Annons:
Läst 6658 ggr
Capricornia
2008-09-10 22:25

Var ska jag börja läsa i Bibeln?

Det blir kanske lite mastigt och tungt att börja läsa den från pärm till pärm. Hur ska man läsa den för att lättast kunna ta till sig den och tolka den rätt?

Vad skiljer Folkbibeln och Bibel 2000 åt? Vilken är "bäst" att läsa?

Annons:
Margareta
2008-09-11 13:48
#1

Jag skulle läsa ett evangelium i Nya Testamentet.

Evangelierna handlar om Jesus och är skrivna av lärjungar som var ögonvittnen.

Det finns många böcker man kan läsa bredvid som hjälper till med förklaringar.

En författare som jag gillar är Bengt Pleijel. Hans bibelförklaringsböcker är helt underbara.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2008-09-11 20:14
#2

Folkbibeln är den Bibel jag föredrar - vilka exakta skillnader de finns med Bibel2000 kan jag inte rada upp men jag har större förtroende för översättarna till Folkbibeln.

Markus evangelium är det kortaste av evangelierna och där är det bra att börja läsa - sen kan du läsa vidare i Apostlagärningarna som är fortsättningen på evangelierna och den mest spännande boken i NT (enligt mig) och som berättar om kyrkans födelsetid.

var välsignad i ditt läsande!!

Medlem
2008-10-31 17:04
#3

Jag skulle läsa från sida 1. Angående biblar så föredrar jag engelska översättningar eftersom engelska är rikare än svenska.

Margareta
2008-10-31 18:06
#4

Att läsa från sidan 1 är en tung uppgift, men den som lyckas får en garanterad läsupplevelse

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
2008-10-31 18:11
#5

Absolut! Men jag anser att det är bäst att läsa från sida 1 som vilken bok som helst. Man blir inte klokare om man öppnar sida 273 och lämnar början av boken. Sen är bibeln inte tyngre än t.e.x Tusen och en natt, om man verkligen har lust att läsa så klart.

Margareta
2008-10-31 18:21
#6

Man får inte glömma att bibeln består av många självständiga böcker. Jag betraktar den mer som ett bibliotek och därför tänker jag aldrig att man måste börja läsa från vänster i bokhyllan. Jag kan mycket väl tänka mig att plocka ut en bok i mitten eller från slutet. Visst kan det finnas en poäng med kronologin ibland, men den är inte nödvändig alla gånger.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Medlem
2008-10-31 21:23
#7

Jag anser det är mer intressant att börja med GT och sedan NT för att se hur dessa delar skiljer sig markant, som om det är olika gudar/påbud man talar om.

Margareta
2008-10-31 22:21
#8

Det är olika - det är liksom det som är finessen med Nya testamentet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
2008-11-01 11:22
#9

Ok du är den första jag träffat som säger att bibeln har två olika gudar, för det är visst det är. Och man kan inte komma fram till den slutsatsen om man inte läst hela boken. Jag tycker också att GT är mer sammanhängande än NT när det gäller beskrivningen av Gud _ absolut monotiesm _ med andra ord.

Margareta
2008-11-01 11:56
#10

Vi kristna tror på Gud som tre personer - kalla det gudar om du vill. Treenigheten är absolut - dvs det är lika mycket tre olika personer som en enda. Det är den största skillnaden mellen kristen tro och andra religioner.

En bild som brukar användas av predikanter är vatten. Det är lika mycket H2O oavsett du nämner vatten, ånga eller is.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
2008-11-01 14:39
#11

Varken GT eller NT nämner något om treenigheten. Exemplet om vatten är faktiskt en motargument som inte gör treenigheten tydligare. Bara för att vatten är en kemisk förening av väte och syre betyder inte att det får samma egenskaper om det är i flytandeform (vatten)/fastform (is)/ånga (gas). Det är helt olika. Jag vet inte om det räknas som kätteri att hävda att fader, sonen och den heliga anden är olika Skrattande

Dessutom håller alla kristna inte med angående treenigheten. Det finns rörelser som också åberopar bibeln som helig skrift som förnekar treenigheten. I antiken främst arianer, och i nutid exempelvis Jehovas vittnen, Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, Reformationsrörelsen och unitarismen, liksom delar av den messianska rörelsen, t.ex. messiansk judendom. Även judar som har GT som en gemensam bok med kristna, kritiserar treenighetsläran och tycker det är ett påfund som strider mot monoteismen.

Nu är vi inne i ett annat ämne än själva TS, lite off topic så att säga Glad

Kefa
2008-11-01 19:29
#12

Jag råder dig att börja från början, med Moseböckerna, det är grunden. Ta gärna hjälp av kommentarer, du läser några kapitel i veckan. På svenska finns det på www.messianskaforeningen.se , på engelska www.ffoz.org det finns oxå en grupp i Borås som ger ut ett häfte Shabbat Shalom, dom har ingen hemsida. Kom ihåg att den Bibel vår frälsare och apostlarna hade var vad vi kallar GT. Som egentligen borde kallas äldre förbundets skrifter, men det är en annan diskussion.

Välsignelser!

Migoff
2008-11-03 08:58
#13

Om du tycker det verkar tungt att läsa hela biblen så kan du ju börja med barnens bibel. Där har de visserligen inte tagit med allt, men det viktigaste finns med. Det är också väldigt förenklat om man är ovan vid att läsa bibeln. Annars så skulle jag tippsa om att läsa den nyaste bibeln. Skilnaden mellan den och den äldre upplagan, är att det står förklaringar och 'länkar' till liknande stycken längst ner på varje sida.

Annons:
tinaoskarsson
2008-11-04 19:34
#14

En bra bibelöversättning för förstagångsläsare tycker jag är "Handbok för livet" (har själv den med enbart NT, men tror bestämt att den med hela bibeln heter likadant). Där står bakgrundsfakta inför varje kapitel och på varje sida finns massor av förklaringar till texten.

Den Bibel jag använder (och som också är lättläst) är "Svenska folkbibeln". Den är ganska lik Bibel 2000, men jag känner mig mer hemma i det språk som används i folkbibeln.

Jag tipsar också om att titta in på sajten www.mannakorn.se där du kan få bibelord utslumpade. Jag gör det på jobbet när jag har tid. Sen går jag över till www.bibeln.se och slår upp det bibelord jag fått på mannakorn och läser hela sammanhanget.

Upp till toppen
Annons: