Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3031 ggr
Maria
2008-11-24 22:48

Homosexuella äktenskap

En ny fråga. Då tidigare har diskuterats om homosexualiet och homosexuellas roll i kristendomen så frågar jag nu om vad ni tycker om homosexuelas rätt att gifta sig i kyrkan. Själv är jag för detta och om någon vill prata så kan vi gå vidare.

Som i tidigare tråd så vet jag inte hur mycket debatt det ska vara på denna "sajt" men jag tycker det är befriande att höra andras åsikter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Margareta
2008-11-25 10:25
#1

Man får gärna samtala om svåra frågor här på forumet - men jag tycker vi avstår från pajkastning och "debatt" - om ni förstår vad jag menar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kajsa56
2008-11-25 20:52
#2

ja jag kan bara inte förstå hur en präst i svenska kyrkan ska kunna välsigna ett homopar eftersom Bibeln inte gör det. Gud kan ju inte välsigna nåt som han sagt nej till! det går bara inte ihop….

sen tycker jag personligen att de som vill leva samkönade kan göra det utan att absolut gifta sig i kyrkan! dom kan ju leva i partnerskap..

Maria
2008-11-25 22:52
#3

Där har du och jag olika åsikter. Jag känner flera homosexuella präster i Svenska Kyrkan och även kyrkoherdar. Kärleken är väl det största i Guds gemenkap. Vilet kön man älskar är väl ganska ovidkommande?

Om man nu som troende vill ingå äktenskap för att befästa sin kärlek. Vem är du att fördöma? Visst kan man ingå "partnerskap", men att bli välsignad för Gud är så mycket större…

Det handlar inte om sex, utan om kärlek….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

krasivis
2008-11-25 23:01
#4

Jag skriver på Krasivis dator

Eligt bibeln är det inte rätt. Och då kan man undra varför man som homosexuell blandar in kyrkan. Ena gången motsäger man sig bibeln och andra gången sympaterar man med bibeln. För äktenskapet är av Gud instiftat, för man och kvinna.

Om två homosexuella lever tillsammans eller inte stör inte mig, det är deras sak.

det är mina tankar,Conrad

Maria
2008-11-25 23:13
#5

Men snälla… Om två homosexuella skulle älska varandra av hela sitt hjärta. Skulle inte vår Gud, den allsmäktige och Jesus , som tog emot syndare, välsigna detta, då vet jag inte vad min tro för mig….

Skulle inte HBT människor vara välkomna i Guds rike med allt vad det innebär? Kärlek, gemenskap, och tron på människans godhet.?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

krasivis
2008-11-25 23:33
#6

En stilla undran, är din tro efter vad bibeln säger?

Hur gick det för Sodom och Gomårra och varför. Eller har jag fattat fel.

Under ens liv fins möjlighet att fatta tycke och bli förälskad i en annan kvinna medans man har sin fru hemma. Den förälskelsen kan ju också kännas riktig. Skulle Gud välsigna det?

Conrad

Annons:
Medlem
2008-11-26 11:07
#7

#5

Alla människor är inte goda. Gud ändrar sig inte, det är vad de troende tror på. Förr var incest legitim i Adams fall, men senare förbjöd Gud det tills domedagen. Vad gäller homosexualitet så har den aldrig ansets vara normal i de abrahamitiska religionerna.

Ja jag förstår din fråga, att den handlar om två som älskar varandra. Är man troende så skall man lägga ett band på sina lustar om religionen förbjuder dem. Vill man inte göra det får man lämna den religionen som man känner sig förtryckt under, enkelt. Jag lägger ett band på en del lustar jag har, och det gör jag för att jag underkastar mig Guds vilja. Det är gott med vin men jag kan inte dricka det för Gud förbjuder det, enligt min religion. Se jag har lagt ett band på den lust eftersom jag är troende. Det är bara ett litet exempel men jag tror du förstår vad jag menar.

Jag anser homosexualiteten är ett onormalt/avviket tillstånd  som måste behandlas. I Dubai t.e.x har man mottagningar för att behandla homosexuella från sin homosexualitet med kanske terapi eller sånt, är faktiskt inte insatt i det.

Jag ber om ursäkt för att jag svarar i denna tråd trots den riktar sig till kristna, men eftersom kristna och muslimer har samma syn på homosexualitet så kände jag för att svara.

Frid!

Maria
2008-11-26 13:03
#8

#6 Conrad

Du pratar om otrohet vilket jag tycker är synd. Oavsett om  du är otrogen din kvinna, eller din man oavsett kön.

Jag har fått lära mig att Jesu kärlek är villkorslös. (ungefär som den kärlek man kan känna till sina barn om man nu ska jämföra "jordisk kärlek")

T.om. har man numera kommit fram till att homosexualitet även finns inom djurriket, vilken har tystats ner av forskare genom åren.

Den enda som kan döma är Gud, vem är jag att döma andra människor som enbart handlar i kärlekens tecken?

Jag och min man känner flera kristna homosexuella par och deras tro är lika stor som andras. 

"JESUS ÄLSKAR ALLA BARNEN"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

krasivis
2008-11-26 13:37
#9

Kanske behöver förtydliga mig. Otrohet har inte hänt i mitt liv. Men efter ett långt liv möter  man många mäniskor och livsöden, som också är bekräftade från annat håll.

Frågan om Sodom och Gomårra kvarstår.

Medlem
2008-11-26 14:17
#10

#8 Du skriver "Den enda som kan döma är Gud"

Gud har fördömt homusexualiteten i bibeln.

"Jag och min man känner flera kristna homosexuella par och deras tro är lika stor som andras. "

Om man tror på Gud så skall man underkasta sig Hans vilja/bud/förbud och inte tolka skriften hur som helst, tycker jag.

Nu tror jag mig inte har mer att säga i denna tråd.

Frid !

Santhe
2008-11-26 14:31
#11

1 Kor 6:9-11   (Svenska folkbibeln)

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.

chik
2008-11-26 14:44
#12

jag har inte läst alla inläggen.

Men jag känner att jag vill svara utifrån vad Jag tycker. Jag skall säga att jag inte är med svenskakyrkan.

Men jag kan inte för stå hur två av samma kön kan Gifta sig.

Av respekt till kyrkan så behöver man inte ens komma på tanken att gifta sig där.

Man kan gå till rådhuset om man vill ha något liknande giftemål..Men mänskligheten tar ju död på sig själva om vi skall välja en partner av samma kön…

Ursäkta mig men jag för står inte.Lena.P.Ä.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
2008-11-27 12:15
#13

Jag blir mest ledsen när jag läser alla svar. Jag trodde inte att Kristna var så dömande och trångsynta.

Conrad undrar om min tro är efter Bibeln?

Det är klart den är.

Det finns väl mycket i Bibeln som människor inte lever efter idag. Öga för öga och tand för tand ex.

Homofober har funnits i alla tider och Bibelns böcker är nedskrivna av människor så någonstans tror jag att man får läsa "mellan raderna" och ta till sig det goda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
krasivis
2008-11-27 18:22
#14

Jag tror att synen på bibeln varierar p.g.a. fostran, om man är från kristet hem, söndagsskola, bibelskola mm. Förr fans ex ett syndaregister. Jag menar att den gammla "skolan" var mera aktoritär.( Ex jag fick inte gå på bio.) För min del är jag fostrad i den gammla skolan. Rätt eller fel ?  Dessutom har vi en ande som talar till oss och vårt sammvete, om vi lyssnar.

Conrad

Santhe
2008-11-27 19:19
#15

Om vi ska ha könsneutrala äktenskap borde vi inte då också ha antalsneutrala?

krasivis
2008-11-27 22:51
#16

ja var skall det sluta ?

Men det sår ju hur det skall bli i dom sista dagarna.

Conrad

kajsa56
2008-11-28 20:17
#17

jag tycker att vi ska skilja på sak och person - Gud älskar alla, oavsett om man är hetro eller homo, det som många av oss reagerar på är att man ska begära av präster att välsigna nåt som Gud förbjuder. Det är det samkönade samlivet som jag anser strider emot Guds ord, inte personerna ifråga!

#11 santhes inlägg - Biblen - talar för sig själv…

Mona22
2008-11-29 15:07
#18

#17. kunde inte skrivit det bättre själv. jag tycker det också är fel att tvinga präster att välsigna nåt som anses fel.

Maria
2008-11-29 20:54
#19

Det finns alla möjligheter om vi inför könsneutrala äktenskap att präster som inte"vill" viga ett homopar att avstå.

Ingen ska behöva "tvingas" till det.

Det finns så gott om präster som gärna viger två av samma kön så jag tror aldrig det kommer att bli några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

krasivis
2008-11-30 10:30
#20

Det kommer en dag när vi får  stå till svars för våra handlingar.

En präst skall väl representera Gud och hans vilja, annars har han inget med kyrkan att göra. Då skulle jag kalla honom, henne, en ulv i fårakläder.

Varför kristenheten har blivit urvattnad och blaskig är för att kristna inte står upp för vad som står i bibeln.

Conrad (på Krasivis dator)

Annons:
Mumrik
2008-11-30 11:34
#21

Vid partnerskap så har man det lagskydd som man behöver. Om man vill viga sig kan man göra detta borgerligt och har då samma skydd av olika lagar som hetropar. En präst har rätt att säga nej, eftersom Guds ord säger så. Hur man än vrider och vänder på saken, så kan man aldrig få homosexualitet till att vara normalt och natuligt. Detta är en avvikelse och det är ett faktum. Däremot ska man respektera andra människors val, men då får de också respektera att en präst också har sitt fria val att säga ifrån

Margareta
2008-12-01 17:10
#22

Mumrik - du skriver som jag tänker Flört

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
2008-12-01 19:35
#23

Mumrik, det är ju precis det jag menar men det finns många präster som kan tänka sig att viga homossexuella.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kiowa
2008-12-02 10:24
#24

Enligt Matteus 7:1-5 så har vi vanliga dödliga inte rätten på vår sida att dömma varken för eller emot.
*gäller dock mer än bara de homosexuellas roll i samhället och inom kyrkan*

En kristen skall i alla lägen leva efter och sträva att sprida kärlekens ord som så fint beskrivs i 1 korintsier brevet kap 13.

bettis69
2008-12-03 13:15
#25

Det spelar ingen roll vad jag tycker. Men jag tycker att man har inte rätt att fördöma någon. Det har nog bara Gud rätt att göra.

Kärlek är aldrig något dåligt. Kärlek är en gåva. Det är allt jag har att säga.

Personligen har jag inget emot människor som är homo eller bi. Jag ser alla som MÄNNISKOR med värde.

[Pennylane1]
2008-12-13 11:26
#26

kanske inte ska döm detta forum utifrån denna enda tråd, som var den första jag läste härinne. Men detta ger mit inte direkt någon mersmak, är hela forumet präglat av denna trångsynthet så är detta nog inget ställe för mig. Men som sagt, ska väl inte döma innan jag sett mig runt lite mer.

Medlem
2008-12-13 12:16
#27

#26 Det är inte trångsynt att tycka att homosexualitet är fel. Får man inte tycka vad man vill?

Annons:
Hannybee
2008-12-13 12:35
#28

Hmmm… jag tycker nog inte det är rätt, å andra sidan förstår jag inte heller hur en icke kristen kan gifta sig i kyrkan. Jobbade på ett bröllop i somras och prästen sa en massa saker om kyrkan och Gud och grejer, så står där ett okristet par som bara säger ja till allt det här. Jag förstå verkligen itne hur man som icke kristen kan göra så. Sedan finns det ju homosexuella som säger att de är kristna, och visst, då får de väl göra så… Men jag tycker inte att det hänger ihop, det fungerar inte.

[Pennylane1]
2008-12-13 12:59
#29

jo jag har inte påstått att man inte får tycka vad man vill. Men jag tycker denna tråd andas av trångsynthet,i stora stycken  och det har jag rätt att tycka.

Medlem
2008-12-13 13:44
#30

Incest är olaglig idag men det finns en del som inte tycker det är fel. De tänker också att vi som är emot (inklusiv dig tror jag) den är trångsynta. I sekulära länder finns ingen som har mandat för vad som är rätt och vad som är fel.

Maria
2008-12-13 19:44
#31

Pennylane1

Du skriver att denna tråd andas av trångsynthet. Jag är trådskaparen och jag är benägen att hålla med dig (läs gärna mina inlägg).

Jag blir så ledsen, det finns faktiskt vidsynta kristna. Det verkar som att "vi" är mindre värda… som att vi inte har läst/tolkat bibeln på rätt sätt? Skulle "vår/min" tro vara mindre värd? Är jag en för modern kristen..?  Jag vet inte men jag vet att många som har liknande åsikter som mig inte riktigt accepteras överallt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Prag
2008-12-13 23:55
#32

Snubblade in här av en slump och måste efter att ha läst några trådar säga att jag inte ångrar mig en sekund. Verkligen underhållande site! Mycket skön ironi och surrealistiska vändningar här inne, kanske särskilt från den personen som ömsom kallar sig Conrad, ömsom nånting med Krass.

Sen tror jag kanske personligen att ni nått en större publik om ni lagt er som en underkategori till Humor, men det där avgör ni förstås bäst själva.

Tack för titten och fortsätt med vitsigheterna! Glad

Kefa
2008-12-14 14:13
#33

Enligt rabbinerna finns det en enda tidpunkt i världshistorien då samhället legaliserade och gav välsignelse till den homsexuella relationen. Det var innan Noa floden, det ger lite perspektiv åt Yeshua/Jesus ord om att som dedt var på Noas tid, så skall det vara vid hans återkomst. Vår stora utmaning idag är att älska människan utan att alltid sanktionera hennes beteende. Dagen hade i våras (tror jag) en artikel om en kvinna som i 9 år varit med i gemenskapen i en församling i Sthlm. Hon var jättevälkommen och älskad i gemenskapen, men tilläts inte döpa sig eller bli medlem så länge hon levde i synd. Efter 9 år var hon reda att lämna det gamla livet bakom sig, med på dopförrättningen var bla henes före  detta partner.

Gud älskar precis alla människor därför dog Yeshua, men han har gett oss tydliga instruktioner om hur vi skall leva, därför att han är både rättfärdig och barmhärtig. Låt oss leva efter den instruktionen så går det oss väl.

Maria
2008-12-14 19:28
#34

#33 Gud älskar precis alla människor, där håller jag med dig. De tydliga instruktionerna är inte så tydliga för mig. Tolkningsfråga?

Sedan skriver du: Låt oss leva efter den instruktionen så går det oss väl.

Går det oss illa annars?

Om man har en annan syn/tolkning på vad som skrivs i Bibeln och försöker leva som en god människa. Är inte detta gott nog. Finns det något "patent" på vad som är korrekta tolkningar av Bibeln?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Kefa
2008-12-15 00:16
#35

Låt oss läsa som det står och kalla en spade för en spade och en grep för en grep. Det finns 613 bud i torán, dessa 613 sammanfattas i de 10 ord Moses fick på Sinai. Jag har lärt känna den Evige som en kärleksfull far som vill oss väl, därför väljer jag att lyda. Han bevisar sin storhet i det att han gett oss den fria viljan.

rallykillen
2008-12-17 13:32
#36
Betlehem-89
2008-12-18 14:42
#37

Det går inte att vara kristen och homosexuell. Att attraheras av samma kön är både smutsigt och syndigt! Homosexuella ska inte få gifta sig i kyrkan. Varför skulle de få göra det? Det är emot Guds regler.
Vad kommer härnäst?
Giftemål mellan människor och djur eller rentav med saker?!
Jag vågar inte ens tänka på det…

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2008-12-18 22:13
#39

#37 Du skriver att det inte går att vara Kristen och homosexuell. Hur går detta ihop med alla homosexuella som faktiskt ÄR Kristna?

Har du rätt att döma dessa människor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Betlehem-89
2008-12-19 10:33
#40

#39 Det är inte dömande vi talar om. Och nej, jag tycker inte det går att vara kristen och homosexuell. Är du rkristen följer du och litar du på Den Helige Skrift men det gör man inte om man är homosexuell! Det är Satan som lurat människorna för att komma åt kyrkan och infektera den.

Kefa
2008-12-19 18:06
#41

#40 Hoppas du inte menar vad du skriver :) Det tragiska är inte att kyrkan infekteras, det tragiska är människor bedras och såras. Man far mycket illa av synden. Den Eviges omsorg och kärlek når ut till varje människa, därför har han gett klara instruktioner för hur vi skall leva. Därför är det fantastiskt att frälsning erbjuds genom Yeshua/Jesus. Låt oss värna om varandra och lämna synden, om system bryr jag mig föga.

Annons:
Saga85
2008-12-21 15:26
#42

Jag avskyr när mina fördomar till viss del besannas. Är dock intresserad av olika religioner, även om jag kommer från en ateistfamilj.

Vad som slår mig är hur vissa säger att andra "tolkar bibeln på sitt sätt" och att detta skulle vara fel. Lever ni ordagrant efter allt i bibeln själva, eller har ni den som en grundsten i er tro? Mycket har förändrats under historiens gång. Kvinnan har fått en själ, men är det fel eftersom det bestämdes flera århundranden efter att kristendomen grundades? I kapitlet om hur gud skapade världen tycker jag det verkar som om människan ska vara vegetarian, lever ni efter det (eller har det också ändrats allteftersom?). Jag har hört bibelciterande från rasistiska amerikaner där de säger att det står att man inte ska blanda "svarta och vita får (att de inte ska gå/sova i samma hage?).

Om ni själva inte lever efter detta, hur kan ni då fördömma andra i deras tro? Eller ska vi gå tillbaka i tiden och hålla slavar, aga våra barn och ha kvinnor utan själar? Är utveckling inget bra?

Jag vill inte kasta skit på någon, jag kan bara inte förstå logiken. Man får tro och tycka som man vill, men att man kan säga att någon annans tro är fel kan jag inte förstå. Det är en TRO, glöm aldrig det. Hur kan då någon säga att den är fel?

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: