Annons:
Etikettjesus
Läst 3965 ggr
[aspie]
7/11/08, 11:55 AM

Ett folk på vandring

Kom att tänka på en vision jag har….

Det är att alla Guds folk ska stå eniga med brinnande hjärtan för Gud….. Väckelse!  

Att Guds folk ska stå eniga är ju även Guds vilja. Så vi bör be för det, så Guds vilja får ske.   En av mina favoritlåtar handlar just om Guds eniga folk och den vill jag dela med er här. Tyvärr utan toner, men texten. Och för mig betyder texten så mycket att det inte gör något, eller?   Låten är skriven av Roland Utbult (vilken Guds gåva den killen fått) Här kommer den………      

ETT FOLK PÅ VANDRING  

Ett folk på vandring går mot samma mål, men väljer ofta skilda vägar. Det finns en längtan som växer sig stark, att Kristi kors ska förena oss, så att vi i enhet går fram.    

Ett folk på vandring som bär på en tro, att nya tider snart skall komma, då vi går samman som ett enda folk. Det krävs tålamod och fördragsamhet och kärlek att tjäna varndra.

Herre vi ber till dig, stärk oss i enheten, vi vill va ett i dig, ge oss din frid. Herre vi tackar dig för att du hör vår bön, ge oss en tro som bär genom vår tid.    

Ett folk på vandring på väg till ett land, där inga inre strider splittrar. Där Jesu kärlek och försonande drag ska ge oss frid på en glädjens dag vår vandring är slut, vi är framme.

Guds barn med rätt att ärva  Galaterbrevet 3:26-29    

26. Nu är vi alla barn genom tron på Jesus Kristus. 27. Och vi, som har blivit döpta till gemenskap med Kristus, tillhör honom. 28. Det har ingen betydelse om vi är judar eller inte, slavar eller fria, män eller kvinnor. Vi är ett i Kristus Jesus. 29. Och när vi nu tillhör Kristus är vi verkligen barn till Abraham, och alla Guds löften till honom gäller oss.

Visst är det underbart att alla Guds löften gäller än idag , även för oss!    

Helige Herre Gud, du som har jagat bort natten från oss och nu tillåter oss att lyfta våra händer till dig. Vi bönfaller om din nåd. låt din rättfärdighets sol lysa in i våra hjärtan, och gör oss till ljusets barn och till arvingar av dina eviga gåvor. Tänk Herre, i din barmhärtighet på ditt folk och på alla våra bröder, var de än befinner sig i ditt stora rike, i behov av din nåd och hjälp. låt oss alla, fasta i tron och frälsta till kropp och själ, prisa ditt underbara namn. Amen   (Basileios 309-379)            

Annons:
kajsa56
7/11/08, 12:18 PM
#1

Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig, Joh 17:22-23

kärleken o enheten bland Guds folk är oerhört viktig, är nog därför som detta har varit som en slagpåse genom historien.. Trovärdigheten hänger på att vi är enade i samma tro - även om vi tycker en del olika i kyrkorna och utanför… Jag tror att den tid vi lever i nu är redo för denna enhet! Amen

kajsa56
7/11/08, 12:19 PM
#2

ps - sången du nämner har jag haft på mitt piano ett tag, hittade igen de gamla noterna för ett tag sen! :o)

[aspie]
7/11/08, 12:46 PM
#3

Ja, det skulle vara underbart om denna enhet var på gång nu Glad

Tack för Bibelordet förresten. Gott att läsa!

Vad härligt att du har denna sång av Utbult. Det är inte alla som känner till den av någon anledning?? Jag fullkomligt ÄLSKAR den sången! Tråkigt att jag inte kan höra dig när du sitter vid pianot annars hade du fått spela den för migGlad

Tyvärr har den där enigheten splittrats för mig eftersom jag träffat på en del troende som ställt sådana höga krav på mig för att få tillhöra Jesus att jag tappat all lust för att gå på möten m.m. Jag klarar inte av de krav de ställt. Känner mig urdålig som ett Guds barn p.g.a detta. Ständiga frågor maler i mitt huvud. Är jag en avfälling? Är jag fortfarande ett Guds barn? Har Gud övergivit mig? Är Gud besviken på mig? Har ju inte orkat/klarat av att läsa Hans ord eller be längre. Jag som var så brinnande för Honom förut. Gråter

Nåja, jag kommer tillbaka, det är vad jag tror och tänker genast på dikten "Fotspår i sanden"

Kleverin
7/11/08, 12:52 PM
#4

Jag började direkt tänka på sången "Guds barn går frammåt.. ett folk på väg" när jag såg rubriken.. den har fortfarande stark påverkan på mig efter alla dessa år..

 #3 Vi kommer alla i svackor, vissa varar längre, andra kortare. Min tröst är att trots jag inte har varit i kyrkan på länge tar jag varje andetag tillsammans med Gud och han vet vad jag tänker tycker och vill och han kommer tala om för mig om det blir helt galet.. När det gäller att be.. "Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig, där var ord skall en hyllning till dig bära.. " Varje dag, varje minut lever jag med Gud, han läser mina tankar. Det är inte så ofta jag tar sätter mig som i kyrkan och ber, men när nått går bra sänder jag en tanke med tack, när något går dåligt med bön om hjälp och när jag är ute i naturen känner jag hur hela mitt innre blir en lovsång..
Och Gud överger inte… du är bara ute på en egen liten promenad för tillfället…

Upp till toppen
Annons: