Annons:
Etikettinspiration
Läst 2456 ggr
Sweetelle
6/9/08, 6:14 PM

Ovanliga bibelställen!

Intressanta och inte alltid så uppmärksammade bibelställen som jag gärna skulle vilja ha lite tankar kring. Oftast är bibelställen som inte är fullständigt sönderdissikerad mer intressanta att samtala om då människor oftare inte har massa förutbestämda åsikter om dessa.

Änglar, jättar och vackra kvinnor! 1 Mos 6:1-4 "När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur. Då sade Herren: "Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid - hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år." På den tiden - och även senare - när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort."

Vilka var dessa jättar? Har hört teorier om att Goliat var en ättling till dessa jättar.

Annons:
tinaoskarsson
6/9/08, 11:26 PM
#1

Jag tycker också det är jättespännande text. Har funderat på detta fram o tillbaka utan att egentligen komma fram till något alls.

Har hört någon tala om att just detta bibelställe skulle stödja teorin att det finns liv på andra planeter och att de har besökt jorden (gudaväsendena). Själv tycker jag det låter märkligt, men samtidigt har jag ingen bättre förklaring. Har slagit upp "gudaväsen" och hittar två ställen i Bibeln som det står på (utöver det ovan). Den ena gången refererar det till profeten Samuels vålnad och andra gången till Jesus, vilket knappast ger oss någon vettig förklaring heller. Undrar också hur barnen såg ut som gudaväsendena fick med kvinnorna.

Att Goliat skulle vara en ättling till jättarna låter iofs inte helt otroligt. Problemet är väl möjligen att syndafloden kom mellan jättarnas tid och Goliats. Att Goliat var stor råder det ju i alla fall inget tvivel om! En annan intressant fråga är ju hur stor en jätte egentligen är/var och varför dom ens nämns i den här texten.

Ibland undrar jag om jättar ens var människoliknande varelser, eller om de var något annat. Vi hör ordet jätte och tänker genast på sagor vi hört när vi var små. Men jätte skulle väl i princip kunna vara något stort…….vad som helst?

Sweetelle
6/10/08, 1:02 AM
#2

Som jag örstår det bar det just dessa barn som var jättarna, och sedan står det också att de var urtidens hjältar och att de var vida beryktade. Enligt ett resonemang jag sett och läst så finns det en teori att dessa hjältar och jättar motsvaras av exempelvis olympens gudar mfl

fetknopp
6/10/08, 12:08 PM
#3

#0 Egentligen är frågan mycket komplex. Delvis handlar det om vilken bibelsyn man förespråkar. Det finns inom den kristna traditionen flera sätt att uppfatta Bibeln. Vissa tolkar hela Bibeln som en direktinspiration från Gud, ordet kanegentligen  inte tolkas. Denna skriftsyn är vanlig inom islam då man anser att Koranen är Guds ord direkt inspirerad till Muhammed.

 Andra kristna menar att Bibeln är ett dokument som speglar människors Gudstro. Det är en mängd olika texter, alltifrån lagtexter till historiebeskrivning till poesi. Dessa texter måste uppfattas och tolkas på olika sätt och sättas i relation till den tid de skrevs ner. (tex när skapelseberättelserna skrevs trodde hebreerna, liksom alla andra, att jorden var platt. 2008 försår vi saken på ett lite annat sätt utifrån det vi vet). Det betyder inte att Bibeln inte är Guds ord eller att den inte är sann.  Berättelsen om änglar, jättar och vackra kvinnor är en mytologisk berättelse.  Som du beskriver så finns sådana mytologiska berättelser i flera andra kulturer. 

Verserna inleder berättelsen om Noa och syndafloden. Det är en av uppräkningarna om hur "synden" eller ondskan tog överhanden.(Börjar med Kain och Abel). Vad jag vet så har en gammal dikt om en strid mellan bonden och herden ha använts. Människornas döttrar har umgängelse med himelska väsen och föder jättar. Detta är alltså ett sätt att beskriva hur ondskan breder ut sig, vilket mynnar ut i Guds straff. Det är typiskt för den israelitiska urhistorien att använda mytologiskt material. Det är alltså inte en historiskt berättelse som vill beskriva något som hände på ett visst sätt en gång i tiden. Den beskriver istället mänsklighetens belägenhet såsom den faktiskt är i alla tider. Vi funderar ju också över varför världen ser ut som den gör utifrån allt elände vi ser och läser om. Jättarna är som jag förstår saken inte ett faktiskt folk och vad jag tror så var Goliat en mycket storvuxen filisté. Hjältar som besegrar jättar var ett vanligt motiv. Poängen är att det goda besegrar det onda. Dvs Gud är starkare än ondskan.

Det är inte lätt att ge något bra svar på dina frågor, för det finns inte så mycket material att hämta. Jag fastnar ofta i detta med bibelsyn därför att vår förståelse i så hög grad speglas av den. Detta var ett försök ialla fall.

tinaoskarsson
6/10/08, 12:57 PM
#4

#3 Tycker det var riktigt bra att du förklarade lite närmre. Själv känner man sig bakbunden för att man inte kan bibeln på sina fem fingrar eller att man inte förstår de olika språk som bibeln skrivits på. Är dålig på kringkunskapen helt enkelt.

Sweetelle
6/10/08, 8:45 PM
#5

# 4 Förstår vad du menar. Jag har alltid haft en torftig bibelkunskap även om jag tycker det är intressant. Sedan jag lämnade kyrkan har dessutom mitt resonemang och engagemang minskat kraftigt kring dessa frågor!

Men det är kul at diskutera, särskilt när det är mindre känsliga frågor och folk fatiskt klarar av att vara ödmjuka och öppna istället för att hysteriskt försvara ett visst synsätt.

#3 Generellt anser jag att fundamentalister gör det enkelt för sig, bokstavstroende gör ju att du minimerar tolkningen radikalt, dessutom är det ett farligt synsätt ur ett samhälleligt perspektiv.

tinaoskarsson
6/11/08, 12:58 AM
#6

#5 Hoppas verkligen att jag klarar av att hålla en relativt ödmjuk inställning även vid mer berörande spörsmål. Är inte rädd för kritik så säg gärna till om jag beter mig som en skrämd igelkott när jag diskuterar.

Det här med bokstvstroende resp tolkningar är ett svårt kapitel. Är inte en helt lätt balansgång att gå. Tror dock generellt att det måste finnas visst utrymme för egna tolkningar. Det är ju delvis för att förklara ordet för oss som vi fått del av den helige Anden.

Annons:
Tur-Budda
6/17/08, 1:47 AM
#7

För den som kan tänka sig att eventuellt provoceras en hel del så kan jag rekommendera boken "Den tolfte planeten" av Sitchin. Den tar upp en del bilbelcitat ur GT och ger utmanande tolkningar av dem på ett sätt som både låter helt vansinnigt. Samtidigt faller informationen på plats på ett sådant sätt att man inte kan avfärda den hur som helst.

Om man ser en hyggligt tydlig skillnad mellan hur Jesus hanterar de högsta andliga principerna och hur Gud/Herren presenteras på varierande sätt i GT, kan det bli speciellt spännande. =)

Flirr
5/22/09, 1:21 AM
#8

När levde egentligen dinosaurierna och skulle de kunna vara de där jättarna tror ni? Jag har inte riktigt fattat om de levde samtidigt som en del människor eller före, eller efter… Hoppas någon kan förklara det för mig :)

OlgaMaria
5/22/09, 1:51 PM
#9

Jag har hört en teori om detta bibelstycke som jag "föll" för och som också förklarar syndafloden på ett bra sätt.

Jag tror att jag har hört teorin till viss del av någon mer men han som gav den mer utförligare tolkningen är en man i Storbrittannien som tidigare varit djävulsdyrkare men som nu är kristen. Enligt honom har han fått sin teori genom profetisk uppenbarelse, men egentligen är den ganska logisk utifrån texten också, i alla fall delvis.

Han tror hur som helst att gudaväsendena som förenade sig med människor var fallna änglar, och att deras syfte var att förorena Messias släktled från Adam. Gud såg detta och var tvungen att göra något åt det. Kanske var Noa och hans familj de enda som inte blivit förorenade och som hade ett rent släktled från Adam.

I folkbibeln står det så här:

1 Mos 6:4 Vid denna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem, och även senare, levde våldsverkarna på jorden. Detta var forntidens väldiga män som var så ryktbara.
1 Mos 6:5 Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda.

Det verkar utifrån detta som att människosläktet var helt fördärvat.

Men om Noa står det så här:

1 Mos 6:9 Detta är Noas fortsatta historia. Noa var en rättfärdig man och fullkomlig bland sina samtida. Han vandrade med Gud.

Sedan sände Gud floden för att förgöra hela människosläktet. Han gjorde en omstart kan man säga.

I och med att stycket om gudasönerna står tillsammans med texten om syndafloden tror jag att de hänger ihop - att anledningen till syndafloden var att gudasönerna hade blivit parasiter på människosläktet och helt genomsyrat det med våld och ondska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
5/22/09, 3:38 PM
#10

#9 det är en intressant teori. Föroreningen av Messias släktträd från Adam känns lite konstigeller hur ska jag säga, jag köper inte det helt. Men jag tror att det var fallna änglar som gjorde barn med människorna. Och att alla var onda utom Noa med släkt är tydligt.

I bibeln står det ju även om Goliat att han var en jätte och då kan man spåna lite om vad som benämns som jättar. Den troligaste teorin jag läst om är att man överdrivit Goliats längd lite grann och att han var från ett väldigt högväxt folkslag.

Min väns mamma och pappa sändes som missionärer till Japan. Japaner är ganska kortväxta. Min väns pappa är 2.09 m lång. Han sågs där som en jätte:D

OlgaMaria
5/22/09, 3:51 PM
#11

#10 Jag håller med dig angående Goliat. Och även angående att det känns lite konstigt det där med Messias släktträd.. men det var den delen som var "uppenbarelse" och den andra delen kan man ju faktiskt tycka är ganska tydlig utifrån texten.

Personligen tänker jag att det kan har varit så, eller inte… men det förändrar inte så mycket angående vad som står i Bibeln i just detta stycke.

Hur som helst så har jag alltid funderat över detta och när jag läste hans teori så föll pusselbitarna på plats. Hade inte tänkt innan på att det kunde ha varit de fallna änglarna som åsyftades. Men det ger ju Gud en väldigt bra anledning att komma med en syndaflod och det känns ju bra. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: