Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2622 ggr
Rauija
6/5/08, 11:44 PM

Jakt

Finns det någon kristen som tycker att jakt är ok?

Annons:
Santhe
6/6/08, 1:20 AM
#1

Är du vegan?

Rauija
6/6/08, 11:32 AM
#2

Vad har det med saken att göra?

Jag undrade hur många troende som är för vakt.

tinaoskarsson
6/6/08, 12:48 PM
#3

Gud har gett människan i uppdrag att ta hand om skapelsen. Gud har också gett oss rätten att livnära oss på det vår planet har att ge. Med det sagt så säger jag att jakt är ok, men det ska ske med skapelsens bästa för ögonen, liksom all sorts djuruppfödning.

Conrad
6/6/08, 1:29 PM
#4

Eller vad menade du för jakt ? Jag jagade brudar en gong i tiden, i mitt förra liv.

Rauija
6/6/08, 1:48 PM
#5

#2

Jag ser att jag har stavat fel

Jag menade inte "vakt" utan jakt Glad

Rauija
6/6/08, 1:49 PM
#6

#3

OK. Så gud har gett oss makten att bestämma över liv och död?

Annons:
Rauija
6/6/08, 1:50 PM
#7

#4

I ditt förra liv?
Ok.. du är inte kristen hör jag=)

Nä, jag menade inte kvinnor. Kallar du det jakt?
(lite osunt)

tinaoskarsson
6/6/08, 4:35 PM
#8

#6 Nej, riktigt så enkelt är det väl inte. Vi bestämmer ju inte över liv och död då det handlar om andra människor (eller oss själva för den delen). Då det gäller djur så får det väl bli ett ja, samtidigt som Gud gett oss förnuft att ta hand om skapelsen på bästa sätt. Dvs att utrota djur, att jaga för nöjes skull eller på annat sätt oetiskt är aldrig ok. Men att det är ok för människan att äta kött tycker jag nog att det finns starka indicier på i Bibeln.

Conrad
6/7/08, 12:38 AM
#9

#7 Ja i mitt förra liv, det liv jag levde innan jag tog emot frälsningen. Jo jag är kristen och tror på treenigheten.

Rauija
6/8/08, 12:05 AM
#10

#9

ok

Rauija
6/8/08, 12:06 AM
#11

#8

Ok, så du tror (och tycker) att människan är mer värd än djur?

Och du tror att gud har gett oss rätten att bestäma över deras licv eller död?

tinaoskarsson
6/8/08, 5:13 PM
#12

#11 Ja, jag anser att en människas liv är värt mer än ett djurs liv. Den andra frågan har jag redan besvarat i mitt inlägg #8.

fetknopp
6/8/08, 6:28 PM
#13

#12 Jag har heller ingenting emot att äta en god biff eller sadeln av ett rådjur.

#11  Jag anser att ett människoliv är värt mer än ett djur. Om jag tvingas att välja mellan att rädda livet på en ko eller en människa så skulle jag rädda människan, tveklöst.

Annons:
Rauija
6/8/08, 8:00 PM
#14

#13

Jakt handlar ju inte om att tvingas att välja mellan att rädda någon.

Det handlar om att VÄLJA att döda ett djur.

Så om du vill får du gärna svara på det.

fetknopp
6/8/08, 8:15 PM
#15

#14 Det har du rätt i. Om du bortser från att en viss jakt faktiskt måste ske för att inte djurbeståndet  skall bli för stort. Men även det kan man ju ha olika uppfattningar om.

Du frågade om en människas liv är värt mer än ett djurs liv och på det svarade jag ja. Jag tror att allt som finns hör i hop i en sorts näringskedja och i den näringskedjan ingår att människor dödar djur för att äta. Jag är av den uppfattningen att människan är konstruerad för att äta kött. Jag vet att det finns olika uppfattningar om det, men jag tror att det är så.

Detta har inte särskilt mycket med min religion att göra. Om man skall dra in den aspekten så håller jag med #8 tinaoskarsson. Det är ungefär så jag ser på saken också.

Rauija
6/8/08, 8:25 PM
#16

#15

Ok.

Ijin
6/8/08, 9:15 PM
#17

Jag säger som jag alltid gör.. Om djuren har något problem med et, får dom väl komma och säga ifrån<.<

Djur uppfattar inte döden på samma sätt. Dom vet inte vad det är och fruktar det inte.

Vi ligger ju i top på näringskedjan, därav att vi kan göra som vi vill.

Rauija
6/8/08, 9:23 PM
#18

#17

Oj, vilken tur att djurskyddalagen finns.

Det finns för övrigt många djurarter som tar hårt på döden.

Svanar är ett bra ex.

Denna kommentar har tagits bort.
Ijin
6/8/08, 9:25 PM
#20

#18 Några finns djur finns dom gör det. Men inte alla. Egentligen har vi gjort oss förtjänat att uttrota alla djur, eftersom vi ligger i topp. Men o andra sidan vill jag väldigt gärna ha kvar djur. Vackra och fina;)

Annons:
Rauija
6/8/08, 9:27 PM
#21

#20

Ok…. Fundersam

Skadlig
6/9/08, 6:42 PM
#22

#19 Duplikat bortplockad

Ja jag tycker att det är rätt med visst jakt. Men det är aldrig så svartvitt som många frågor som ställts på sistone framställts.

Jakt är rätt om det är till för mat. Bibliskt sett så fick vi rätt att äta kött i typ 3 kapitlet av genesis. Biologiskt sett så är jag övertygad om att vi är mer besläktade med vargen och andra rovdjur än kossan. Vi kan inte leva som kor dvs helt vegitariskt utan en massa följdsjukdommar men vi kan leva på kött utan problem. Ta en titt på kolhydrater.ifokus i det ämnet.

tinaoskarsson
6/9/08, 7:02 PM
#23

#22 Rent faktiskt är vi ganska närbesläktade med grisar och har också liknande tänder (åtminstone vad jag som lekman kan se). Grisar är allätare och äter en hel del grönsaker (rötter o gräs), men också insekter, maskar och annan köttföda. Och var drar man egentligen gränsen för vilka djur det är ok att döda och vilka som inte är ok? Är det ok att äta sånt som ser äckligt ut bara man låter bli luddiga och söta däggdjur?

Skadlig
6/9/08, 8:57 PM
#24

#23 Jo det stämmer att vi är väldigt lika grisar. På natur dissekerar man tex griskultingar för att ge en känsla av hur människor ser ut innifrån. Och om någon tycker synd om kultingar så var det självdöda. Tydligen alltid en del som dör i en kull

Två primära begränsningar jag sätter på jakt är:
1. Inte för nöjes skull. Det primära är att man ska äta dem.
2. Inte ill utrotning. Dvs även om du skulle äta dem sen så får du inte utrota djurarten

Sweetelle
6/9/08, 9:26 PM
#25

Jag har hört en intressant parallell om det här apropå hur människans ansvar för världen och naturen ser ut. En präst (som är vegan/vegetarian, vet inte vilket) berättade för mig att i grundtexten används samma ord/begrepp för mannens ansvar för att skydda och ta hand om kvinnan som i sammanhanget att människan skall ta hand om och skydda naturen/guds skapelse.

Och han tyckte då att det var ett sundare val att tolka det som att man inte skall äta kött/djur än att tolka det som att det var ok att äta sin fru.

Lägger själv ingen värdering i det, men intressant hursomhelst!

Sweetelle
6/9/08, 9:47 PM
#26

#0 Som svar på din fråga i början så är min uppfattning att de flesta kristna inte är emot jakt utan tycker det är helt ok. Självklart finns det grupper som är emot det och som tex är vegetarianer mm i kyrkan men jag tror det snarare är färre än genomsnittligt i samhället i övrigt.

Rauija
6/10/08, 12:14 AM
#27

#26

Jag har oxå fått den uppfattning, och jag tycker att det är lite underligt.

Att man är FÖR att döda djur.

Jag trodde att kristna trodde på att alla djur är skapade av gud.
Men man tror kanske att gud skapade hela vår omgivning åt människan. Att göra vad vi vill med…..?

Annons:
tinaoskarsson
6/10/08, 12:25 AM
#28

#27 Är du fundersam på hur det ligger till med den saken tycker jag du ska söka på ordet "mat" på bibeln.se där får du säkert mer uttömmande svar än du får här. Titta även på skapelseberättelsen fram till Adam och Eva kastas ut från paradiset. Där bör det stå både det ena och det andra i frågan.

Rauija
6/10/08, 12:27 AM
#29

#28

Jag är mer intresserad av hur ni som tror på Bibeln ser på det.

tinaoskarsson
6/10/08, 12:34 AM
#30

#29 Återigen är det ett ämne som sällan diskuteras och därmed heller inte finns någon enhetlighet kring. Därför är mitt tips att du gör som oss andra får göra på den här frågan: läs bibeln och försök göra en rimlig tolkning, konsultera sedan med (andra) kristna för att se om du är helt fel ute - om inte så har du hittat ganska rätt i din tolkning.

Rauija
6/10/08, 12:37 AM
#31

#30

Nja…

Upp till toppen
Annons: