Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1266 ggr
tinaoskarsson
2008-07-08 01:56

Att söka det bästa

Så mycket av våra kristna liv går åt till att söka det näst bästa. Vi söker efter gåvor, tjänster och materiella välsignelser när vi kommer till gudstjänsterna. Vi sjunger lovsånger som ska värma våra egna hjärtan, snarare än att upphöja Gud. Vi placerar Gud i en liten låda där vi tror oss kunna kontrollera honom. Vi tycker om att känna till om Gud, att känna Gud är vi inte så intresserade av - kanske för att vi inte begriper att det är den bästa delen.

Ibland anar jag ett dåligt självförtroende hos oss - vi tror oss inte vara värdiga den bästa delen. Vi tror inte att vi har tillgång till Herrens ansikte. Vi förstår inte att det är ok att bara krypa upp i hans knä och omfamnas av hans kärleksfulla fadersarmar. Saken är den att vi naturligtvis aldrig kan vara värdiga denna behandling, men i sin kärlek så bortser Gud från det. Han vill så gärna ha vår tid, vår uppmärksamhet, vår kärlek och vår tillbedjan. Gud vill inte bara ha önskelistor.

Jag har lovat Gud att använda min semester till att söka hans ansikte. Lära känna honom bättre. Jag vill lära mig att söka Guds ansikte istället för att leta i hans händer efter gåvor. Jag har förstått nu att gåvorna kommer per automatik när jag ignorerar dom och observerar gåvogivaren istället. Nu vill jag vrida mitt hjärta rätt. Jag vill älska Gud för den han är istället för vad han gör.

Redan nu har Gud mött mig på ett särskilt sätt, men jag ber och hoppas att detta bara är början. Jag vill att mitt liv ska få en Kristusdoft och att min varelse ska stråla ut Guds härlighet. Nu lägger jag mig, med allt vad jag är, på offeraltaret så att den helige Andens eld kan bränna bort mig själv och fylla mig med sig.

Min önskan är att också du ska bli uppmuntrad att söka det bästa istället för att söka det näst bästa. Jag önskar dig verkligen att få stiga in i Guds härlighet den här sommaren och att du aldrig mer behöver stiga ur den!

Annons:
Margareta
2008-07-08 11:56
#1

Härlig läsning och väldigt utmanande och inspirerande.

Jag förstår precis hur du menar och tycker Du har helt rätt!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2008-07-08 11:57
#2

du använder verkligen sommaren på bästa tänkbara sätt!! det är annars så mycket av sommarlov i kyrkorna.. visst behöver vi vila men vi behöver söka Gud också! kram

[aspie]
2008-07-11 21:53
#3

tinaoskarsson

Oj oj oj så jätte bra du kan formulera dig i texter. Önskar att jag kunde det. Kan undra om du kanske är ett predikantämne? Men det kanske du redan är iof Glad

Conrad
2008-07-12 00:14
#4

Instämmer #1,2,3. Javisst vi ber och ber. Och visst har vi behov.

Men om vi i bönen skulle lyssna vad vår far vill, jo han talar. Fråga honom, Far hur vill du ha det med mig, vad kan jag göra för dig? Tillägg Far lär mig urskilja Din röst, från allt annat som stör.  Ja det är också min bön.

Conrad

[aspie]
2008-07-12 09:04
#5

Bra bön Conrad. Jag har själv bett samma bön ofta…

tinaoskarsson
2008-07-12 12:10
#6

#3 Tack. Nej, jag är inget pastorsämne - har däremot en kallelse att leda lovsång vilket handlar om precis detta - att söka Guds ansikte och prisa honom för vem han är.

#4 Precis sådan är min bön. Vill så gärna vara ett får som känner sin herdes röst. Längtar efter att höra Gud i stillheten.

Annons:
[aspie]
2008-07-12 12:35
#7

#6 Lovsången tycker jag är så oerhört viktig. Jag tror att det är lovsången som öppnar himmelens portar. Du har verligen fått en viktig tjänst i Guds rike.

Jag var med om en stark upplevelse en gång, då lovsången var så otroligt stark. Guds närvaro kändes så enormt. Helt plötsligt kändes det som om taket försvann och himlen kom ner och att änglar var med och sjöng. Ja detta går inte att förklara i ord, måste upplevas. Jag kommer i varje fall aldrig att glömma det.

Upp till toppen
Annons: