Annons:
Etikettsånger
Läst 4535 ggr
tinaoskarsson
2008-06-12 14:51

Ge mig sångförslag!!

Okej, vänner, nu behöver jag er hjälp. Har fått för mig att jag ska samla ett gediget material av lovsång, med endast två "intriktningar": Jesu namn och olika typer av bibeltexter.

Nu är det ju så att jag på intet sätt är musikaliskt allvetande så därför behöver jag hjälp med att samla så många lovprisande sånger som möjligt (alltså även från psalmböcker o dyl). Kommer ni på något förslag som skulle kunna hamna inom de här kategorierna så skriv ner dom här i tråden o gärna var man kan finna text o noter till desamma. Vem vet - kanske kan vi tillsammans få ihop en helt ny sångbok? =)

Annons:
fetknopp
2008-06-12 18:37
#1

Den Svenska Psalmboken MED TILLÄGG:

Nr: 702 Jag vill ge dig o Herre min lovsång. 703 Min Jesus, min Herre Gud det finns ingen som du.704 Din trofasta kärlek. 705 Halleluja Ditt lov vi sjunger. 706 Hej himlarymder. 709 Du är helig du är hel. 748 Vi ger dig denna nya dag. 759 Herre låt mig få vila i dig. 762 Du är en bön. 763 Du vänder ditt ansikte till mig. 767 Möt mig nu som den jag är. 768 Du om sluter mig. 769 Gud i dina händer. 778 I min Gud har jag funnit styrka. 795 Alltid på väg.

Det var allt för denna gång!

kajsa56
2008-06-13 00:57
#2

Jesus har makt - 582 i segertoner!
finns en massa sånger som går in under ditt önskemål.. men du kanske inte tänker på dom som redan finns i sångböckerna??

Denna kommentar har tagits bort.
tinaoskarsson
2008-06-13 09:52
#4

#1 Har ju inte den psalmboken. Får helt enkelt gå upp till Svenska kyrkan o höra om de är villiga att låna ut ett exemplar till mig. Vill jättegärna kolla upp dina förslag. Tack!

#2 Jo, absolut vill jag har de som redan finns i sångböckerna! Föröker att sammanställa sånger ur dessa båda teman för att kunna använda vid gudstjänster i vår kyrka och därför är det tom bra om det kommer ett gäng förslag från segertoner tex.

fetknopp
2008-06-13 10:20
#5

#4 Du får säkert låna en psalmbok i kyrkan. Glöm då inte bort att det måste vara en med tillägg. Jag har bara valt psalmer som står i tillägget dvs över nr 700. Naturligtvis finns det flera jättefina psalmer med lägre nummer också, men det var dessa jag tror kan passa.

 #3 Jag trodde inte att det var möjligt, men du sjunker bara lägre och lägre.

Margareta
2008-06-13 11:39
#6

Jag har rensat bort #3 eftersom det stred mot våra skrivregler

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-13 11:47
#7

#6 Tack! Vill gärna ha en "ren" tråd fri från trams - annars blir det snart svårt att använda sig av de seriösa tips folk skriver.

kajsa56
2008-06-13 12:35
#8

Jesus för världen givit sitt liv - 45 i alla sångböckerna, Jag älskar dig Jesus 355 i St, Ge Jesus äran nr 17. Ett litet urval av många favoriter! :o)

sen har du ju många bra bibelsånger i slutet av Segertoner också, rena bibelord är det. 685 tex..

Margareta
2008-06-13 12:55
#9

Namnet Jesus - finns i psalmboken och texten finns även här på forumet - originalet är på norska Navnet Jesus…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
2008-06-13 13:59
#10

I alla psalmböcker, segertoner osv finns ju en innehållsförteckning där man kan söka på bokstäverna sången börjar med. Sök på J så får du upp alla Jesus sånger:P

tinaoskarsson
2008-06-13 15:04
#11

#10 Jo, men det är ju inte alltid som början av sången avspeglar själva kärnan i texten. Vill ju hitta sas avskalade sånger med fokus på Jesus och på Ordet.

Rauija
2008-06-13 21:38
#12

#6

Kan du klistra in reglen jag bröt emot?

Jag måste ha missat det.

Om det stämmer ber jag om ursäkt..

Hattagospel
2008-06-14 02:10
#13

En av mina absoluta favoritlovsånger är:

Älskat mig först

Allt till Jesus

t ex.

Annons:
Margareta
2008-06-14 12:58
#14

#12
I texten "Om sajten" står följande:

Ställ frågor och var ödmjuk - Han - Jesus Kristus - vill möta Dig också!

Innehållet i det du skrev sammanfaller inte särskilt mycket med den texten.

Du behöver arbeta på att bli mer ödmjuk om Du skall passa på det här forumet. Att bli det av egen vilja är inte lätt - men man kan be Jesus om hjälp och han gör under med alla oavsett man vill eller ej ibland.

Jesus jag ber dig - gör det stora undret inför våra ögon att du möter Rauija och visar vad ödmjukhet är - i Jesu namn

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Rauija
2008-06-14 14:19
#15

#14

Aha.  så för att skriva i det här forumet så måste man vilja möta jesus?

Du vet väl att om man skall mötas kring religion så måste det vara öppet för almänheten? Och fritt för alla? 

Jag vill absolut inte bli mer ödmjuk=)
Jag är nöjd med mig själv, precis så som jag är.

Min gissning är att du under hela ditt liv har fått höra att du måste bli bättre och att du inte är god nog som du är
Men försök att bearbeta det hos dig själv, istället för att försöka överföra det på andra.
Det är ett osunt sätt att se på dig själv.

tinaoskarsson
2008-06-14 15:09
#16

#15 I det här forumet måste man inte vilja möta Jesus, men man måste vara villig att bemöta varandra med respekt och ödmjukhet. För övrigt stred ditt inlägg med den princip som Skadlig tog upp i tråden "Gud hör bön". Klistrar in vad han skrev där: " Jag har tagit till storsläggan och tagit bort ca 25 stycken inlägg.
Det har inget med innehållet av posterna eller huruvida deras åsikter. Jag har tagit bort poster som jag gillade också.

Anledningen till att de plockades bort är att de så fullständigt var utanför ämnet. Från och med nu så kommer jag att övervaka mycket noggrannare huruvida trådarna går bort från ämnet eller inte. Om det är någon tangent som ni tycker är intressant så rekomenderar jag att ni antingen startar en ny tråd med hänvisning till den ursprungliga eller att ni skickar PM till personen som sa det ni vill kommentera."

Att komma med inlägg som inte berör det ämne som tas upp i tråden är alltså inte tillåtet.

Rauija
2008-06-14 17:49
#17

#16

Men det var faktiskt ett sångförslag jag skrev i den här tråden.

Står det i reglerna att det måste vara sånger ni gillar?

Frualbertsson
2008-06-14 19:55
#18

Tina jag har inte så många sånger att ge dig men önskar dig Guds välsignelse över det projektet. Lägg till alla fina sånger du skrivit och ge ut dom! =)

Hattagospel
2008-06-15 13:37
#19

Skriver du sånger Tina O? Åååh, vad roligt. Skulle man kunna få lyssna på någon? Det vore jätteroligt.

Kram,

//H

tinaoskarsson
2008-06-15 15:59
#20

Skriver sånger är att ta i…. Jag har svårt för att skriva noter så egentligen skriver jag bara sångtexter med melodier som endast jag kan. Kanske kanske delar jag med mig någon gång.

Annons:
Tur-Budda
2008-06-15 16:48
#21

Den här är häftig när man börjar få kläm på den, vi sjöng den på vår julkonsert med vår kör. Den kanske platsar i din lista med?

http://www.youtube.com/watch?v=_DnYO6jhebU&feature=related

tinaoskarsson
2008-06-15 20:51
#22

#21 Händels hallelujakör funkar perfekt i kategorin! Ordet Halleluja betyder i princip "att prisa Gud som vore man tokig", så visst är detta en fantastisk sång i lovprisningssammanhang!

Margareta
2008-06-15 22:50
#23

Hallelujakören är verkligen underbar…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sandra1977
2008-06-17 18:21
#24

15#bemöta andra med respekt säger du???men ni respekterar ju inte att att man inte tror som ni,utan raderar inlägg till höger o vänster bara för att dom ev strider mot det ni tror på!?!?det kallar inte jag att respektera andra!!!!

tinaoskarsson
2008-06-17 18:28
#25

#24 Hade du sett inlägget hade du kanske förstått det bättre. Jag bad om hjälp att hitta lovsånger och fick något som inte bara var barnsligt och dumt utan faktiskt också ganska kränkande till svar. Sen ska man naturligtvis vara försiktig med raderandet av inlägg.

sandra1977
2008-06-17 18:35
#26

ok..nae jag fick ju ingen chans att läsa inlägget innan det togs bort!man ska naturligtvis inte kränka andra men ni är oxå väldigt snabba på att radera inlägg som är lite obehagliga.mvh sandra

tinaoskarsson
2008-06-17 18:43
#27

#26 Efter väldigt mycket av just oförskämdheter och rena påhopp som dykt upp sista tiden tycks det också som att man börjat radera en del av detta. Har dock inte tidigare upplevt att något tagits bort (förutom dubbelpostade saker = misstag). Kanske har det dragits en gräns för hur mycket skit man som forumanvändare och -besökare ska behöva utstå.

Är dock helt inne på din linje. Man får inte radera inlägg och åsikter bara för att de strider mot ens egna. Här måste alla få finnas - både vi som tror på Jesus och de som inte gör det. Då funkar det inte att radera inlägg lite hitan o ditan.

Annons:
ophelia
2008-07-04 19:24
#28

Jag hörde en sång när jag var ganska liten.Den har fastnat ordentligt i mitt hjärta.Kan tyvärr inte komma ihåg hela texten eller var den ska finnas i för sångbok.Det var två evangelister som sjöng den i slutet på 50talet.

Detta är vad jag kommer ihåg.Någonstans bland alla skuggorna står Jesus för att hjälpa dig i nöden är han där.Ser du efter ska du finna att där står han för att lätta alla bördor som du bär.Det är rader som etsat sig fast.

tinaoskarsson
2008-07-05 11:29
#29

#28 Jag känner till sången. Den finns i vår sångbok (Segertoner). En helt underbar text!

Upp till toppen
Annons: