Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2328 ggr
Ewa-Marie
10/12/08, 2:34 PM

Jehovas..

Precis nu var den några som rinde på vår dörr just därifrån..

Ska ärligt erkänna att jag inte vet så mycket om dem..De har en egen tidning som de lämnade över..

Är det någon som har tiden och lusten att beskriva innehållet i deras tro?

Annons:
Santhe
10/12/08, 4:25 PM
#1

Den stora skillnaden är väl att Jehovas vittnen tror:

Gud- allsmäktig skapare,

Jesus- Guds son, 100% människa,

Den helige anden- Guds skapande kraft.

Andra kristna kyrkor tror att Jesus är Guds son, 100% människa men också 100% Gud.

Detta uppfattar jag som den stora övergripande skillnaden.

Sedan så tror dom inte man kommer till himlen när man dör utan till paradiset som kommer att upprättas på jorden. (enligt min egen uppfattning kan detta mycket väl bara vara ordklyveri)

Möjligtvis kan tilläggas att dom är bokstavstroende fast det är väl andra kristna samfund med, mer eller mindre. Men där blir det en del skillnader.

Hoppas detta hjälper något i dina funderingar.

Ewa-Marie
10/12/08, 4:55 PM
#2

Tack för förklaringen..

Jag tänkte på det jag har hört från andra..tex de firar inte jul..?men om de tror på jesus födelse varför gör de inte det då?

Varför får de inte umgås med andra som inte är jehovas(läste en tråd här)..

Många frågor men riktigt roligt att veta..

Att de tror att Jesus är 100% människa..så tror jag det också…

mmm får fundera lite..

Santhe
10/12/08, 5:53 PM
#3

Dom första kristna firade inte heller jul, dom firade inte kristus födelse. Julfirandet kom först på 300-talet. Eftersom det inte står i bibeln så gör dom inte heller det. (bokstavstroende).

Att dom inte umgås med i "icketroende" tror jag har något med att göra att dom som inte tror som dom gör är per definition djävulens anhängare. (grova ordalag) Och dom vill inte få fel slags tankar och handlingar, och att det då är bäst att hålla sig undan.

Min mormor var JV och hon umgicks med mig utan problem.  Så det kan nog vara lite olika.

Inte firar dom födelsedagar heller. Men allt detta är inget som bekommer dem, det är liksom inget dom går omkring och saknar. Dom ger varandra presenter ändå när som helst på året.

En annan stor grej för dom är att dom tar inte emot blod. (blodtransfusion) Då dom finner i bibeln att blod=liv. Man kan ju inte gärna ge bort sitt liv.

Ewa-Marie
10/12/08, 6:13 PM
#4

Bilden börjar klarna lite..

Har  någon annan här mera att berätta!?

pelu
10/23/08, 12:09 AM
#5

Hej, lättare om du frågar det du undrar om :D så ska jag svara efter bästa förmåga.

Det är riktigt att Gud, Jehova, (står även i bibeln att Gud heter Jehova eller Jahve men hos oss i väst vanligen Jehova, se ordförkl i 1917 års översättning av Bibeln), är Gud Fadern, Jesus är sonen, dvs, guds första skapelse, alltså den förstfödde. Den helige anden beskrivs som Guds verksamma kraft.

Jesus var alltså en andevarelse innan Gud lät honom födas som människa på jorden, se Johannes i Bibeln. Som andevarelse hette han inte Jesus, utan det var det namn han fick som människa.

Johannes skriver att allting som finns är skapat genom sonen och för honom, dvs Jesus.

Slutsatsen blir alltså att Gud Fadern skapade sonen, men det är sonen som har skapat resten. Naturligtvis i harmoni med Faderns vilja men det är sonen som har utfört skaparverket av allt utom honom själv. Det är Fadern som får äran av det hela eftersom det är fadern som lärt honom allt. Precis som när ett hus byggs så är det byggherren som sägs ha uppfört huset men egentligen så är det ju byggnadsarbetarna som har gjort det. (liten parentes).

Nåja i förhållande till människor är alltså även Jesus som andevarelse en gud, precis som Gud säger till Mose att Mose ska vara som en gud för Aron och säga till Israels folk det Mose säger till Aron att säga. (lite konstig meningsbyggnad där, men hoppas du förstår, läs gärna i Bibeln om Mose och Aron så förstår du).

Jesus sätt att vara, tänka, handla är helt i harmoni med Gud Faderns sätt att vara, tänka, handla. Därför beskrivs Fadern och sonen som ett, i Bibeln. Helt logiskt, precis som en far och son som människor, kan vara ett, eller ett gift par eller syskon eller två vänner som tänker och tycker likadant. Men i detta fall alltså Fadern och sonen.

Detta har skapat en del förvirring hos vissa läror som då har dragit slutsatsen att Gud Fadern och sonen är samma person, vilket man ju kan säga bildlikt talat men inte bokstavligt. Sen har förvirring ökat genom den helige anden, som inte är en person, utan är Guds kraft, skaparkraft, eller kraft att utföra saker. Det är därför man talar om den heliga treenigheten.

Men Fadern och sonen är inte samma person, den helige anden är ingen person överhuvudtaget, utan en kraft alltså.

Jesus föddes som människa för att frälsa, (rädda), människorna.

Rädda hur då ?

Jo, när Gud skapade Adam och Eva så skapades dom fullkomliga.

Dom syndade genom att ifrågasätta Guds sätt att styra, blev utslängda ur paradiset och gick miste om evigt liv.

Precis som en gjutform som fått en skavank, så att allt som gjuts i den får samma skavank… så hade det blivit med Adam och Eva, alltså, deras avkomma kunde inte bli fullkomlig, vilket är en förutsättning för att få evigt liv.

pelu
10/23/08, 12:27 AM
#6

Det blir långa svar men jag ska försöka fatt mig kortare :D

Nu blir det ju ganska orättvist att alla barn till det första människparet ska behöva gå miste om evigt liv bara för att våra första föräldrar syndade.

I samband med berättelsen om Job så får vi veta att Satan, som själv tidigare varit en högt uppsatt ängel men som inte klarade av att dämpa sitt ego utan ville bli tillbedd som en gud för att han var en överlägsen skapelse jämfört med människor, vilket iofs är helt riktigt men det är endast Fadern som ska äras enligt Bibeln, Satan iaf ifrågasatte människans lojalitet mot Gud och menade att det är bara för att vi får mat, hälsa ägodelar osv som vår lojalitet hålls vid liv. Ingen hade ju varit syndfri hittills, inte ens Adam o Eva som var fullkomliga.

Så för att bevisa att människan visst kan vara lojal mot Gud så krävdes inte bara vanliga dödligas lojalitetsbevis, då hade Satan bara ifrågasatt fullkomliga människors lojalitet, alltså behövdes en fullkomlig människa på jorden som kunde visa sin lojalitet mot gud, ända in i döden.

Men nån sån fanns ju inte eftersom Adam o Eva bara kunde föda ofullkomliga barn.

Gud Fadern lät alltså plantera in ett redan befruktat ägg, ett embryo helt enkelt, i Marias kropp, dvs andevarelsen, sonen (Jesus), och lät honom födas fram som människa. Eftersom Gud Fadern planterade embryot var således barnet som föddes fullkomligt.

Varför just sonen då ? Hade det inte fungerat med vilken andevarelse som helst ? Jovisst hade det gjort det.

Men då hade ju Satan även kunnat ifrågasätta det valet. Så om Gud Fadern tar det finaste han har av allt skapat så finns det ju inte så mycket mer att ifrågasätta.

Sonen som människa, dvs Jesus begick ingen synd utan dog syndfri och hade därigenom bevisat att en människa kan vara lojal och syndfri ända in i döden.

På det sättet offrade alltså Jesus sitt liv, för att vi, barn till Adam och Eva, ska kunna få evigt liv.

Det är den springande punkten i hela Bibeln.

Annons:
pelu
10/23/08, 12:36 AM
#7

Tänkte bara tillägga att Jesus blev uppväckt från döden och är åter en andevarelse vid Guds sida. Men som människa ställdes han inför det svåraste av alla prov, att vara lojal in i döden. Han hade fruktansvärd ångest och i Bibeln skrivs att han svettades blod inför sin avrättning.

Det finns ingenting i Bibeln som antyder att Jesus visste om att han skulle uppväckas, tvärtom, hans sista ord var 'Jehova… varför har du övergivit mig ?'

Helt logiskt, för om han skulle vetat om det, så skulle Satan ifrågasatt värdet av offret.

kajsa56
10/23/08, 9:45 AM
#8

en mycket bra o lång beskrivning.. :o)

Ewa-Marie
10/23/08, 11:27 PM
#9

Oj!Det här kommer jag få läsa flera gånger och fundera på..Tack för svaren..

Så,enligt jehova så är fadern och sonen olika personer..medans hos en vanlig protestant så tror man att fadern ,sonen,och den heliga anden är en och samma..??

Santhe
10/24/08, 1:18 AM
#10

#9

ja, ungefär som att vatten oxå kan vara is och ånga. Dom är tre men ändå en. En hyfsad liknelse tycker jag.

Fast allt detta är egentligen inget man behöver grubbla över. Det räcker att man tror att Jesus är Guds son som givit sitt liv för oss var och en.

JHVH är väl den egentliga stavningen av Jehova/Jahve. Dom använde inte vokaler i sitt skriftspråk (hebreiska). Varav deras uttal skulle kunna varit Jehova eller Jahve om man vill det

Ahnna
10/26/08, 4:18 PM
#11

#10 I gamla skrifter skrevs ju V och U likadant. Kan det betyda att JHVH lika gärna skulle kunna vara JHUH? Intressant med språk och stavning!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Margareta
10/27/08, 11:38 PM
#12

11 Jag tror inte det kan vara så eftersom man inte skrev vokaler alls. De är ett senare påfund om jag är rätt informerad.

Någon annan kanske kan bekräfta det?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Marcusjohnson717
10/30/08, 5:18 PM
#13

Sen ett litet annat inlägg i debaten. Jehovas Vittne har inte samma bibelöversättning som de flesta andra samfund har gemensamt. Man anser ex. att Jesus inte blev korsfäst utan upphängd på en påle. Det finns mer översättinigar som jag inte kommer på just nu som inte är samma i den allmänt verdertagliga Bibeln!

//Marcus

Annons:
Santhe
10/30/08, 10:01 PM
#14

#13

Jag har JV:s bibelöversättning hemma och det är i princip samma, fast dom har utgått från King James version tror jag. Det som märks tydligast är nog att det står Jehova överallt där våra "vanliga" biblar har Herren, Fadern osv.

Annars kan jag nog tycka att det är minst lika stor skillnad mellan 2000-översättningen och folkbibeln.

atrazao
7/20/09, 1:28 AM
#15

Pelu, jag verkligen njöt av dina svar… tack.

Woodland
7/21/09, 1:07 AM
#16

Hej!

Jag är en mogen kristen kvinna som har läst ämnena på denna sida av siten.  I och med att Pelu, en Russelite har givet sin syn på den kristna's “förvirring” av Gud tankte jag bemöta det utifrån klassisk kristen tro.

Pelu skrev - Jesus var alltså en andevarelse innan Gud lät honom födas som människa på jorden, se Johannes i Bibeln.

Kommentar – Detta motsäger Johannes ev. 1:1-  I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud och Ordet VAR Gud.

Slutsatsen blir alltså att Gud Fadern skapade sonen, men det är sonen som har skapat resten.

Kommentar - Jesus Kristus är Faderns enfödde son och är inte skapad av Gud.  Som andra personen i treenigheten har Han alltid existererat utan begynnelse och är jämnställd med Fadern.   Han mottager tillbedjan i himmeln Upp. 5:12-14 och av Tomas Tvivlaren “Min Herre och Min Gud.” bl. a.

Detta har skapat en del förvirring hos vissa läror som då har dragit slutsatsen att Gud Fadern och sonen är samma person, vilket man ju kan säga bildlikt talat men inte bokstavligt. Sen har förvirring ökat genom den helige anden, som inte är en person, utan är Guds kraft, skaparkraft, eller kraft att utföra saker. Det är därför man talar om den heliga treenigheten.

Kommentar -  Gud Fadern och Sonen är inte samma person och betecknas inte så inom kristendomen.  De är tre personer i en Gud.  Jesus använde pronomet “Han” om den Heliga Ande och beskrev Honom med personlighetsattributer.  Man kan inte såra eller häda en makt eller engergifält.  Anden talade/talar t.ex. i Apg. 11:12.

_Sonen som människa, dvs Jesus begick ingen synd utan dog syndfri och hade därigenom bevisat att en människa kan vara lojal och syndfri ända in i döden.
_
Kommentar - En människa kan inte vara syndfri till döden.  Ingen människa klarar det.  Det var endast Jesus sann Gud och sann människa som kunde tillfredställa Guds heliga vrede över synd.  Den troende får syndarnas förlåtelse och lever i Guds kraft men är inte syndfri utan bär den onda naturen från fallet med sig alltid.  Den inneboende Helige Ande frälser, leder och bevarar och allt är nåd.

Nu blir det ju ganska orättvist att alla barn till det första människparet ska behöva gå miste om evigt liv bara för att våra första föräldrar syndade.

Kommentar –  Biblen deklarerar klart och tydligt i GT och NT att Gud inte kan vara orättvis.  Han är suverän.  Paulus lägger klart och tydigt ut i Romarbrevet att Gud inte kan vara orättvis pga hans suveränitiet.  Romarbrevet 9.    Alla människor föds med arvsynden pga Adams fall.  Ingen kan komma till Gud om inte Fadern drar dem till Jesus.  John 6:44.

Det finns ingenting i Bibeln som antyder att Jesus visste om att han skulle uppväckas, tvärtom, hans sista ord var 'Jehova… varför har du övergivit mig ?'

Kommentar – Han gav lärjungar utförliga information om att han skulle uppväckas i t. ex. Matt. 17:9,  20:18-19;  26:32 Markus 9:31, 14:28 ; Lukas 24:46.
Hans rop på korset (Matteus 27:46 och Markus 15:34)  var pga att Han tog världens synd på sig och därmed fick uppleva Hans älskade Fader vända sig bort från Honom.   Kristus citerade Psalm 22:2.  Psalmisten  skrev denna vers ca 1000 år före händelsen.

Förresten ropade Han inte Jehova på korset utan Eli en form av Elohim.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/21/09, 1:08 AM
#17

Hej Santhe!

Du skrev - Fast allt detta är egentligen inget man behöver grubbla över. Det räcker att man tror att Jesus är Guds son som givit sitt liv för oss var och en.

Kommentar - Vår “Gudsbild” är av yttersta vikt i vårt trosliv.  Om inte Jesus är Gud kan Han inte frälsa därför att Guds rättfärdighet endast kan tillfredställas av Gud själv.  Han sade till judarna i Johannes 8:24 “om Ni inte tror att Jag ÄR den jag ÄR (Gr. ego eimi)  kommer ni att dö i era synder.”  De visste precis vad Han menade  Han upprepade sig i vers 58 Förrän Abraham blev till, är jag (ego eimi).  De försökte stena honom.

Om någon förnekar full jämnställdhet mellan Fadern, Sonen och Anden har man “subordinationism” kvar.   Detta är vad Rikets Sal's  (med fl.) medlemmar tro. De anser att Jesus är Överängeln Mikael och, som Pelu skrev ovan, att  den Helige Ande bara är en kraft som electricitet.  När de påstår att Jesus är en gud (mindre i värde än Jehovah) så är de inte monotiester utan henotheister.  Om någon förnekar en Gud som Mormonerna gör är det polytiesm som gäller.  

Varje kristen bör veta VAD de tror och varför. Förresten är deras bibel också omarbetad för att stödja deras lära.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
7/22/09, 11:14 AM
#18

Hej Woodland.

Det som gicks igenom är vad vi Jehovas Vittnen tror på. Förstår att du kanske har en annan tro:)

Angående Joh.1:1 tror vi att Jesus var en gud eller Gudalik, eftersom han var son till Fadern. Aldså "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud."

I Johannes 1:18 heter det: "Ingen har någonsin sett Gud." och i vers 14 sägs det klart att "Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet". Dessutom sägs det i verserna 1 och 2 att han i begynnelsen var "hos Gud". Kan man vara hos någon och samtidigt vara den personen? I Johannes 17:3 tilltalar Jesus sin Fader som "den ende sanne Guden"; som "en gud" ger Jesus således enbart ett återsken av sin Faders gudomliga egenskaper. (Hebr.1:3.)

I somliga referensböcker hävdas det på det bestämdaste att den grekiska texten måste översättas: "Ordet var Gud", men alla håller inte med.

Philip B. Harner sade i sin artikel "Qualitative Anarthrous Predicate Nouns: Mark 15:39 and John 1:1 [Egenskapsbeskrivande artikellösa substantiv i predikativ ställning: Markus 15:39 och Johannes 1:1]" att satser som den i Johannes 1:1 "med en artikellös predikatsfyllnad framför verbet i första hand är egenskapsbeskrivande, dvs. anger beskaffenheten eller arten. De visar att logos har theos-natur."
Han föreslår: "Satsen kunde kanske översättas: 'Ordet hade samma natur som Gud.'" (Journal of Biblical Literature, 1973, sid. 85, 87)

Det är således av stor betydelse att ordet the•?s andra gången det förekommer i detta skriftställe står utan den bestämda artikeln (ho) och står framför verbet i satsen på grekiska. Det är intressant att översättare som insisterar på att Johannes 1:1 skall lyda: "Ordet var Gud" inte tvekar att använda den obestämda artikeln (en, ett), när de översätter andra ställen där ett substantiv i singularis utgör en artikellös predikatsfyllnad och står framför verbet.
I Johannes 6:70 omnämns således Judas Iskariot som "en djävul" , och i Johannes 9:17 beskrivs Jesus i dessa verk som "en profet".

Jesuiten John L. McKenzie säger i sin bok Dictionary of the Bible: "Joh. 1:1 bör noggrant översättas: 'Ordet var hos Gud [= Fadern], och ordet var en gudomlig varelse.'" - (Texten inom klammer är hans. Utgiven med nihil obstat och imprimatur, dvs. med tryckningstillstånd av romersk-katolska kyrkan.) (New York, 1965), sid. 317.

I överensstämmelse med ovanstående synpunkter är mer korrekt: "Ordet var gudomligt"; "Logos var gudomlig"; "Ordet var en gud."

Ludwig Thimme uttryckte det på följande sätt i sin tyska översättning: "Ett slags gud var Ordet." Att tala om Ordet (som blev Jesus Kristus) som "en gud" är i överensstämmelse med bruket av det uttrycket i resten av Bibeln. För att ta ett exempel: I Psalm 82:1-6 omnämns mänskliga domare i Israel som "gudar" (hebreiska: 'elo•h?m; grekiska: the•?i, i Johannes 10:34) på grund av att de var representanter för Gud och skulle tala hans lag.

Jag tror att GUD, Herren, Fadern, JHWH, Adhon?j, Eloh?m är allsmäktig som bibeln säger; 1Mos.17:1; 2Mos.6:3; Job8:3; Jesaja 13:6; Upp.1:8; Upp.11:17;Upp.16:4 och att Jesus är hans Son, och därför Gudalik.

BattleBitch
7/22/09, 1:04 PM
#19

Liter mer till dig Woodland :)

Du skrev "En människa kan inte vara syndfri till döden." hur menar du där? Menar du att han inte var en människa när han var här på jorden och dog för oss? Hans liv offrades ju emot Adams liv, två fullkomliga människor.

Om Jesus var Gud här på jorden så blir hans "lösenoffer", hans död verkningslös, då männskolivet skulle motsvara Adams männskoliv, båda som två fullkomliga människor.

_______________

Angående Johannes 8:24 så var orsaken till att de ville stena honom att han sade att han var Son till Gud-Jehova och sänd till jorden av Jehova. Där måste man läsa hela kapitlet för att få en bild av hur situationen utspelade sig.

____________________

Jag tror att det är oerhört viktigt att skillja på den allsmäktige Guden, Jehova och hans enfödde Son Jesus Kristus. Jag har tidigare många gånger distkuterat det här, men tänkte klippa in de bevis från Bibeln som jag tycker bekräftar min ståndpunkt :)

Matteus 3:17 Se! Det var också en röst från himlarna som sade: "Denne är min Son, den älskade, som jag har godkänt."

Matteus 17:5 Medan han ännu höll på att tala, se, då överskuggade dem ett lysande moln, och se, ur molnet ljöd en röst, som sade: "Denne är min Son, den älskade, som jag har godkänt; lyssna till honom."

Kolosserna 3:1"Om ni alltså har blivit uppväckta tillsammans med Kristus, så fortsätt att söka det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida"

Psalm 110:1 Guds uttalande till min Herre lyder: "Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter."

1 Petrus 3:22 Han är på Guds högra sida, eftersom han begav sig till himlen; och änglar och myndigheter och makter har lagts under honom.

- Hur kan EN Gud både sitta på tronen och sitta på sin högra sida samtidigt?

Matt. 26:39 : "Han [Jesus Kristus] gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: 'Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill utan som du vill.'"

-Om Fadern och Sonen inte var två helt skilda individer, skulle en sådan bön ha varit meningslös. Jesus skulle då ha bett till sig själv, och hans vilja skulle med nödvändighet ha varit Faderns vilja.

Joh. 8:17, 18 : "[Jesus svarade de judiska fariséerna:] I er egen lag står det att vad två vittnar är giltigt. Jag vittnar om mig själv, och om mig vittnar också Fadern som har sänt mig."

-Jesus talade alltså definitivt om sig själv som en individ separat och helt skild från Fadern.

Mark. 13:32 : "Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

-Så skulle det naturligtvis inte kunna vara, om Fadern, Sonen och den heliga anden var jämlika, utgjorde en gudomlighet. Om Sonen inte kände till detta på grund av att han var begränsad av sin mänskliga natur, som somliga påstår, kvarstår frågan: Varför kände inte den heliga anden/Jesus till detta?

Matt. 20:20-23 : "Sebedaios-sönernas mor [kom] fram till honom [Jesus] … och hon sade: 'Lova mig att mina båda söner får sitta bredvid dig i ditt rike, den ene till höger och den andre till vänster.' Jesus svarade: … 'Min bägare skall ni få dricka, men platserna till höger och till vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill av min fader.'"

-Så egendomligt, om Jesus är Gud som det påstås! Svarade Jesus här bara i enlighet med sin "mänskliga natur"? Om Jesus, som treenighetsanhängarna säger, var sann "Gudamänniska" - både Gud och människa, inte antingen eller - skulle det då verkligen vara konsekvent att komma med en sådan förklaring? Är det inte snarare så att Matteus 20:23 visar att Sonen inte är jämlik Fadern, att Fadern har reserverat somliga förmånsrätter åt sig själv?

Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

-Om den heliga anden var en person och var Gud, skulle detta skriftställe direkt motsäga treenighetsläran, eftersom det skulle innebära att den heliga anden på något sätt var större än Sonen. Det Jesus sade visar i stället att Fadern, som "Anden" tillhörde, är större än Jesus, Människosonen.

Joh. 14:28: "[Jesus sade:] Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."

-Fadern(Gud) är större än Jesus. Hur kan de komma sig om de är samma väsen?

1 Kor. 11:3 : "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud."

-Det framgår alltså klart att Kristus inte är Gud och att Gud är överordnad Kristus. Det bör påpekas att detta skrevs omkring år 55 v.t., dvs. omkring 22 år efter det att Jesus hade återvänt till himlen. Den sanning som framhålls här gäller således förhållandet mellan Gud och Kristus i himlen.

Woodland
7/22/09, 8:22 PM
#20

Hej BB!

Tar gärna en diskussion om detta med dej!  Men som du ser så blir denna tråd så hiskeligt lång i så fall.  Kan vi kommer överens att du öppnar en ny,  typ “Jesus – Gud eller gud?” och så kan vi fortsätta.  Det får inte bli för tungläst och omständigt med för många inblandade.   Du kan posta dina två sista inlägg i en ny tråd och så kan vi fortsätta.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
BattleBitch
7/22/09, 11:11 PM
#21

Hej igen!

Jag har redan en tråd om detta, kika gärna i den. http://jesus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e44d1b5d-a349-4b19-b1e6-9344a3c2ca0d&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=13

Det känns dumt att skapa en ny, likadan =)

BattleBitch
7/25/09, 1:44 PM
#23

Skrattande

Tack Tarmsaft

Filosofia
7/26/09, 6:02 PM
#24

Jag har också lite funderingar och frågor om Jehovas vittnen (JV). Hoppas att någon kan hjälpa mig!

En grej jag har hört om JV är att de tror att ca 144 000 människor (själar) vid uppväckelsen kommer att få regera i himlen tillsammans med Gud och Jesus medan resten av människorna "bara" får leva i paradiset. Varför får vissa VIP-personer s.a.s. komma till himlen och andra inte? Vad grundar sig detta urval på?

De är också kända för att vid flera tillfällen ha förutsett världens undergång; att det bara är de inom JV som blir räddade när världen går under. Man har dock fått flytta fram datumet för denna undergång ett flertal gånger, när det hela inte har slagit in. Gör man fortfarande sådana "spådomar" eller har man lämnat det bakom sig?

Tror de inte också att även djur kommer till paradiset när de dör? Har för mig att ett gäng JV sa det till mig en gång när jag var ute med hunden, men jag kanske minns fel. Det tror väl inte övriga kristna samfund på (att djur har en själ alltså)?

Min f.d. granne är JV och jag minns att han inte hade några dekorativa saker i sin lägenhet. Typ inga saker som inte fyller någon funktion: inga tavlor på väggarna, inga prydnadsgrejer, etc. Är det något typiskt för JV eller var det bara något individuellt för honom?

Måste man som JV alltid gå klädd i kostym? Varför?

Om det är så att JV inte vill umgås med andra personer som inte tillhör JV, hur kan de då sprida Guds ord? En del av att vara kristen är väl att älska sin nästa oavsett och försöka få in dem på rätt väg?

Camillhe
7/26/09, 6:15 PM
#25

Du har helt rätt ang de 144 000. Förklaring finns på JVs hemsida.

Vad jag vet var det ett tag sedan man gjorde spådomar, sista var väl att Jesus skulle komma tillbaka 1914, när det inte skedde sa man att han kommit tillbaka fast osynlig.

Djur kommer att leva vidare på jorden som är JVs paradis. Vi kristna har nog delade meningar om djurens existens efter detta livet. Själv tror jag definitivt att vi får möta våra djur i himlen. Att djuren har själ näms på ett par ställen i Bibeln.

Att vittna (knacka dörr och försöka få fler medlemmar till sekten) är ngt som krävs av ett vittne. Ett "bra" vittne lägger 40 timmar i veckan på att kancka dörr. Varje timme man lägger ska redovisas för och varje människa man pratat med. Det räknas inte som att umgås utan som att "missionera".

Min personliga åsikt är att JV inte är en kristen organisation då läran inte kan grundas på Bibeln, utan snarare grundas på "profeter".

BattleBitch
7/27/09, 12:07 AM
#26

Filosofia

Hej, jag är ett JV och tar mig så friheten att svar på dina frågor.

Ang 144 000 så är det ett tal som bibeln visar att ska vara med och regera i Guds Kungarike. Jesus föddes till att bli härskare i Guds kungarike. En ängel sade till Jesu mor: "Jehova Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska som kung." (Lukas 1:30-33) Jesus valde dessutom ut några av sina efterföljare till att härska tillsammans med honom. Han sade till sina apostlar: "Ni är … de som har stannat kvar hos mig under mina prövningar; och jag sluter ett förbund med er, alldeles som min Fader har slutit ett förbund med mig, om ett kungarike." (Lukas 22:28, 29; Daniel 7:27) Allt som allt skall 144 000 av Jesu efterföljare härska tillsammans med honom. (Uppenbarelseboken 5:9, 10; 14:1)

Vi övriga kommer att få leva för evigt i ett paradis här på jorden, som har Guds Kungarike som regering. Läs gärna mer här!

Det stämmer att vi många gånger har hoppats att Harmageddon skall komma, vi hoppas fortfarande och är övertygade att det bara är en kort tid kvar med tanke på allt elände som vi ser på jorden nu! Här kan du läsa mer om det!

Nej, vi tror inte att djuren kommer att få evigt liv .. men vissa djur komemr säkert att få överleva till paradiset för att behålla arterna precis som när Noa tog djuren med sig in i arken.

Din grannes val var bara pesonliga. Alla JV jag har vart hemma hos har det lika hemtrevligt som vanliga människor… men visst, vissa har ju mindre pengar och många väljer att leva väldigt primitivt till förmån för att tjäna Gud.

Kostym/fin kläder har vi på mötena och när vi går ut och predikar. Annars har vi vanliga kläder. På möten och när vi predikar så vill vi vara klädda på ett sätt som anstår någon som är sänd av Universums härskare, och detsamma när vi kommer tillsammans på mötena så studerar vi Guds ord och vill klä upp oss inför det.

Vi brukar inte umgås super tajt med människor som inte är JV pga man lever så olika liv… Få in människor på rätt väg hoppas vi i första hand få när vi knackar dörr, men självklart även i det daglia livet. Men aldrig att man blir vän med någon bara för att överföra sin tro. En vän har man ju för att man är "lika" och har gemensamma intressen :)

Har du fler frågor .. Just ask! =)

Filosofia
7/27/09, 1:37 PM
#27

Tack för era svar. För mig som inte är någon van bibelläsare känns det högst förvirrande att alla kristna samfund kan bevisa just sin ståndpunkt med bibelcitat. Är bibeln verkligen så tvetydig och svårtolkad och varför? Varför talade inte författarna klarspråk, så att vi "dumma" människor inte går fel väg och missförstår alltihop? Eller beror det på att bibeln är så pass gammal och vi inte förstår dess budskap?

Annons:
OlgaMaria
7/27/09, 2:42 PM
#28

#27 Det finns ju en massa "mindre" frågor som olika samfund kan vara väldigt oeniga om. Sen finns det ett antal större frågor som de flesta kristna samfund är eniga om - som att Gud är treenig t ex. Detta är en sån stark ståndpunkt inom kristen tro att samfund som inte håller med om detta inte räknas som kristna av den stora kristenheten.

Den nicaenska trosbekännelsen är gemensam trosgrund för katolsk, ortodox och protestantisk kristendom.

1. Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;
2. och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, (Gud av Gud,) ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;
3. och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.

Som enskild människa är det lätt att bli förvirrad. Gud vill hjälpa oss att hålla oss på rätt kurs dels genom sin helige Ande som bor i de kristna och som hjälper oss att tolka Bibeln, dels genom andra kristna som tillsammans bevarar minnet av vad Jesus lärde när han gick på jorden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
7/27/09, 7:40 PM
#29

#27

Jag tror att allt har sin grund i det Goda och det onda. Gud vill att allt ska vara enkelt, lätt att förstå och att vi ska vara lyckliga.

Sen har vi motståndaren Satan som vill vända människor bort ifrån Gud, förblinda dom och att dom skall få samma öde som honom, döden.

Vad "Sanningen" är får du och jag själva tareda på o bilda oss en uppfattning om!

OlgaMaria
7/27/09, 9:38 PM
#30

#29 Jaa.. Satan har förblindat många tyvärr…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Filosofia
7/27/09, 11:28 PM
#31

#28 Men treenigheten tror väl inte JV på? De tror väl, med grund i bibelcitat, att Jesus var 100 procent människa som Gud skapade? Olika samfund tolkar alltså samma viktiga bibeltext helt annorlunda. Tolkning är ju subjektivt, så ja, det känns förvirrande. Vad ska man tro egentligen?

OlgaMaria
7/27/09, 11:49 PM
#32

#31 Precis.. JV tror inte på treenigheten.

Om man vill hävda en sak kan man plocka lite olika bibeltexter och grunda sin hållning på det. Det är inte särskilt svårt.

Man måste studera HELA Bibeln för att förstå hur man ska tolka varje enskild vers. Om man vill lyssna till en bibellärare för att få hjälp behöver man på något sätt pröva den grund som den läraren står på.

JV har ändrat sina läror många gånger. Man har satt årtal för Jesu återkomst som inte har inträffat. Man har hävdat att Jesus ska tillbedjas för att sedan säga att det är syndigt att tillbe Jesus. JV felciterar andra källor. De är inte pålitliga.

Det är ok till viss del att ändra sig.. men JV säger att de har rätt och att alla andra samfund har fel och med sådana anspråk tycker jag inte att man kan ändra sig så grovt som de gör.

Andra kristna samfund står fast vid den nicaenska trosbekännelsen från 300-talet. Man tänker olika i många frågor men man har aldrig ifrågasatt om Jesus ska tillbes.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Filosofia
7/27/09, 11:54 PM
#33

#32 Tusen tack för svaret. Nu känns det lite bättre. Glad

OlgaMaria
7/27/09, 11:58 PM
#34

:-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
7/28/09, 2:38 AM
#35

# 31

Det stämmer, vi tror att Jesus är Guds son. Precis som det står i bibeln, svart på vitt. Läs gärna mer här!

Treenigheten är något som kristenheten hittade på vid ett kyrkomöte .. Den har ingen som helst biblisk grund om man läser bibeln så ser man det :)

BattleBitch
7/28/09, 2:43 AM
#36

# 32

Vad pratar du om?

Du vet själv att treeenigheten är något som de första Kristna inte stödde utan det är ett påhitt som uppkom vid ett kyrkomöte som så många andra villoläror …

Men läser man sin bibel så kommer man att se vad som svart på vitt står där Skrattande Svårare än så är det inte…

BattleBitch
7/28/09, 2:50 AM
#37

Vid kyrkomötena i Nicaea 325 och Konstantinopel 381 avvisades både modalismen och arianismen. Konstantin den store landsförvisade de som vägrade acceptera den nicaenska trosbekännelsen - Arius, diakonen Euzoios, biskop Theonas av Marmarica och biskop Secundus av Ptolemais - och för att undanröja avvikelser beordrade han att alla kopior av Thalia, den bok i vilken Arius uttryckt sina läror, skulle brännas [22]. I den nicaenska trosbekännelsen sägs att Sonen är "av samma väsen som Fadern" och att Anden "tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras". Kyrkofadern Tertullianus och de kappadokiska fäderna införde distinktioner mellan ousia (latin substantia, 'väsen') och hypostasis (latin persona, 'självständig existens', 'hypostas', 'person').

Judendomen och islam kritiserar treenighetsläran för att undergräva den, för de abrahamitiska religionerna mycket grundläggande, monoteistiska bekännelsen som den kommer till uttryck i det första budet.

Men även ett antal rörelser som erkänner Nya Testamentet som helig skrift förnekar treenighetstanken av samma skäl. Dit hör bland annat Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, Jehovas vittnen, swedenborgianismen och unitarismen. Dessa lyfter gärna fram Jesu egna ord "Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en" (Markusevangeliet 12:29).

Kritiker menar att vad Jesus och de första kristna trodde skiljer sig mycket från treenigheten, som lärs ut i kyrkorna i dag. Man avvisar även tron på Jesus som Gud, och tror istället på honom som en stor profet, en perfekt skapad människa, Messias eller Guds tjänare (Apostlagärningarna 3:13).

Enligt arianismen är Sonen (Jesus Kristus) ett skapat väsen, den första och högsta av alla skapade varelser, men inte en gud (även om han kunde uppfyllas av Den Helige Ande för att utföra under). Det har funnits en tid när Guds Son ännu inte skapats. Fadern (Gud) har skapat Sonen ur intet, senare än vid tidens början. Även om Sonen är Faderns fullkomligaste verk är de väsensskilda och Guds Son kallas Son endast i samma mening som människorna kallas Guds folk.

Källan till doktrinen om en treenig, personlig Gud står inte att finna i Bibeln, utan kan spåras till hedniska föreställningar och skolastiska subtiliteter.The New Encyclopædia Britannica säger: "Varken ordet treenighet eller den uttryckliga läran förekommer i Nya testamentet." Enligt bibelforskaren, professor Bart D. Ehrman, uppfattar inte flertalet författare av Nya Testamentet att Jesus själv var Gud. Det finns flera verser i Nya Testamentet som vid första anblicken kan framstå som motsatta treenighetsläran. De har på olika vis förklarats eller tolkats av kyrkofäderna och andra under historiens lopp, ofta som svar på heretiska tendenser och med hänvisning till den ovan nämnda spänningen mellan motsatser.

Källa: Wikipedia.

Camillhe
7/28/09, 4:17 AM
#38

Snart känns det som att en sajt vid namn JV i fokus kanske skulle startas:P

Woodland
7/29/09, 1:30 AM
#39

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
7/29/09, 11:27 AM
#40

#38

Hehe… ja man skulle kunna ha en för Jehova, precis som man har en för Jesus :)

Highness82
8/16/09, 8:06 PM
#41

#36 Huh, Huh, Inte sant hörru!

Redan under det första och andra århundradet så kallade de kristna Jesus för Gud. Bland annat St. Ignatius som hade träffat apostlarna, och själv blivit efterträdare av St. Petrus skrev i ett av sina brev bland annat: "Vår Gud Jesus Kristus"  Och "Gud uppenbarade sig i mänsklig gestalt" 

Så kom inte och dra upp dessa källor som påstår något annat, först måste de bevisa att kyrkofäderna inte alls kallade Jesus för Gud, vilket kan bli svårt med tanke på att de faktiskt kallade Jesus för Gud! 

Gud välsigne dig!

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: