#39

#36

Skämtar du?!

Det är omöjligt att bli gravid utan att ha sex

Bella27
2008-06-09 13:54
#40

nä jag skojar inte,jag har aldrig haft sex!

jag tror inte på 6 utom äktenskapet.

jag va i pingst kyrkan här som jag bor,å prästen sa att han stöttar mig hela vägen,han lämnar inte min sida utan vi har daglig kontakt å sen sa han att om man skulle göra en abort så tar djävulen min själ,gud "säger upp" den.

jag vet inte vad jag ska göra,jag har gjort 3 graviditet test å alla e positiva.

jag har inte vågat prata med någon om detta mer än med prästen Ledsen

Ijin
2008-06-09 13:56
#41

#40 Återstår andra frågor.

Har du badat i ett badkar eller liknande någon annan har badat i?

Annons:
Bella27
2008-06-09 13:59
#42

**_

jag behöver verkligen lite råd. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag har blibit gravid, men jag är oskuld. Jag sökte till sjukhuset för att jag började må dåligt, och hörde någon som talade till mig om nätterna. Finns verkligen ljungfrufördslar?

Nu har jag gjort om mitt test tre gånger.,. och det är verkligen positivt, jag är gravid. Jag har fått kontakt med en präst nu som vill att jag borhemma hos honom och hans fru. Dom vill hjälpa mig igenom detta och säger att jag är utvald OCh att det är därför jag hör röster

Jag vet inte vad jag skall tro

**_

ag har varit jätte rädd en hel vecka och sagt att jag vill göra en abort. Men han hotar att låsa in mig om jag gör det.

hjälp

tinaoskarsson
2008-06-09 14:00
#43

#38 En bra församling ;)

Faktum är att jag tillhört några olika församlingar genom åren eftersom jag flyttat runt en del. Visst har alla församlingar sina brister, precis som vi människor inte är perfekta. Men på det stora hela har jag trivts jättebra i de församlingar jag tillhör, allt ifrån den lilla missionsförsamlingen med 5 medlemmar till Sionförsamlingen (pingst) i Linköping med vad jag gissar är tusentals medlemmar, eller åtminstone många hundra.

Sen tror jag du måste förstå en sak. Även om många säger "det är inte ok" med dittan eller dattan så menar dom främst "det är inte ok för mig". Det som låter som om man fördömmer hela mänskligheten för att man inte lever upp till nån slags norm betyder sällan det. Det handlar bara om bristande verbal förmåga. Är övertygad om att många av de jag mött genom åren inte skulle kunna tänka sig att själva ha sex före äktenskapet, men så möter de någon som mig och fördömmer mig inte. Det handlar mycket om att de normer jag sätter upp för mitt liv är applicerbara endast på mig, eftersom vi alla genomgått mycket olika saker som färgat var vi är idag.

Vet inte om jag lyckades förklara detta så du förstod vad jag menade. Kanske tar jag det igen om jag kommer på ett bättre sätt att förklara det på. Inser att det jag skrivit är lite luddigt….

Bella27
2008-06-09 14:00
#44

nej jag umgås inte med någon direkt å jag badar definitivt inte med den

Bella27
2008-06-09 14:01
#45

tack tina,jag tror jag förstår

Rauija
2008-06-09 14:02
#46

#43

Jag förstår hur du menar.

Men jag håller inte med dig.

Rauija
2008-06-09 14:05
#47

#45

Är du alvarlig?

DU förstår väl själv att du inte har blivit gravid om du inte har haft sex?

Hur kom du i kontakt med en präst?
KOntakta en läkare. Om någon hotar att låsa in dig verkar det inte vara så sunt.. eller hur?
Om du hör röster behöver du antagligen läkarvård.

En troede person är verkligen HELT fel att vända sig till.
Deras tro är starkare än deras förnuft.

Bella27
2008-06-09 14:13
#48

ok,tack rauija.

men jag undrar lite mer.

vad säger bibeln om jungfru födslar?

jag är verkligen inte redo att föda ett mirakel,jag har ju inte ens haft en man.

jag har precis blivit troende pga allt jag hör å allt som händer runt omkring i mitt liv just nu,jag vill verkligen inte sitta inlåst heller som i ett fängelse kan jag tro att det blir,jag är hotad å jag är rädd.

Annons:
Rauija
2008-06-09 14:23
#49

#48

Men alvarligt.

Du har ingenting att vara rädd för.
Polisanmäl prästen om han hotar dig och kontakta en läkare.
Så kan dom förklara för dig hur man blir med barn.

Och du behöver absolut inte vara rädd för att du bär på ett mirakel.
SÅnna saker finns bara i sagorna.

Hur gammal är du?

Sweetelle
2008-06-09 15:49
#50

#49 Rauija ta det inte på allvar. Bella27 är ett skämt. Hon driver bara med alla här, gå inte på det. Dessutom så kan jag ju berätta att man inte kallar ledaren i en pingstförsamling för präst utan pastor, så hon har inte ens den kollen. Präster finns i Svenska kyrkan och så vitt jag vet använder även missionskyrkans och tex EFS ledare titeln präst. Det gör dock inte pingstpastorer.

Det kan ju hända att hon är psykiskt störd på ett eller annat sätt och därför inte kan hålla isär begreppen, så tipset att söka en läkare låter ju onekligen ganska rätt oavsett.

Rauija
2008-06-09 16:05
#51

#50

Jag  tycker inte hon låter knäppare än någon annan som tror att gud talar till dem.

Men jag hoppas också att hon driver,

Skadlig
2008-06-09 18:22
#52

Håller så som ofta med Tina. Sex före äktenskapet är verkligen ingen stor fråga. Jag känner flera djupt troende kristna vars föräldrar och också är troende kristna som har haft sex före äktenskapet och som bor tillsammans utan att vara gifta.
Det är helt enkelt ingen stor grej.

Personligen så tror jag att det är omöjligt att diskutera med ungdommars hormoner. Det är då bättre att se till prata mycket med barnen om hur  man ska göra för att skydda sig bådde fysiskt och psykiskt. Det innebär att tänka igenom vad man verkligen känner bådde en och två gånger innan man hoppar i säng och att när man väl gör det verkligen använder kondom. Använder man kondom rätt så är det skyddet som fungerar med minst mängd bieffekter.

tinaoskarsson
2008-06-09 18:50
#53

#52 Tror också det är viktigt att man är tydlig mot barnen om varför man vill att de ska vänta med sex, eller åtminstone skydda sig. Om man inte ger skäl som är begripliga så har de heller inga bra argument för att stå emot grupptryck och liknande. Det handlar om att rusta våra barn väl (säger hon som inga ungar ska ha…).

Sweetelle
2008-06-09 21:16
#54

#53 Skall du inte ha några barn!? Intressant, nu vet ju inte jag varför du inte skall ha det, men ett starkt beslut att fatta iallafall. Beundrar de som gör det valet. Jag hann aldrig så långt i min utveckling ;o)

Sweetelle
2008-06-09 21:18
#55

#52 Men du måste hålla med om att det inom vissa led är en grymt viktig fråga med sex innan äktenskapet.

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-09 23:08
#56

#54 Nej, jag och min make har bestämt oss sedan i princip dag 1 tillsammans att vi inte ska ha några barn. Ingen av oss har haft något större driv efter att föröka sig och dessutom har vi en del genetiska defekter i bagaget som vi gärna undviker. Att vi dessutom har helt olika grundinställningar till livet är en starkt bidragande orsak.

Vi är alltså inte barnhatare. Min man älskar småbarn (som jag har svårt att relatera till) och jag älskar att jobba med tonåringar. Om längtan kommer efter barn så kanske vi blir stödföräldrar någon gång i framtiden. Det finns ju så många oälskade barn i vår värld…. Biologiska barn kommer vi hur som helst aldrig få.

Rauija
2008-06-10 00:12
#57

#56

Vad säger Bibeln om det?

tinaoskarsson
2008-06-10 00:21
#58

#57 Bibeln säger ingenting om att välja bort egna barn. Det jag kan tänka mig att du lurar på är "föröka er och uppfyll jorden". Men i ärlighetens namn… är inte jorden ganska proppfull vid det här laget? Bättre jag tar hand om barn som har det jobbigt på ett eller annat sätt än att jag skaffar egna.

Rauija
2008-06-10 00:32
#59

#58

Ja, jag trodde att det stod i Bibeln att gud vill att vi förökar oss.

Att det är därför han skapade oss som kvinna och man.
Och att det är kristnas främsta argument till varför homosexualitet är fel. För att dom inte kan få barn, och det är meningen.

OM det står i Bibeln att vi skall föröka oss. Är det då verkligen upp till dig att vällja bort den "gåvan" som det är att få barn?
Är det upp till dig att avgöra om det finns för många barn?

Har inte gud en mening med allt?
Skapade han inte dig till kvinna för att du skulle föda barn?

Och vadå genetiska  deffekter som ni vill undvika?
Tror du inte att GUD hade en mening med det med?

Vart sätter du gränsen för din tillit till gud?

Sweetelle
2008-06-10 01:25
#60

Den fria viljan eller nåt liknande…

Jag kom precis på en sak i denna frågan när jag återigen läst en kommentar om att Gud skapade den fria viljan och att kristna "tror" på den.

Guds tanke, enligt bibeln, var inte att människan skulle behöva fundera över moral. Symboliskt för att vi skulle kunna välja att leva med honom i paradiset eller inte planterade han två träd där som han talade om för människan att hon inte fick äta frukten av, det fanns alltså endast två saker människan inte fick göra allt annat var gott. Men som sagt Gud gav männskan en öppning att välja bort honom.

När människan då väljer att hon vill ha kunskapen om gott och ont och äter frukten av det trädet får hon också ansvaret att välja moraliskt. Dvs med kunskapen om rätt eller fel kommer ansvaret. Nu är det så att ett liv i kunskap kan vara mycket jobbigt och det blir en kamp, så för att skydda människan från att göra misstaget att också äta av livets träd - som faktiskt kan anses som en förbannelse, att bli dömd att aldrig kunna lämna denna värld, så skickar gud ut människan från paradiset och lustgården.

Det jag vill säga är alltså att Gud ville inte ha det så som det är, han ville att människorna skulle ha det bra och kunna använda sin fria vilja utan massa regler, reglerna kom till i och med att människan skapade dem själva i och med att man fick ett samvete och en uppfattning om rätt och fel som man inte hade innan.

tinaoskarsson
2008-06-10 12:51
#61

#59 Bibeln talar också om att vi ska använda vårt sunda förnuft och den kunskap vi lyckas få genom livets gång. Mitt sunda förnuft säger att det är visligare att jag gör livet drägligare för barn som redan existerar än att jag skaffar egna. Det jag har förstått är också att saker som tex hjärtfel (åtminstone de som jag o maken har i släkten) är genetiskt betingade och att det har större genomslagskraft när det kommer från två håll.

För övrigt (och det är egentligen inte din ensak men jag säger det ändå) så verkar det inte som att jag kan få barn, liksom mina systrar inte blir gravida, så kanske är det heller inte meningen att jag ska ha några egna barn.

Rauija
2008-06-11 01:30
#62

#61

Jag måste säga att jag beundrar att du avstår från barn, men tanke på att du vet att ni har genetiska sjukdomar i släkten.

Då är det troligt att barnet får det såklart.

Det är beundransvärt att du tänker så oegoistiskt.

*eloge*

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-11 11:27
#63

#62 *Tackar bugar o bockar*

Gronstedt
2008-06-16 14:28
#64

#15 (med flera): OM det vore så att varje individ fritt kunde välja när könscellerna ska sammansmälta, så vore det rimligt att det inte finns abort. Men det är inte så. Jag talar inte bara om graviditet till följd av våldtäkt, utan om graviditet till följd av övertalning, graviditet till följd av släktens påtryckningar, graviditet till följd av att det "ska vara så". Kom inte och påstå att de mekanismerna inte finns.
Och var är fadern i ditt resonemang? Borde inte han ha låtit blir att krypa på om han inte ville bli far? Eller är det bara tjejer som får barn i din värld?

#59: "Skapade han inte dig till kvinna för att du skulle föda barn?" Så det är den enda meningen med kvinnor? Vad bra att veta, då är det ju bara att låsa in fruntimren och sätta på dem ett par gånger om dagen så länge de inte är på smällen. Fast inte när de är på smällen, förstås, för då håller de ju på att uppfylla sin bestämmelse.
*OBS! Ironi!*
Eller kanske "han" skapade dig till människa för att du ska vara hel?

Conrad
2008-06-16 18:56
#65

Varför vill Gud att vi inte skall ha sex innan äktenskapet. Det är så att det är en börda att bära när man väl kommer in i äktenskapet. Det poppar upp där lite emellanåt och stör relationen. Sedan beror det på hur man kan hantera saken. Herren har även andra skäl för sitt "önskemål" Min tanke gäller om man inte gifter sig med den första man hade sex med.

fettmedkevlar
2008-06-17 02:49
#66

Nu har jag bara skummat igenom tråden men läst(kanske missuppfattat) att någon tycker abort är mord. Isåfall så är jag en mördare, ja jag tog illa åt mig av det iallafall. Men vad skulle jag egentligen göra? Jag var 14 och gammal och långt ifrån mogen nog att ta hand om ett barn, självklart finns det stunder då jag ångrar mig. Barnet skulle ju i fråga vara 5 år gammal nu, men det var det enda rätta för mig.

Betyder det att jag är en mördare?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

tinaoskarsson
2008-06-17 11:30
#67

#66 Tänker på ett ställe i Bibeln där de skriftlärde har kommit på en kvinna på bar gärning med att ha sex med någon annan än sin egen make. De släpar fram kvinnan till Jesus och säger "Lagen säger att hon ska stenas till döds, vad säger du?" Jesus säger till männen "Den av er som är utan synd ska kasta den första stenen." Då gick dom därifrån, en efter en och lämnade kvinnan hos Jesus. Då tittade Jesus på kvinnan och sa "Gick de härifrån? Var det ingen som dömde dig? Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer."

Jesus vill alltså inte att vi ska döma varandra. Jag tror nog att du har haft det jobbigt alldeles utan att vi kommer här o tycker en massa hit o dit om ditt liv. Nu antar jag att du vet bättre än när du var 14 och inte behöver sätta dig i samma sits igen.

Dessutom kan vi som är kristna aldrig säga något om er som inte är kristna. Vi har valt ett liv som inte helt och hållet ser ut som erat. För oss gäller Guds ord och Sveriges lag, medan endast Sveriges lag gäller för er andra. Därför kan vi heller inte säga att du är en mördare för enligt svensk lagstiftning är det du gjorde helt ok.

fettmedkevlar
2008-06-18 01:15
#68

#67 Låter skönt att höra.
Självklart vet jag bättre nu än vad jag gjorde vid 14års ålder, har ju fått betydligt mer erfarenhet än vad jag hade då. Och nu använder jag ju preventivmedel för att det inte ska hända igen. Men om det nu skulle hända trots allt så kommer jag att behålla det. För jag vägrar gå igenom samma process igen, det tärde nå jävligt på mig både psykiskt och fysiskt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

tinaoskarsson
2008-06-18 01:40
#69

#68 Ja, jag kan tänka mig att det är en jobbig process. Skulle inte vilja utsätta mig för det. Faktum är att min make har genomgått en vasektomi (sterilisering) för att vi aldrig ska behöva sätta oss i den sitsen. Jag har aldrig tålt p-piller särskilt bra och inga andra preventivmedel har funkat särskilt bra heller. För min del skulle det inte vara slutet på universum om jag skulle bli gravid, men jag vet att jag skulle bli ensamstående mamma om jag skulle välja att behålla barnet. Att välja mellan äktenskap och abort var något jag inte ville utsättas för, därför valde vi den här vägen.

Att jag inte är mamma till en tonåring idag är dock ett rent under. I princip hade jag kunnat ha ett barn i mopedålder idag… Var fruktansvärt oförsiktig när jag var i tonåren….

Annons:
chik
2008-06-22 13:29
#70

Jag är gäst här.

  har inte läst några inlägg, kände bara att jag ville skriva vad jag tycker om abort preventivmedel.

 abort tycker jag många gånger används som preventivmedel o det är ju uppåtväggarna fel..Men man får ju ta i beaktning vilket liv den mäniskan hadde hamnat i om den blev född..Jag är medveten om vad som anses här om abort, MEN har ni varit runt o set bara i Sverge hur illa barn far här ?

  Preventivmedel tycker jag skulle vara obligatoris då hadde det varit många mäniskor som hadde fått ett drägligt liv..

  Jag vet inte vilken GUD ni har som kan tillåta detta lidande som är i värden o det blir ju bara värre.

 e.xp.3månades baby våldtagen utav några män som trodde att det skulle taga bort deras hiv..Läste bara rubriken. Jag är feg, jag vill inte veta…Lena52år

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: