Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2696 ggr
MariaSP
7/31/08, 1:24 PM

Är det svaga som blir troende?

Har kikat runt i lite trådar här och kommer på att det är väldigt många missbrukare, deprimerade och svaga i samhället som hittat Jesus.

Vad tror ni att det beror på?

Återkommer med min egen teori sen…

Annons:
Margareta
7/31/08, 3:54 PM
#1

Sista halmstrået

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
7/31/08, 7:52 PM
#2

tror nog att det är många fler som hittar Jesus som inte är i det läget men att de som kommit ur sitt missbruk eller liknande märks mer liksom…! Det är ju ett mer synbart under som sker när en missbrukare blir ren o glad! men det är ju som Margareta skriver ett sista halmstrå man sträcker sig efter - efter att ha försökt själv år ut o år in!

tinaoskarsson
7/31/08, 8:56 PM
#3

Har många vänner i kyrkan som är gamla missbrukare, men det beror väl främst på att vi har nära samarbete med LP-stiftelsen. De allra flesta jag känner i kyrkan är dock fullkomligt vanliga människor med jobb, egna företag, pensionsdrömmar och familjer. De har ingen bakgrund i någon form av utslagenhet utan är helt enkelt som folk är mest!

Som kajsa sa så är det möjligen så att de som kommit upp ur en rejäl livssvacka är de som har mest att vara tacksamma för och är därför de som syns och hörs mest. En sån som jag med relativt stabil bakgrund, eller mina systrar med en rejält stabil bakgrund, känner nog helt enkelt att det inte blir samma tyngd i deras ord och vittnesbörd. Man går liksom bara från att vara en vanlig människa till att vara en vanlig kristen människa….

Margareta
7/31/08, 10:42 PM
#4

Har ni läst Elisabeth Sandlunds böcker? Borde skriva en egen tråd om dem

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Conrad
8/1/08, 12:01 PM
#5

I min "bekantskapskrets" fins det från f.d. missbrukare till duktiga företagare. Men jag tror att när en kris uppstår i en mäniskas liv söker man en utväg och man finner den i Gud. Dessutom tror jag att om livet går utan större bekymmer så har man inget behov av någon Gud.Däremot kan dom som inte har "problem" söka sig till andra konstiga och okulta övningar, för det är spännande.

För min del är jag uppvuxsen i kristet hem och vist har jag haft kriser men dom har kommit efter mitt beslut att ta emot Gud, Jesus. Inte p.g.a. min tro. Men tron är ett otroligt stöd i livet.

Conrad

Katteristan
8/22/08, 9:08 PM
#6

När allt går åt fanders (om man får skreva så) finns kyrkan för lilla mäniskan att hjälpa. För att kyrkan fins där när allt är tokikt så tror jag många också hitter sin tro med. Vilka komer vid kriser och sånt man leser i media om, jo kyrkan Glad Tro, hopp ock kärlek, simpelt resept men bra

Annons:
marskvinna
8/27/08, 3:40 PM
#7

Önskar att flera hittade

www.kanal10.se, en kristen kanal med undervisning, bibelstudier och andra värdefulla saker. Prova och se.

Sebastian
8/30/08, 9:26 AM
#8

#0 Ja. Men de svaga är inte enbart fd missbrukare. Utan de som är svaga i anden. Som inte kan eller vill se gudarnas gåvor utan kallar det skapat av endast en gud.

Mvh S

gigabyte
8/31/08, 10:30 PM
#9

Att bekänna sig kristen är ett ställningstagande till.. livet ..för livet ,om man är svag och därför blir kristen? om man tex hamnar i någon livs kris ,så förr eller senare så tar man sig en funderare på vad som ÄR viktigt i livet ,man stiger av vår materiella karusell. betraktar den o den bilden man får av livet, är att det gamla livet är menings lös utan en tro ,för vi är väl inte bara här för att ..jobba…. ,köpa…. o dö.. ,för så ser det ut i dag ,i vårt strävan efter saker ,,saker som är meningslösa för oss när det verkligen gäller!

mumsan
9/12/08, 7:10 PM
#10

#4 Jag har läst Elisabeth Sandlunds bok och även hört en föreläsning som hon hade här hemma. Väldigt intressant och bra.

Jag vill bara säga att fräslningen är till för alla oavsett om man har varit missbrukare eller nere och deppig eller bara haft en tom känsla inombords, i vilka samhällsklasser som helst.

Det är väl de som har fått uppleva en stor förvandling från missbruket till livet utan som gärna berättar om det och därför syns de mera.

Margareta
9/13/08, 12:42 PM
#11

Jag hörde Elisabeth Sandlund i somras och skulle gärna vilja ha henne till vår församling som föreläsare.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
10/31/08, 1:13 PM
#12

MariaSP

Väntar på din teori.

Det är självklart så att det är svaga människor som "hittar" jesus.

Det finns en anledning till att sekter och religösa församlingar startar behandlingshem och barnhem

Det är lätt att rekrytera när någon är svag.

Kvasar
10/31/08, 1:44 PM
#13

Jag tror det beror på att en missbrukare måste hitta personer att umgås med och vända sig till, utanför sitt missbruk. Man känner helt enkelt en samhörighet med tex sin församling. Man måste hitta en mening med livet efter missbruket, något att leva för.

Har man gått på tjack och vart uppe 4 dygn i streck så börjar man få hallucinationer, den ena konstigare än den andra. Känner man eufori så antar jag att man får "snälla" hallucinationer, är man däremot jävligt när de inträffar så får man säkert "elaka" hallucinationer. Parata med en präst och han kan lätt referera till Gudomliga visioner.

Kort och gott skulle jag säga att man helt enkelt behöver något att falla tillbaka på och samtidigt känna gemenskapen och att man tillhör något.

Annons:
Medlem
10/31/08, 5:00 PM
#14

Svar på TS:

Om en tro hjälper individen att komma över sina problem så ser jag inga problem i det. Tvärrtom hjälper tron mycket i det läget.  Som en fd. ateist hade jag faktiskt inga hälsoproblem eller socialaproblem, men jag kände att jag var tom i själen utan någon tro. Nu är det helt annorlunda. Jag känner mig tillfredställd med min tro, lugn, harmonisk och min tro fått mig att bli ödmjuk mot mina medmänniskor och jag tycker det är näst viktigast efter man trott på Skaparen.

ps: Jag är muslim som också tror på Jesus _som en stor profet förstås _ .

Kvasar
10/31/08, 11:05 PM
#15

Det är klart att tro är bra, väldigt många behöver något att "luta sej tillbaka på"! Ännu bättre är de ju när de lyckas göra missbrukare till fd missbrukare . . .

Anton Sandor LaVey säger i The Satanic Bible att människor behöver en tro och religion, och jag tror de ligger något i de. Inte i alla fall, emn i väldigt många.

rackartyg
11/1/08, 1:46 PM
#16

#14

En fråga.

Vad skulle du tycka om psykvården i Sverige värvade sina patienter till ex livets ord?

Medlem
11/1/08, 2:11 PM
#17

#16 Jag tycker inte vården skall beblanda sig i religiösa frågor som berör individerna. Vårt land är sekulärt och myndigheterna skall inte präglas av någon specifik religion. Att omfamna en religion skall ske under individens villkor och val. Pådyvla sin egen tro på andra, speciellt på psykiskt svaga människor är en dålig marknadsföring.

rackartyg
11/1/08, 2:16 PM
#18

#17

Då är du alltså emot AA och NA?

Medlem
11/1/08, 2:49 PM
#19

Vad är AA och NA?

rackartyg
11/1/08, 2:59 PM
#20

#19

Annonyma Alkolister och Annonyma Narkomaner En plats för missbrukare att vända sig till för samtal och "stöd"

Det blir ju såklart svårt för dig att svara på om du inte känner till organisationerna.

Kristna organisationer, men syftet att rekrytera svaga människor.

Annons:
Medlem
11/1/08, 3:09 PM
#21

#20 Menar du att det är kristna organisationer som tar hand om psykvården i Sverige? Då är jag inte bekant med det faktiskt.

Angående din fråga så tycker jag det är hyckleri och lurendrejeri att utnyttja svaga människor till egen vinning.

rackartyg
11/1/08, 3:20 PM
#22

#21

Nä, inte psykvården, men en  del av missbruksvården.

Därimot så frågade jag dig vad du skulle tycka om ex psykvården styrdes av ex livetsord. Men det har du redan svarat på=)

Kefa
11/1/08, 8:26 PM
#23

Nä jag känner mig inte speciellt svag Tungan ute

Jag tror att en del av svaret är att när allt snurrar på så tar vi oss inte tid att lyssna in oss själva. Det är i livskriser när  allt ställs på spets som vi ger människans eviga fråga utrymme; Varför finns jag till, Vad är meningen med livet och Vad händer sedan. Ur dom kriserna kommer du starkare speciellt om du fått kontakt med din skapare. Fått nåden att uppleva att genom Yeshua/Jesus så får vi komma till fadern med allt. Vi som förut var långt borta har nu fått komma nära.

mumsan
11/2/08, 11:33 AM
#24

"23 Skönt Kefa! Så känner jag med.

Maria
11/2/08, 6:42 PM
#25

Jag tycker det är fruktansvärt att kategorisera missbrukare, deprimerade och människor med psykiska sjukdomar som "svaga". Att dessa skulle vara mer lättpåverkade i sin utsatta situation är inte alltid sant men att det finns en önskan om att bli frisk är sant. AA och AN gör ett enormt arbete där samhället i övrigt går bet och inriktningen är stöd och uppföljning. Ingen blir "pådyvlad" en religion där mot sin vilja.

Skulle alla människor i "newage" rörelsernas fotspår också vara svaga i sitt sökande efter "svar"då? Kristaller, häxor, asatro, shamaner, meditation, andekontakter med mycket mera.

Det kanske är så att genom att "inte söka" så är man svag i anden, vem vet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/3/08, 10:39 AM
#26

#25

Har du varit med på något NA eller AA möte?
Man läser nämligen ur bibeln, vilket jag skulle kalla att bli påtvingad religion.
Ledarna är dessutom kristna och talar ständigt om att man kan bli förlåten och man vandrar med jesus. 

Och vist fan är missbrukare som försöker bryta sitt beroende svaga. Det är nog ungefär så svag en människa kan bli.
Dom har känslan av att just har förlorat allt. Och då är kristendomen där och försöker värva medlemmar=)

Sientologerna har gjort likadan, enbart i syfte att rekrytera.

Santhe
11/3/08, 12:24 PM
#27

#26

Har du varit med på ett NA eller AA möte?

Annons:
rackartyg
11/3/08, 1:02 PM
#28

#27

Ja, hur skulle jag annars veta?

Jag har inte varit där som beroende, men jag har insikt i hur dom arbetar.

Medlem
11/3/08, 1:23 PM
#29

Rackartyg - Även om det finns kristna missionärer i sådana ställe så tror jag inte deras prat om Jesus skulle hjälpa missbrukarna tillräckligt, då kristendomen inte förbjuder t.e.x sprit. Hur kan en alkoholmissbrukare sluta med sitt missbruk när den religion h*n prackas med inte förbjuder det totalt? Det är faktiskt en fråga som jag inte hittade svar på av kristna missionärer jag träffat.

rackartyg
11/3/08, 10:41 PM
#30

#29

Inte den blekaste hur dom har tänkt där.

Men jag är förvånad över att det är lagligt i Sverige.

Upp till toppen
Annons: