Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2141 ggr
[aspie]
7/9/08, 10:00 PM

Ett av mina vittnesbörd

Möte med änglar  

Hebreerbrevet 1:7

Gud talar om sina änglar som budbärare, snabba som vinden, och som tjänare, flammande av eld.  

Hebeerbrevet 1:14

Nej, änglarna är ju bara budbärare som skickas ut för att hjälpa dem som ska bli frälsta och räddade.    

En gång för ganska länge sedan, jag tror det var 1993 hade jag besök av änglar.   Jag hade stora bekymmer och var fullständigt knäckt av livets prövningar. Jag hade precis sagt upp mig från en trygg fast anställning mitt i den värsta arbetslösheten, för att flytta hem igen med min då fyraåriga dotter. Vi hade stora problem med att få med oss allt, så en del fick vi lämna kvar eftersom vi inte kunde köra 108 mil flera gånger. Jag blev alltså arbetslös och det blev tufft med ekonomin eftersom jag hade stora skulder. Vi hade långt till dagis och ingen bil, dåliga bussförbindelser m.m Jag var på, botten och kände att jag inte orkade  eller ville leva längre.

En morgon när jag hade cyklat i nästan snöstorm och kyla för att lämna min dotter och kom hem igen, titade jag mig runt omkring i lägenheten och tänkte: "NÄ! Jag orkar inte ta tag i något just nu, jag lägger mig på soffan en stund.

Jag hann i stort sett bara lägga ner huvudet och stänga ögonon , när jag hörde ytterdörren öppnas. Jag reagerade blixtsnabbt och skulle öppna ögonen, men kunde inte. Jag försökte ropa, men kunde inte. Jag försökte röra mig, men kunde inte. Det enda som fungerade var min hörsel och mina tankar och jag kände paniken skrika i mig.  

Jag hör två kvinnor gå runt i lägenheten och prata, men jag förstår inte deras språk. Efter en stund hör jag att de kommer in till mig där jag ligger på soffan, Den ena sätter sig i fotöljen vid mitt huvud och den andra i fotöljen vid mina fötter. Efter ytterligare en stund så tar kvinnan vid mitt huvud min hand och smeker den försiktigt, samtidigt som hon säger på ren svenska denna gången :" Var inte orolig! Det kommer att bli bra, det kommer att ordna sig." (Minns inte om jag då kände oro eller om jag kände mig lugn). Efteråt reste sig kvinnorna igen och jag hörde hur de gick runt i lägenheten. De gick in i min dotters rum och sa något och sen hörde jag hur de gick och ytterdörren slog igen.

Samtidigt som dörren slog igen kunde jag öppna mina ögon och röra mig. Jag rusade upp med bankande hjärta och kände på ytterdörren, men den var låst! Jag tittade mot min dotters rum och den dörren var stängd. Jag brukar ju aldrig stänga hennes dörr? Jag öpnnade hennes dörr och tror faktiskt att jag tittade under hennes säng för att vara säker att ingen fanns där(ler vid minnet). Jag funderade mycket på vad det var som hade hänt. Funderade på om jag faktiskt hade drömt, men nej, det var så verkligt att jag inte kunde ha drömt detta.Jag minns det fortfarande som om det var igår. Men vad var det som hade hänt då? Svaret på den frågan fick jag flera år senare. (Tack Jesus!)    

1 Mosebok 21:17

Då hörde Gud pojkens röst, och Guds ängel ropade till Hagar från himlen och sade till henne:"Var inte rädd! Gud har hört pojkens rop där han ligger".    

Efter sex års "helvete" var jag åter så knäckt av livets alla prövningar och orättvisor och ondska och att min dotter blev mobbad, hotad  m.m att jag kände, nu orkar jag inte mer, nu ger jag upp, JAG VILL INTE LEVA MER!. Jag minns att jag hade lagt mig för natten och tårarna strömmade ner för kinderna av all hopplöshet.

Till slut ropade jag: "GODE GUD! OM DU FINNS, SÅ HJÄLP MIG NU, FÖR JAG ORKAR INTE MER!". Inte visste jag då att Gud faktiskt hade hört mitt rop på hjälp. (Jag gråter när jag skriver detta)  Tack Jesus att du hör oss när vi ropar efter dig, Tack Jesus att du kommer till vår räddning.  

En eller två dagar efter (tror jag det var) kommer en granne fram till mig och säger rent spontant rakt ut till mig: "Jag är kristen" ! och eftersom jag länge hade undrat vad det var kristna männskor hade, (eftersom de alltid var glada och nöjda på något sätt) så bombade jag henne med frågor om vad frälst var o.s.v. Hon bara skrattade och hämtade en massa information om alphakurser  och lovsångsmusik m.m till mig.

Hon sa dessutom att: "Det var Gud som sa till mig att säga till dig att jag är kristen. Först ville jag inte , men då sa Gud; "Jo, du ska säga detta till denna kvinnan," och då lydde hon Gud och gick fram till mig. Tack gode Gud för ditt lydiga folk! Samma söndag följde jag med på Gudstjänst och där berörde Guds Ande mitt hjärta så starkt att jag grät och grät och grät. Sen den dagen är jag frälst och jag gjorde mitt troendedop 5 månader senare och har aldrig och kommer aldrig att ångra mitt beslut att föja Jesus. Tack Jesus för frälsningen och Tack att du Jesus hörde mitt nödrop. Amen.    

Annons:
ChristinaSylejmani
7/9/08, 11:07 PM
#1

Jag läste Ditt inlägg med stort intresse och blev mycket berörd av det.

[aspie]
7/9/08, 11:15 PM
#2

Så roligt att "höra". Det berör mig själv också, fortfarande. Skrattande

Margareta
7/10/08, 12:56 AM
#3

Tack aspie för Ditt vittnesbörd - det var gripande läsning.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[aspie]
7/10/08, 7:44 AM
#4

Tack Margareta Glad

kajsa56
7/10/08, 1:31 PM
#5

jaa - tack för din berättelse! det är verkligen underbart och uppmuntrande att få läsa om vad Gud gör i människors liv, önskar dig allt gott!

Skadlig
7/10/08, 1:35 PM
#6

Håller med de andra. Mycket stark text :)

Ett layouttips till nästa gång dock :) Undvik att ha fettext på annat än typ rubriken och ord du vill betona. Mina ögon tycker det är så ansträngande att läsa text som bara är fet :)

Annons:
[aspie]
7/10/08, 7:39 PM
#7

#5 Tack. Jag Gud är stor och gör stora tingGlad

Önskar dig också allt gott Kajsa56

Kram om du vill

[aspie]
7/10/08, 7:42 PM
#8

#6 Tack!

Tack också för tipset om den feta texten. Förmodligen blev det så för att jag bara kopierade texten direkt från min hemsida. Men jag ska tänka på det i fortsättningen om jag kopierar mer från min hemsida.Glad

Nina1
9/4/08, 5:58 PM
#9

Det är fantastiskt att Gud finns där för oss Frid vare med dig*L*

Kram

rackartyg
11/4/08, 1:32 PM
#10

Tack TS för att du bevisar min poäng att det är svaga människor och människor som mår dåligt som faller för bluffen om Jesus.

Du mådde som sämst och behövde något.
I en församling känner många i den sittsen att dom får både det det "stöd" och de "vänner",  som de just då så desperat behövder.

Vissa börjar knarka, andra går med i en församling.

Det är bevisat att människor som mår så dåligt som du är lätta "byten"
Mönstret finns hos missbrukare, gängmedlemmar, krininella och såklart religösa.

"Änglarna" som besökte dig var antingen en dröm eller en psykos.
Om du läser om utmattningsdeprrision kommer du känna igen dig.

Jag blev rörd av din historia och tycker jätte synd om dig.

rackartyg
11/4/08, 1:42 PM
#11

#10

Tilläg

Det är inte bara svaga människor som tillhör en församling.
Barn som föds in i en religion är ett undantag.

Enligt de mänskliga rättigheterna i FN deklarationen får man inte ta sina barn med i kyrkan, men hur många kristna bryr sig om vad som står i "lagen" ?

Sveige borde införa hårda straff för den som tvingar sitt barn in i en religion.

tinaoskarsson
11/4/08, 7:41 PM
#12

#10 Eftersom jag är en svag människa är jag i så fall tacksam för att mina föräldrar bröt mot lagen och gav mig möjlighet att följa med till kyrkan redan som liten. Annars hade kanske även jag varit missbrukare enligt ditt resonemang.

rackartyg
11/4/08, 8:50 PM
#13

#12

Det är inget att vara tacksam för.

Då skulle jag  hellre önska att du hade haft någon att prata med om du har haft det svårt. 

Det finns starka skäl till varför det är olagligt att ha barn med i kyrkan.

Vad tycker du om barn som bor i och tillhör  sekter?

Annons:
Margareta
11/5/08, 12:11 AM
#14

Rackartyg - jag blev tvingad till kyrkan som barn och gjorde revolt som tonåring och var borta från kyrkan i många år. Jag trodde aldrig jag skulle sätta min fot där mer.

När jag var 20år mötte jag Jesus och idag ytterligare drygt 20år senare kan jag fortfarande inte låta bli att berätta om honom.

Ingela Agardh en känt TV-profil beskriver det så här

http://se.youtube.com/watch?v=d3bvdL2A3Qs

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
11/5/08, 12:22 AM
#15

#14

Japp, där var det igen=)

En människa som var väldigt deprimerad, hade det jobbigt hemma, hade en mobbad dotter, en alkoliserad man… 

Som hon själv sa hon hade förlorat allt! Hon kände inte sitt eget värde bla bla bla. Hon hade alltså helt förlorat sig själv.

Som jag har sagt miljoner gånger innan.
En stark människa faller inte för bluffen om jesus.

Det är jätte intressant att höra alla historier om när nån "hittar jesus, eller gud" 
Alla är ganska lika varandra. 

Har du läst om psykoser nån gång? Det är stora likheter på en sån upplevelse och det ni beskriver som frälsta.

Margareta
11/5/08, 12:25 AM
#16

Vad menar du med deprimerad, hade det jobbigt hemma och mobbad dotter eller alkoholism? Har jag sagt något om det?

Jag levde i en nykter familj, där mamma ville att jag skulle gå i kyrkan och jag själv ville inte av den enda anledningen att jag gillade hästar och ville vara i stallet på söndagar, som var min enda lediga dag. Jag är så gammal att jag gick i skolan på lördagar.

Det där du beskriver känner jag inte alls igen och deprimerad var jag definitivit inte vare sig då eller nu.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Migoff
11/5/08, 8:12 AM
#17

Vilken vacker vitnesbörd!

Rackartyg = Jag förstår inte riktigt vad du menar med det där att bara svaga människor blir kristna. Jag har en vän som är lite äldre än mig. Hans föräldrar är inte krista, och han har inga psykiska svårigheter. Ändå har han sökt sig till Kyrkan och deltar där aktivt.

tinaoskarsson
11/5/08, 8:42 AM
#18

Tack Margareta för att du la ut Ingelas vittnesbörd. Har aldrig hört det innan.

Margareta
11/5/08, 11:15 AM
#19

Visst är Ingelas vittnesbörd värt att sprida. Det finns mycket mer om man söker på hennes namn på Youtube.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
11/5/08, 1:23 PM
#20

#16

Ha?

Vadå du? Jag menade inte dig.

Jag kommenterade videon du lade upp i inlägget "Ingela Agardh en känt TV-profil beskriver det så här"

Jag menar absolut inte att Margareta var deprimerad, hade det jobbigt hemma en mobbad dotter eller alkoholismi familjen. Ber verkligen om ursäkt om någon annan också  tolkade det så!

Annons:
Maria
11/5/08, 6:26 PM
#21

Precis som jag skrivit tidigare i en tråd så tycker jag det är fruktansvärt att kalla människor med psykiska problem/sjukdom, missbrukare m.m. för svaga människor. Dessa människor är många gånger oerhört starka och har gått/går igenom så mycket som det kan vara svårt att förstå. Att orka leva vidare med eller utan ett missbruk är starkt.

Att sedan i denna tråd ifrågasätta och i viss mån ironisera om en annan människas upplevelser tycker jag är rent av oförskämt. Att kalla det för en psykos tyder bara på stor okunskap.

Det är modigt att dela med sig om sina personliga upplevelser med Jesus. Det är långt i från svagt. Det ligger en stor styrka i att bekänna detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
11/5/08, 7:32 PM
#22

Jesus is only a prayer away

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
11/7/08, 9:13 PM
#23

Rackartyg, kan inte du förklara hur du tycker man ska uppfostra barn. Hur du tycker att man ska svara på frågor om döden, livet, "vad händer med mormor" ex när hon dör.

Dela med dig av dina tankar när det gäller barn, kanske i en "ny tråd" så ska jag dela med mig av mina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[aspie]
11/10/08, 11:08 AM
#24

Jag har inte läst här på länge nu, men kom att tänka på en sak när jag läste om dessa beskyllningar mot oss "svaga" troende människor och om att "tvinga" sina barn till kyrkan.

Jag tycker att det är höjden av hyckleri att ta sina barn till kyrkan för att döpas om man nu inte tror. Likaså att man övertalar sina ungdomar att konfimera sig. Konfirmera betyder att man bekänner sin tro på Jesus.

Hycklare och de som diskriminerar samt stora fördomar och okunskap finns det gott om tyvärr.Rynkar på näsan

rackartyg
11/10/08, 11:15 AM
#25

#24

Min mamma har inte döpt mig eller mina syskon och ingen av oss har konfirmerat oss. Varför skulle vi?

Sen är det underligt att du menar att den som faktiskt väljer att döpa sina barn eller de tonåringar som konfirmerar sig bara hycklar? Varför tar du för givet att det är så?
har du döpt dina barn? Hycklade du i så fall?

Sen fattar jag det som att du är kristen?
Hur ser du på lagen?

Tar du med dig dina barn till kyrkan? Och om du gör det.. varför gör du det?

[aspie]
11/10/08, 12:19 PM
#26

Nej, mitt barn följer inte med till kyrkan och har heller inte konfirmerat sig. Jag anser att man aldrig ska tvinga någon till tro. Det gör heller inte Gud.

Om man inte tror på Gud och förkastar det som kristendom står för och ändå döper sina barn, konfirmerar OCH gifter sig i kyrkan så är det sannerligen hyckleri.

Du får tro/tycka vad du vill, liksom alla andra. 

Vilken lag syftar du på, Guds budord eller?? Det är mycket jag inte förstår i Bibeln och har svårt för att acceptera. Men jag kan ändå inte förneka Gud med tanke på vad jag upplevt.

rackartyg
11/10/08, 9:08 PM
#27

#26

Öhhh va?!

Vadå vilken lag jag menar??? 

Svea rikes lag såklart.

Gudsbudord är ingen lag! Förvånad

Annons:
Maria
11/10/08, 10:09 PM
#28

#27 Kan inte du visa vilken paragraf i vår Svenska lag som förbjuder att ta med barn i kyrkan eller andra trossamfunds "lokaler?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/10/08, 10:33 PM
#29

#28

Absolut.

Du kan läsa om det i FN-deklarationen för de mänskliga rättigheterna.

Där står det att barn är jämbördiga rättssubjekt. Barn äger alltså en egen rätt till religionsfrihet som ger dem rätten att inte påtvingas den kristna tron eller dess ceremonier.

Maria
11/11/08, 6:33 PM
#30

Jag känner mycket väl till FN deklarationen. Däremot var min fråga var i Svenska lagen detta med förbud för barn att vistas i kyrkor finns?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/11/08, 7:58 PM
#31

#30

Det tvivlar jag på att du gör eftersom du frågar om det är svensk lag.

Maria
11/11/08, 10:14 PM
#32

#31

Barnkonventionen och svensk rätt

En konvention är rättsligt bindande för de stater som ratificerat den. Det finns olika metoder för införlivning av internationella regler i nationell lagstiftning. I Sverige är en internationell konvention inte direkt tillämplig i och med ratificeringen. Det betyder att myndigheter och domstolar inte är direkt bundna av konventionens bestämmelser som om det vore svensk lag. Däremot kan och bör konventionsbestämmelserna användas när man tolkar svenska lagar, så att praxis överensstämmer med Sveriges internationella åtaganden. Dessutom ska de lagar som strider mot konventionens innehåll ändras. När nya lagar arbetas fram ska hänsyn tas till barnkonventionen

Jag vill påpeka att detta är ett utdrag ur barnkonventionen och inte mina egna synpunkter.

Fortfarande undrar jag var i svensk lagstiftning det står att barn inte får vistas i kyrkor???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/12/08, 10:10 PM
#33

#31

Hittar du inget svar eller…?

(ser att du varit inne på sajten)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/12/08, 10:23 PM
#34

#33

Jag har inte letat efter nått svar.
Du har klistrat in en inlägg om barnkonventionen, förstår inte riktigt varför.

Du kan läsa mitt inlägg i tråden "lagen om religionsfrihet" om du vill ha mer info.

Annons:
Margareta
11/13/08, 10:03 AM
#35

Jag tycker ni kan ha den diskussion i en annan tråd och hålla aspies vittnesbördstråd till ämnet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
11/13/08, 12:29 PM
#36

Ursäkta aspie…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Highness82
3/16/09, 7:06 PM
#37

#0 Detta vittnesbördet var jättevackert, och jag tror också att Gud sände sina änglar till dig, för att hjälpa och stärka dig. Gud är underbar!:D

Camillhe
3/17/09, 1:03 AM
#38

tack för att du delade med dig av det Aspie!

[marion69]
10/12/09, 11:35 PM
#39

#0 Fantastisk upplevelse du fått vara med om. tack för att du berättade :o)

Upp till toppen
Annons: