Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4913 ggr
Hannybee
12/8/08, 9:32 PM

Livets Ord

Okej, nu tänker jag ta upp ett ämne som är känsligt för ganska många. Ni som någon gång har varit i en Livets Ord-församling (Uppsala, Jänkäping eller Göteborg), och bara ni som HAR VARIT i en, vad anser ni om Livets Ord?

Konstig hjärntvättande sekt eller vanlig frikyrka?

Annons:
Lidan
12/11/08, 12:01 AM
#1

I alla fall haft en sekt stämpel mer ellr mindre hängande över sig

Besökte en Församling på Söder malm för ca 10 årsen, Livets ord inspirerad.Bland det värsat jag gått på.

1. Fick inte själv bestämma vad jag villsitta i kyrkan.

Jag som får panik att sitta längst fram i samlingslokaler,var nu tvungen att sitta i en av bänkraderna längst fram

Stå ,stå .stå…. o sjunga lovsångerna och jag med mina led,,mycket lågablod tryck ,gör att jag kan känna mig yr.

Jag satte mig ned

"Tar Lovsången aldrig slut"

"Tar predikan aldrig slut"

Predikan började.Handlade om Helgelse .

Men jag började efter  ett tag tänka på reklam för tandkräm,bilar mm

Pastors sett att framställa budskapet som fick mig tänka på reklam

Tiden den bara gick."Är det verkligen någon som orkar lyssna på denna predikan?"

Pastorn predikade,predikade ….

Började titta på klockan,"Om jag inte går snart kommer jag försent till borsans kalas"

Så jag gick.

Åkte på kalas.

Grannen jag hade när jag bodde i Tyresö sa när han fick höra att jag besökt Södermalskyrkan" Va kunde du lämna Gudstjänsten innann den var slut?"

"Japp!"

"Konstigt dom brukar inte släppa ut folk förrän Gudstjänsten är slut,för dom har vakter som hindrar en"

Om det är en skröna vet jag inte.

Men  det tog mig evigheter innan jag kunde besöka samma kyrka igen ,vid ett besök i Stockholm.

Satte mig längst ned ,hamnade bland en massa barnfamiljer.

Helt okej.

Men samma stående vid Lovsånger,lååååååååååång predikan och upptäckte att många gjorde andra saker äna tt lyssna på predikan

.Finns undersökningar som visar om jag minns rätt att en predikan som är tror jag  15 min o längre så är det ingen som lyssnar längre

För man börjar tänka på lunch,barn som påtalar ens uppmärksamhet

Oj kom nog från ämnet.Mötet i omkring -93-94 människor med erfarenhet av Livets ord.  Tänker inte säga vad som sades ,det var inget bra om Livets Ord.

Idag vet jag inte om Livets ord har en sekt stämpel på sig

Men man kan ju fråga Föreningen Fri.

krasivis
12/11/08, 1:53 PM
#2

Det är svårt att yttra sig i frågan pga att man kanske inte är kristen eller troende tillräckligt,  i andras ögon.

Annars har jag samma upplevelse. Men förståss kan det ju variera. Dessutom är vi inte satta att dömma, men vi får bedömma

Conrad, på Krasivis dator:

mumsan
12/12/08, 12:09 PM
#3

Jga har inga problem med församlingen Livets Ord. Det du har varit med om låter lite konstigt och jag tror att allting runtomkring blev lite feltolkat på något sätt. Har aldrig varit med om något liknande. Visst får man gå innan mötet är slut och man får sitta vart man vill även om mötesvärden hänvisar dig till en plats, kanske långt fram som man kanske inte vill sitta, du väljer själv.

Nu har ju 10år gått, so vatt! Glöm det och gå vidare i livet.

Hannybee
12/12/08, 11:14 PM
#4

Okej, intressant att läsa era åsikter… Fast jag menade riktiga Livets ord-församlingar, inte "Livets Ords-inspirerade", som du (#1) pratade om. Det där med att man inte får sitta var man vill och inte får gå ut från mötet om man vill har absolut ingenting med Livets Ord att göra, det måste var den här Södermalmskyrkan som har kommit på. :)

Hur som helst, jag är ju medlem i Livets ord Göteborg och har varit i församlingen i Uppsala ett antal gånger, och visst är både möten och lovsång ganska långt. Å andra sidan får man ju så mycket mer då.

Lidan
12/13/08, 7:26 PM
#5

Har tänkt att hälsa på Livets ord.För att bilda mig en uppfattning på plats.Men sen ta sig till Livets Ord  har sen inte velat sig.

P.ga begränsad ekonomi mm

Sen hoppas jag att man gå i från ,sitta .Har funktions hinder som gör att jag har svårt att fokusera mig på att vara med länge.

Stå länge funkar inte alltid.

Hannybee
12/14/08, 9:14 PM
#6

#5 Låter som en bra idé tycker jag, och visst får du gå när du vill, iaf i Göteborg och Uppsala… Har aldrig varit i Jönköpings församling, men det låter ju uridiotikst att inte släppa ut folk från mötet, det kan jag verkligen inte tänka mig att man gör på Livets Ord.

Och sedan är det många som står under lovsången (ibland säger de till och med att man ska stå upp) men det är såklart inget måste. Man kanske inte orkar stå så länge helt enkelt, när jag var yngre (och det händer forfarande) brukade jag sätta mig ner… Särskilt när det var en låt jag inte kunde… Haha… xD

Annons:
Oriel
3/28/09, 12:27 AM
#7

Jag har varit i både Uppsala och Göteborg. Men Uppsala är ändå bäst för att klimatet är så härligt däruppe, alla är glada och pratar, det passar också oss ungdomar ;)
Men det som några här i böran säger kan jag inte hålla med om, då är nog svenska kyrkan värre med sina gusdtjänster.

-' Rebecca Johansson

 

OlgaMaria
3/28/09, 12:37 AM
#8

Jag har inget emot Livets ord. Jag vet om några personer som haft dåliga erfarenheter därifrån på 80-talet och kanske början av 90. Jag tror också att det nog inte var 100% fräscht då, men tror/anser att det är bra nu!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
3/28/09, 12:41 AM
#9

Jag anser att det har varit en destruktiv sekt, och att Livets Ord i Uppsala fortfarande uppvisar sekteristiska drag.

Jag anser att teologin som Livets ord är grundat på är en villolära, men jag tror absolut attmerparten av människorna som är medlemmar där är ärligt sökande kristna.

Oriel
3/28/09, 1:21 AM
#10

haha #9 har du varit där? ;)

-' Rebecca Johansson

 

Camillhe
3/28/09, 1:53 AM
Oriel
3/28/09, 2:02 AM
#12

#9 Vilka "sekteristiska drag" har du märk av då?

-' Rebecca Johansson

 

Camillhe
3/28/09, 3:20 AM
#13

Jag tror det finns skrivet på ganska många ställen här nu, om du testar att söka på sekt i forumets sökfunktion tror jag du får svar på din undran.

Annons:
Hannybee
3/30/09, 12:41 PM
#14

#7 och #8, håller med! :)

Hannybee
3/30/09, 12:42 PM
#15

Vad exakt drar man gränsen för att något är en sekt?

Tvillingsyster
3/31/09, 1:33 AM
#16

#15

Lära som vanligtvis lägger till någonting som inte stämmer med Bibel.

Oriel
3/31/09, 4:59 PM
#17

Jag tycker att Livets Ord och Svenska kyrkan lär ut samma budskap, bosrtsett från att Livets Ord gör allt roligare och mer intressant :D

-' Rebecca Johansson

 

Tvillingsyster
3/31/09, 10:50 PM
#18

#17

Du behöver vara mycket bevandrad med Guds ord för att kunna märka skillnad mellan rent evangelium och villolära. Skillnad kan vara hårfin, men icke desto mindre betydelselös.

Hannybee
4/3/09, 11:18 AM
#19

#16 Va? Tvärtom menar du väl? Det är ju det som utmärker Livets Ord. Att man försöker följa precis allting som står i Bibeln…

Och jag menade mer vad som utmärkar en sket överhuvudtaget, inte bara "kristna" sekter elelr vad man ska säga…

Hannybee
4/3/09, 11:19 AM
#20

#17 Håller med till viss del, för det beror nog på exakt vilken Svenska Kyrkan du besöker tror jag… En del kyrkor i Sverige pratar inte ens om gud och Jesus. Tyvärr.

Annons:
Camillhe
4/3/09, 1:33 PM
#21

#19 Att Livets ord påstår sig följa "allting som står i Bibeln" betyder inte att de gör det. Det finns många rörelser som gör det påståendet, tex Jehovas Vittnen.

Livets Ord tolkar Bibeln annorlunda jämfört med andra frikyrkor och SVenska Kyrkan.

Här kan man läsa synpunkter av f.d medlemmar

Hannybee
4/3/09, 5:59 PM
#22

#21 Haha, Jehovas Vittnen… xD De MÅSTE ju gå och knacka dörr hos folk för att komma till himlen. Smidigt.

Att följa Bibeln är i alla fall vad Livets Ord vill göra. och det blir kanske lite xtremt då.

Men frågan kvarstår till dig och ni andra, vad går gränsen för en sekt?

Camillhe
4/3/09, 8:17 PM
#23

Om du tittar runt lite på min länk tycker jag att författaren där har visat ganska bra på varför Livets Ord faller under sekt.

Personligen använder jag mig av Roy Wallis 7 kännetecken för att definiera en sekt, men de har jag skrivit i så många inlägg så då får du googla eller söka om du vill veta hans def:)

Tvillingsyster
4/4/09, 12:15 AM
#24

Jehovas Vittnen och Livets Ord har faktiskt vissa gemensamma kontaktpunkter när det gäller synen på Jesu korsfästelse. Båda anser att Jesus inte kan vara Gud eftersom han dog på korset.

Oriel
4/4/09, 12:38 AM
#25

#24 De tror på treeinghetern ;)

-' Rebecca Johansson

 

Tvillingsyster
4/4/09, 12:54 AM
#26

#25

De är bara politisk korrekta för sakens skull…………

atrazao
4/4/09, 2:41 PM
#27

#21 Kan jag få veta vad är det som finns i Bibeln och som JV inte gör? Jag är mäkta intresserad i ditt svar.

Annons:
Gasoline
4/4/09, 2:50 PM
#28

Medans vi snackar om detta, vad är det för skillnad på att gå i en vanlig kristen svensk kyrka och vara med i Livets ord? För livets ord är väl en typ av kristendom?

Camillhe
4/4/09, 3:13 PM
#29

#27 Snälla den diskussionen finns i mängder av trådar, vi behöver inte ta en JV diskussion här med. Leta lite på forumet så hittar du massor av debatter om JV's tolkning av Bibeln.

#28 Vad är en vanlig kristen svensk kyrka? Menar du Svenska Kyrkan eller menar du alla protestantiska kyrkor eller något annat?

Om du läser på min länk i #21 får du reda på en del om Livets Ord.

Gasoline
4/4/09, 3:16 PM
#30

#28 Jag är ju inte så insatt, men i den kyrkan de flesta konfimerar sig. Den "vanliga" protestantiska kyrkan i sverige. Så då menar jag nog svenska kyrkan? Är inte troende kristen, men intresserad. Ok, ska kolla i länken.

Camillhe
4/4/09, 3:21 PM
#31

Ja då menar du Svenska Kyrkan:)

Sedan finns det en massa frikyrkor i Sverige som tror ungefär likadant som Svenska Kyrkan i grund och botten, men tror på en lite mer levande församling, dvs att deltagarna i en gudstjänst får bidra till gudstjänsten. Man sjunger lovsånger och inte bara psalmer, i en del frikyrkor ber människor högt, man har ofta förbön då människor kan gå fram och folk ber för deras problem.

Man praktiserar ofta s.k. vuxendop i frikyrkor (dock inte i alla) jämfört med barndopet i SVenska Kyrkan. En pastor behöver inte en lika lång utbildning som en präst. Senaste åren har det blivit mycket bättre och det finns pastorsutbildningar, men förut hade en pastor ofta inte ngn utbildning mer än kanske ha gått i Bibelskola i ett år eller så.

Gasoline
4/4/09, 3:24 PM
#32

#31 Jaha, ok. Tack så jätte mycket för svaret =)

Oriel
4/4/09, 4:39 PM
#33

#31 Ulf Ekman är utbildad präst som har jobbat i svenska kyrkan :D

-' Rebecca Johansson

 

Camillhe
4/4/09, 4:58 PM
#34

#33 Ja visst var han präst, studentpräst i ca 6 år har jag för mig. Att Ekman har studerat mycket teologi gör inte den läran han lär ut "mer" kristen.

Annons:
Oriel
4/4/09, 5:39 PM
#35

Så du menar att de som går i livets ord lär sig minder om krisentdom?

-' Rebecca Johansson

 

Tvillingsyster
4/4/09, 10:52 PM
#36

#35

……… eller blir mer och mer tyngd av alla måsten, som man märker först när man har varit några år i Livets Ord och fått bättre insyn i det hela. I början ser allting så trevligt och fantastiskt ut tills man har fastnat i nätet, kanske lämnat ett välbetalt jobb och en församling man trodde inte längre var något att satsa på och flyttat till Uppsala. Det finns människor som gjort så. Efter några år när sanningen har hunnit ikapp med en och man helst vill bara lämna Livets Ord……. till vad istället?…….. man skäms för det man gjort för många år sedan………. det är alltid svårast att förlåta andra att de har sett de dumheter en själv har gjort……. och sen det är inte att leka med Ulf Ekman om man vill gå ut ur hans församling….. det är hans församling inte Guds tyvärr…… en del tar livet av sig när de inte orkar längre……. många har förlorat sin tro……..

Det finns massor av hemska saker som många har skrivit om här i internet. Om du vill få mer info om Livets Ord gå till google och skriv som sökord Ulf Ekman och du kommer inte att vara sysslolös lång tid framöver………

atrazao
4/5/09, 12:07 AM
#37

#29 Du kan i allafall ge mig adressen till en av dem innan du släpper ur dig en massa idioteser, tycker jag… för vad jag kan förstå så går du via hörsägen men kollar aldrig den riktiga bevis….

Men om vi ska ta tag i ämnet så kan jag bara säga såsom Mormonerna brukar säga, låt Livets Ords medlemmar tillbe Gud på sitt sätt så kan vi fortsätta tillbe vårt Gud på vårat sätt.

Camillhe
4/5/09, 2:04 AM
#38

#37 Nej jag går sällan via hörsägen. Jag forskar inom ämnet religionsbeteendevetenskap, vilket infattar både religionsociologi och religionspsykologi.

Däremot så är det ganska jobbigt att hitta bra källor på internet, men jag har verkligen inte ork eller tid att sitta och skriva av böckerna här hemma.

Och det är inte särskilt svårt att hitta trådarna om JV på den här sidan, ren lathet om du inte lyckats hitta en enda av dom.

http://jesus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a8280a24-5ee7-4fc4-86c2-e6972ed61f52&GroupId=0f19e36b-8bc9-44ac-b9ba-b837ec171cf9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

http://jesus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e74ac5c6-7033-491c-9434-7fa5ac7edf09&GroupId=0f19e36b-8bc9-44ac-b9ba-b837ec171cf9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

Hannybee
4/5/09, 10:50 PM
#39

#24 Påstår du att Livets Ord inte tror att Jesus är Gud? :O Ursäkta att jag blir lite irriterad, men se till att fakta stämmer innan du kommer med argument.

#30 Du har redan fått en bra förklaring, de är de största skillnaderna mellan Livets Ord och Svenska Kyrkan tror jag. Går du däremot till en annan frikyrka är det ungefär samma sak som Livets Ord, i alla fall från mina egna erfarenheter.

#35 Vad är det man måste göra när man går i Livets Ord?

Gasoline
4/5/09, 11:53 PM
#40

#39 Mjo, jag vet. Tack så mycket.

Tvillingsyster
4/6/09, 1:30 AM
#41

#39

Undervisning i Livets Ord Bibelskola innefattar bl a att Jesus blev gudomlig när Johannes döparen döpte honom och att han förlorade sin gudomlighet strax innan han korsfästes. Detta därför att trosrörelsen inte kan tro att Gud kan dö. Detta är inte bibelns undervisning utan villolära. Sedan säger trosrörelsen att Jesus efter sin död på korset hämtades ner till dödsriket av jävulen och torterades där i tre dygn innan Gud grep in och då föddes Jesus på nytt som den förste i världshistorien och då blev han Gud igen. Trosrörelsen undervisar också att det var i dödsriket som församlingen fick sin början. Enligt bibeln föddes församlingen vid pingst när den Helige Ande kom ner till jorden och fyllde 120 människor med Anden. Trosrörelsen, som har sin början i USA och heter Faith Movement, undervisar så här därför att de vill 'bevisa' att eftersom Jesus blev Gud när han föddes på nytt i dödsriket så blir livetsordana också åtminstone gudar med litet g när de födds på nytt. Numera är Ulf Ekman väldigt tyst om den här undervisning eftersom trosrörelsen växer inte i dagens läge såsom han önskar och han som maktmänniska står inte ut med den vissheten. Han försöker hitta ett annat sätt att bli mäktigare i människornas ögon. Han vänder sin blick mot romersk katolska kyrkan, men det är ju en annan historia……………

Vad är det man måste göra……….. Du är kanske inte tillräckligt insyltad i Livets Ord ännu eftersom du verkar inte veta det. Man måste vara mycket aktiv…….. om man inte är det får man påpekanden…… man måste offra mycket…… varje gång man går i kyrkan….. det finns folk som kollar att man går ofta i kyrkan, inte ser missnöjd ut, inte kritiserar Ulf Ekman eller hans lära osv…. osv… och hur vet jag detta? Jag har en brorsdotter som är medlem i Livets Ord-församling tyvärr och jag är mycket orolig för hennes skull.

Annons:
Hannybee
4/7/09, 3:27 PM
#42

#41 Okej, mycket av det här verkar helt främmande för mig. Jag kanske inte ska säga något om Livets Ord i Uppsala då, för jag är med i församlingen i Göteborg, och där tror man i alla fall inte på det mesta av det du skriver. Jesus är Herre och Gud, inget annat och församlingen uppstod på Pingst, självklart! Jesus har väl alltid varit gudomlig och är det fortfarande?

Jag har aldrig hört den här typen av undervisning förut. Om det du säger verkligen stämmer, så är jag ganska förvånad. Trodde inte det var så stor skillnad mellan de olika Livets Ords-församlingarna. Hur många gånger har du varit i Livets Ord (i Uppsala)? Hur länge sedan var det du hörde det här? :O

(Att Ulf Ekman, Robert Ek och Livets Ord verkar ha vänt sig till katolska kyrkan stämmer tyvärr, men det är något som vi tar avstånd från. Jag tror att alla samfund borde kunna acceptera varandra, men Livets Ord i Uppsala har enligt min åsikt gått lite för långt.)

mumsan
4/7/09, 5:44 PM
#43

Hm, det finns visst en förvirring här om Livets Ord. Livets Ord församlingen i Uppsala är inte annorlunda än i Göteborg eller någon annan stans i Sverige.

Här förekommer visst konstiga ideer om Livets Ord.

Guds Ord är rättesnöret om man ska använda sig av det uttrycket i alla guds församlingar. Varför krångla till det.

Alla Kristna som tror på Jesus Kristus Guds Son/troende, är med i Guds församling. Sedan finns det många olika namn på församlingar. vi är ju alla lite olika och går dit det passar oss bäst. Varför krångla till det så.

Samma Gud, samma Jesus och samma Helige Ande är verksam. Treeningheten!

Tror det är bättre att se på allt vi har gemensamt än motsatsen.

Hannybee
4/7/09, 6:20 PM
#44

#43 Håller med dig om allt, utom att alla Livets Ords-församlingar är lika. Det stämmer inte. Även om Livets Ord Göterborg uppstod ur Livets Ord som finns i Uppsala, så tar vi i Göteborg till exempel avstånd till Livets Ords närmande till katolska kyrkan. Det har våran pastor klart och tydligt sagt. Det Tvillingsyster säger Livets Ord står för stämmer inte heller in på våran församling. :)

Men det andra du säger, tummen upp! :D

atrazao
4/8/09, 2:52 AM
#45

#44 Menar du att även om ni härstammar från samma grupp så har ni inte samma ideologi?

Inte undra på att folk slutar tro på Gud när inte ens ni själva kommer överens.

Tvillingsyster
4/8/09, 3:24 AM
#46

Jag säger inte att alla Livets Ord-församlingar är likadana och lika hårt styrda som i Uppsala. Och jag är mycket väl medveten om att de flesta livetsordare är pånyttfödda. De flesta har också gått över från frikyrkor till Livets Ord.

Alla församlingsmedlemmar i Uppsala är inte heller för närmandet till katolska kyrkan.

Hannybee, jag antar att du har inte gått i bibelskola i Uppsala eftersom du säger att du inte hört den här typen av undervisning förut. I vanliga möten håller man lägre profil för att inte skrämma bort nytillkomna innan de har svalt lockbetet.

Även om undervisningen i kyrkan är inte lika tydligt snedvridet som i bibelskolan så har den ändå verkan långsiktigt. Jag märker det tydligt i min brorsdotter och jag märker det också tydligt i böcker och tidningar skrivna av predikanter som tillhör trosrörelsen i Sverige, Norge eller USA.

Camillhe
4/8/09, 4:18 AM
#47

För att förstå Livets Ord måste man titta på Ekmans främsta inspirationskälla. Ekman spenderade en tid på Rhema Bible Institute som hade bl. Hagin som lärare. Hagin var en stor källa till inspiration för Ekman.

Vem var Hagin och vad stod han för? Dels kan ni läsa här

men framförallt det som skiljde Hagin från andra traditionella predikanter var hans syn på att vi människor var "gudar". Dvs han tog makten från Gud och la den på oss människor, och lärde att vad vi än bad om i Guds namn skulle vi få om vi bad rätt. Istället för att ödmjukt be Gud om hjälp och stöd, skulle man kräva sin rätt och tacka för att man skulle få det innan man fått det.

Jag har själv hört detta predikas när jag var på en gudstjänst i en trosförsamling i Lund för några år sedan. Det går även att läsa om det i Ekmans böcker och trots att han slingrar sig så har han aldrig offentligt tagit avstånd från Hagins lära eller bett om ursäkt för att han har predikat den. (inte för att den inte fortfarande predikas och lärs ut på Bibelskolan, men offentligt lärs den inte ut lika mycket längre).

Så var kom denna läran ifrån? (läran innehåller betydligt mer än det jag skrivit men det blir för mycket text så ni får googla lite om ni vill veta mer)

Jo Hagin hade lärt sig detta av en annan predikant vid namn Kenyon.

Här är 2 utdrag ur en av Kenyons böcker:

"Vi har sett att Jesu död på korset var mer än en fysisk död. Han var där genom gudomligt beslut och plan. Han blev i själva verket gjord till synd genom vår synd. Han var Guds ersättning för den mänskliga rasen. När han blev gjord till synd, blev han överlämnad av Gud till fienden. När de hjärtskärande orden kom från hans läppar: 'Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' Det var då Satan blev hans herre.

Du minns att han yttrade orden 'Det är fullbordat'. Nu förstår du, att han menade inte att han hade gjort färdigt försoningsverket men han hade gjort färdigt det verk som Fadern hade gett honom att göra först. Som en Son hade han gjort sin Faders vilja, talat Faderns ord och gjort sin Faders verk.

För det andra, han hade gjort färdigt sitt verk som en son till Abraham. Han hade hållit Mose lag. Nu hade han blivit en ersättning för att ta hand om syndens problem. Han kommer att ta bort synden. Han måste tillfredsställa kravet av rättvisa emot den mänskligheten. Det kunde han inte göra under sitt liv på jorden. Synd är i själva verket ett andligt problem, så det måste tas om hand i den andliga världen.

OM JESUS BETALADE STRAFFET FÖR SYND PÅ KORSET, DÅ ÄR SYND BARA EN FYSISK HÄNDELSE.

OM HANS DÖD TOG HAND OM DETTA, DÅ KAN VARJE MÄNNISKA DÖ FÖR SIG SJÄLV.

Synd sker i den andliga världen. Hans fysiska död var bara början till slutet. Paulus säger i Hebr. 10: 12. 'Men sedan denne har framburit ett enda offer för synderna, sitter han beständigt på Guds högra sida.' När Jesus dog, blev hans ande tagen av Fienden, och tagen till den plats där syndarnas andar går när de dör."

"Satan hade besegrat Jesus på korset. Han hade satt de själviska översteprästernas hjärtan i rörelse, tills dessa i vansinnig avundsjuka hade korsfäst honom. Fadern hade lagt på honom världens synd. Jesus hade blivit lämnad ensam. Gud vände sin rygg mot honom. Satan tog hans ande under triumf och bar den till de mörka delarna av Hades. Allt lidande och pina som helvetet kunde producera lades på Jesus. När han hade lidit helvetets pina i tre dagar och tre nätter, ropade universums Högsta Domstol "Nog". Han hade betalat priset och tillfredsställt kravet på rättvisa. Satan såg honom rättfärdiggjord. Gud hade gjort honom levande i sin ande mitt i närvaron av helvetets skaror."

källa: What Happened From The Cross To The Throne av Kenyon sidan 47 och sidan 89

Många vill hävda att Ekman gått ifrån denna lära och nu predikar den "vanliga kristna läran".

Det stämmer inte och det räcker att titta på en annan av Ekmans "vänner" Benny Hinn för att se hur okult det som predikas är.

Hinns böcker och undervisning säljs på livets ords webshop vilket jag har svårt att tro att dom skulle säljas där om man inte stödde läran.

Mer om Hinn här

Orkar inte skriva mer nu i natt men här är lite citat av Benny Hinn:

"Are you ready for some real revelation knowledge….you are god" (Benny Hinn, "Our Position In Christ")

"Jesus knew the only way He would stop Satan is by becoming one in nature with him." (Benny Hinn, TBN, December 15, 1990)

"When you were born again the Word was made flesh in you. And you became flesh of His flesh and bone of His bone. Don't tell me you have Jesus. You are everything He was and everything He is and ever shall be… Don't say, 'I have.' Say, 'I am, I am, I am, I am, I am'" (ibid.) video #2, minute 0:3

"If you are really a Christian, when I say three, you get to the phone and you sow that seed. And I'm gonna wait until all the pledges are in, and I'm gonna lay hands…my God, I feel the anointing so strong here on me. You know why? Because I'm preaching the word of the Living God! Now you do what I'm telling you, because if you don't, your future is black, but if you do, your future is bright!" (Benny Hinn, TBN's Fall Sharathon, 2008)

"…But I am telling you right now, things I haven't said years 'n years 'n years ago. I believe - here this, hear this! I believe, that Jesus, God's Son, is about to appear physically, in meetings and to believers around the world, to wake us up! He appeared after His resurrection and He is about to appear before His second coming! You know a prophetess sent me a word through my wife, right here, and she said 'Tell your husband that Jesus is going to physically appear in his meetings.' I am expecting to see, I am telling you that - I feel it's going to happen…." (TBN Praise-a-thon, April 2, 2000)

Hannybee
4/8/09, 2:32 PM
#48

#45 Nej, vi är väl inte riktigt överens. Det har varit ett problem i mellan alla kristna församlingar genom alla tider, och det är nog tyvärr en bidragande orsak till att folk slutar tro på Gud. Därför är det viktigt att ha en egen tro och inte bara blint tro på allt som alla olika samfund och församlingar säger. Ingen är perfekt.

#46 Nej, jag har inte gått på Bibelskolan där uppe. Jag är bara 17 än så länge och går alltså fortfarande på gymnasiet. Jag kan inte komma med en massa fakta som många av er andra. Jag berättar bara utifrån mina egna erfarenheter.

#47 Sorry, men jag orkar inte läsa allt det där och argumentera mot/för. ^^ Jag hade tänkt att ni som varit i någon Livets Ord-församling kunde säga hur ni tyckte det var. Om fler än jag trivs där och tycker om att vara där. Jag vill inte ha någon vild disskusion där alla försöker få rätt hela tiden. Man får tycka vad man vill.

Annons:
Camillhe
4/8/09, 3:33 PM
#49

#48 Visst får du tycka vad du vill och välja vad du tror. Det enda jag skulle önska vore att du tog dig tid att läsa lite på internet om Livets Ord's teologi. Finns sajter från alla synvinklar.

Det är det enda jag anser vara viktigt att man VET vad man ger sig in i, och vågar tänka själv och aldrig sluta söka efter Gud och vad han vill.

Hannybee
4/8/09, 3:50 PM
#50

#49 Håller med helt och fullt om det sista, men jag tror nog det är bättre att i så fall prata med pastorn om vad de tror på. Man vet ju aldrig vilka som skriver saker på Internet, det är inte riktigt att lita på.

Innan jag gick med i Livets Ord Göteborg fick jag ett papper med där det klart och tydligt stod vad den församlingen står för och tror på. Jag hade aldrig gått med om det hade stått något konstigt som att Jesus inte är gud, eller ngåot liknande.

Camillhe
4/8/09, 4:04 PM
#51

#50 Fast just det är vad som skrämmer mig, att du bara vill prata med pastorn och inte läsa oberoende källor.

Livets ord talar inte om den teologin som finns i botten, det dyker upp lite då och då. Därför är det så viktigt att du även läser vad kritiker säger. Ber du innan du läser så kan du nog känna dig trygg i att Gud leder dig rätt.

Hannybee
4/8/09, 6:08 PM
#52

#51 Jag tror att Gud kan vägleda mig så jag vet när något inte känns rätt. På Internet kan ju vem som helst skriva saker, folk som kanske inte ens varit på Livets Ord. Den undervisningen jag har fått på Youth (ungdomskonferens LO i Uppsala) har varit jättebra och livsförändrande för mig. Jag har blivit nöjd med den jag är. Jag vet att Gud älskar mig för den jag är.

Om den finns någon undervisning på Livets Ord som inte är i enlighet med Bibeln eller som inte låter vettigt alls, då kommer den Heliga Ande låta mig upptäcka det. Allting som jag hitills har läst av kritiker har inte stämt.

OlgaMaria
4/9/09, 2:47 PM
#53

#52 Jag tycker inte du ska oroa dig. LO är ingen sekt som inte tillåter att människor tänker själva och byter samfund om man vill. Ingen kyrka är perfekt, inte heller LO. De lyckas med vissa saker som få andra lyckas med i Sverige. Sen kanske de har vissa brister också. Men det är inte kyrkan som frälser - det är Jesus!

Och jag tycker dina egna erfarenheter och människors vittnesmål är viktigast i det här läget. Sen om du stöter på någon undervisning nån gång som du tycker verkar skum så ta upp det med den som undervisat!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
4/9/09, 3:25 PM
#54

#53

Hur kan du uppmuntra en tonåring till att INTE läsa oberoende källor?

Jag tycker det är extremt oansvarigt. Om Livets Ords rörelse och teologi inte håller för att man studerar det utifrån olika källor så ska man nog verkligen börja fundera.

Oavsett vilken rörelse man tillhör, är det en kristen rörelse där Gud är verksam, ska den gå att granskas utan att man blir förvirrad och ifrågasättande.

Att uppmuntra människor till att bara gå efter det man upplevt och råda dom att diskutera undervisning "som verkar skum" med den som undervisat bara, är det förfarandet man har i sekter.

#52 Jag skulle gärna vilja veta vad du läst av kritiker som inte stämt, Ge gärna några exempel. Självklart stämmer inte allt som skrivs om Livets Ord, men faktum är att det finns en avvikande teologi och den anser jag att man ska vara medveten om.

OlgaMaria
4/9/09, 4:30 PM
#55

#54 Jag uppmuntrar inte henne till att inte läsa oberoende källor. Klart hon kan göra det, men om hon inte har lust tycker jag inte det är nödvändigt i nuläget. Jag motsätter mig absolut inte att hon skulle göra det!

Jag motsätter mig verkligen påståendet att Livets Ord skulle vara en sekt. Ifall jag ansåg att det var det skulle jag givetvis resonera precis som du Tarmsaft!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Hannybee
4/9/09, 6:26 PM
#56

#54 Jag har hört så mycket skit om Livets Ord så jag tror inte att du vill veta.

Bland annat trodde en gammal klasskompis att man SLOG BARNEN i kyrkan. Seriöst, hur bara hur det låter. Hur KAN man tro något sådant? Och sedan det som Lidan säger här ovanför, att man inte får lämna gudstjänsten innan det är klart.

Camillhe
4/9/09, 7:45 PM
#57

#56 Visst men det där är rykten och har ingenting med oberoende källor att göra. Det finns massvis av rykten om Livets Ord och det tycker jag inte finns ngn anledning att sätta så stor tilltro till. Däremot bör du studera den teologin som lärs ut på t.ex Bibelskolan, och när du vet vad den teologin består av kan du ta ställning till om du tycker det är en korrekt tolkning av Bibeln.

Jag har ägnat merparten av mitt vuxna liv till att studera samfund, kulter och sekter och är fullt medveten om att det finns en massa rykten som sprids som man inte bör lägga så stor vikt vid. Den boken som först fick mig att börja studera Ulf Ekman var Sven Reichmans "Allt är inte Gud som glimmar". Den förklarade på ett väldigt lättillgängligt sätt vad som skilde Livets Ord från andra frikyrkor. Författaren är själv kristen så självklart är den vinklad, dessutom är den gammal men som jag tidigare nämnt så har Ekman ALDRIG förnekat att han undervisat framgångsteologi och JDS läran, om man nu för tiden skulle anse att den teologin varit fel borde väl rörelsen gått ut med det officiellt och bett om ursäkt till alla de vilselett?! Så vitt jag vet har de inte gjort det.
Och jag vet att det fortfarande lärs ut i deras Bibelskola då jag har ganska mycket material från Bibelskolans undervisning.

Därför tycker jag att ni som är med i Livets Ord, alt en trosförsamling ska läsa på om JDS läran och framgångsteologin och sedan be om ett rakt svar från er församling om man anser den vara rätt eller fel.

Hannybee
4/10/09, 12:30 AM
#58

#57 Jovisst är det bara en massa rykten. ^^

Jag har ingen aning om vad "framgångsteologi och JDS-läran" är för något… Dessutom kan det ju hända att Ufl Ekman predikade så förut, men att han faktiskt har ändrat uppfattning nu. Folk tycker/tror inte samma hela tiden.

Camillhe
4/10/09, 1:06 AM
#59

Men Hannybee, det tycker jag verkligen att du ska ta reda på. Det är verkligen viktigt att du vet eftersom det fortfarande lärs ut i Livets Ord.

Jag har försökt visa dig lite av det i den här tråden , men du skrev att du inte orkade läsa det.

milky
4/10/09, 3:54 AM
#60

Livets ord "framgångsteologi och JDS-lära" sprider sig. Många pastorer i olika frikyrkor har fått sin teologiska utbildning just hos livets ord.

Undrar om mångfalden och den vetenskapliga (framförallt queer och feminist teologi) forskninger har en plats i deras utbildningsplan!

Jag har varit på gudstjänst en gång i Uppsala, det är den enda verkliga kontakt jag haft med Livets Ord. Men jag är mycket skeptisk, det känndes som om alla varningsklockor ringde samtidigt…..

Camillhe
4/10/09, 4:07 AM
#61

Saxat från Livetsord.se 's hemsida

Har ni förändrats?

Ja, visst förändras en församling med åren, det vore ju konstigt annars. Men då det gäller läran och inriktningen är den precis densamma nu som när vi startade.

Tvillingsyster
4/10/09, 1:49 PM
#62

#60

Du skriver: Men jag är mycket skeptisk, det känndes som om alla varningsklockor ringde samtidigt…..

Så är det, första gången ringer varningsklockorna, men fortsätter man att gå så tystnar varningsklockorna………

#58

Du har förstås rätt att tro vad du vill och tyvärr är du i den åldern då du tycker att du vet allt bäst. Förhoppningsvis har du lite annorlunda syn på livet om 10-15 år.

Annons:
milky
4/10/09, 1:58 PM
#63

Det som gjorde det obekvämt för mig var just bönerna och speciellt förbönen. Det var bara fokus på "Livets ordare". Man bad och tackade för att man hade sanningen, alla andra exkluderades och fick skylla sig själv.

Jag kommer från en svensk kyrklig kontext och tycker det är viktigt att inkludera alla de som inte kan vara med, samt de som inte vill vara med.

Otäckt med ett elitistiskt tänkande, jag kände mig rätt ensam när jag deltog i Livets ords gudstjänst, och att de jag gillar och älskar inte kan innefattas i bönen.

Hannybee
4/12/09, 12:17 AM
#64

#61 Men där står också att man tror på det som står i Bibeln. Bibeln, och inget annat.

#62 Vad ska jag svara på det? Klart att jag inte vet allting bäst. Ingen vet allting som man skulle vilja veta.

Tvillingsyster
4/15/09, 1:36 AM
#65

#64

Man kan alltid säga att man tror på det som står i Bibeln, men det är alltid bättre ta reda på sanningshalten i det påstående.

Hannybee
4/15/09, 12:05 PM
#66

#65 Jo, visserligen. Man vet ju aldrig, och det blir nog svårt att veta helt säkert. Då får man vara en väldigt bra bibelexpert. x)

mumsan
4/17/09, 4:58 PM
#67

JDS betyder Jesus Dog Själsligen men det gjorde han inte. Han dog med kroppen men inte själen/Anden. Tror inte att Livets Ord predikar detta. Min pastor i Pingst pratade om detta för några veckor sedan.

Camillhe
4/17/09, 8:31 PM
#68

#67 Ekman predikar JDS läran i många av sina böcker. Han har beskrivit den "vanliga" läran på websidor mm, men han har aldrig offentligt tagit avstånd från varken JDS läran, när frågan kommer upp svarar han inte rakt (ingenstans som jag hittat iallafall) utan brukar nu för tiden istället slingra sig runt frågan genom att beskriva den vanliga läran om Jesu död.

JDS läran undervisas fortfarande på Livets Ords bibelskola och man skriver på hemsidan att läran INTE har förändrats under åren.

Hannybee
4/18/09, 12:28 AM
#69

#67 Okej, tack för att du berättade var det var. Låter ju lite märkligt… Har inte hört om det i Livets ord, men kan försöka kolla upp det…

#68 Kan du säga vilken/vilka böcker han talar om detta i?

Annons:
Camillhe
4/18/09, 1:30 AM
#70

**Ulf Ekman:
**
"-När Gud vände honom ryggen och han upplevde: Min Gud varför har Du övergivit mig? I den sekunden dog Jesus andligen och djävulens natur kom över honom… När Gud lät den vrede komma över den synd som Jesus _bar då han blev gjord till synd på korset, fick Jesus uppleva gudsövergivenhet och andlig död. _
-Jesus inte bara dog hängandes på korset, bara upplevde lidandet där, han gick också längst ned i helvetet. Då det hade gått tre dagar kunde Gud säga: Nu är det nog. Det som skedde var att Guds Andes arm sträckte sig ned i dödsriket - i helvetet - och födde Jesus på nytt."

(Kassettband från Livets Ord och boken Doktriner)

Camillhe
4/18/09, 1:35 AM
#71

”Jesus ropade på korset: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? I samma sekund dog Jesus andligen. Gud såg inte längre Jesus som sin älskade son, men som en som var förbannad, och han vände Jesus ryggen och överlät honom i djävulens händer, som tog hans ande till helvetet. Där upplevde Jesus de djupaste kval under tre dagar. För att vårt hjärta skulle bli rent måste Jesu hjärta bli fyllt av synd, och det innebar att han blev gjord till en syndare. Han fick Satans natur. Han blev gjord till synd. Efter tre dagar sa Gud att det var nog och sträckte sin hand ned i helvetet och födde Jesus på nytt. Guds Ande kom in i Jesu ande, och han blev rättfärdiggjord och levandegjord i Anden”

Kassett där Ulf Ekman predikar, 1986

Bl.a är boken Namnet Jesus skriven av Hagin, kursliteratur på L:O's Bibelskola

På mina ovanstående 2 citat kan man hävda att ja men det var så länge sedan, NU är det inte så längre o.s.v. Men faktum kvarstår att Ekman säger gång på gång både i intervjuer och i sin blogg att "läran har aldrig ändrats, vi har samma lära idag som när vi startade"

atrazao
4/19/09, 9:57 PM
#72

#71 Sådana falska läror håller människor borta från Gud. Du kallar honom en kärlekens Gud men genom tron om helvetet så har du gett honom första platsen för skapelsens tyran…Pol Pot blir en from lamm jämför Gud….

Camillhe
4/20/09, 12:46 AM
#73

#72 Du verkar ganska förvirrad- JAG tror inte ett dug på JDS läran och det Ekman predikar. Jag svarade #69

Tvillingsyster
4/22/09, 12:32 AM
#74

Om Ekman ångrade JDS-läran skulle det vara dödstöt för hans predikokarriär och antagligen också för Livets Ord fast i längre perspektiv. Så hans sits är inte så enkel i vilket fall som helst.

Vi får inte heller glömma att lite surdeg får hela degen att jäsa (1 Kor 5:6) dvs JDS-läran har påverkat hela Livets Ord-teologin på ett sådant sätt att det går inte rätta till det i en handvändning - inte ens med bästa vilja.

milky
4/22/09, 10:01 AM
#75

Amen

inisklo
4/22/09, 1:01 PM
#76

Det har varit mycke intresant att läsa..o tänker här,att det är alltid fri vilja som Jesus ger till oss…alltså välja..Men han ger också människor som vägvisare till  en o annan av oss  om vi tar mot o allt går inte forska fram utan det känner man innombords livets ord är Jesus..det känns innombods..om vår Herre Jesus är församlingens huvud,men satan försöker vilseleda människor även där o här också..

Annons:
Hannybee
4/23/09, 9:59 AM
#77

Tror jag inte har hört om JDS-läran förut då… Inte helt säker men Jesus var ju i helvetet i tre dagar och sedan uppstod han, men inte ens vi människor "dör ju själsligen" när vi dör, eftersom våran själv kommer till himlen och vi får en ny, frisk kropp.

Vad är framgångteologi för något då? Obestämd

Tvillingsyster
4/23/09, 8:54 PM
#78

#77

Jesus var inte i helvetet i tre dagar. Det står ingenstans i bibeln att sånt hände Jesus. Det här bevisar bara att lite surdeg får hela degen att jäsa. Det är det som du skriver om som är så kallad framgångsteologi och JDS-läran och du förstår inte ens det.

Hannybee
4/27/09, 12:37 PM
#79

#78 Vart var han då? I tre dagar?

Tvillingsyster
4/28/09, 2:38 AM
#80

#79

Det står på första Petrusbrevet 3:18-19 Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse.

Uppenbarelseboken 19:20 lyder: Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel.

I helvetet eller eldsjön, som bibel säger, finns ännu ingen, inte ens satan. Den falske profeten och odjuret kommer att hamna dit som dess första 'invånare'. Dessutom Jesus var rättfärdig när han dog och endast hans kropp dödades (inte anden) och Jesus var levande i anden när han steg ner för att predika för andarna i deras fängelse. Enligt Petrusbrevet var dessa andarna människor från Noahs tid. Om Jesus hade varit i helvetet(?) när hade han hunnit predika för andarna? Dessutom Jesus sade till rövaren på korset att idag skall du vara med mig i paradiset. Ljög Jesus? Jag tror inte det. I liknelsen om den rike mannen och Lasaros (Lukas 16:19-31) förs Lasaros av änglarna till platsen vid Abrahams sida och den rike mannen hamnar i dödsriket där han pinas. Den rike mannen kan se både Lasaros och Abraham, men han kan inte komma över på andra sidan eftersom det gapar en stor klyfta mellan dem. Jag skulle tro att Jesus förde rövaren direkt till paradiset eftersom Jesus dog före honom och sedan predikade han på den sidan där Lasaros och Abraham befann sig och sedan förde han alla därifrån till paradiset. Det var ingen ide predika på den sidan där rike mannen fanns eftersom han hade ingen andra chans. Jesus hade nog gott om jobb för tre dagar.

Camillhe
4/28/09, 3:34 AM
#81

Sheol på hebreiska och Hades på grekiska betyder dödsriket.

Dödsriket är inte samma som helvetet (Gehenna).

Paradeisos

Paradiset syftar absolut mest troligt på dödsriket och förekommer bara 3 ggr i Bibeln på grekiska.

Hannybee
5/1/09, 12:44 AM
#82

#80 #81 Jag borde nog läsa Bibeln mer… xD Har börjat kolla mer i den nu. Men oavsett om Livets Ord säger så här och om de har fel/rätt i frågan så är det mesta av den andra undervisningen bra och gemenskapen faktastisk, så jag tänker inte sluta gå till LO för det. :) Tack för upplysningarna.

Upp till toppen
Annons: