Annons:
Etikettjesus
Läst 6957 ggr
Ayena
2008-07-06 16:07

Hur såg Jesus ut?

Jag brukar inte vara inne på denna sajten men eftersom jag funderar väldigt mycket på hur Jesus egentligen såg ut, så är ju detta perfekta forumet för denna diskussion :-)

Naturligtvis är här ju ingen som kan veta hur han såg ut, men vi har väl alla vår bild av honom. Några av oss har fått se honom i drömmar, några har kanske också fått en direkt bild given, men jag tror ändå de flesta av oss ser Jesus som en lång stilig man med blå ögon, och mörkblont långt rakt hår och skägg.

Men tänker man efter hur den judiska mannen i Palestina under den tid då Romarna härskade, såg ut, så kanske man får en annan idé.

Någon som är pigg på att spåna vidare?

Hälsningar Devona

Annons:
[trumman]
2008-07-06 17:04
#1

Spåna? Det har gjorts väldigt mycket tänkande kring detta redan som vi kan läsa först innan vi börjar uppfinna hjulet igen :)

Den här sidan tar upp en hel del bra t.ex.

Bilden “http://<a href=www.israelshamir.net/Images/Jesus_Jew.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Mvh, T

Ayena
2008-07-06 17:47
#2

#1 - Jag var faktiskt inne och kollade på denna sajt igår. Ärligt talat blev jag inte ett dugg förvånad eftersom denna bild stämmer säkert överens med hur de judiska männen från Palestina såg ut.

tinaoskarsson
2008-07-07 00:08
#3

Mörkblond och blåögd har jag aldrig tänkt mig Jesus. För mig har han självklart sett ut ungefär som den bilden trumman lagt upp, möjligen med brunsvart och halvlångt hår dock.

För mig är det inte superviktigt hur Jesus såg ut när han vandrade på jorden. För mig är det viktiga vem han är.

Ayena
2008-07-07 02:30
#4

Det är egentligen inte viktigt för mig heller, men jag började och fundera att den där blonde vackre mannen, kan det verkligen varit så han såg ut?

Daydreams
2008-07-07 02:37
#5

Hade han varit blond och blåögd så hade han ju sett väldigt annorlunda ut jämfört med dom andra judiska människorna, och i så fall hade det nämnts någonstans bland skrifterna om Jesus.

Att han blivit gestaltad blond och blåögd är nog för att det bland många grupper ansetts finare med ljusa personer. Tyvärr.

Ayena
2008-07-07 13:48
#6

#5 - Jo precis, och i den tidens Palestina/Israel så fanns där ju ingen folkblandning som det gör idag. Man kan säkert hitta ljusa personer där idag.

De tidigaste avbildningarna av Jesus lär ju vara några ikoner man påträffat. Där är han mörkhårig och mörkögd. Men sedan kom ju måleriet igång på medeltiden mest som kyrkomålningar. Det blev nog lite olika beroende av i vilket land man bodde, hur Jesus gestaltades då. När det riktiga måleriet satte igång på 1500-talet. då var det ju främst europeiska målare som gestaltade Jesus, för att inte tala om senare tider, då bokmärkena började. Då blev den Jesus-gestalten den vi ser mest av.

Själv gick jag i söndagsskolan på 50-talet och fick då se bilder av Jesus som en typiskt nordisk man och detta har väl satt sig i ryggraden.

Men numera så har jag en annan bild av Jesus - långt ifrån den långe mörkblonde och blåögde mannen.

Annons:
Skadlig
2008-07-07 15:09
#7

Jag undrar hur mycket av det här som beror på vilka motiv man har. Om man aldrig någonsin har träffat någon från Israel så är det kanske svårt att måla så också.

Menar bara att inte allt behöver vara rasism även om det tyvärr var en del sådant under tex 30- 40-talet tex.
Inte bara kristendomen som råkade illa ut under den perioden dock. Finns tex en väldigt känd bild på Tor, som sen (ironiskt?) även har fått stå bild för serietidningarnas hjälte Tor, där han är målad med blont hår. Myterna om Tor säger dock att han är rödhårig och har det humöret som andra myter säger att rödhåriga ska ha :)

Katteristan
2008-07-10 15:56
#8

Sjelv har jag funderat på om det är en han värkligen och kanske en hon

[aspie]
2008-07-11 21:02
#9

 

Suck! Skrev ett lååångt inlägg och så bara "POFF" så var allt borta, två gånger t.o.m. Försöker igen.

#8 Jag tror att Jesus är en man eftersom Fadern säger att "detta är min älskade Son" och inte min älskade dotter.

Det här är en intressant diskussion. Det är ju många som funderar på hur Jesus egentligen såg ut. Den bild de tagit fram på hur Jesus skulle ha sett ut har jag svårt att tro på (den ni visar i tråden). Varför vet jag inte.

Kanske för att Gud låter mig veta det?

Jag trodde också att Jesus var blond och hade blå ögon. I viket fall som helst så var jag riktigt galen i Jesus från det jag var liten. Samlade bilder på Jesus, köpte statyer på Jesus, hade kors på väggen och kors runt halsen. När jag konfirmerade mig så begrep jag inte mycket. Tyckte att prästen berättade sagor. Men Jesus fanns i mitt hjärta även om jag inte trodde som jag tror idag.

När jag gick min första alpha kurs så hade vi frågan uppe om hur Jesus såg ut. En tjej (icke troende) sa att hon trodde Jesus var en riktig "pudding" . Visst, det trodde jag också. Generad

Pastorn som ledde kursen sa att han var ledsen att göra oss besvikna och läste ur Jesaja (53? 54? eller ngt sånt) Där det står något om att Jesus var så oskön att de vände blicken bort från Honom.

Eftersom Jesaja såg detta profetiskt så tror jag en helt annan sak. Jag tror att Jesus, hur Han än såg ut var vacker p.g.a den kärlek Han utstrålade. Jag tror också att När Jesaja säger att Jesus var så oskön att folk vände bort blicken så var det för han såg Jesus på korset.

Tänk dig själv; Jesus hänger där med blodet rinnande från huvudet p.g.a törnekronan. Blodet rinner från fötter och händer p.g.a spikarna. Blodet rinner från Hans kropp där han blivigt pryglad av krossade skärvor. Hans hud måste ha varit helt uppsliten så Hans kött och ben var synliga. Tänk dig Hans smärta när Han bar våra skulder, våra sjukdomar, vår synd, vår ångest, vår… etc. Därför tror jag att Jesaja säger att folk vände blicken bort från Jesus. Hur skulle du själv sett ut i Jesus situation,vacker? Nej, jag skulle inte tro det.

Jag tror också att det fanns blonda människor med blå ögon. Det finns i Tunisien t.ex. Det måste inte vara så att alla är mörka och brunögda. Det finns alltid undantag. Eftersom Jesus är en avbild på Gud, så varför inte? Det finn ingen som vet hur Gud ser ut. Däremot säger Jesus att: "Den som har sett mig har sett Fadern.

Varför tror jag att Jesus var vacker? Eller utstrålade en bild av att vara vacker? Jo, jag har fått uppleva något alldeles speciellt. Ett under? Ja, det vet bara Gud. Men jag tror i varje fall på ett under. Du får tro vad du vill, men jag känner i mitt hjärta att detta är sant. Med tanke på allt jag fått uppleva med Jesus kan jag inte säga annat. Forts i nästa inlägg

[aspie]
2008-07-11 21:17
#10

 

Detta har jag kopierat från min hemsida från 2005

ATT FÅ SE JESUS!!!

Jag måste berätta något fantastiskt jag var med om förra söndagen. I det sista mötet på Jesusfestivelen när jag var framme för förbön..

Först kom en fram och bad för mig, sen kom predikanten fram och lade händerna runt min hals och sa: "Gods Spirit is over you" Då kände jag att jag var tvungen att öppna mina ögon, Det går inte att förklara riktig, måste upplevas.. men jag vet att jag såg rakt in i Jesus kärleksfulla ögon, visste det i mitt hjärta att det var Jesus. Har aldrig varit med om något liknande tidigare. Men så otroligt underbart det var…. Tack Jesus!

Har pratat med en som säger att det händer ibland, att när någon är smord, kan man se Jesus i honom/henne.. Wow!

Ja , Jesus finns ju i oss, Klart vi kan se och känna honom då, eller hur?

Jesus du är underbar, det är dig som jag älskar, det är dig jag vill ge allting som jag har….

Din för evigt….

[aspie]
2008-07-11 23:13
#11

Glömde säga att efter denna förbön hände något så starkt att jag aldrig glömmer . Jag kände en så tung sorg i mitt hjärta som inte går att beskriva. Jag kände en stark känsla av att jag snabbt måste lämna stället. Jag nästan sprang ut till bilen. Satte på en lovsångs-cd som jag nyss köpt. Den låt som kom upp fick mig att börja storböla. Texten löd så här:

We´ve come this far, By the light of day

Though deserts of lonelines,To this sacret place

Where You know my life, And all I´ve been trough

The sin in my heart, Has kept me from you

But Father your grace, Is greather than sin

Your mercy reached down,It shines down om me

And heals me again.

And all I can do is fall down on my knees, And cry holy, holy

All I can do is fall down on my knees, And cry holy, holy

You´re holy.

I´m on my face, In my darkest night, I cry for a way

A pure shining light. All I can do is fall down on my knees and cry holy…..

(Benjy Gaitheir, Marshall Hall)

Jag fullständigt stortjöt under sex mils körande, Jag skrek ut min smärta och sorg

Minns inte något från resan mer än den tunga sorg och skriken av smärta,

Dagen efter kände jag fortfarande denna tunga sorg och smärta. Vet inte riktigt vad som hände men är övertygad om att Gud gjorde något gott för mig.

MariaSP
2008-07-16 00:50
#12

Jag tror att västvärlden (vita)har moderniserat avbilden av Jesus för att passa sig själva bättre.

Katteristan
2008-07-18 12:09
#13

12 du har nog helt rett

Annons:
Chimney
2008-07-23 21:07
#14

Såg ett program på history channel där dom tog upp jesus.

efter efterforskningar och analyser på skellet (eller var dom nu hade) osv. så har man kommit fram till att jesus, förutom att vara mörkhyad, även var liten och kutryggad.

Dom berättade även att det ska ha varit två "marior", den ena jesus mor och den andra jesus dotter.

Ska be pappa om hjälp, så kankse jag kan hitta någon länk på internet så ni kan få läsa.

Mycket intressant program. dock blev min mormor jättesur över att han skulle vara kutryggad för det går ju inte för sig när han är "fullkomlig".

Jooona
2008-08-02 17:23
#15

Min bild av Jesus.

Mörkt långt hår.

Skägg och mustasch.

Välbyggd, för han var ju även snickarson.

Det står att manteln han bar var i ett enda stycke, och detta har jag hört är ett tecken på att han inte var fattig.

Kolla denna video http://www.youtube.com/watch?v=TZSGK5lvYMY&feature=related

Skogstrollet-igen
2008-08-05 11:27
#16

Hörde Jonas Gardell med en intressant tanke. När Jesus gjorde sina under var han enligt dåtidens medelålder en gammal man. Så den vackre yngling vi alla sett sedan söndagsskolan var kanske både skallig och tandlös… Även i detta sammanhang gäller allså att skönhet funkar bättre när man ska "sälja in ett budskap"

kajsa56
2008-08-05 22:55
#17

ger inte mycket för gardells teorier… :(

Erika-A
2008-08-10 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej!

Jag har målat en tavla på jesus. Jag fick hjälp från ovan och hade inget motiv heller när jag gjorde tavlan. Den heter "Jesus i vetefältet" eller "Jesus in the Wheatfield". Tavlan är målad på duk med akrylfärger, observera att tavlans färger inte kommer till sin rätt i detta fotot. Det är taget med en digitalkamera som inte har så hög kvalitet att den återger färger på rätt sätt. Så här ser Jesus ut för mig.

[Hukanson]
2009-02-04 23:28
#19

Jesus var sannolikt mycket svarthårig och svartskäggig men på ett ljust och behagligt sätt.

Tror ni att det är av ren okunnighet som Jesusbilden förändrats eller kan man ana någon evangelisk list ?

På vilka vis och sätt kan det vara tillåtet att måla Jesus sas ? och varför ?

evrekaw
2009-02-05 14:16
#20

#19 Håller med. Rent statistikt borde han varit mörk, brunögd och skäggig…

Kanske var det så att de konstnärer i väst som först avblidade honom, på grund av sin okunskap ang. etnicitet, målade honom ljusare och blåögd.

Att de inte målade en ful Jesus är ju självklart… Konstnärer var fattiga och fick se till att göra sina uppdragsgivare nöjda. Katolska kyrkan ville väl inte ha en ful man avbildad… Sedan tror jag man låtit den inre skönheten avspegla sig på det yttre - då man faktiskt inte vet rikitigt hur han såg ut…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Maria
2009-02-05 21:01
#21

Lucia hade väl inte långt blont hår heller….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-02-07 16:20
#22

#21 Hi, hi… Näää knappast…. Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: