Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2593 ggr
rackartyg
11/1/08, 3:39 PM

Muslimer

Vad tror dom?

Annons:
rackartyg
11/1/08, 3:40 PM
#1

vad säger ni om muslimer som menar att en självmordsbombamare kommer till paradiset?

Och att de har städ för sitt bombande i koranen?

Medlem
11/1/08, 3:53 PM
#2

Alla som tror på islam kommer att träda in i paradiset, frågan är om självmordsbombaarna gjorde rätt? Svaret på det är nej. Man hittar ett stöd i koranen att det är en oacceptabel och hemsk handling. Det är förbjudet att ta sitt liv och andra oskyldigas.

Sen frågan om vad muslimer tror på kan du hitta på www.islamguiden.com

Maria
11/1/08, 8:19 PM
#3

Fundamentalister finns i alla religioner och jag tycker så synd om alla muslimer som genom dessa får ta emot så mycket förtryck.

Islam är en kärleksfull religion liksom kristendomen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/1/08, 10:29 PM
#4

#3

En kärleksfull religion, precis som kristendomen?! Obestämd

Tänker du på kärleksfulla budskap som….

"Om två män träter med varandra, och den enes hustru kommer för att hjälpa
sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin
hand och fattar i hans blygd (penis), så skall du hugga av henne handen utan
att visa nåd" (5 mos 25:11)

"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i
Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan
skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)

Eller är det dem kärleksfulla korstågen du tänker på?

Maria
11/2/08, 5:11 PM
#5

Du väljer lösryckta delar och mig veterligen tillämpas inte dessa "regler" någonstans.

Har du någon gång läst Nya Testamentet? Jag skulle kunna ge dig hur mycket exempel som helst på kärleksfulla budskap men det känns som slöseri med tid.

Det är inte religionerna som är "onda" utan människors tolkningar och användande av dessa som är av ondo.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/3/08, 10:30 AM
#6

#5

Lösryckta delar?
Det är ju också ett lite lustigt argument. Citaten finns.. Hur menar du att man skall tolka dem om man inte skall läsa vad som står?
 

"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i
Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan
skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)

I mina öron låter det inte alls kärleksfullt, men du får gärna förklara hur du lyckas med det.

Om det hjälper dig får du gärna sätta det i sitt sammanhang=)

Annons:
Medlem
11/3/08, 11:58 AM
#7

#3 - Jag är muslimsk fundamentalist, dvs bokstavtroende och jag finner mig inte i din beskrivning. Dvs du anklagar mig för något jag varken gjort eller stödjer, hur det än nu kan vara.

rackartyg
11/3/08, 1:07 PM
#8

#7

Du är bokstavstroende muslim?

Då är du helt rätt person att fråga med andra ord?
Jag är jätte nyfiken på några saker. 

Kan du förklara självmordsbombare för mig?
Alla självmordsbombare säger sig ha stöd i koranen.

Sen är jag jätte nyfiken på slöjan. Vad är det som gäller med den egentligen?
Varför har man den? Och hur reagerar muslimer om man väljer att inte bära slöja?

Könsstympar muslimer sina barn?

Medlem
11/3/08, 1:13 PM
#9

Hej Rackartyg,

Svarar kort men koncist på dina frågor;

  1. Muslimska självmordsbombare tror sig ha stöd i Koranen, men faktum är att sånt stöd finns inte nånstans.
  2. Slöjan (och här gäller hela den islamiska klädseln) är ett påbud i Koranen och profetens sunnah (tradition). Det är att täcka hela kroppen (i en del skolor även ansikte och händer).
  3. I islam är det förbjudet att könsstympa barn samt vuxna.
rackartyg
11/3/08, 10:42 PM
#10

#9

Tack för dina svar.
En kort fråga till på punkt två bara.

VARFÖR måste man täcka kroppen?
Man får inte duscha med andra. inte bada i badkläder. Inte ha svala kläder på sommaren… och allt som hör till. 

Och varför har vissa muslimer bara "huckle" medans anrdra muslimer  har "burka" (tror jag det heter) ?

Medlem
11/3/08, 11:02 PM
#11

#10

Varsågod!

  1. Muslimer, män och kvinnor får inte bada med det motsatta könet. och om det sker med samma kön bör man täcka de delar man skall täcka som står föreskrivet i islams källor. Kvinnor skall minst täcka sig från halsen till knäna och männen från minst naveln till knäna.
  2. På sommaren har jag det svalare än om jag hade short och linne. Jag bär en lång klänning av svalt matrial och samma sak med slöjan som jag täcker mitt huvud och barm med.
  3. Ja det heter burka, eller niqab att täcka ansiktet med. Varför vissa skolor anser det är obligatorisk beror på deras tolkning av verser/hadither (profetens tradition).
rackartyg
11/3/08, 11:24 PM
#12

#11

Tack för alla dina svar.

Medlem
11/4/08, 9:52 AM
#13

#12 - Varsågod! Om du har fler frågor får du gärna ställa dem.

Annons:
rackartyg
11/4/08, 1:05 PM
#14

#13

Tack, jag kommer säkert på nått snart=)

[Mariann]
11/4/08, 1:45 PM
#15

#13 Då skulle jag vilja flika in att visst är det så som den svenske Imamen Abd al Haqq Kielan säger att Jihad inte är ett krig mot icke rätttrogna, utan det syftar på ett inre "krig" i dig själv, ett krig med dina egna dåliga/negativa sidor?

Hur ser du på sufierna?

Medlem
11/4/08, 1:52 PM
#16

Mariann- Ordet "jihad" betyder ''att sträva'' och varje ansträngning kan kallas jihad. Men enligt Islam så står det för muslimernas ansträngning att lyda Allahs bud, även när svårigheterna är stora. I vissa fall, som redan nämnts, när det blir oundvikligt att kämpa för sanning och rättvisa, den ansträngningen kan kallas för jihad.

Koranen förklarar vad det betyder:

''TILLÅTELSE (att kämpa) har de mot vilka ett orättfärdigt krig förs - och Gud har makt att ge dem stöd…'' Al-Hadjdj 22:39

Angående din sista fråga måste jag fråga dig en sak så blir mitt svar på din fråga rätt, vad med sufism menar du?

[Mariann]
11/5/08, 12:44 PM
#17

Sufismen är ju den esoteriska delen av Islam. Så här skriver wikipedia om det

Sufism (arabiska: ????, tas?awwuf med betydelsen "initiation"; persiska: ????????, sufigari) är en samlingsbeteckning för den andliga eller esoteriska aspekten inom islam. Sufiernas erfarenheter och läror är att vi, genom att rena sinnet från allt som inte är av Gud och förstå att kärleken är Guds sanna väsen, kan nå fram till den upplysning som öppnar medvetandet. Där sharia (lagen) företräder den yttre eller exoteriska dimensionen av religionen brukar sufismen definieras som islams inre dimension eller esoterism. Sufismen lägger till skillnad från andra riktningar inom islam med andra ord betoning på religionens och hjärtats inre sanningar. Kärleken har en central roll i sufismen och enligt många sufier är Guds själva väsen kärlek.

Sufier, det vill säga utövare av denna muslimska mystik, kännetecknas av sitt sökande efter personlig, oförmedlad och omedelbar kontakt med Gud samt av en kunskap om den gudomliga kärlekens och vishetens uppenbarelser. På de islamiska språken kallas sufier vanligtvis för dervischer (persiska, "fattig", det vill säga de som är fattiga i Gud) eller fuqara (arabiska, plural av faqir med samma innebörd).

Giltigheten av sufism erkänns av Ammanbudskapet.

Hur ser du som bokstavstrogen på det? Är de som bekänner sig till sufismen rätttrogna muslimer?

För mig så är det nämligen här som alla religioner möts och har en gemensam klangbotten i de esoteriska delarna av alla religionerna. Den mystiska delen av religionerna. Finns ju en hel lista på mystiker som upplever i stora drag samma saker av Gud inom alla de olika religionerna.

Medlem
11/6/08, 12:00 AM
#18

#17 De första muslimerna var sufister, men handlar inte som sufisterna gör idag. Den text du la in stämmer inte till 100 % på dagens sufister även om de förespråkar det. De som kallar sig sufister idag tillhör en sekt som handlar långt ifrån vad islam lär. De sysslar avgudadyrkan och du kanske förstår att det är allvarligt enligt islam.

[Mariann]
11/6/08, 8:06 AM
#19

Ok då är denna den sannaste delen ( som jag ser det) av Islam förbjuden inom Islam. Förvånad

Vad synd det kommer hindrar muslimerna i att gå framåt…  detta uppdelande av rättrogna och icke, gör ju att man håller sig själv tillbaka.

Kika runt i världen så ser ni alla vad indelning i Vi och dem gör, i folk och fä osv…

Enhet bör eftersträvas och enheten bakom alla religioner finnes i de esoteriska delarna.

Sekt är bara något man skrämmer folk med.

Framtiden kommer visa att det som verkligen är sekterisktiskt är de som indelar i Vi och Dem, "folk och fä" osv… de som försöker ser till en enheten bland alla människor oavsett religion är de icke sekteristiska.

Min stora förebild är den bortgågne fader Max Mizzi (grundaren) och CEFID!

[Mariann]
11/6/08, 9:08 AM
#20

Länken till CEFID fungerar inte riktigt när man vill komma vidare på sajten.

Läs här i stället om man är intresserad.

Annons:
Medlem
11/6/08, 10:59 AM
#21

Mariann - Jag uppskattar att du inte lägger ord i min mun jag inte sagt nästa gång. Var skrev jag att sufister inte är rättrogna? Var skrev jag vi och dem? Islam förbjuder inte sufism, tvärrtom är det uppskattat  att leva så enkelt som möjligt och inte bry sig om de världsliga ting och fokusera istället på eftersträvandet efter det andra livet. Det är målet och huvudstenen i islam. Avgudadyrkan är inte i enlighet med islam, likaså med att komma med innovationer som inte har en grund i den religionen.

Muslimer är inte en homogen grupp. Det finns vilseledna muslimer,  okunniga muslimer, extrema muslimer och det finns fredliga muslimer etc etc.

Vidare skriver du

Enhet bör eftersträvas och enheten bakom alla religioner finnes i de esoteriska delarna.

Med enheten menar du monotiesm?

Från wikipedia kan du bla. läsa om vad sekt betyder;

In the sociology of religion a sect is generally a smaller religious or political group that has broken off from a larger group; for example from a large, well-established religious group, like a denomination, usually due to a dispute about doctrinal matters.

[Mariann]
11/6/08, 12:02 PM
#22

#21 Jag skriver inte att du skrev så, det är jag som skriver och tolkar det så Glad

dvs min tolkning av dina rader: De som kallar sig sufister idag tillhör en sekt som handlar långt ifrån vad islam lär. De sysslar avgudadyrkan och du kanske förstår att det är allvarligt enligt islam.

Nej jag menar inte en Gud, jag menar att alla människor är en enhet. Glad Att alla människor och allt levande på jorden är en enhet.  För mig finns många "gudar"…

När jag skriver Vi o Dem, Folk o Fä syftar jag inte bara på muslimer tvärtom ALLA människor gör den indelningen oberoende av grupptillhörighet…

För mig är det sekterisktiskt när man delar in i grupper och inte ser enheten bakom… man kan vara i en grupp, men man ska känna sig som en del av en större helhet, det är i alla fall det viktiga för mig…

Medlem
11/6/08, 12:47 PM
#23

#22 - Du skriver inte det nej, men det verkar som om du har överdrivit med din tolkning av vad jag skrivit, och det uppskattar jag inte. Enligt islamisk teologi är det inte accepterat av en muslim att döma andra muslimer om dom är rättrogna eller ej, eftersom det är bara Allah som kan göra det.Bara för att en del tillhör sekter betyder det inte att jag har vetskap om de är rättrogna eller inte. Det är två olika saker.

För mig finns det bara en Gud och Hans skapelser utgör inte en enhet.

Sen detta med vi och dem funkar nog i vissa sammanhang. Du kan på intet möjligt sätt förbise det faktum. Ett exempel på det är att en libanes inte har samma rättigheter som vilken svensk medborgare i Sverige, och tvärrtom. Ett annat exempel är att du inte kan förneka att du och dina familjmedlemmar har rättigheter i ert hus, och andra främlingar har det inte. Jag har ingen rätt till din nyckel, ditt hus och dina saker.

Ja jag är med om att vi människor lever på jorden och måste vara måna om varandra, men vi är ändå olika.

[Mariann]
11/6/08, 1:23 PM
#24

Självklart! Du ser bara inte begreppet "enhet" så som jag ser det… självklart är vi olika. Men vi är en enhet på själsplanet! Rättigheter och enhet inte riktigt samma sak.

Ett av mina favorit utryck är "enhet i mångfald"! Kanske beskriver hur jag ser på enheten bakom allt.

Lyssnar man på Obama så tro jag nog han ser ett enhets perspektiv så som jag ser det, han ser det som som bringar samman inte det som skiljer. Fokuserar på likheterna och inte olikheterna.

ja det är inte lätt att förklara ett begrepp…

wikipedia försöker sig på att förklara…

[Mariann]
11/6/08, 1:31 PM
#25

Länk till en Nu levande Islamisk mystiker

kika gärna vilka böcker som finns utgivna av honom och vilka som är översatta

Denna titel tex

Hela naturen talar om Gud: Världsreligionernas syn på naturen och miljökrisen som spegling av människans inre kris

 Skrattande

Medlem
11/6/08, 1:36 PM
#26

Mariann - Om du anser att tråden är till för att du vill berätta om din tro, och vara off topic,  får du göra det. Jag tror mig ha besvarat din fråga och tycker inte det finns mer att tillägga.

[Mariann]
11/6/08, 1:49 PM
#27

Nej tråden är inte för att berätta om min tro, jag ansåg att jag behövde förklara hur jag såg på begreppet enhet, eftersom det inte fram gick så tydligt. Oskyldig

Jag ber om ursäkt till #0 rackartyg om tråden är OT.  Skäms Det är ju dennes tråd…

Fast jag tycker nog när jag kikar tillbaka på fler av inläggen att jag lägger fram en del om Islam, fast kanske inte så som du hade önskat.

Jag vill ju gärna fokusera på det som förenar inom alla religioner, det är ju där vi kan mötas ju!

Jag själv är ju inte på något sätt muslim, men ser mig som en brobyggare över till alla religioner och ser att Islam är mycket missförstådd och därför lyfter jag gärna fram det i Islam som vi västerlänningar behöver veta mer om, det jag själv har lyckats forska fram på nätet.

Jag bekänner mig mer åt den nya världsreligionen och jag har inte nämnt ett knyst om det och tänker inte heller göra det här.

Pratas så mycket om kabbalan den esoteriska delen inom judendomen som ju blivit inne…. hoppas sufismen kan bli det snart för andra kändisar…

Men om du inte vill prata mer så är det helt ok för mig. Jag har ändå inget mer att tillföra, nu har nyfikna människor en del länkar att följa och studera om man vill.

Jag ska inte störa mer i tråden. Skäms

Stor kram till alla och ursäkta mig. Oskyldig

Mariann

Annons:
Medlem
11/6/08, 2:01 PM
#28

Jag menade absolut inte att du skulle lämna tråden. Jag försökte bara påminna om att tråden handlar om islam, inte om dig eller mig på något sätt.

Jag vet inte vad du lagt in om islam för jag såg inte det. Viktigt när man talar om islam, eller om en annan religion att diskutera utifrån religionernas grundkällor. Och för islam är det koranen och profetens traditioner. Varken Medlem eller sufister är representanta för islam.

Det var fint av dig att bygga broar mellan människor, jag försöker också göra det men jag kompromissar inte. Om någon säger till mig "jag ogillar islam" så går jag inte och säger samma sak, bara för att bygga en bro mellan mig och den personen. Det kallar jag hyckleri.  Vi mäniskor är olika, har olika uppfattningar, olika tro och olika livserfarenheter.

Kabbala har blivit inne för att Madonna tillhör den sekten och dagens sufism verkar också vare inne precis som vilken sekt som helst.

Kram

rackartyg
11/6/08, 3:46 PM
#29

#27

Du behöver verkligen inte be om ursäkt. 
Det är bara roligt att läsa om dina och andras åsikter.

Alla trådar spårar ur och hamnar lite OT=)

Kör på bara!

rackartyg
11/6/08, 4:13 PM
#30

#28

Jag måste fråga hur du ser på kvinnosynen som muslimer har.

Ett ex "Edra hustrur äro en åker för eder; besöken alltså eder åker efter behag … (2:223)"

Hur skall man tolka. 

"När I möten dem som äro otrogna, så halshuggen dem, tills I anställt ett blodbad bland dem! Slån dem då i bojor! … De, som dödats för Guds sak, deras gärningar skall han aldrig låta gå om intet. … Men död åt dem, som äro otrogna! (9:13) "

Medlem
11/7/08, 12:08 PM
#31

#28

Vers 2:223 är en metafor.

Så här står det i vers 9:13 (är du säker på att du citerat rätt vers?)

[9:13] Eller tvekar ni att kämpa mot människor som har brutit sina eder och som hade planer att jaga bort Sändebudet och som var de första att angripa er? Hyser ni [sådan] rädsla för dem? Men om ni är [sanna] troende är det Gud som ni bör frukta!

rackartyg
11/7/08, 12:27 PM
#32

#31

Nä, inte helt säker på att jag citerad rätt vers. Men jag är helt säker på att det står i koranen.

"När I möten dem som äro otrogna, så halshuggen dem, tills I anställt ett blodbad bland dem! Slån dem då i bojor! … De, som dödats för Guds sak, deras gärningar skall han aldrig låta gå om intet. … Men död åt dem, som äro otrogna!

rackartyg
11/7/08, 12:28 PM
#33

#31

Såg du Debatt igår om de muslimska kvinnorna som vägrade skaka hand med en gäst i programmet?

Måste passa på att fråga dig om du skakar hand?

Vilket land kommer du ifrån?

Medlem
11/7/08, 12:42 PM
#34

#32 Då kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Jag måste ha rätt referens. Hur kunde du versen utantill förresten?

#33 Jag har tyvärr inte tillgång till svenska tv-kanaler så jag kan inte se såna program.

Nej jag skakar inte hand med främmande män.

Annons:
rackartyg
11/7/08, 1:46 PM
#35

Hittade en intressant artikel om Muhammed.
 

Sanningen sitter trångt i dagens Sverige. När predikanten Runar Sögaard berättar att profeten Muhammed var pedofil går drevet, han hotas till livet, pingstpastorer med vilka han samarbetat tar avstånd och han tvingas själv göra avbön och be om ursäkt inför hotet om våld mot både honom och hans lille son från muslimer i Sverige och utomlands.
Sanningen sitter trångt i dagens Sverige. Liksom yttrandefriheten.

Och sanningen är att Muhammed var pedofil. Om vi använder dagens språkbruk och sätter tilltro till den muslimska traditionen om Muhammed, sådan den presenteras i "haddith" (skrifter som bland annat berättar om profetens liv, alltså inte den ganska korta heliga skriften Koranen). I haddith får vi veta att Muhammed sammanlagt hade tolv fruar (en del visserligen "bara" konkubiner, men han var gift med dem likaväl). Det var fler än vad som tillåts i Koranen (fyra). Men en muhammedan behöver inte gå till haddith för att se att Muhammed fått speciella privilegier av Allah, att ha fler fruar än fyra. Det står nämligen i Koranen själv (sura 33) att Muhammed fått medgivanden som gick utöver det vanliga.

Åtskilliga av Muhammeds många äktenskap tillkom av ekonomiska eller politiska skäl. Hans första hustru, den femton år äldre änkan Khadidja, var förmögen och hennes förmögenhet blev grunden för Muhammeds bana som affärsman. Flera av de senare giftermålen gick ut på att skapa allianser med olika delar av de stammar som bodde i Arabien på Muhammeds tid. Det gällde även Aisha, den hustru som Runar syftade på. Aisha var sex år när Muhammed slöt äktenskapskontrakt med hennes far Abu Bakr. Äktenskapet fullbordades några år senare när Aisha hunnit bli nio och Muhammed 54. Abu Bakr var en inflytelserik man och blev med tiden den förste kalifen. En annan av Muhammeds hustrur, Hafsah, var dotter till den andre kalifen, Omar.

Förhållandet mellan Muhammed och Aisha var uppseendeväckande redan på Muhammeds tid, även om det låg innanför ramarna för vad som ansågs vara moraliskt acceptabelt. I våra dagar skulle vi utan att tveka kalla en person som agerade som Muhammed för pedofil ("en vuxen människas sexuella dragning till barn" enligt Nationalencyklopedin). Att redogöra för och diskutera fakta som bygger på den muslimska traditionen inom haddith är och måste vara självklart för ett fritt samhälle. Vi inom Contra räknar med att Sverige fortfarande är ett fritt samhälle, och tycker därför inte bara att det är naturligt utan en plikt att till öppen diskussion ta upp Muhammeds liv och leverne.

Det måste dock naturligtvis sägas att det som framkommer inom haddith inte är någon sanning. Det är en tradition som förmedlats genom 1400 år. Och en sådan tradition har inte sällan hunnit avlägsna sig från verkligheten. Skulle så detaljerade informationer som haddith presenterar tillskrivas personer som var verksamma inom vårt eget land, skulle de i sin helhet avvisas som sagor och myter av moderna forskare. Men i den muslimska traditionen är det helt annorlunda. Där tar man till sig varje liten detalj av information som rör Muhammeds liv och leverne. Och låter gärna den informationen konkret styra handlandet i dagens samhälle. Den låsningen till en 1400 år gammal tradition, som förutsätts gälla även idag, är främmande för de flesta kristna, som ju annars bygger på en 2000-årig tradition.

Det finns en stor principiell skillnad mellan kristendom och islam när det gäller många av de grundläggande moralfrågorna. Bibelns Gamla Testamente är för de kristna en bakgrundsskildring, som gör det lättare att förstå det nya som finns i Nya Testamentet, som är den egentliga grundvalen för tron. Och Nya Testamentets moralregler är hållna på en sådan abstraktionsnivå att de inte på något sätt blivit omoderna, eftersom de inte så explicit knyter an till de lokala sedvänjor som var aktuella för tvåtusen år sedan. Annorlunda ser det ut inom islam, där den historiska miljön kring Muhammed på ett helt annat sätt än miljön kring Jesus integrerats som en nödvändig del av religionen. Därför blir islam, alldeles oavsett tron på hur Gud eller Allah uppenbarar sig för människan, en religion som har svårt att anpassa sig till det moderna samhällets verklighet.

Det märks på de moraliska normer som förfäktas av muslimer, inte minst inställningen till icke-muslimer och kvinnor. Om icke-muslimer: "När i möten dem, som äro otrogna, så halshuggen dem, tills i anställt ett blodbad bland dem!” (Sura 47) Om kvinnor (några av amerikanska UDs praktiska anvisningar för Saudi-Arabien, utgivna år 2000): "En mans vittnesmål inför domstol är likvärdigt med två kvinnors… Kvinnliga parter inför rätta måste vanligen företrädas av manliga släktingar… Kvinnor släpps inte in på sjukhus för vård utan medgivande av manliga släktingar… Döttrar får halva sönernas arv".

Källa. Contra

rackartyg
11/7/08, 1:53 PM
#36

#34

Jag trodde du kände till det ändå.

Sura 47:4 var det vist.

Du har inte svarat på vilket land du kommer ifrån?

Medlem
11/7/08, 2:17 PM
#37

#36 För att vara konstruktiv i en diskussion så skall man hänvisa till rätt referenser tycker jag, håller du inte med?

Självklart kände jag till versen men jag ville att min debatör skall hänvisa till rätt källa. I alla fall kan du läsa om förklaringen till versen på denna sida

Jag vill helst inte säga var kommer jag ifrån.

Om du vill veta om Muhammed, rekommenderar jag en bok som heter The Sealed Nectar.

rackartyg
11/7/08, 2:25 PM
#38

#37

Eftersom jag inte är muslim känns det förlåtligt att jag lämnade fel hänvisning=)

Jag kan knappast alla verser utantill
Men vist håller jag med om att källhänvisningen skall vara korrekt.
Så jag ber om ursäkt för att det blev fel.

Sen kan jag ju tycka att du kunde rättat mig, om du nu viste…. 

Jag har redan läst en del om Muhammed, och du med gissar jag.
Håller du inte med om att han var pedofil? 

Varför är det känsligt att tala om vart du kommer ifrån?
Skäms du över ditt ursprung?

Medlem
11/7/08, 5:27 PM
#39

#38 Jag förstår inte varför det kändes förfärligt för en ickemuslim att lämna fel hänvisning! Har jag missat något? :-D

Nej precis, eftersom du inte kan verserna utantill och eftersom du la in en vers som brukar cirkulera på anti-islamiska sajter så var det rätt gjort av mig att be om rätt källhänvisning tycker jag. Rätt fråga ger rätt svar. :-)

Jag rättar till när man kommer med en spontant fråga, men att citera en hel vers och ange fel hänvisning är en annan sak, eller hur?

Nej Muhammed var inte pedofil. I hans tid var det normalt att man gifte sig i låga åldrar. Även i Sverige, så sent som på 1400-talet gifte svenskar sig under 15 år.

Det är inte känsligt att svara på din fråga men man har rätt att vara anonym. Det tillhör till min integritet på nätet som lagen har skyddat  och jag tänkte utnyttja den lagen. Sen att ställa en fråga som "Skäms du över ditt ursprung?" låter inte trevlig tycker jag.

rackartyg
11/7/08, 6:11 PM
#40

#39

Jag kunde inte se någon annan anledning till varför du inte vill berätta än att du skäms över ditt ursprung. Det var inte meningen alls att du skulle ta det som en förolämpning. 

Jag är mest nyfiken på om du är född muslim eller om du har konverterat.

Och mig veterligen finns det inget land i världen som är så litet att man riskerar sin anonymitet genom att tala om vilket land man kommer ifrån.

Jag är svensk. Vet du vem jag är nu då eller är jag fortfarande ganska anonym?

Muhammed var inte pedofi säger du? Men han hade sex med barn?
Hur får du ihop det?

I vilken ålder är man byxmyndig enligt koranen och din kultur?

Medlem
11/7/08, 7:38 PM
#41

#40 Det räcker med att fråga mig om jag är född som muslim eller om jag är konvertit, men du fortsätter med att pressa mig för att veta vilket land jag kommer ifrån, och dessutom skriva att jag skäms vilket jag finner det påträngande och respektslös. Du kunde skicka ett meddelande till min inbox och då skulle jag inte tveka en sekund om att berätta för dig.

Vad gäller din fråga om min profet så kommer du att få ett svar på den när du har taggat ner lite och börjar framföra dina inlägg med en bättre och respektsfull ton.

Annons:
rackartyg
11/10/08, 11:17 AM
#42

#41

Jag förstår fortfarande inte problemet med att svara på om du har konverterat eller om du faktiskt är född in i religionen?

Men du behöver så klart inte svara.

Medlem
11/10/08, 4:04 PM
#43

#42 Men din fråga som du upprepade flera gånger och som du ställde med ett hån handlade inte om jag var konvertit eller inte. Din fråga som du pressade mig att svara på var vilket land jag kommer ifrån. Och trots flera svar om att jag inte ville säga varifrån jag kommer började du håna mig. Jag vet inte om dina inlägg på det forumet handlar om nyfikenhet eller om att nedvärdera troende. I vilket fall som helst så anser jag det är intolerans att inte acceptera att andrahar en annan tro/uppfattning än en själv.

Frid!

rackartyg
11/10/08, 9:06 PM
#44

#43

Men nu vill du inte ens svara på om du har konventerat eller inte?

Margareta
11/10/08, 11:10 PM
#45

#44 Alla avgör själva vilka frågor de vill svara på.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/11/08, 11:13 AM
#46

#44 Du menar din andra fråga ja. Jag är konvertit, så vart ville du komma?

rackartyg
11/11/08, 1:48 PM
#47

#46

Jag var mest bara nyfiken.

Jag fick känslan av att det var så.

Konverterade du i samband med giftemål med en muslim?

Medlem
11/11/08, 2:30 PM
#48

#47 Konverterade du i samband med giftemål med en muslim?

Nej!

Annons:
rackartyg
11/11/08, 2:39 PM
#49

#48

ok=)

Kvasar
11/13/08, 12:31 PM
#50

#48

Hur kom du fram till att du "skulle bli" muslim? Läste du koranen och kände att det var rätt? Eller fick du någon typ av uppenbarelse? Eller var de något annat som fick dej till de beslutet?

Medlem
11/13/08, 4:49 PM
#51

#50

Jag var en sökare som vilken människa som helst. Jag läste först bibeln och jag kunde inte hitta mig själv i varken judendomen eller kristendomen. I islam fann jag vad jag var ute efter. Jag hittade svaren på mina frågor som ingen annan religion kunde besvara förutom islam.

Yusuf Islams (Cat Stevens) sånger och bigografi hjälpte mig mycket på vägen.

Kiowa
12/2/08, 10:31 AM
#52

De tror på sin profet och hans ord.
De läser gamla så som nya testamentet + Koranen.

Medlem
12/2/08, 3:22 PM
#53

#52 Vilka är dom, muslimer? Muslimer tror inte på GT och NT. De tror endast på Koranen och de tror på alla profeterna.

Kiowa
12/3/08, 6:00 AM
#54

#53 Muslimer har en grund i sin religion genom både nya så som gamla testamentet, de är en av Abrahamns söner.
De är av den 13 stammen och där av att även de läser bibeln.
Om du inte har läst den svenska översättningen av Koranen så tycker jag att du skall ta dig tid att iaf läsa inledningen i den, där förklaras en hel del om varför Koranen är uppbygd som den är och hur Mohamed fick sina ord till sig och varför Judarna såg han som mindre trovärdig profet.

Medlem
12/3/08, 10:59 AM
#55

#54 Alla muslimer och kristna är INTE ättlingar till profeten Abraham. Araber och judar är det däremot. Muslimer och kristna kan vara vilka människor som helst, araber, afrikaner, europeer, astaier, indier etc.

Religionen islam har inte sin grund i bibeln men man kan säga att alla dessa tre religioner har en och samma källa. Jag vet inte vad du menar med att dom är en av den 13 stammen! Muslimer tillhör inte en specifik stamm. De är inte en homogen grupp.

Jag har läst Koranen på flera språk och jag vet inte vart du ville komma med att be mig läsa inledningen till den? Alla judar såg inte Muhammed som mindre värdig, likaså som dom gjorde med Jesus, dvs det var bara få judar som följde Jesus. Det fanns/finns judar som omfamnat islam. Om du kollar på  jews for Allah hittar du flera judar som konverterat till islam.

Muslimer följer inte GT eller NT. De följer endast Koranen och det står i den att dom skall göra det.

Annons:
Kiowa
12/3/08, 3:10 PM
#56

#55 Om man ska tro på bibeln och dess ord så fanns inte så hemskt många andra folkslag kvar efter syndafloden.
Noaks Ark har du kanske hört talas om?

Svenskar fanns bla inte på den tiden.
Afrikaner borde ha funnist, men de kallades med all säkerhet inte för det då.
Liv lär ju ha uppstått mellan Eufrat och Tigris, finns att läsa om i bibeln så som i historien.

Uppdelningen av div landområden är en senare på kommen historia, den som på den tiden påstod att jorden var rund blev avrättad.

För att klara av att se bakåt bör man även kunna ta sig bakåt.
Det står i första mose boken att kvinnan är av oren börd tex, men det beror inte på att hon är skitig utan att de levde i en öken och hade svårt med tillgång till vatten.
Kvinnan har ju mens bla, det är ingen nyhet som kommit till henne på senare tid om man säger så.

Man bör kunna sätta sig in i hur det var och hur människan levde, för att tolka ett ord rakt över till våran tid blir helt fel.

Kristna, judar och muslimer är i vart fall enligt mig av samma skrot och korn, dömer andra och ser sig som felfria men dyrkar samma enfaldige gud.

Medlem
12/3/08, 4:39 PM
#57

# 56 Har du verkligen läst om syndafloden och bibelns historia? Bibeln fanns inte före den ju.

Liv har INTE uppstått mellan Eufrat och Tigris. Jag tror inte på bibeln.

I GT står det tyvärr mycket otrevligt om kvinnan. Den som föder en flicka föreblir mer oren än den som föder en pojke så det handlar inte om brist på vatten. Kvinnan orenar allt hon rör vid när hon har mens står där bla.

Sen vet jag inte vad du menar med att kristna, judar och muslimer är av samma skrot och korn. Om du menar att de är människor så är dom ju det men att hävda att muslimer och kristna är ättlingar till Abraham är det helt fe faktisktl.

Upp till toppen
Annons: