Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4115 ggr
Emaljoh4
2008-09-22 17:19

Homosexuella präster?

Vad tycker ni om det? Det står enligt min tolkning i biblen att det är fel att vara homosexuell? Eller kanske man ska säga, att göra sådana handlingar…Men som sagt! Vad tycker ni ?är det fel att det finns sådana präster? eller är det helt okeJ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Gerbilflicka
2008-09-22 18:35
#1

Jag tycker det är att gå ut lite på tunn is när man sätter yrkeskrav efter sexualitet.

Ska det bara innebära att människor i en nuvarande homosexuell relation inte ska få bli präster, eller ska även bisexuella som haft relationer med det motsatta könet också hållas utanför? Ska man gå på gamla erfarenheter även för de med avslutade förhållanden och få folk att "lova" att de ska bli hetro innan de får bli präst? Hur blir det om man i början inte har tagit ställning och sen inser att man är homosexuell? Ska man få sparken då?

Det står mycket i Bibeln, och det är mycket att tolka. Läser man från 3 Mos 21:1 om "Helighetsregler för prästerna" så står det ju bl.a. att en präst inte får "…ådra sig orenhet genom en gift kvinna i sin släkt så att han blir ohelig", "…raka någon del av sitt huvud, inte heller klippa av skägget eller rista märken på sin kropp", "…gå in där det finns någon död. Inte ens genom sin far eller sin mor får han bli oren." Den kvinna han väljer till sin hustru måste dessutom vara oskuld, inte änka, vanärad eller prostituerad.

Ska vi kräva av våra präster att de aldrig ska röra vid gifta kvinnor, aldrig raka sig, klippa sig, tatuera sig, hålla sig borta när hans gamla mamma är döende och att han absolut måste gifta sin oskuld? Om det är orimligt förstår jag inte varför homosexuella präster är orimligt, men det kanske någon vill förklara. :)

Å ena sidan kan man inte följa allt, a andra sidan kan man inte bara låssas att det är plockgodis och endast ta de bitarna man gillar bäst.

mumsan
2008-09-23 23:44
#2

Enligt bibeln är själva homosexualiteten/ handlingen som du skriver,  inte accepterad, men människan är accepterad och älskad av Gud. Det blir ju motsatser att vara präst och undervisa från bibeln. Detta har ju varit ett känsligt ämne men enligt bibeln så är det ju så!

Gerbilflicka
2008-09-24 01:58
#3

Jo, jag vet att det står så. Du verkar inte ha läst och förstått mitt inlägg. Min poäng är att det är så lätt att ta emot vissa delar och förkasta andra, som plockgodis helt enkelt. Vem ska få bestämma vad vi ska följa och vad vi kan ignorera?
Vi förkastar homosexualitet men det finns ingen som går runt och säger att ingen som är tatuerad ska få bli präst, för det är emot reglerna. VAD är skillnaden undrar jag då? Båda står i Bibeln.

Jag tycker inte heller att en kvinna som har sex innan äktenskapet är vanärad, men på de flesta ställen i Bibeln läggs det stor vikt på att just kvinnan ska vara oskuld. Ja, i sånt fall är jag iaf en "hora" också.
För att kunna vara kristen måste jag sätta min tro under en lupp och verkligen fråga mig själv vad jag tror är rimligt. Att bara läsa "såhär står det" och inte mer funkar inte för mig. Hela Bibeln ska tolkas, sällan är saker helt uppebara.

Bibeln säger också på flera ställen att det är okej att bränna folk om de är skyldiga till vissa brott, men det tycker ändå vi idag är helt sinnessjukt och hemskt.

Det är svårt att tolka alla gånger men det finns även kulturella inslag i Biblen. På den tiden då det skrevs var det inte ovanligt att gifta män hade sexuellt umgänge med tonårspojkar. Alltså sexuellt utnyttjande av minderåriga, dåtidens pedofiler. Det förknippades också med prostitution, och då är det genast inte så konstigt att dåtidens homosexualitet klassades som fel.
När det står att männen "övergav det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män" så handlar det inte om kärleksfulla, vuxna relationer i mina ögon utan snarare om utnyttjande och otrohet.

Dessutom är ju Bibeln INTE skriven av Gud utan av människor så det KAN faktiskt finnas saker som inte är relevanta för oss idag. Ungefär som att vi tycker det är orimligt att sätta upp regler för hur våra präster ska ha sitt hår.

mumsan
2008-09-26 17:30
#4

Det blev många saker att svara på. Det får bli vid ett lämpligare tillfälle då jag har mera tid om inte någon annan hinner för mig.

Men en sak kan jag säga direkt. vi lever nu och vi har inte samma strafflagar med att bränna osv. Man måste alltid se situationen i sin helhet idag varför vi har hamnat i den situationen vi är i och det finns alltid förlåtelse, Guds nåd och hjälp att få så det är inte kört!

Gerbilflicka
2008-09-26 18:50
#5

#4 Ja, det håller jag med om. :)
Sen spelar det inte så stor roll om folk tycker olika om Bibeln, vi har ju ändå samma grundtro och samma värderingar… bara olika åsikter om hur saker ska tolkas.

mumsan
2008-09-30 00:57
#6

Syftet med Guds Ord är ju egentligen att vi ska hitta vägen till Jesus Kristus vår frälsare för att få förlåtelse för våra synder och ett evigt liv. Jo. 3:16

Därifrån utgår sedan det kristna livet som är en vandring genom hela livet.

Vi behöver inte hänga upp oss på en massa saker utan försöka att se på verkligeheten hur vi har det idag med vårat personliga liv och försöka låta Gud genom den Helige Ande hjälpa oss i vardagen.

Annons:
kajsa56
2008-09-30 10:44
#7

Bra talat mumsan!

Margareta
2008-09-30 21:41
#8

Glad Håller med kajsa56 - bra mumsan.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rackartyg
2008-10-31 09:38
#9

#2

Det står mycket i bibeln som ni som tror inte följer.

Kvasar
2008-10-31 11:27
#10

Jag tycker de känns som väldigt lösgodishylla över bibelns texter…

Å ena sidan kan man inte följa allt, a andra sidan kan man inte bara låssas att det är plockgodis och endast ta de bitarna man gillar bäst.

Berätta gärna vilken tekning/uteslutningsmetod du använder när du bestämmer vad du ska följa och inte!

--

Sen spelar det inte så stor roll om folk tycker olika om Bibeln, vi har ju ändå samma grundtro och samma värderingar… bara olika åsikter om hur saker ska tolkas.

Funderat något på att bli muslim istället? Det är ju samma grundtro…

Maria
2008-10-31 18:20
#11

När någon predikar Guds ord så inte tänker jag på vem personen i fråga "ligger med/älskar med" Det är för mig helt ovidkommande. Att förmedla ett kärleksbudskap är det enda viktiga, vem som än gör det.

Jag känner många HBT människor (även präster)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Betlehem-89
2008-12-18 15:19
#12

#11 Hur kan du säga att det är ovidkommande? Jag kan inte lita på en präst som predikar om ord han inte själv förstår.

/b89

Maria
2008-12-18 18:46
#13

#12

Inte du kanske…men jag kan det.

Vem är du som har rätt att döma andra så?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
rallykillen
2008-12-18 19:21
#14

va?? homosexuella?? finns de på riktigt….!?!?!

Moppetommy
2008-12-18 19:32
#15

ärligt talat… tycker jag det är en rätt löjlig grej som de nog bara gör för att få uppmärksamhet..

devildaughter
2008-12-18 19:53
#16

15# ja vi h*mosexuella vi brukar hålla på och uttr*cka vår k*rlek för att vi vill ha uppmärksamhet! och vara ÖPPET HOMOSEXUELLA?? nä, det gör vi ENBART för att provocera! du ska se att ALLA homosexuella präster har en snirklig tatuering med texten "SATAN'S SON" på ryggen!

Maria
2008-12-18 20:00
#17

#15

Du är 13 år och borde lära dig att homosexualitet är ingen "löjlig grej". Det är kärlek mellan två människor av samma kön. Att någon skulle vara homosexuell för att få uppmärksamhet, så tror jag du har helt fel.

Den formen av uppmärksamhet som homosexuella får idag är ofta enbart negativ. Svårigheter att bli accepterade i skolan, idrotten,arbetslivet. De möts hela tiden av fördomar och homofober. Utsätts inte alltför sällan av våld heller. Anhöriga som tar avstånd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Betlehem-89
2008-12-19 10:36
#18

#17 Om du predikade skulle jag inte lita på dig heller, bumbleboo. Hur ser din tro ut om du har veknat inför så mycket? Vi ska ju stå som en enad grupp och kämpa emot allt ont!

Moppetommy
2008-12-19 10:41
#19

svar till bubleboo
nej kanske inte en löjlig grej men det är ju faktiskt onormalt….biologiskt sett alltså… men jag har inget imot dem fast jag skulle i alla fall inte tycka det var så kul om min killkompis var kär i mej..

Saga85
2008-12-22 00:43
#20

#19 Inte särskilt onormalt biologiskt sett. Även i djurriket förekommer sex inom samma kön. Så det är rätt så "naturligt", och inget mänskligt påhitt.

Annons:
Maria
2008-12-22 14:36
#21

#18

Du är inte lite fräck du som ifrågasätter hur min tro ser ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

savedbygrace
2008-12-22 17:51
#22

#19 Om man ska använda djurriket som måttstock för vad som är "naturligt" och därmed okej är det alltså även naturligt med pedofili och kannibalism? Jag tycker inte att man kan tillskriva djurens beteende något moraliskt värde, för isåfall skulle vi ha åsikter om huruvida ett djur gör rätt eller fel i olika situationer - och det gör vi inte. Om vi byggde vår etik på det "naturliga" skulle vi även tycka att det var okej med våldtäkt, incest etc. Det är uppenbart att den mänskliga moralen grundar sig på något annat än naturen!

Men en ateist får här problem: om människan bara kommit till på naturlig väg; genom evolution och kemiska processer och slumpen, har moralen alltså också kommit till genom evolution och kemiska processer. Med den bakgrunden kan människan alltså klassificeras som ett slags "djur" (om än ett djur som uppnått extrem intelligens. Genom slumpen…). Och om människan är ett välutvecklat djur - javisst, då måste vi ju kunna härleda vår etik (om det nu går att tala om en sån för en naturalist/ateist) från naturen. Och då är väl djurlivet en idealisk förebild!

Sukram
2008-12-26 01:53
#23

#22 jag ser inte något problem där. Människan är en hyfsat civiliserad apa som bär kläder och går upprätt (iaf som nykter). Men fast människan är ett djur så har etiken aldrig haft vilda djur som förebild utan den har utvecklats i den mänskliga kulturen.

Våldäkt, pedofili och kannibalism accepteras sällan av etiken och är ju destruktiva handlingar mot andra människor. Homosexualitet handlar om personers inre känslor och dragning till andra. Homosexualitet anses naturlig då det inte beror på någon defekt eller sjukdom eller dyl. Snarare så är det väl könsrollerna och stereotyperna som är onaturliga de vi vill pressa in människor i en artificiell indelning i hetero/homo?

Kvasar
2009-01-02 12:57
#24

#22

Ja skulle inte påstå att jag som agnostiker eller ateist (beror på vem man frågar) tycker att människan ska leva som djur. Det finns ju en gyllene regel behandla andra som du själv vill bli behandlad, de kan man väl göra både som troende och ateist. Så länge man lever efter dom orden så tycker jag man gör ett bra jobb. Sen om man är homosexuell eller inte var väl skitsamma. Tänk om alla hade förmågan att se saker från andras perspektiv, och sen kunna tänka efter, hur skulle jag känna om någon gjorde så här mot mej, om jag var den personen.

Jag tycker tex att man ska få ha fritt och kravlöst sex med vem man vill, man som kvinna, vill ja bjuda hem någon ha sex hela natten och sen glömma bort de på morgonen är det upp till mig, så länge det är ömsesidigt, och så länge ingen i min omgivning tar illa upp. Jag är tex inte otrogen, jag vill heller inte att min partner ska vara det mot mig, för då blir jag ledsen, jag ligger inte heller med min kompis flickvän/pojkvän, för då blir han/hon ledsen etc. Om det sen slutade med att alla människor på jorden var homosexuella (det är väl en sjukdom, sjukdomar smittar :P ) får man väl bestämma träff mellan en man och en kvinna så dom får fortplanta sig och sen fortsätta vara homosexuell efter det.

Just det med homosexuella präster är ju också något ganska intressant, självklart ska homosexuella få bli präster, om ni frågar mig. Men samtidigt vill jag ställa frågan till alla homosexuella prästkandidater där ute. Varför vill ni bli präster när kyrkan och bibeln faktiskt går emot eran livstil? Finns de något eller någon som har kämpat emot homosexualitet mer än kyrkan och nazisterna. obs. det var ingen liknelse mellan Hitler och Gud etc, skulle aldrig falla mig in att göra något dyligt.

Iram
2009-01-02 19:11
#25

Jag blir väldigt upprörd när man ibland hör homosexualitet jämföras med t ex pedofili, tidelag och andra perversa/kriminella böjningar. Hur man kan göra den jämförelsen är för mig en gåta.

Homosexualitet handlar om två människor (av samma kön) som frivilligt älskar varandra och känner ömsesidig kärlek mot varandra.

Pedofili mfl är brottsliga, avskyvärda övergrepp och inget annat!

Obestämd

Maria
2009-01-02 19:23
#26

#25

Som Kristen håller jag fullkomligt med dig…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2009-01-02 23:30
#27

#25 Jag håller också med och ser precis den skillnaden som du tar upp dvs mellan vad som är brottsligt och inte. Det är tragiskt när sådant dras över samma kam som en sexuell läggning.

Jesus och hans apostlar talar om vad som är gott för människan - som ett slags levnadsmanual. Antingen tar man till sig det - eller så gör man det inte. Jag som kristen har ingen rätt att döma en annan människa för vilka val han/hon gör - däremot kan jag tycka illa om det som är rena lagbrott - men det är en helt annan fråga som Iram skriver.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
2009-01-02 23:39
#28

# 27

Margareta, jag håller med dig till fullo. Lagbrott eller lagen mot valet av levnad. Det är stor skillnad…

Jag respekterar alla människor som har en annan åsikt än vad jag har. Jag tror och vet däremot att alla dessa HBT människor har en lika stor kärlek till Gud som jag har.

Jag känner bara att jag har inte rättt att döma…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sukram
2009-01-03 00:17
#29

#25 det är ofta ett tecken på att de personerna inte har någon vettig förklaring till varför de tycker som de gör. Om man inte kan övertyga andra att man har rätt så kan man alltid demonisera de man inte tycker om.

BattleBitch
2009-01-23 10:53
#30

Homosexuella handlingar fördöms i bibeln, därför kan självklart inte en präst som begår sånna handlingar predika anser jag. En som predikar skall vara ett föredömme och leva efter bibeln =)

Maria
2009-01-23 17:25
#31

En majoritet av Sveriges kyrkoherdar som svarat på en enkät tycker att det är OK att kyrkan tar ställning FÖR äktenskap med likkönade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-23 20:45
#32

#31 Då skulle jag ifrågasätta Kyrkan… Vilket jag iof redan gjort haha… Tycker att Kyrkan inte lever upp till bibeln alls… Men det är ju mina tankar ;)

Maria
2009-01-23 20:51
#33

Olika äro Herrens vägar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-01-24 13:50
#34

#32 Så du tycker att vissa människor har mindre värde än andra?

Annons:
Santhe
2009-01-24 14:10
#35

#34 Det handlar inte om människans värde, utan om hennes handlingar. Alla människor är lika mycket värda oavsett vad dom gör.

BattleBitch
2009-01-25 10:39
#36

#34 Alla människor är lika värda, alla människor har fått del av Jesu död och möjligheten att bli friköpta. Sen är det upp till oss att följa bibeln.

Sen vad det gäller homosexualitet, hanlingen(inte personerna). Så är dt något som Gud inte godkänner. Det står på svart och vitt i bibeln.

Varför måste man propsa på att få vara präst om man utför homosexuella hanligar? Kan man bara inte accceptera att man har diskvalificerat sig.

Är lite som att jag skulle få till rikstan och säga - Nu tänkte jag sätta mig här och vara med o bestämma! Men jag har inte kvalificerat in som politiker? Då går det ju inte.

Man måste följa "spelreglerna" här i livet .. Det är rätt enkelt om man andvänder sunt förnuft!

Det handlar inte om mindre värde eller diskriminering, det handlar om att man diskvalificerar sig själv pga av att man inte följer en punkt i regelboken för att bli präst. Rätt simpelt =)

Maria
2009-01-25 11:38
#37

#36

Följer du alla regler som står i Bibeln?

Öga för öga osv…

Är du kvinnoprästmotståndare?

Kvinnan ska tiga i församlingen… osv.

Gud skapade människan. Varför ska då endast heterosexuella få leva ut sin sexualitet? Det är en drift vi har fått liksom att äta och dricka. Jag vet att du säkert kommer att svara att det har med fortplantning att göra men varför då göra denna akt så skön och åtråvärd?

Hur ställer du dig till förståndshandikappade som ofta har ett rikt sexliv (med preventivmedel för att inte orsaka fortplantning).

Jag förstår inte varför vissa människor hänger upp sig så på själva "akten" Det är ju nästan perverst att man bara tänker på sex när man pratar om homosexuella. Tänker du på sex när du umgås med dina heterosexuella vänner? Vad de gör osv…

Det handlar ju om kärlek.

Sedan har många människor ett destruktivt sexliv av olika anledningar men det gäller ju alla oavsett läggning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-01-25 13:33
#38

#36 Du är medveten om att bibeln faktiskt inte har något speciellt med gud att göra, eftersom den är en tolkning av vad människor tyckte att du tyckte för 2000 år sen? Och jag har inte fått något att jesus i mig. Det hade jag märkt.

Att alla tror att bibeln är samma sak som gud är lite oroväckande, och lär väl starta lite fler krig innan någon bannlyser den.

#37 Pricken över i där:) Bra inlägg!

BattleBitch
2009-01-25 13:44
#39

#37

Det är bra om vi skiljer på bibeln och på mig.

I bibelns står det klart och tydligt regler och förordningar för att bli präst. Kan man inte hålla sig till dom så ska man inte vara präst. Det inbegriper även att vi kvinnor inte skall vara pråster. Väldigt enkelt =) G

Sen så tog Jesus bort det gamla lagförbundet(Romarna10:4) som inbegrep "öga för öga & tand för tand" vilket var väldig tur ;)

Sen diskussionen om hetrosexuella & homosexuella kanske inte hör till Topic. Men jag tror på det som bibeln säger 1 korinthierna 6:9.

BattleBitch
2009-01-25 13:45
#40

#38

Hur menar du då? Att Gud och och bibeln inte har med varandra att göra? Förklara gärna =)

Santhe
2009-01-25 15:26
#41

#36  Instämmer helt och fullt.

Annons:
Ijin
2009-01-25 17:25
#42

#40 Bibeln är någonting som människor har gjort. Det är 2000 år gamla människors tolkning av gud och vad han står för och vad han gör. Det är inte gjort av gud. Då hade den varit tidlöst skriven.

Maria
2009-01-25 18:06
#43

Jag är livrädd för fundamentalister som finns i alla religioner.

#39 Så du menar allvar när du säger att "vi kvinnor" inte kan vara präster…?

Jag hoppas du vet att du tillhör en minoritet av Kristna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2009-01-25 18:50
#44

#42 Du har en poäng där…

#36 Ju mer jag funderar ju mer illa berör blir jag. Vem är du, eller andra, som har befogenhet att döma andra människors val av leverne? Människor som väljer att leva i Kristen tro och leva efter det goda. Hur kan man ha mage att säga att någon annan människa har "diskvalificerat sig".

Jag har fått lära mig att endast Gud kan döma…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sukram
2009-01-25 18:57
#45

#39

jag tycker det är tragiskt när man använder sin religion för att hålla tillbaka och trycka ned sig själv. Varför anser du att kvinnor inte kan bli präster? Är inte kvinnor lika begåvade som män, kan inte kvinnor läsa och tolka biblen på samam sätt som män? Vad gör en man unik och i detta fall överlägsen en kvinna?

Sen nämner väl egentligen inte biblen varken homosexuella, samkönade äktenskap, kvinnliga präster, abort, preventivmedel eller något annat som krsitna fundamentalister brukar vara emot för de begreppen fanns inte när bibeln skrevs.

BattleBitch
2009-01-25 19:37
#46
#43 & 44

Jag citerar bara från Bibeln, det är i så fall Bibeln & Gud som dömer.

Guds mening är inte att kvinnor skall styra eller homosexuella skall vara präster. Om du inte gillar vad Bibeln säger så är det helt upp till dig. Gud har aldrig tvingat någon…

Visa mig vart i Bibeln det står att Gud godkänner kvinliga präster och män/kvinnor som utför homosexuella handligar(eller otukt för den delen) så kommer jag att ändra min inställning ;)

BattleBitch
2009-01-25 19:43
#47
#45

Viss nämner bibeln det du tar upp … utan tvekan. Se bara i 1 korinthierna 6:9 om homosexualitet.

Klart att vi kvinnor oxå kan, men nu diskuterar vi vad som står i Bibeln. Det är Gud som ställt dom kraven för hans församling som jag har tolkat det =)

BattleBitch
2009-01-25 19:44
#48
#42

Då ser vi på olika sätt på Bibeln.

Jag är övertygad om att den är skriven av människor, påverkade av Guds Heliga ande att skriva Guds tankar =)

Annons:
Sukram
2009-01-25 19:50
#49

#46, 47

men samma bibel säger väl även att man ska stena dem som arbetar på söndagen och inte respekterar vilodagen?

Om du stenar din granne för att han klipper gräset på en söndag eller stenar butiksägaren som har söndagsöppet då är det åtminstone konsekvent men varför tillåta det och samtidigt inte tillåta en kvinna att vilja bli präst? Vad är faran med att låta en människa förverkliga sig själv och följa sin övertygelse att bli präst?

Bara för att biblen säger något så måste man ju inte följa det. Alla människor är ju fria som individer att fatta sina egna beslut.

Sen äger jag ingen bibel så det är bättre att citera texten än att ge mig hänvisning till något stycke. Jag tror iofs INTE att bibeln nämner samkönade äktenskap eller registrerat partnerskap för homosexuella. Jag tror hbt-kompetensen var begränsad på den tiden…

Maria
2009-01-25 19:57
#50

#46

Jag känner inte att jag behöver citera Bibeln för att leva efter mitt hjärta. Jag känner att jag har vägledning ändå.

Bokstavstroende tror jag är farligt. Man måste inse att världen/människorna utvecklas.

Det enda stora viktiga är kärleksbudskapet.

Precis som lagar/länder/världen/människor förändras så måste också vi kunna tolka Bibeln på ett sätt som passar 2000-talet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-01-25 20:31
#51

#48 Som om en människa skulle kunna tolka gud, på ett tidlöst sätt, för 2000 år sen?

fetknopp
2009-01-25 21:44
#52

#39 Det står inte ett ord i Bibeln om regler för att vara präst. Det fanns nämligen inga präster på den tiden som motsvarar det prästämbete som finns idag. De präster som GT berättar om är en helt annan sorts präster nämligen offerpräster. Prästerna i NT är församlingsledare, äldste, vilket bara delvis passar in.

BattleBitch
2009-01-25 22:23
#53
#49

Då förstår jag dig. Som man säger "tron är inte var mans". Men jag tror iaf på Bibeln :)

Som jag skrivit någonstans innan så tog Jesus bord det gamla lagförbundet som inbegrep saker som stening & vilodag… Tror jag =)

BattleBitch
2009-01-25 22:24
#54
#50

Då förståre jag dig. Då tror inte vi på samma sätt. Men jag håller med om att kärleksbudskapet är det största och viktigaste! =) Tänk om alla bara kunde leva efter det, då skulle vi ha fred!

BattleBitch
2009-01-25 22:26
#55
#51

Om man inte har upplevt den Heliga anden så tror jag att du har svårt att förstå hur stark den är =)

Annons:
BattleBitch
2009-01-25 22:34
#56
#52

Det har du så rätt i. Regelrätta präster är till och med okristligt haha.. Men men, jag tänkte med på ledare, typ som en äldste som du skrev då. 1 Tim.3:2-7.

Men om bibeln skriver som den gör om homosexuella handlingar så är det väl svjälvklart att tro att Gud inte accepterar en ledare(Präst, Äldste, Biträdande, Biskop, what ever…)med såna handligngar? =)

Ijin
2009-01-25 23:35
#57

#55 det spelar ingen roll.. för en människa då skulle inte kunna lära sig lika mycket eller utvecklas lika mycket som en idag kan. Alltså är värderingarna fel, eftersom "sämre" människor har gjort dom..

BattleBitch
2009-01-26 09:26
#58
#57

Jag respekterar din uppfatnning och hoppasatt du kan respektera min tro =)

fetknopp
2009-01-26 09:58
#59

#56 Varför är det okristligt med regelrätta präster? Det är mycket som inte finns omtalat i Bibeln, är det också okristligt? Eller vad menar du?

Tänk vad dum Gud är som inte begriper att hon inte får skapa homosexuella människor. Det borde ju vara självklart efter alla dessa år av förföljelser och trakasserier från livrädda heteromänniskor som tar sig friheten att döma andra. Skäms Gud! Hur kan Gud dessutom vara så obetänksam att han kallar dessa naturvidriga homofilurer till präster i sin fina kyrka. Egentligen vore ju allt mycket bättre utan människor, det finns ju alltid någonting att anmärka på varenda en av oss.Tungan ute

BattleBitch
2009-01-26 12:02
#60
#59

Ja du… Vad ska jag säga. Vi ser nog lite olika du o jag på saker och ting :P

Regelrätta präster som finns i kyrkan, kan jag inte riktigt hitta någonstans i bibeln… Det var så jag menade. Återkom om du hittar något :)

fetknopp
2009-01-26 12:36
#61

#60 Ja, det gör vi nog, men det gör väl inget?! Som jag skrev tidigare så finns det inga präster i Bibeln som motsvarar prästämbetet idag. Men jag tycker inte att det är okristligt för det.

Jag tycker inte heller, som du förstår, att det är okristligt med homosexuella människor eller homosexuella människor som är präster. Vi är alla skapade av Gud. Det ursäktar inte onda handlingar, destruktivt beteende osv. Jag anser inte att kärlek mellan två homosexuella är destruktivt, det skadar ingen. Det är värre att leva kärlekslöst, att förneka sig själv. Vad tror du att Jesus säger om det? Och frågan kvarstår: Varför har inte Gud skapat alla människor lika om det var det som var meningen.

Det går inte att använda Bibeln som en uppslagsbok eller regelsamling som funkar att slå i när man vill ha tvärsäkra svar om allting. Bibeln är ett vittnesbörd om Gud och Guds kärlek till oss människor. Bibelns budskap kan sammanfattas i en enda mening: Älska Gud och älska medmänniskorna. Jag tycker inte att det är kärleksfullt att fördöma någon som lever i kärlek med en annan människa, oavsett kön. Det kan inte vara meningen att vi skall leva, tänka och tycka som människorna gjorde för 2000 år sedan. Tiderna och våra levnadsförhållanden förändras. Är det så konstigt? Jag tycker att det är ett tecken på Guds pågående skaparkraft.

BattleBitch
2009-01-26 13:16
#62
#61

Oh nej. Vi har alla vår fria vilja att bestämma över oss själva och göra våra egna val :)

Jag tror att Jesus gjode klart vart dom kristna skulle stå i förhållande till otukt, omoral och homosexualitet. Bara för att han förespråkade kärlek så tror jag inte att det är fritt fram att hitta på vad som helst. Det gäller även tidelag, som jag tolkat det som är förbjudet för en äkta kristen.

Gud har ju skapat alla "lika" som jag ser det. Han skapade mannen och kvinnan. Adam och Eva för att der skulle bli ett. Han gav inte Adam en man ;)

Jag är övertygad om att Bibeln går att andvända som en uppslagsbok! Tror att människor skule må så mycket bättre om dom valde att följa den =)

Det är min tro det! =)

Annons:
Ijin
2009-01-26 14:17
#63

#58 Jadå:) Det gör jag! Sista inläget kanske var lite bittert:/

fetknopp
2009-01-26 14:45
#64

#62 Hur kan du jämföra homosexualitet med tidelag? Det är ju rent fräckt att göra det. Att förgripa sig på djur är verkligen inte samma sak som att älska med en annan människa.

Rom 14: Den som är svag i tron skall ni godta utan att sätta er till doms över olika uppfattningar. Den enes tro tillåter honom att äta vad som helst, medan den som är svag i tron bara äter grönsaker. Den som vågar äta skall inte förakta den som inte gör det: den som inte vågar äta skall inte döma den som vågar. Gud har ju godtagit honom. Vad har du för rätt att döma den som är i en annans tjänst? Om han står eller faller angår bara hans egen herre. Men han faller inte ty Herren är stark nog att hålla honom upprätt. Den ene gör skillnad på daga: för den andre är de alla likvärdiga. Var och en skall vara fast i sin övertygelse. Den som alltid tänker på vad det är för dag gör det för Herren. Och den som äter gör det för Herren, han tackar ju Gud. Den som inte äter avstår med tanke på Herren, och han tackar också Gud. Ty ingen av oss lever för sin egen skull och ingen dör för sin egen skull. Om vi lever, lever vi för Herren. Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltså Herren. Ty Kristus dog och fick liv igen för att härska över båda döda och levande. Hur kan du då döma din broder? Eller hur kan du förakta din broder? Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol.

Ja, det är väl uppenbart att det får plats alla möjliga sorters djur i vår Herres hage. Det finns gott hopp om att vi får vara där både du och jag (och alla vegetarianer)Glad

BattleBitch
2009-01-26 15:17
#65
#64

Jag jämförde inte det med varandra.

Men det är ju båda förjudna i bibeln… Så du får missuppfatta det som du vill ;)

Ijin
2009-01-26 15:58
#66

#65 Och bibeln igen är 2000 år gammal och har då inte en modern värderings faktor.

BattleBitch
2009-01-26 16:01
#67
#66

Det fina i kråksången är ju att du slipper förlja bibeln, passar det inte så låt bli. Vi har alla en fri vilja :)

Men påstår man att man följer bibeln, som jag tex gör… Ja då får man ju anpassa munnen efter matsäcken ;)

fetknopp
2009-01-26 17:14
#68

#67 Du tar då förskräckligt stora ord i din mun. Menar du verkligen att du följer Bibeln till punkt och pricka? Det trodde jag inte var möjligt. Tankarna går osökt till de visa orden i Ordspråksboken 16:18.

evrekaw
2009-01-26 17:18
#69

Knepigt… Tittar in här i detta forum och inser att det är sig likt alla andra kristna forum/samlingsplatser…

Blir ledsen, besviken och bestört…Gråter

Är inte det största och det viktigaste av allt att älska… med allt vad det innebär?

När stod Jesus och predikade att vi ska döma varandra, rangordna varandra som mer eller mindre värda - bättre eller sämre mäniskor?

Trots detta finns så mycket fördömande bland fanatiska kristna…

Kanon som nya testamentet grundar sig på är texter som skrevs mellan 125- drygt 200 år efter kristus. Därföre gick berättelserna vidare i muntlig tradition. Hur kan vi vara säkra på att det som står är exakt identiskt med vad som sas? Jesus själv skrev det inte…

Det fanns bra många fler evangelier som inte kom med… Katolska kyrkan valde ut de som skulle få bli nya testamentet. I församlingen när de olika texterna valdes ut satt enbart herrar. Dessa herrar hade avlagt kyskhetslöfte varför man kan förstå att de knappast skulle valt ut texter som inte stödde eller undergrävde detta…

Ords konkreta betydelse när de översatts gång på gång kan bara det ge en liten annan vinkling än vad ursprunget var…

En annan intressant aspekt, tycker jag, är att Jesus faktiskt var Jude, kristendomen blev till efter hans död och uppståndelse, och inom vissa delar av judendomen hade man faktiskt prästinnor…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
BattleBitch
2009-01-26 19:24
#70
#68

Jag försöker i alla fall :) Tycker det är bättre än att inte försöka alls…

Maria
2009-01-26 19:49
#71

#62 Du skriver att du tolkat att tidelag är förbjudet för en äkta Kristen.

Men hallå…? Det är i allra högsta grad omoraliskt och går förmodligen under djurskyddslagen. Här handlar det inte om man är Kristen eller inte. Det verkar nästan som du tror att det är OK för andra människor med tidelag. Att du sedan nämner homosexualitet tillsammans med detta plus omoral och otukt tycker jag är rent kränkande.

Håller fullkomligt med #64.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-26 20:51
#72
#71

Jag citerar mig själv "du får missuppfatta det som du vill" … Vill du tjaffsa har du valt fel person.

B.T.W. Så är det är det inte förbjudet med tidelag i Sverige,  http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidelag Fast jag hade verkligen gärna sett det som förbjudet!

Självklart går inte homosexualitet och tidelag att jämföra, och det har jag aldrig sagt heller. Homosexuella får leva sitt liv som de vill, men jag anser det patetiskt att ens vilka söka till Präst som homosexuell när man vet vad Bibeln säger… =)

Maria
2009-01-26 22:11
#73

#71 Jag ska sluta tjafsa med dig om tidelag otukt osv.

Däremot anser du det patetiskt att söka till präst om man är homosexuell. Jag trodde att man sökte till präst för att man vill förmedla Guds kärlek och sprida just detta kärleksbudskap precis som apostlarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-27 10:48
#74
#73

Vill man förmedla något så är regel 1 "lev som du lär" …

Kan du tänka dig en homosexuell präst försöka lära ut 1 Kor. 6:9-11; Rom.1:27; 1Tm.1:10 eller Judas vers 7 ? Obestämd

Maria
2009-01-27 16:41
#75

Det finns otaliga ställen i Bibeln som inte "lärs ut" och visst kan jag tänka mig en homosexuell präst prata om dessa Bibelställen (nedtecknade av människor för hur länge som helst. Kanske från början muntligen) Hur mycket har dessa människor kanske "färgat" med sina egna åsikter? Hur mycket går "till spillo" förändras med olika översättningar av språk t.ex.

Ingen som vet. Bibeln är så otroligt omfattande så varför hänga upp sig på några få lösryckta ställen och kräva att dessa ska följas idag då det finns massor av regler i Bibeln som överhuvudtaget inte diskuteras/eller följs nuförtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-27 16:55
#76
#75

Du o jag är lite olika. Jag tror att hela bibeln är sann, inte bara vissa delar av den.

Jag tror att man måste läsa hela bibeln och följa allt i den för att kunna vara Jesu lärjungar.

Annars skulle jag bara känna mig som en fariseé som predikade all, men la till och drog ifrån lite som det passade…

Nä… "Hela skriften är nyttig till undervisning, tuktan, korrigering i rättfärdighet så att människan jan vara fullt duglig" 2 timoteus 3:16 :)

Annons:
evrekaw
2009-01-27 16:58
#77

#76 Men HUR kan du vara så tvärsäker på att just DU tolkat allt rätt?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-01-27 17:13
#78
#77

Tolka? Det är bara att läsa så der du ju vad som står.

Hur kan du tro något annat när du läst detta?

1 Kor. 6:9-11:"Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall ärva Guds kungarike? Bli inte vilseledda. Varken otuktiga eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, eller män som låter sig utnyttjas för onaturliga syften eller män som ligger med män, eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller utsugare skall ärva Guds kungarike. Och ändå är detta vad några av er har varit. Men ni har tvättats rena, ni har helgats, ni har förklarats rättfärdiga i vår Herre Jesu Kristi namn och med vår Guds ande."

Rom.1:27: "och likaså frångick även männen det naturliga umgänget med kvinnan och blev häftigt upptända av begär till varandra, så att män tillsammans med män gjorde vad som är oanständigt och drog på sig den fulla vedergällning som deras förvillelse förtjänade."

1Tm.1:10: "otuktiga, män som ligger med män, människorövare, lögnare, menedare, och allt annat som strider mot den sunda läran"

Judas vers 7:"Så är också Sodom och Gomorra och städerna däromkring, sedan de på samma sätt som de förutnämnda hade bedrivit otukt i stor omfattning och hade gått ut efter kött för onaturligt bruk, ställda fram för oss som ett varnande exempel genom att ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld."

Maria
2009-01-27 17:56
#79

#78

Gamla Testamentet är som en historiebok. Först muntligen berättad och sedan nedtecknad av människor. Jag kan tänka mig att man både lade till och drog ifrån. Dessutom var det för VÄLDIGT LÄNGE SEDAN. Guds kraft och människans historia finns där men man får tolka med en viss urskiljning, tycker jag.

I Nya Testamentet så kom Jesus med en hel del ändringar och förlåtelsen och kärleksbudskapet är det centrala.

Du och de ställena i Bibeln du citerar pratar om otukt och ett destruktivt leverne. Det är stor skillnad på detta och homosexuella som älskar varandra. Häri ligger en stor skillnad i handling/sex och kärlek.

Dessa ställen beskriver ingen kärlek alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BattleBitch
2009-01-27 18:30
#80
#79

Du behöver inte tror på vad som står i Bibeln, ingen tvingar dig ;) Om du tittat noggrannare på mina bibelcitat så är de alla från nya testamentet vilket visar hur viktigt det är att Kristna håller sig ifrån homosexuella handlingar & otukt.

Men jag tror på bibeln, jag försöker att leva efter den till 100% i mitt liv, jag drar inte bort obekväma saker utan följer det som Guds ord till oss människor =)

Maria
2009-01-27 19:17
#81

Jag missade detta med att du citerat NT.

Även i NT så är det ju människor som har nedtecknat detta.

Fortfarande så håller jag med dig om att otukt och destruktiv sex skadar människan men du har inga kommentarer om att dessa stycken bara handlar om detta, och INTE om kärlek.

Man måste skilja på detta. Jag tycker det är jätteviktigt.

Hur lever du när du säger att du försöker leva efter Bibeln till 100%?

Dödsstraff, abort, preventivmedel, öga för öga osv,.

Hur ser du på alkohol, rökning, missbruk inkl. tabletter. Psykisk sjukdom?

Jag är jättenyfiken…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

evrekaw
2009-01-27 19:18
#82

# 80 Hoppas du blir lycklig av ditt val att följa bibeln till 100%.

Jag ser det inte så att jag "drar bort obekväma saker" jag ser det som så att Jesus inte var fördömande - han var förlåtande… Ekvationen går inte ihop om jag ska måsta döma andra… Något man faktiskt indirekt gör om man tar ställning mot homosexualitet exempelvis…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

BattleBitch
2009-01-27 20:37
#83
#81

Som jag sagt innan så det gamla lagförbundet försvann isamband med att Jesus gav oss nya lagar och förordningar… Tur är väl det, för att stena någon går väl emot "käeleken" om något :)

Abort är självklart något som är förbjudet, eftersom jag ser det som att ta ett liv. Skulle jag bli gravid så är det Guds gåva som jag är tacksam för även om det kanske inte alltid passar. Men jag tror att Gud kommer att vara med mig i så fall och hjälpa till :) 2 Moseboken 21:22, 23; Psalm 127:3; Ps. 139:13-16;1 Joh.3:15

Alkohol i måttlig mängd är ok. Men missbruk och fylla är inget som jag tycker hör hemma hos en kristen. Jesus gjorde ju vatten till vin vid ett bröllop, vilket gör att jag tror att själva grejen med alkohol är OK. Joh.2:7-11;Ps 104:14, 15; Ord 23:29-33; Hos 4:11

Rökning, missmbruk, allt som förstör kroppen är något jag ansr att man som Kristen skall avhålla sig ifrån :) 2 Korinthierna 7:1

Annons:
BattleBitch
2009-01-27 20:39
#84
#82

Ok. Jag förstår hur du tänker och respekterar ditt val =)

Upp till toppen
Annons: