Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5514 ggr
brokenwings
2008-10-02 12:34

UTESLUTEN UR JEHOVAS VITTNEN

Jag söker kontakt med andra som har blivit utesluten ur Jehovas vittnen. Nån som förstår vilka tankar och känslor man har som utesluten.

Annons:
Margareta
2008-10-02 22:12
#1

Varför är du utesluten?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hirit
2008-10-04 20:23
#2

Hoppas det dyker upp någon som förstår dina tankar och känslor.  Finns det ingen förening el.dyl. att kontakta där du bor?

Men här är en relativt nyutgiven bok som heter "Jehåvasjäveln" den är skriven  av Henrik Pettersson, föddes 1976 i Sollefteå och det är hans egna erfarenheter av att växa upp inom Jehovas Vittnen som han bl.a. beskriver. Nu blir han väl inte utesluten, utan han börjar ifrågasätta saker och ting och lämnar Jehovas vittnen självmant.

Jehåvasjäveln blev Henrik kallad för i skolan och "de kunde inte ens stava rätt" läste jag i en annan tidning.

http://dagensbok.com/index.asp?id=3558

mayolica
2008-10-08 13:14
#3

jag förstår att det måste kännas hemskt att bli ratad och utestängd från en gemenskap som man är van att tillhöra och känner trygghet i. vet inte så mycket om jehovas .men jag såg på en annan iFokus sajt( ångest i fokus) att det var någon som hade gått ur den församlingen och att alla vänner hade vänt ryggen till personen,som mådde väldigt dåligt.

läste även där att man har rätt till att få hjälp från komunen tex en stödperson och eller någon annan att prata med och kunna komma ut  och och få hjälp att hitta vägar att komma till rätta och gå vidare på. önskar dej många kramar och varmt lycka till .

~ mayolica ~

pelu
2008-10-23 00:53
#4

Det finns säkert sådana föreningar, eller enskilda du kan prata med.

Men jag tror inte att du kommer att må bättre av det.

Det finns ju en anledning till att du är utesluten. Man kan bli utesluten ur sossarna, moderaterna eller vänstern, vilket parti eller förening som helst om man inte följer de regler och uppförandekodex som hör till.

Inget konstigt med det tycker jag. Gå vidare och lägg det bakom dig eller inse att du har gjort fel, ödmjuka dig, ändra det du behöver och gå tillbaka. När du visat att du menar allvar med din ånger så blir du välkomnad igen.

Ibland behövs det drastiska åtgärder för att människor ska inse allvaret i sitt handlande. Precis som vissa inte slutar röka eller uppskatta livets små ting förrän efter första hjärtinfarkten.

kajsa56
2008-10-23 09:47
#5

#4 varför ska hon/han gå tillbaka? varför ösa ur usla brunnar när man kan få rent o klart vatten i tron på Jesus!?!

Santhe
2008-10-24 00:56
#6

Tja, det låter ju enkelt. Men om alla ens familjemedlemmar, släkt, vänner, kompisar oxå är JV så blir det genast jobbigt. Då alla kvarvarande vittnen ser en som "död". Ser en inte, hälsar inte på en längre, alltså totalt utfrusen. Helt plötsligt ska man skapa sig ett nytt liv med nya vänner mm.

Då kanske till och med tron får en knäpp på nosen och man kanske tillochmed faller bort från Guds härlighet. Eller så kan det ju bli så att man ser de nya dörrarna som öppnas för en.

Annons:
kajsa56
2008-10-24 21:15
#7

ja naturligtvis är det inte enkelt.. önskar verkligen alla som står i den situationen att konvertera från vilken religion det än må vara: ny kraft och styrka och Guds välsignelse!

mumsan
2008-10-24 21:42
#8

Gud har nog något bättre för dig även om det ser mörkt ut jusst nu. Va välsignad.

rackartyg
2008-10-30 22:43
#9

Var bara glad att du har kommit därifrån.

Hoppas att du senare i livet hittar riktiga vänner.

Alltså vänner som inte lämnar dig för att du inte tycker som dem.

jessie78
2008-11-08 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej på dig! Hur länge har du varit utesluten?vad gjorde du för att bli det?hur gammal var du när du döpte dig? anledningen till att jag ställer dessa frågor är för att se om du behöver hjälp eller bara söker sympati.Det kanske ses som hårda ord det jag skriver men jag lovar att behöver du hjälp så kommer du få det:)jag har precis börjat med en blogg där jag berättar om hur det är att leva med en människa som är utesluten och sedan gick tillbaka efter han hade misshandlat och kränkt ner mig på alla sätt o vis.Nu har ag ett bra liv och studerar för att få svar på varför han var som han var och vad som finns för lagar o regler inom Jehovas vittnen.Sköt om dig och gå gärna in på min blog, http://uteslutetvittne.blogspot.com kramar/Jessica

Hirit
2008-11-28 23:48
#11

Brokenwing hur går det för dig????

Upp till toppen
Annons: