Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2237 ggr
Maria
11/19/08, 6:13 PM

Mina tankar om Jesus

Jag har skrivit tidigare om mina tankar om tro och märkte då att jag inte nämde Jesus någon gång.

Jag har alltid tyckt det varit lite krångligt det där med treenigheten. Jag tror givetvis på Gud, den helige anden och Jesus men i mina böner så har jag svårt för att rikta mig enbart till Jesus. Jag har en stark känsla hela tiden av att inte vara ensam men är det då Gud, den helige anden eller Jesus jag förnimmer då? Eller rentav någon ängel.

Därför känns det för mig naturligare att rikta bönen till Gud (då får jag med alla tre om man säger så, haha). Det känns lättare att gå "direkt".

Ändå när jag tänker på Bibeln och tron så är det Jesu ord som är i fokus.

Hur tänker ni andra när ni ber? Vem riktar ni er till? Hur ser ni på treenigheten? Det skulle vara spännande att veta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Santhe
11/19/08, 7:28 PM
#1

Jag har också funderat på om man ska be till Gud eller Jesus.

När jag tänker lite på de ord jag använder så säger jag nog aldrig Jesus i bönen utan jag säger Herren.

Så jag har funderat lite på vad Herren betyder, och det lutar väl åt att det står för Jesus. Fast jag vet inte om det är rätt. Kyrkan jag går i så när man ber högt säger man Herren ofta, mer eller mindre i varannan mening. Jag tolkar det som Jesus.

Är det då rätt att be till Jesus?

Jag har börjat säga Gud i mina böner, fast det blir en del Herre också. Men jag riktar mig till Gud.

I gammaltestamentlig tid så var väl Guds namn för heligt att säga så man började säga Herren istället. Så då är Herren Gud -fadern.

Treenigheten skulle man kunna förklara som att vatten kan också vara tre olika former: flytande, is, ånga.

Eller kanske att jag som kvinna kan vara/är en dotter, syster, mamma.

Treeningheten är intressant ibland tycker jag mig förstå väl och andra gånger inte alls.

Maria
11/19/08, 7:40 PM
#2

Tack för svar. Jag håller med dig. Ibland står det helt klar men oftast så känner jag mig vilsen… Du har bra liknelser med vatten och kvinna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kajsa56
11/19/08, 9:22 PM
#3

enl vad Bibeln lär så är det Jesus vi ska vända oss till för att få tillträde till Gud - genom vad Jesus gjort för oss kan vi nalkas Gud, annars vore det omöjligt.. men visst kan vi använda både Guds och Jesu namni vår bön, även den Helige Ande kan vi prata med - han är ju vår hjälpare och ska påminna oss om vad Jesus sagt.

Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse. Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.  Hebr 4;14-16  Nådens tron - det måste ju vara där Gud är, o där sitter också Jesus vid hans sida och ber för oss enl Joh evang. Tack o lov för det! Glad

Medlem
11/21/08, 12:36 PM
#4

Det är verkligen krångligt det här med treenigheten. Jag hade precis samma tankar den tid jag studerade kristendomen för att ev konvertera. En vers i bibeln gjorde det klart för mig att Gud och Jesus var olika, två  olika personer. En är mäktig och en är svag. Jag kom fram till att Gud inte är en treenig. Jag citerar versen;

Mark10:18 Jesus sade till honom: Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

Margareta
11/21/08, 5:53 PM
#5

Jesus är svag för att han också är människa, han är stark för att han också är Gud.

Gud blev människa - då måste ju något ha "hänt".

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/22/08, 11:14 AM
#6

Jesus sa ALDRIG att han var Gud. Enligt versen jag citerade erkände han att det var Gud allena som var god. Dvs Jesus var inte god. Gud som ger och tar liv är Mäktig, och det tillhör faktiskt inte Hans egenskaper att vara svag. Ok jag vet att det är er tro och ni får tro på vad ni vill. Det har jag full respekt för.  Jag skriver bara om varför jag valde bort kristendomen och det var pga bla. mina tankar om treenigheten och sådana verser som jag citerade i mitt föregående inlägg.

Angående de tankar som bla. TS har så är det ju så att jag träffat flera kristna som haft samma tankar. En tanke jag också hade var om det var rätt att nämna jesu namn före faderns. Jag vet t.e.x att det är kätteri att nämna jesu namn före fadern och den heliga anden. Det är också lite krångligt det att tillbe Jesus och tro att han är Gud medan han enligt bibeln och den kristna trobekännelse sitter på Guds, den allsmäktige Faderns högra sida. Jag menar, antingen man ber till Gud (Fadern, den allsmäktige, himmelens och jordens skapare) eller så gör man det till Jesus (den svage som dog på korset och som nu sitter på Guds högra sida) och då blir det två olika personer med olika egenskaper.

Jag ber om ursäkt för att det blev så här långt. Jag tror det tillhör  religions diskussionerna att man skriver längre :-D

Frid!

Annons:
Margareta
11/22/08, 5:02 PM
#7

Jesus säger väldigt tydligt  i Joh 14 - vem han är

Joh 14:10
P   

Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.

Joh 14:11
P   

Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig. Eller tro åtminstone för gärningarnas skull.

Joh 14:12
P   

Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern,

Joh 14:13
P   

och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen.

Joh 14:14
     

Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.

http://www.bibeln.se

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/24/08, 12:47 PM
#8

Hej Margareta,

Svar på Joh 14:10-14  hittar vi i samma bok och exakt i vers #1;

Joh 14:1
"Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig."

Här förtydligar Jesus att han och Gud inte är samma person/sak.  Så vem han var hittar vi svaret på i Joh 5:30

"I can do nothing on My own initiative. As I hear, I judge; and My judgment is just, because I do not seek My own will, but the will of Him who sent Me"

Margareta
11/24/08, 3:59 PM
#9

Medlem:

Gud är Fadern - Jesus är sonen - de är olika personer samtidigt som de är en. Det är liksom det som är treenighetens gåta.

Antingen vill man tro på det eller så vill man inte. Man kan aldrig överbevisa någon till tror genom att argumentera och jag kommer inte ens att försöka.

Den som vill tror ber Gud uppenbara sig genom Jesus och när man mött honom - då förstår man. Låter enkelt och är enkelt - men man måste våga.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Medlem
11/24/08, 4:57 PM
#10

Margareta,

Jag hoppas inte du upplever min diskussion som provocerande, för jag har aldrig haft den tanken när jag diskuterar med kristna. Dessutom låter du som om du inte alls vill diskutera frågan trots det forumet är till för att presentera Jesus, så helt OT är jag inte. Jag tycker inte heller att konstruktiva diskussioner är till för att man skall överbevisa den andra. Om du tror det så har du helt fel. Jag hoppasinte heller att forumet är bara till för att propagera. Hur vill ni ändra på folk om ni inte bemödar er möta diskussioner, argumentera och motargumentera? Om du upplever mig som provocerande så ber jag hemskt om ursäkt och detta är mitt sista inlägg på det forumet. Men först måste jag kommentera vad du skrev om Jesus så att jag inte upplevs som oärlig och respektslös om jag lämnar ditt inlägg utan kommentar.

Ja treenigheten är en gåta, verkligen. Den står inte ens omnämns i bibeln. Dessutom låter Jesus inte alls vara som Gud iom att han visats vara svag på flera ställe i bibeln. Versen "I can do nothing on My own initiative. As I hear, I judge;" Tyder inte alls på att han har samma status/mäktighet/styrka som Gud. Gud har inga svaga sidor.

Jag tror på en allsmäktig Gud och jag bett Honom visa mig om Han var verkligen en treenig men till svar fick jag att Han var EN, odelad EN. Jag har också bett om att Jesus skulle uppenbara sig för mig men det gjorde han inte. Varför Jesus inte ville ha mig? Valde bort mig? Och inte vilja uppenbara sig för mig är något jag inte begriper. Som svar på det fick jag direkt från bibeln och det var bra.

Hur som helst så tackar jag för din och andra kristnas tolerans på detta forum.

Önskar er alla frid!

Maria
11/24/08, 7:47 PM
#11

Snälla Medlem, det skulle, tycker jag, vara så roligt om du stannade kvar. Jag har många muslimska vänner och det är så speciellt med dig just att du har konverterat. Det finns en tyngd och ett starkt ställningstagande för att göra detta. Och naturligtvis kunskap. Därför är det extra roligt att höra dina åsikter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Medlem
11/25/08, 3:14 PM
#12

bumbleboo

Tack så mycket för ditt inlägg. Var säker på att det värmde mitt hjärta.

Jag är en gäst här hos mina kristna vänner och jag måste visa respekt och tolerans för mina "gästvärdar" även om mina åsikter skiljer sig mycket än de flesta här, annars upplevs jag kanske som oförskämd vilket jag inte vill bli.

Jag har alltid haft ett stort intresse för religion, även som ateist fast jag var så envis att jag inte ville erkänna det för någon, inte ens för mig själv.

Jag tycker det är berikande att diskutera och skulle det kännas så att man känner sig tvungen att överbevisa den andra, ja då blir diskussionen smaklös och ointressant. Det viktiga för mig är att man diskuterar med ett öppet hjärta, och visar sina medmänniskor respekt och tolerans. Vi skulle komma långt med det även om vi har olika tro/uppfattningar.

Frid!

Maria
12/17/08, 5:04 PM
#13

Såg ett intressant program på History Channel om Isaak Newton och hans forskning.

Jag hade ingen aning om att han var djupt troende hela sitt liv. Han läste bl.a teologi och blev prästvigd i Anglikanska kyrkan. Detta tog han sedemera tillbaka.

Hans stora hemlighet genom åren var att han var alkemist. Han sökte i över 50 år efter "de vises sten" för att göra guld och för att komma Guds stora hemlighet på spåren. Han var med andra ord en kättare vilket var med fara för livet på den tiden.

Han hade också problem med treenigheten. Han menade att den bröt redan mot det första budet: Du ska inga andra Gudar hava framför mig…Han förnekade absolut inte Jesus och den helige ande men tillbad endast Gud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
savedbygrace
12/24/08, 10:02 PM
#14

Medlem:

Du hävdar att Jesus inte är Gud - genom att citera Jesus. Det gör mig lite förvirrad. Om han inte är Gud - varför ta något av det han säger på allvar? Är han inte Gud är han ju uppenbarligen en lögnhals av gigantiska mått. Det går inte att minimera Jesus till en "god moralisk lärare" eller något i den stilen (något som ju är väldans populärt i dessa tider), för det är inte vad som framförallt utmärker honom. Antingen är han Gud eller totalt ute och cyklar.

Och att citera Jesus för att bevisa att han inte är Gud är ju samtidigt att hävda att han har sanningen om sig själv (!). Men… Om han har sanningen om sig själv, och inte är Gud, får vi en logisk motsägelse. Om Jesus inte är Gud, KAN han nämligen inte ha sanningen om sig själv. Detta eftersom resten av hans uttalanden om sin person är uppenbara tecken på att han är just Gud. Han använder till och med Guds heliga namn om sig själv - "Jag är"! Och säger "Den som har sett mig har sett Fadern". 

Det blir väldigt konstigt att välja ut ett eller två citat som är lite otydliga för att dra en slutsats som är själva motsatsen till Jesu egna anspråk om sig själv!

Jag skulle verkligen rekommendera att du läste "Kristen på goda grunder" av Stefan Gustavsson, och då särskilt kapitlet om Jesu anspråk om sig själv och varför det egentligen bara finns ett möjligt svar på dessa. (Om vi inte vill hävda att Jesus är en lögnare vill säga - vilket inte håller vid närmare eftertanke. En lögnare ljuger nämligen av två tänkbara skäl: att vinna egna fördelar eller undkomma något obehagligt. Inget av detta gäller Jesus - han blev föraktad och förföljd och gick till sist i döden, något han själv förutsade flera gånger.) Fantastiskt bra bok på många sätt.

Upp till toppen
Annons: