Annons:
Etikettinspiration
Läst 1986 ggr
se3s
2008-10-30 22:33

Hur gick det till när bibeln skrevs?

Hej , Jag har ett skolprojekt när jag ska hitta om hur det gick till när bibeln skrevs?

Annons:
Santhe
2008-10-31 09:16
#1

Jag tycker att du googlar på just det: "när bibeln skrevs" såg en massa intressant när jag gjorde det.

Bibeln består av 66 olika böcker, och skrevs under en tidsperiod av ca 1600år av ca 40 olika män. Om jag minns rätt vill säga.

Du har tagit ett kul ämne tycker jag, önskar dig lycka till.

Margareta
2008-10-31 18:28
#2

Lycka till säger jag också och jag håller med Santhe att du skall googla runt och söka information istället för att be andra skriva åt dig.

Det är liksom det skolarbetet går ut på.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
2008-10-31 20:28
#3

Precis som jag skrev i din andra tråd så kan du säkert vända dig till din församling " Svenska Kyrkan" så hjälper de nog gärna till.

Lycka till….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
2008-11-01 14:14
#4

Hur det gick till när bilbln skrevs är rena rykten och påhitt.
Ett krångligt ämne att skriva om i skolan om arbetet skall bygga på säker fakta, eftersom det inte finns någon.

Om du vill skriva en kort uppsats kan du helt enkelt bara klargöra att ingen vet.

Hänvisa gärna till viskleken som man brukade leka i skolan.

Du vet den där leken där man viskar något till varandra i en ring.
"Kalle" början med att säga en mening, och när den som sitter sist i cirkeln skall tala om vad han tror att kalle sa så är det bara galamatia.

Man tror att texterna i Gamla Testamentet tillkomna cirka 900 år före "kristus" till 160 år efter "kristus"
OCh dessutom tror man att berättelserna i GT är om händelser som är tänkta att ha inträffat tidigare än så.

Du kan ju föreställa dig hur fel det blir med en viskelek som pågår i flera hundra år=)

Lycka till med ditt arbete.
Men mitt tips är att du väljer en kurs som du faktiskt kan ha nytta av.
Att läsa religion är som att läsa sagor om troll och älvor.
Det är kanske lite kul, men det är bara sagor.

Hoppas att du redan viste om det.

LordLukas
2009-05-16 11:07
#5

vad har du emot kristna?

[akumas7]
2009-05-16 11:20
#6

Så som jag har förståt det är det en massa saker som är omskrivna, vissa viktiga delar är borttagna och ditsata så att det ska passa den kristna tron bätre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: