Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5106 ggr
Capricornia
2008-09-10 22:39

Olika inriktningar inom kristendomen

Hur skiljer sig de olika ”inriktningarna” inom kristendomen sig åt?
T.ex. romersk-katolsk, ortodox, luthersk

Var ”hör” frikyrkor som de nedan hemma? Och vad skiljer dem åt?
Vineyard
Missionskyrkan
Baptistsamfundet
Alliansmissionen
Pingströrelsen
Missionsprovinsen
Metodistkyrkan
Frälsningsarmén
Lutherska Bekännelsekyrkan
Adventkyrkan
Evangeliska Frikyrkan
Evangelisk Luthersk Mission
Adventistsamfundet

Annons:
Margareta
2008-09-11 14:00
#1

Oj det var en stor fråga som man kan skriva mycket om.

Dessvärre sitter jag på jobbet och hinner inte, men om vi är många som svarar kanske vi kan skriva lite var?

Många av dessa frikyrkor är utknoppningar av varandra, dvs det finns en historisk bakgrund som gör att någon/några församlingsmedlemmar bestämt sig för att starta eget.

Man kan om man vill dela dem i lutherska (dvs nära vår statskyrka) och mer frikyrkliga dvs inte lutherska, eller hur man skall uttrycka det.

Lutherska kyrkan är ju en utbrytning från Katolska kyrkan för att Martin Luther protesterade mot vissa saker inom katolska kyrkan (avlatsbrev bla)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2008-09-11 20:18
#2

ja som Margareta säger, de va en stor fråga.. har inte koll på alla du radar upp här, men de flesta känner jag till och de har samma trosgrunder, tron på Fadern o Sonen och Anden, att Jesus är Guds son osv.. Kärnan i kristendomen är ju densamma oavsett vilken kyrka man föredrar. Det var nog aldrig tänkt att det skulle bli en massa olika kyrkor från början.. men vi människor är ju olika, därav olika slags kyrkor o samfund.

MamaMia
2008-09-17 11:43
#3

Numera inser vi kristna att vi inte tjänar på att hacka på varandra, utan nu vill vi helst se till det som är lika, dvs tron på att Jesus är Guds son och vår frälsare. Därför är inte skillnaderna mellan samfunden viktig, utan mera att man ska känna var man trivs! Som sagt, människor är olika och känner sig hemma i olika sammanhang! Alla de samfund du nämnt är kristna. Akta dig däremot för tex Jehovas vittnen och mormonerna, som har ett annat budskap än det jag nämnde förut!

Vill du veta mer har de olika samfunden egna hemsidor där de presenterar sig.

Upp till toppen
Annons: