Annons:
Etikettkyrkan
Läst 6327 ggr
living
10/24/08, 12:14 PM

bokstavstroende

Vad betyder bokstavstroende?

Annons:
Santhe
10/24/08, 8:02 PM
#1

Att man tror exakt på vad som står i en text. Står det att himlen är röd så tror man att himlen är röd oavsett vad någon annan säger. Det finns inget utrymme för olika tolkningar.

Bokstavstroende handlar oftast om bibeln och om hur man tolkar den.

living
10/24/08, 10:11 PM
#2

Ajdå! jag ligger kanske lite risigt till nu, jag är faktiskt bokstavstroende lite ialla fall, men det gör nog inte så mycket för jag brukar tolka bibeltexter efter hela bibelns innehåll, kanske är det folk som nyss börjat studera bibeln som faller under bokstavstroende kategorin då!

Margareta
10/25/08, 12:43 AM
#3

Jag tror jag räknas som bokstavstroende och vet inte om det anses som + eller -. För mig är det enkelt. Står det att Jesus gick på vattnet så gjorde han det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Santhe
10/25/08, 1:33 AM
#4

Man kanske inte ska lägga någon värdering i det. Huvudsaken är att man står stark i sin tro. Att man har fötterna djupt rotade i Gud.

Himlen blir ofta röd vid solnedgången.

Kefa
10/28/08, 1:59 PM
#5

Oavsett + eller - så är jag bokstavstroende bfundamentalist. Och jag njuter av det. Har Israels Gud sagt det så år det så FÖR EVIGT!

rackartyg
10/30/08, 10:39 PM
#6

#3

Bokstavstroende alltså?

"Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina
föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så
skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till
döds" (Bibeln, 5 mos 21:18)

"Om en man har tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner
tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till
hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds"
(Bibeln, 5 mos 22:13-21)

"Witches! Thau shalt not let them live!" (Bibeln, 2 mos 22:18)

"Den som slår sin fader eller sin moder, han skall straffas med döden"
(Bibeln, 2 mos 21:15)

"Den som uttalar förbannelser över sin fader eller sin moder, han skall
straffas med döden" (Bibeln, 2 mos 21:17)

"Om en oxe stångar någon till döds, man eller kvinna, så ska oxen stenas"
(Bibeln, 2 mos 21:28)

"Den som offrar åt andra gudar än åt Herren ensam, han skall tillspilloges"
(Bibeln, 2 mos 22:20)

"Den som som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska
han dödas (Bibeln, 5 mos 13:6)

"Den förstfödde bland dina söner skall du ge åt mig"(Bibeln, 2 mos 22:29)

"Om två män träter med varandra, och den enes hustru kommer för att hjälpa
sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin
hand och fattar i hans blygd (penis), så skall du hugga av henne handen utan
att visa nåd" (5 mos 25:11)

"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i
Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan
skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

"Djävulen är denna världens härskare" (Joh 12:31 mfl platser)

"Djursex ska straffas med döden" (Bibeln 2 mos 22:19)

"Om någon av Israels hus inte får fram det han slaktat till
uppenbarelsetältets ingång och offrar det till HERREN ska han förgöras"
(Bibeln, 3 mos 17:3)

"Du får inte ha kläder av 2 olika garn på dig" (3 mos 19:19)

"Du skall inte vara bög" (Bibeln, 3 mos 18:22), se även 3 mos 18:29 och 3
mos 20:13

"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)

"Öga för öga, tand för tand" (3 mos 24:20)

"Om du inte lyder gud ska du straffas under livet" (3 mos 26:14-17)

Du tror på allt som står i bibeln.. ordagrant?

Hur ofta har du brutit mot lagen?

Annons:
Santhe
10/31/08, 9:37 AM
#7

#6 Hoppas du inte har något emot att jag tycker till lite.

Matt 22:36-39

Mästare, vilket är det största budet i lagen?

Han svarade honom: Du skall älska Herren din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv.

Om man följer detta som Jesus själv säger, hur ska man då kunna göra någon annan varelse något ont?

Kvasar
10/31/08, 10:47 AM
#8

rackartyg, ja gillar din stil! :)

#7  Om man följer detta som Jesus själv säger, hur ska man då kunna göra någon annan varelse något ont?

De har du ju rätt i, men då hade ju inte riktigt behövt skriva ner dessa regler och lagar heller? Stena och hugga händerna av folk känns ju inte direkt kärleksfullt… och vart vände man andra kinden till i sånna här situationer?

Etta på innelistan år 107, "stena" ;)

rackartyg
10/31/08, 11:35 AM
#9

#7

Har du bara läst det stycket i bibeln?
Om du läser lite mer i bibeln så ser du snabbt att de flesta "buden" innebär stor skada för andra.

Du skall icke dräpa är ett av budorden…..
Men självklart med undantag för om någon inte tror på din gud, är bög eller pippar med din fru / make. Då är det ok att stena dem.

Det kallar inte du att skada någon?

SOm någon annan skrev.
Man kan inte se bibeln som smågodis och bara plocka ut sina favoriter.

rackartyg
10/31/08, 11:36 AM
#10

#8

Tack

Kvasar
10/31/08, 11:47 AM
#11

#3

Lokalt väderfenomen kylde ned Gennesarets sjö

Doron Nof, som är professor i oceanografi vid Florida State University i USA, anser sig ha hittat en möjlig vetenskaplig förklaring till hur Jesus kunde gå på Gennesarets sjö i Israel. Klimatet i området var väsentligt kallare för 1500-2500 år sedan, och genom att använda statistiska modeller och studera anteckningar om Medelhavets yttemperatur under forntiden har Nof kommit fram till att det på Jesu tid då och då bildades isflak på sjöns vattenyta. Har lärjungarna på avstånd sett Jesus på ett sådant flak kan det ha sett ut som om han gick på vattnet. Isen kan ha uppstått när tungt saltvatten från källor på sjöns västra strand lade sig som en kudde på sjöns botten. I det kalla klimatet har kalla vindar svept fram över sjön, och det kan ha omvandlat det stilla-stående sötvattensskiktet ovanpå saltvattenskudden till is. Enligt Nofs studier kan isen ha blivit upp till tio centimeter tjock - mer än nog för att bära en fullvuxen man.

illvet.se

rackartyg
10/31/08, 12:56 PM
#12

#11

Då antar man ändå att Jesus faktiskt har funnits?

Kvasar
10/31/08, 1:06 PM
#13

Ja de är väl till och med något man vet! Däremot är det väl så att allt som heter healing och Guds son etc är mer på de osäkra planet? :)

Det står ocskå att han behandlade sjuka med cannabis.

Jesus använde kanske cannabissalva, när han mirakulöst botade sjuka. Detta uppseendeväckande påstående framförs av forskare som närstuderat bibliska texter. Av dessa framgår det att Jesus salvolja innehöll cannabisextraktet keneh-bosum. Ämnet kan ha tagits upp genom huden och ha haft en läkande effekt på till exempel hud- och ögonsjukdomar.

Annons:
rackartyg
10/31/08, 3:09 PM
#14

Hahahah

Jesus använde hash?
Då va han ju lite busig ändå=)

Margareta
10/31/08, 6:12 PM
#15

#6 Alla bibelställen utom ett (det ur Joh) är från gamla testamentet.

Vi som kallar oss kristna läser även nya testamentet och det viktigaste är vem personen Jesus är och vad han står för.

Jag "tror" på det som står i gamla testamentet, dvs allt du räknar upp. Det behöver inte betyda att jag tycker att det är bra. Det är ändå en beskrivning av hur ond världen är utan Jesus.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kvasar
10/31/08, 10:54 PM
#16

15

Det är ju lite knepigt… För du skriver att du är bokstavstroende, då ska du väl ändå också följa det som står till punkt och pricka?

Margareta
10/31/08, 10:57 PM
#17

Vad står det att man skall följa det som står för att man är bokstavstroende?

För mig innebär uttrycket att det som står är sant och har hänt precis som det står. Det innebär inte att jag skall GÖRA allt som står.

Vad jag skall göra och inte göra finns det fullt av i nya testamentet. Jesus och apostlarnas undervisning är full av sådan information.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kvasar
10/31/08, 11:14 PM
#18

Jag ska kanske börja mitt svar med att jag inte har läst bibeln, men utrycket bokstavstroende betyder för mig att man, som du säger, tror på ALLT som står i bibeln. Men står de inte även där att man ska följa/lyda Guds vilja?

Och jag tycker mej ha läst mycket i den här tråden där det står "ska dödas" ?

Läste också (mos) på en annan sida idag att, Gud skapade mannen och sen kvinnan, kvinnan skapade han som mannens "hjälpreda" och hon ska lyda under mannen…

Så då är första frågan om jag har rätt va gäller följa Guds vilja? Och om jag har rätt så blir andra frågan, hur ställer du dej till de?

tinaoskarsson
11/1/08, 10:41 AM
#19

#6 För att Israels barn skulle bli räddade från evig undergång var de tvungna att följa lagen till punkt och pricka. Eftersom Gud är helig kan han inte vara i kontakt med någonting oheligt. Även om allt det här med stening och dödande är hur brutalt som helst så ska vi, som Margareta säger, lägga märke till att allt detta står i gamla testamentet, dvs det ingick i det gamla förbundet mellan Israels folk och Gud.

Men sen kom Jesus! Genom att han som var utan skuld valde att dö i vårt ställe så behöver vi inte längre förgöra de som inte lever heliga liv. Genom Jesu död på korset har vi möjlighet att säga ja till att räddas från en evighet utan Gud. Vi som är kristna har valt att dö tillsammans med Kristus, men också att uppstå tillsammans med honom. Därför kan vi nu vara heliga och förlåtna, även om vi gör misstag utefter vägen.

Om man sen ser på strofen från Johannesevangeliet så är den dessutom felciterad. Här står: "Nu faller domen över denna världen, nu skall denna världens härskare fördrivas." Detta dessutom i samband med att Jesus talar om sin stundande död och uppståndelse. Med andra ord: detta sas innan djävulen var slutligt besegrad. Känns inte det minsta konstigt. Vi vet allihop att satan har viss makt i världen, men faktum är att vi människor har fått valmöjligheten genom Jesu död och uppståndelse att leva heliga liv som syftar till att göra gott, eller leva oheliga liv och i all evighet leva med att man valt bort Gud.

rackartyg
11/1/08, 1:38 PM
#20

#19

Det är massa blablabla i ditt inlägg.

Det står på flera ställen i bibeln att man ska frukta sin GUD och följa hans lag.
Att man inte skall ifrågasätta.

Alltså borde Du följa bibeln till punkt och pricka?
 

GT eller NT spelar väl ingen roll? Det är bibeln vilket som.

Eller plockar du också bara ut godbitarna?

Annons:
rackartyg
11/1/08, 1:40 PM
#21

#17

Nu blev jag lite förvirrad… 

Du är bokstavstroende, men känner samtidigt  att du inte måste följa vad som står i bibeln ordagrant?

Du följer alltså inte GUDs vilja egentligen utan din egen?

tinaoskarsson
11/1/08, 2:49 PM
#22

Det är korrekt att man inte kan sas plocka russinen ur kakan. Däremot så är det en stor skillnad på GT (som är lagen för Israels folk) och NT (som är en inbjudan till jordens alla folk att bli Guds barn). I NT förklarar Jesus och hans efterföljare HUR lagen (dvs GT)ska tolkas och levas i. Vissa saker som gällde innan Jesus dog och uppstod gäller inte längre efter att han benådat oss. Jesus kom inte för att radera GT, men för att förtydliga dess innebörd.

Tror inte jag kan förklara det bättre för dig än vad jag gjort i mitt tidigare inlägg. Kanske någon annan kan använda enklare och bättre formuleringar för att förklara det så du (o alla andra) kan förstå.

rackartyg
11/1/08, 2:57 PM
#23

#22

Så vad som står i GT ser du inte som din "bibel"

Kefa
11/1/08, 6:17 PM
#24

#6

Jag förutsättter att det är av okunskap och oförstånd du intar denna hånfulla attityd mot den Eviges (Herren) ord. Varje ord står för ett speciellt syfte, och inte en bostav eller komma skall förgås så länge himmel och jord består.Bibeln är en bok, det finns ingen motsättning mellan det vi kallar GT och NT. Allt gäller.

Några nerslag i dina exempel;

5 Mos 21:18  När det här talas om att straffa honom, handlar det om att ge honom en formell varning inför domstolen så att han blir piskad. Om han sedan fortsätter att stjäla från sin pappa för att frossa i kött och vin, måste han avrättas. Traditionen lär att detta fall av att en ungdom blivit avrättad, som är upprorisk, frossare och drinkare, aldrig förekommit i Israels historia, eftersom de förutsättningar som domarna satt upp inte har uppfyllts. 

Eftersom detta inte har uppfyllts i Israels folks historia, kommer det då att uppfyllas när Messias kommer tillbaka, som det står skrivet: "…tills allt har uppfyllts.", jfr. Matteus 5:18?

3 Mos 19;19 När det talas om två olika slags material i kläderna är det enbart fråga om linne och ylle, enligt 5 Mosebok 22:11 Ullen kommer från ett rent djur. Lin kommer från växtriket.

"Du skall inte vara bög" Varför dsetta nedsättande ord? Homosexualitet är en styggelse inför den Evige, vi är skapade till man och kvinna

Så här kan vi hålla på och gå igenom skriftställe efter skriftställe och vi kommer att hitta en logisk förklaring. Det vi kallar de 5 Moseböckerna är ett kärleksdokument givet av en kärleksfull far till sina barn och sitt folk. Om vi inte förstår då får vi söka lite djupare, det finns alltid en förklaring. Det som vi kallar lagen, som egentligen borde översättas instruktion, är normer eller staket som vi gör bäst i att hålla oss innanför. Laglydnad ger frihet!!!

rackartyg
11/1/08, 7:07 PM
#25

#24

Oj, jisses

Till att börja med är bög inte nedsättande på något sätt.
Det är exakt samma sak som homosexuell.

Vart hittade du en logiskt förklaring i skriften menar du?
Jag ser inget logiskt i det alls.

Det skulle vara roande att läsa hur du försvarar alla mord som har begåtts av kristna.

rackartyg
11/1/08, 7:07 PM
#26

#24

Tillhör du svenska kyrkan?

Kefa
11/1/08, 7:22 PM
#27

#25 Morden som begåtts av kristna är ett av skälen till att jag idag inte räknar mig som kristen, men jag är frälst och köpt med min frälsares blod, det finns frälsning utanför kyrkan. Det är en styggelse hur kristna brände synagogor under det att man sjöng "Kristus vi tillbeder dig".Eller släpade judar längs Toledos gator tills ben och inälvor separerades. Vi behöver som det står skrivet ta tag i hörntofsen på en judisk man, och be honom visa oss vägen. Var frälsare som för övrigt egentligen heter Yeshua var jude, är jude och kommer tillbaka som jude.

Börjar du studera ser du en underbar logik, en avskild Gud som bor i ett ljus dit ingen kan nå och som ingen har sett. Vill ha ett avskilt folk som väljer att lyda, som väljer att tillbedja den ende Guden. Till det gavhan sin tjänare Moses instruktionen som vi finner i torán.

Annons:
rackartyg
11/1/08, 7:32 PM
#28

#27

Skönt att höra att du inte står bakom alla mord i jesus namn iaf.

rackartyg
11/1/08, 7:32 PM
#29

#27

Skönt att höra att du inte står bakom alla mord i jesus namn iaf.

Kefa
11/1/08, 7:44 PM
#30

#28, 29 Givet

Välsignelser.

tinaoskarsson
11/1/08, 9:32 PM
#31

#23 I GT kan man se vem Gud är, hur hans personlighet ser ut. Här hittar man den historiska förståelsen för Israels folk. Här talas också om framtiden (tex i Daniel). Allt detta är naturligtvis viktigt för mig. Naturligtvis är det min Bibel. Men för mig som varande ickejude så krävs det att jag ser på GT i ljuset av NT, annars blir allt obegripligt.

Kefa
11/1/08, 9:49 PM
#32

Här måste jag få invända, vid ett husbygge börjar man alltid med grunden. Man börjar inte med taket Tungan ute Moseböckerna är grunden för all Gudsuppenbarelse, genom att lära känna Moses så lär vi känna den Evige och Yeshua/Jesus. Yeshua säger själv; trodde ni Moses skulle ni tro mig, ty om mig har han skrivit.

PS Moses och Yeshua slogs inte på förklaringsberget. Dom är kompisar.

Denna kommentar har tagits bort.
rackartyg
11/1/08, 10:10 PM
#34

#31

Så GT är bara skrivet för judar?

Annons:
Migoff
11/3/08, 9:39 AM
#35

Rackartyg: Jag förstår inte varför du är så ilsket inställd på kristendomen? I flera trådar har jag läst hur du har börjat hoppa på och ilsket ifrågasätta den kristna tron. Jag har inget emot att du ifrågasätter, Kristendomen tål att ifrågasättas. Däremot har jag emot att du för en så aggresiv attityd. Frågan är om du värkligen lyssnar och tar in svaren, eller om du bara fortsätter att motbevisa allt?

Nu käns det som om tråden har blivigt väldigt OT. Trådskaparen ville veta vad Bokstavstroende betydde, inte om nya och gamla testamentets skillnader.

rackartyg
11/3/08, 10:26 AM
#36

#35

Inte meningen att gå OT. Lessen för det TS.

Måste ändå snabbt svara Mignoff.
Jag är absolut inte ilsket inställd mot kristendomen.
Därimot så ifrågasätter jag kristna och hur man kan stå bakom bibeln utan att skämmas lite.
Men det är inte samma sak som att vara ilsken=)

Att kristendomen tål att ifrågasättas håller jag inte alls med om
Hela skiten brister så fort man gräver lite. 

Och självklart lyssnar jag. Jag är på alvar jätte intresserad av hur kristna tänker.

Kefa
11/3/08, 2:24 PM
#37

Jag lovar att det går jätteba att vara frälst och stå baom Bibeln. INGA PROBLEM. När man lärt känna den Evige och vet att han är livgivaren och två av hans viktigaste attribut är barmhärtighet OCH rättfärdighet.

Den eviges instruktion uttryckt i de 5 Moseböckerna, Bereshit, Shemot, Vajikra, Bemidbar, Devarim. Sammanfattade Yeshua/Jesus i orden; Allt vad ni vill att människor skall göra mot er skall ni göra mot dem.

rackartyg
11/3/08, 9:18 PM
#38

#37

Anledningen till att du inte har några problem med det är antagligen för att du bara väljer att se det som är bra.

Kefa
11/3/08, 9:21 PM
#39

Nä för att jag har en levade intim innerlig relation med min Gud.

rackartyg
11/3/08, 10:40 PM
#40

#39

Ojoj

tinaoskarsson
11/4/08, 6:51 PM
#41

#34 Nej, GT är inte bara för judar, men det är judarnas enda heliga skrift. Jag å andra sidan har även NT i min heliga skrift och den delen går inte att bortse från.

Annons:
Medlem
11/5/08, 12:04 AM
#42

#41 Talmud är också helig för judarna.

tinaoskarsson
11/5/08, 8:21 AM
#43

#42 Ja, det har du givetvis rätt i  - fel av mig. Hur som helst är NT ingen av deras heliga skrifter.

Medlem
11/5/08, 10:59 AM
#44

#43 Precis. De tror inte på Jesus gudomlighet eller ens att han var en profet.

tinaoskarsson
11/5/08, 11:04 AM
#45

#44 Nej, man får bara innerligt hoppas att judarna förstår vem Jesus är då han kommer den andra och sista gången till jorden… Trist om de missade den Messias de väntat på i årtusenden.

Medlem
11/5/08, 11:49 AM
#46

#45 Undrar varför han kommer tillbala, är hans mission ofullbordad ännu?

tinaoskarsson
11/5/08, 12:11 PM
#47

#46 Mnja. Här hoppas jag få hjälp av fler så jag inte missar någon poäng…

Delsteg 1 (att låta alla människor få del av möjligheten att bli frälsta) är naturligtvis helt fullbordat, precis som Jesus sa på korset.

Efter uppståndelsen gick Jesus omkring på jorden under en tid innan han for upp till himmelen för att "bereda plats" åt oss alla. Exakt vad det betyder har jag ingen ordentlig uppfattning om. Verkar ju orimligt att han behöver bygga hus åt oss. Hur som helst är det något som behöver fullbordas i himlen också.

Efter Jesu uppstigning till himlen sände han den Helige Anden - hjälparen. Anden är en gåva från Gud given för att vi skulle ha hjälp och stöd i vår vardag för att kunna leva ett gott och kärleksfullt kristet liv. Gud har alltså tagit sin boning i oss.

Vid en tid, som Gud själv beslutar om, så kommer Jesus att återvända till jorden för att hämta de som tror på och bekänner sig till honom. Och det är ju naturligtvis det som är slutmålet för Gud. Räddningsaktionen är ju inte över förren vi sitter i säkert förvar hos honom i evighet.

Kefa
11/5/08, 1:15 PM
#48

Jesus/Yeshua Messias första uppgiften var som ben Josef (Josefs son) den lidande tjänaren, detta fullbordades när han hängdes på trä. Han är idag vår överstepräst, medlaren mellan Gud och människa. Han kommer tillbaka som ben David för att upprätta riket och ärva sin fader Davids tron i Jerusalem. Då är Messias uppdrag i princip klart. För övrigt är detta huvudskälet till att en del av våra rätta fäder, det judiska folket "missade" honom första gången. Evangelium om riket är vad allt handlar om.

Annons:
rackartyg
11/5/08, 1:18 PM
#49

#47

Säg till om jag förstår dig fel nu..

Du tror att gud skapade människan att leva på jorden, men att hans mål är att vi skall komma till himmeln?

Och, är inte alla lika inför gud? Älskar inte gud ALLA människor?
Eller har jag fattat fel?
Hur får du i så fall ihop att jesus bara kommer ner på jorden och hämtar alla som dom går i kyrkan vaje söndag och ber när dom behöver hjälp?

Är det bättre människor menar du?

Och den som inte tror på gud hamnar automatiskt i helvettet och får brinna i all evighet?

Hur många av er har barn under ex 10 års åldern?

Kefa
11/5/08, 1:30 PM
#50

#49 Här har du en viktig point; himlen är beredd för Gud, jorden för människor. Därför är det Bibliska hoppet inte att vi skall försvinna härifrån, utan att Yeshua skall komma tillbaka för att upprätta riket. Och utifrån Jerusalem styra världen, en värld i total rättvisa.

Medlem
11/6/08, 12:34 AM
#51

#47 Tack för svaret! Du undrar varför han förbereder hus åt er? Han gör det för att ni ska få leva ett härligt och lyxigt fysiskt liv i evigheter där.

#50 Så Jesus sitter nu vid den högre sidan av sin far i himmeln och människorna kommer att stanna på jorden?

Kefa
11/6/08, 2:46 AM
#52

#51 Nu ja i sin roll som översatepräst ja. Men i och med hans återkomst så rycks i upp i skyn honom till mötes, för att för alltid vara tillsammans på jorden. Först och främst under 1000 år, under det Messianska riket. Sedan kommer en ny himmel och en ny jord,

Medlem
11/6/08, 11:02 AM
#53

#52 Ska fadern vare med också eller ska han stanna i himmlen som han alltid gjort?

Kvasar
11/6/08, 1:19 PM
#54

För att gå tillbaks till de bokstavstroende.

Jag har förstått det som att Gud stiftar en massa lagar i GT, som Jesus kommer och ändrar på i NT. Jesus verkar vara en snällare kille än Gud.

Men i GT hittar man ju grunden till människan och allt vad universum är idag. Ni som då är bokstavstroende, har ni hört talas om insest? Mose och Aron tex är ju söner till deras pappa och mamma (såklart), men deras mamma är deras pappas faster. Det är ju bara ett av alla knepiga fall när familj skaffar barn med varandra.

Hur ser ni på den saken?

Kefa
11/6/08, 1:33 PM
#55

DEn Evige är kvar i himmlen, men är ändå på jorden genom sin representant Yeshua Messias. Sedan kommer en ny himmel och en ny jord när Gud blir allt i alla,exakt vad som händer då säger Bibeln ganska lite om.Men det blir definitivt fantastiskt.

Välsignelser!!

Annons:
Medlem
11/6/08, 1:41 PM
#56

Kefa - Alltid intressant att stödja sina uttalande med referenser tycker jag.Var i bibeln kan man läsa om det du skrivit i ditt inlägg?

Om jag vore ärlig så låter det förvirrande det du skrev om, speciellt när du säger att bibeln (som borde vara källan till den kristna tron) inte talar mycket om det.

Frid!

Hannybee
11/6/08, 3:00 PM
#57

Att man tillber en bokstav eller hela alfabetet! xD

Haha, nej, jag skojar… Var bara tvungen. vi skojade om det när vi hade religion i höstadiet.

Bostavstro är, som du säkert redan fått veta, när man tror på allt som står i en text/bok (t.ex. Bibeln).

rackartyg
11/6/08, 3:42 PM
#58

#54

Jag vill minnas att jag har hört och läst om många icest fal som har begåtts av kristna eller andra sekter.

Är man bokstavstrodende så måste man väl stödja insest?

Hannybee
11/6/08, 4:18 PM
#59

#58 Varför skulle man göra det och vad menar du i så fall att man "tror bokstavligt" på?

Kefa
11/6/08, 4:25 PM
#60

Jesaja 65:17-20  Ty se, jag vill skapa nya himlar och en ny jord; och man skall ej mer komma ihåg det förgångna eller tänka därpå.
Nej, I skolen fröjdas och jubla till evig tid över det som jag skapar; ty se, jag vill skapa Jerusalem till jubel och dess folk till fröjd.
Och jag skall jubla över Jerusalem och fröjda mig över mitt folk, och där skall icke mer höras gråt eller klagorop.
Där skola icke mer finnas barn som leva allenast några dagar, ej heller gamla män, som icke fylla sina dagars mått; nej, den som dör ung skall dö först vid hundra års ålder, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen.

Upp 21:1

Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.

5 Mos 26:15 Skåda nu ned från din heliga boning, himmelen………

Matt 28:18  Då trädde Yeshua/Jesus fram och talade till dem och sade: "Mig är given all makt i himmelen och på jorden

Job 22:12 I himlen är det Gud har sin boning

2 Mos 33:20 …… ingen kan se mitt ansikte och leva….

I Sak 14:4 står det att den Evige skall strida som han fordom stred (sammanhanget är om drabbningens dag). Och hur stred han fordom? Jo genom sina tjänare.

Evangelium om riket är Bibelns centrala budskap, människa skapades för att tjäna den Evige. Men den första människan (Adám) misslyckades. Den andra människan (Adám) vilken är Yeshua misslyckades inte. Därför har genom hans perfekta offer en ny och levande väg öppnats. Jag är fullständigt övertygad om att  vi är i Apg 3:19-21, den upprättelse som skall föregå hans återkomst. Då skall han få sin tron, då skall alla knän böjas inför honom - fadern till ära.

Baruch Hashem - Lovad vare den Evige

Välsignelser

rackartyg
11/6/08, 4:29 PM
#61

#59

Mos 19:36: Så blev Lots båda döttrar havande genom sin far.

Är inte det incest?

Och sen tror väl dessutom kristna på adam och eva?

OM dom fick barn, och dom barnen fick barn med varandra.. så måste dom har pippat med sina egna syskon?
Och det va väl guds plan? Att dom skulle befolka världen?

Så igen.. vad tycker ni kristna om att en pappa har sex med sina döttrar?

Kefa
11/6/08, 4:40 PM
#62

#61

Visst är det incest. Men här kan du också se den Eviges barmhärtighet han ser till motivet, till hjärtat.

19:31 "Då sade den äldre till den yngre: Vår far är gammal och det finns ingen man i landet som kan gå in till oss som man brukar göra överallt på jorden." - Enligt en Midrash tänkte de att det inte fanns några män kvar på jorden, som efter floden. De hade därför en god längtan att vilja bevara mänskligheten. Deras gärningar var onda men deras motiv var rätta. Därför blev deras ättlingar välsignade av den Evige trots deras synd.

 19:37-38 "Den äldre födde en son som hon gav namnet Moav. Han är stamfader till de nuvarande moabiterna. Den yngre födde också en son som hon gav namnet Ben-Ammi. Han är stamfader till de nuvarande ammoniterna." - Den äldre systern skämdes inte för det hon hade gjort med sin pappa och kallade sin son för "Från en far". Den yngre var mer diskret och kallade sin son för "Mitt folks son". Längre fram, när Israels barn skulle gå in i det utlovade landet, får de order om att inte behandla Moabs och Ammons folk illa.

Det är viktigt att försöka förstå Bibeln rätt, att den Evige är både barmhärtig OCH rättfärdig.

Skall man vara riktig noga så är det från Noa vi härstammar. Före Noa nådde synden sitt fulla mått, troligen var det genmanipulation och legitimerade homosexuella relationer som utlöste Guds vrede. Genom hans tre söner, Sem, Ham och Jafet fördes människosläktet vidare. Vad som är intressant är liknelsen mellan Noa och Yeshua. Då som nu vill den Evige rädda världen, då som nu erbjuder den Evige räddning (Yeshua betyder den Eviges räddning). Det finns en ark - det finns frälsning för var och en. Men den Evige skapade inga robotar, han gav oss vår fria vilja. Därför är var och en av oss fri att säga ja eller att säga nej.

Annons:
rackartyg
11/6/08, 4:55 PM
#63

#62

Utan allt bla bla bla så är alltså incest ok?

Kefa
11/6/08, 5:32 PM
#64

Läs inte Bibeln som en viss potentatFoten i munnen

Det är inte ok, absolut inte. Här har du ett utdrag ur den instruktion Moses fick;

Förbud mot att blotta sin faders nakenhet, 3 Mosebok 18:7.

Förbud mott att blotta sin moders nakenhet, 3 Mosebok 18:7.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin fars hustru trots att det inte är ens moder, 3 Mosebok 18:8.

Förbud mot att blotta sin systers nakenhet, 3 Mosebok 18:9.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin sondotter, 3 Mosebok 18:10.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin dotterdotter, 3 Mosebok 18:10.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin dotter, 3 Mosebok 18:10.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin fars dotter, 3 Mosebok 18:11.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin faster, 3 Mosebok 18:12.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin moster, 3 Mosebok 18:13.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin farbror, 3 Mosebok 18:14.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin farbrors hustru, 3 Mosebok 18:14.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin svärdotter, 3 Mosebok 18:15.

Förbud mot att ha sexuella relationer med sin brors hustru, 3 Mosebok 18:16.

Förbud mot att ha sexuella relationer med en kvinna och hennes dotter, 3 Mosebok 18:17.

Förbud mot att ha sexuella relationer med en kvinna och hennes sons dotter, 3 Mosebok 18:17.

Förbud mot att ha sexuella relationer med en kvinna och hennes dotterdotter, 3 Mosebok 18:17.

Förbud mot att ha sexuella relationer med två systrar när båda lever, 3 Mosebok 18:18.

rackartyg
11/6/08, 5:46 PM
#65

#64

Vilket stort förtroende gud har till sina anhängare.

Eftersom han känner att han måste skriva ner så många förbud mot incest i sina "regler"
Han kan ju inte tro att ni är riktigt kloka=)

Undrar vad det kommer sig då att incest har förekommit så mycket inom kristendomen?

Kefa
11/6/08, 6:04 PM
#66

En god och kärleksfull far talar om för sina barn vilka regler som gäller. Med åren lär du dig att det är skönt att följa reglerna, det ger frihet och trygghet. Precis på samma sätt fungerar relationen till vår skapare.

Sedan vad menar du med att det förekommit mycket incest inom kristendomen, det är inget jag känner igen. Men man kan oxå vända på det och säga att hålla sig till buden geren underbar frihet, lämnar man dom kommer man vilse. Den vilsenheten har många namn, incest är ett.

rackartyg
11/6/08, 6:09 PM
#67

#66

Ja, det är klart att du gärna vänder det så.

Har du verkligen missat att incest förekommer i flera olika sekter. Kristendomen som en av dem.

Kefa
11/6/08, 7:07 PM
#68

Att incest förekommer i flera sekter det är jag med på, så även inom den katolska kyrkan. Nu finns det flera definitioner på vad kristen och kristendom är. Den enkla varianten är att det är en som följer Kristus, och kristus är då en translittering från grekiskans Chrestós, som i sin tur är en översättning av hebreiskans Maschiach. Sett ur den synvinkeln kan jag oxå betrakta mig som kristen.

Nu är det så att kristendomen i sig själv innehåller ett mått av misslyckande eftersom varken Yeshua eller apostlarna ville starta någon ny religion. Utan flera händelser efter Yeshua död ledde fram till det, där bla templets förstörelse och kyrkomötet i Nicea år 325 är bland dom viktigaste. I Nicea mejslades en ny religiion fram där alla judiska inslag rensades ut.

Protestantism är ett uppror mot katolicismen, man brukar säga att det bara finns två sorters kristna; katoliker och prottesterande katoliker Tungan ute. I dag i den synliga enhetens namn stärker den katolska kyrkan sitt grepp, och Kristus står som en symbol för den nya avjudafierade religion som mejslats fram. Det är därför som jag inte kallar mig kristen utan frälst, Bibeltroende eller så. Och det är därför jag använder Yeshua, då principen är att man translittererar från ortiginalspråket, tex kallar ingen USA:s avgående president för Georg Buske.

Detta vill jag dock säga med små bolstäver då varje system rymmer människor, människor som är ärliga, goa underbara. Jag räknar varje kristen som min bror och syster och älskar dem alla. Jag har själv en gång djupt älskat namnet Jesus, och hoppas att jag inte sårar någon. Det är verkligen inte min vilja. Utan min bön är att fåvara en del av den upprättelse Apg 3:19-22 talar om, det har varit bland mina favoritversar i många år; (jag anv 1917 rev)

Gören därför bättring och omvänd er, så att era synder blir utplånade, på det att tider av vederkvickelse må komma från den Evige, i det att han sänder den Messias som han har utsett åt eder, nämligen Yeshua, vilken dock himmelen måste behålla intill de tider nå allt skall bliva upprättat igen, varom Elohim (Gud) har talat genom sina forntida avskilda profeters mun. Moses har ju sagt: 'En profet skall Adonai Elohim låta uppstå åt eder, av edra bröder, en som är mig lik; honom skolen I lyssna till i allt vad han talar till er.

Adonai = min Herre

Elohim = mäktig Gud ett av 4 hebreiska ord i Tanach (GT) för Gud, det vanligaste.

Yeshua = den Evige är min räddning

Detta vart ett långt inlägg men jag vill förklara så att jag inte i onödan sårar någon

Välsignelser

Kefa

Hannybee
11/7/08, 9:53 AM
#69

#61 Ja, det är incest. Bara för att man tror att det är sant att incest skedde, behöver det betyda att man tycker incest är något bra?

Nej, precis.

Annons:
rackartyg
11/7/08, 9:58 AM
#70

#68

Du menar att incest förekommer och är ok i flera olika sekter och samfund, men inte hos protestanter (protesterande katoliker) ?!

rackartyg
11/7/08, 10:08 AM
#71

#69

Jo, eftersom man lever efter bibeln - ibland till punkt och pricka och då tycker man sig också ha stöd för incest i bibeln.

rackartyg
11/7/08, 10:11 AM
#72

En tanke…

Alla forskare idag som menar att unga killar begår våldsbrott  för att dom ser för mycket skräckfilmer eller porrfilmer borde kanske studera bibeln istället?!

Ett barn som sitter med i kyrkan och läser om incest -och att det är helt ok.
Och att man kan stena någon för att den är otrogen…

Undrar just om inte det är värre.
Där sitter dessutom mamma och pappa och nickar instämmande till bibeln..
Och prästen med, han som alla barn får lära sig är världens underbaraste människa… 
Om ingen av dem tycker att det är förfärligt med mord och incest.. varför skall barnet tycka det då?

Och sen blir dessutom alla troende jätte förvånade när prästen förgriper sig på deras barn….?

Men alla här inne tycker väl att kyrkan är en underbar plats för barn? Eller?

Kefa
11/7/08, 10:30 AM
#73

Rackartyg;

Låt mig bara säga att vad man än skriver så vrider du det till att passa dina förutfattade meningar. Foten i munnen

Min Elohim är en god Elohim som vill att vi skall leva ett gott liv, ta ansvar för oss själva och varandra. Ta ansvar för hela skapelsen, han har befallt oss att behandla alla väl inklusive oss själva.

Jag önskar dig allt gott

Välsignelser.

rackartyg
11/7/08, 12:05 PM
#74

#73

Tycker du att jag vrider och vänder och på allt?
 

Ja, du borde ju veta hur man gör=)
Du har lyckats vända och vrida bibeln till nått vackert=)

Det måste man vara ganska skicklig för att lyckas med.

Medlem
11/7/08, 12:21 PM
#75

#60 Så du citerar gamla testamentet? Tror du bokstavligt i allt som står där? En annan fråga som gjort mig lite nyfiken :-D, Kristna brukar inte välsigna Gud med judarnas välsignelse, varför gör du det?

Angående Jesaja 65:17-20 så handlar det om Guds utvalda folk, och du är inte jude för att vara utvald.

Resten av verserna du citerade säger mig inget och svarar inte på min fråga.

Kefa
11/7/08, 3:02 PM
#76

Ja jag tror på hela Bibeln, Bibeln är en bok så tillvida att allt hänger ihop. Enkelt uttryck är Moses grunden för all Gudsuppenbarelse, läser vi den övriga Bibeln i ljuset av Moses blir det lättare.

Båda förbunden såväl det äldre som det förnyade är ingångna med juda oh Israel genom Yeshua får vi vara en del av Israel. Som jag skrev är inte kristen ett epitet jag använder, utifrån Paulus undervisning i Rom 11, tycker jag att inympad icke jude är den bästa, (om än krånglig), beskrivningen. Eftersom Bibeln gavs på hebreiska är det inte konstigt att man vid djupstudier tar till sig en del hebreiska uttryck, samt att det judiska folket är våra fäder och vi är barnen. Gossar brukar göra som pappa gör Tungan ute Vad gäller det sk profetiska skeendet så är väl profetböckerna och Uppenbarelseboken, det som man närmast söker att förstå. Hoppas vi kan klara ut en del oklarheter.

Rackartyg;

Tack för komplimangen, Bibeln är verkligen vacker. Glad

Annons:
rackartyg
11/7/08, 3:04 PM
#77

#76

Du missförstod mig=)

Läs om läs rätt, citat från #74

""Du har lyckats vända och vrida bibeln till nått vackert=)

Det måste man vara ganska skicklig för att lyckas med.""

Kvasar
11/7/08, 3:55 PM
#78

Rackartyg, du skrev tidigare att barn sitter i kyrkan och får läsa bibeln och höra att de är rätt och okej med mord och incest, men tänk efter lite! :) Det är ju inte så att alla kristna farbröder tycker de är okej att kn*lla sin dotter i r*ven och sen mörda henne, tror snarare tvärt om, dvs INTE OKEJ. Fråga en kristen, vilken som helst, rakt upp och ner, om han/hon tycker de är okej att mörda någon, så får du i 99% fallen svar nej. Det står ju i dom 10 budorden att man inte ska gör't, right?

Kristna följer ju NT, vad som står i GT är ju bara en grund för NT, och som jag har förstått det så upphör Guds lagar att gälla i NT, när Jesus stiftar nya…

Däremot kan du ju ifrågasätta deras syn på texten i skriften, men för guds skull (pasande utryck) kalla dom inte mördare, eller potentiella mördare, bara för att dom är troende kristna! Kristendomen är idag en god religion, även om de inte alls framgår i många av bibelns texter. :)

Som man skulle sagt på stockholmska under 90-talet, "ta're piano"!

rackartyg
11/7/08, 4:00 PM
#79

#78

Jag har inte kallat någon mördare eller pedofil.Förvånad

Därimot ifrågasätter jag varför man är så okritisk till vad som skett och fortfarande sker i religionen.

Muslimer då? Vad säger dom om dödsstraff?

Kvasar
11/7/08, 4:16 PM
#80

ok! my bad! :)

kan inte ett jota om koranen, men en vacker dag ska jag läsa den också! :) har dock hört att den skiljer sej med så lite som 11% ifrån bibeln… och stämmer de så antar ja att de är samma lika!

Medlem
11/7/08, 5:38 PM
#81

#76 Jag håller inte med dig om att bibeln är en bok så tillvida att allt hänger ihop. Jag skrev i ett annat ställe på detta forum att GT skiljer sig markant från NT. Det känns som om det är två helt olika böcker som salgits samman i en bok.

På vilket sätt kan du vara en del av det judiska folket? Enligt ortodoxi inom judendomen är man jude om man födds till en judisk mor och så står det i Talmud, judarnas andra heliga källa efter GT.Sen förstår jag inte hur kan det judiska folket vara dina fäder. Det låter lite lustigt hehe.

Nja, den hebrieska bibeln finns inte idag. Vad som finns är en översättning av en kopia av bibeln på arameiska.

Som sagt, dina hänvisningar förutom citeringen från GT ger inte svar på min fråga men det gör inget :-)

Medlem
11/7/08, 5:40 PM
#82

#80 Koranen och GT har lite likheter ja men inte allt. Vi muslimer tror på att GT har förvanskats. Dock tror vi inte på NT.

Kvasar
11/7/08, 5:58 PM
#83

#82

Förvanskats. Du menar alltså att, om jag berättar att jag ätit 20 pannkakor, så säger nästa person att de var 25 pannkakor jag åt, och när tredje berättar det så är de helt plötsligt 35 pannkakor, med sylt och grädde ?

Islams början ligger efter kristendomens med drygt 600 år, och de är ju på ungefär samma geografiska plats allt börjar. Kan du mena eller tro, att allting är samma religion från början, men de blev en delning någonstans 600 år efter kristen tidräkning?

Annons:
Medlem
11/7/08, 7:52 PM
#84

#83 Judendmen, kristendomen och islam har samma källa därför kan man hitta liknanade saker i dessa religioner.

Just nu har jag inte tid att skriva om bibeln och förvanskningen. Jag rekommenderar att du kollar på en föreläsning som handlar om boken Misqouting Jesus av professor Bart D. Ehrman

Bra att veta är att professor Ehrman var kristen när han skrev boken. Efter det lämnade han kristendomen och nu är han agnostiker.

Kefa
11/8/08, 8:33 PM
#85

Bibeln är en alltigenom judisk bok, samtliga författare utom Lukas var judiska. Även om man diskuterar hans härkomst. Yeshua var och är jude. Judendomen på Yeshua tid var bred med ca 25 olika inriktningar. Efter templets förstörelse år 70 krt fick du en uppdelning i judendom och kristendom. Det hela kulminerade i Nicea 325 krt, då Constantin använde kristendomen i ett desperat  försök att ena sitt sönderfallande imnperium. I stället för att på Biblisk väg lämna avgudarna försökte han "kristna"dem och fylla dem med nytt innehåll. Dett trots att blandnig är något av  det värsta den Evige vet.

cqroline
11/8/08, 9:44 PM
#86

Tack rackartyg, du är underbar! På grund av dig har jag inte behövt skriva en enda kommentar i denna tråd!

TACK

rackartyg
11/10/08, 10:50 AM
#87

#86

Hehehehe, tack Skäms

Nu blir jag ju himla sugen på att läsa dina kommentarer=)

Kvasar
11/10/08, 3:18 PM
#88

84

tack, ska ta mej en titt vid tillfälle!

Medlem
11/10/08, 4:09 PM
#89

#85 Du skriver att judendomen och kristendomen uppdelades år 70, men dte var inte samma religion, så hur tänkte du egentligen?

Har du förresten sett videoklippet och ev läst boken?

Kefa
11/10/08, 5:56 PM
#90

Som jag skrev så rymde den bibliska judendomen på Yeshua tid ca 25 olika inriktningar. Om du läser Apg 1:15 så ser du att Lukas framhåller att det var 120 som var samlade i huset och väntade på den utlovade anden, som senare föll i templet. Varför framhåller Lukas 120? jo det var kriteriet för att vara en inriktning inom judendomen. Längre fram i kap 28 ser vi hur Paulus anses verka inom judendomen. Av dessa ca 25 var det i princip två som vart  kvar efter år 70, det var fariseérna som mejslade fram vad vi idag känner som judendom. De som trodde att timmermannen från Nasaret var den utlovade Messias började under det andra århundradet efter Jakobs död (Yeshua bror) att av olika skäl vilja distansera sig från det sk judiska. Steg för  steg växte en ny religion fram. Detta kulminerade i Nicea år 325 krt. Vi ser alltså att det inte var varken Jesus eller apostlarna som grundade kristtendomen, den uppstod  långt efter deras död.

PS Vilket videoklipp och vilken bok?

Välsignelser

Annons:
cqroline
11/10/08, 10:45 PM
#91

En sak jag undrar… hur orkar man lära sig bibeln utantill? Det är ju typ världens längsta bok.

Kefa
11/11/08, 2:28 AM
#92

#91 Vad skönt det vore Tungan ute Man får nog vara tacksam för det lilla man kan minnas. Men sedan har vi ju gått Guds ande som är vår hjälpare, det är en suverän assistans.

Välsignelser!

Medlem
11/11/08, 11:22 AM
#93

#90 Det är kanske enligt vissa kristna trosuppfattningar? Jag har inte läst till någon judisk tolkning att det var så i alla fall annars hade de flesta judar konverterat till kristendomen.

Jo i mitt inlägg #84 bifogade jag en länk till en föreläsning för en bok som heter Misqouting Jesus som handlade om bibelns autenticitet.

Hannybee
11/11/08, 1:19 PM
#94

#70 Nej, helt fel. Jag tycker inte att incest är ok. JA, det har förekommit i många religoner förr i tiden, så att säga. Men det betyder inte att det är ok.

Jag är kristen (protestant då) och jag tror att incest förkom förut, eftersom det står i bibeln. Men NEJ, jag tycker inte att det är okej,det är synd. ^^ That´s it, föstår du vad jag menar?

Kvasar
11/13/08, 12:40 PM
#95

#94

Jag förstår vad du menar! De är väldigt synd! Men samtidigt så är de ju Din gud som så vackert tillåter det, och en massa andra knepigheter i bibeln… right ? Bara för att jag är en snäll kille behöver ju inte folk avguda min farsa?

För när du ber, ber du väl till Gud också, inte bara Jesus?

Hannybee
11/13/08, 4:09 PM
#96

#95

Skönt att någon förstår i alla fall… En del saker i bibeln kan jag tycka är lite märkliga. Men jag tror på det jag hitills har läst. Tror att det har hänt alltså.

Alltså, det är ju liksom fadern, sonen och anden… Men det är ändå en och samma gud. Grymt svårt att förstå för oss människor egentligen. Så jag ber till min Gud, en gud. Som samtidigt är både fader, son och ande. Om man nu ska försöka färklara det begripligt. (Lyckades jag?)

Fast vad menade du med "för att jag är en snäll kille behöver ju inte folk avguda min farsa?". Där hängde jag inte riktigt med. xD

Margareta
11/13/08, 11:25 PM
#97

Att tro på att något har hänt är väl inte samma sak som att tycka det är bra?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Hannybee
11/14/08, 10:33 AM
#98

#97 Precis vad jag försöker få fram. ;)

Kvasar
11/14/08, 10:56 AM
#99

#96

Fast vad menade du med "för att jag är en snäll kille behöver ju inte folk avguda min farsa?". Där hängde jag inte riktigt med. xD

JO, jag menar att den du ber till, Gud, har tillåtit allt det som händer i bibeln. Incest, Mord i olika former, han har till och med mördat själv! Allt ont som står i biblen har Gud själv tillåtit, och även förespråkat i många fall… Nu pratar jag om GT, och du tänker säkert, NT är ju en jätte snäll bok och de är den jag lever efter. Bra, kul för dej, då har du sunt förnuft. Men det jag menar med, bara för att jag är snäll behöver inte folk avguda min farsa, är att, Jesus var en jätte snäll och god människa, men Gud var inte det. Du ber till Gud, som enligt GT varje år slaktar allt förstfött i Egypten. Du ber till Gud som totalt förstör en Jobs liv, bara för att se hur troende han är. Du ber till Gud som ber en man (Abraham?) att offra sin son (Isak?) till honom, för att testa om han är beredd att göra vad som helst för Gud. DU ber till Gud som har gjort allt detta och en massa mer fruktansvärda saker….

Tänker du på att han enligt böckerna har gjort allt detta? Eller tänker du, Jesus var en snäll kille som skrev en ny bok, nu har vi glömt vad Gud gjorde, sopa under mattan och gå vidare!

Det är vad jag menar med, bara för att jag är en snäll kille behöver ju inte folk avguda min farsa!

Medlem
11/14/08, 3:18 PM
#100

#91

Jag har inte sett eller läst om någon som kan hela bibeln utantill. Däremot finns det miljoner muslimer som kan Koranen utantill, och den är inte en liten bok den heller.

Hannybee
11/17/08, 11:41 AM
#101

#99

Visst tror jag att Gud har gjort allt det som står i Bibeln. Och en del saker undrar jag varför han gjorde, å andra sidan tror jag att det kan ha varit nödvändigt. Och sedan är inte allt så hemskt som du får det att verka, t.ex. de förstfödda barnen kom ju gärna till himlen, eftersom de är just barn och inte har bildat sig en uppfattning om huruvida Gud finns eller ej.

Sedan tror kristna på något som kallas teenigheten som jag försökte förklara här i ett tidigare inlägg. Finns säkert någon som förklarar bättre än vad jag gör. :$

Kefa
11/17/08, 2:22 PM
#102

#99 Jag tror på en Gud som är alltigenom god och vill ha gemenskap med sin skapelse. Adam misslyckades därför finns det onda. Som jag ser det så är det så att om det finns passager i Bibeln som är svåra, så är det jag som inte förstår. Ta tex Abraham och Isak. Isak var troligen runt 30 år enligt Talmud, och bland hednareligioner var det inget ovanligt att offra sina söner. Detta var ett av 10 tuffa prov Abraham fick gå igenom för att hans karaktär skulle  bli komplett. Han klarade dem därför kallas han för trons fader. Visst ger detta lite andra perspektiv.

I teologiska rummet igår sa Lina Sjöberg något klokt, man diskuterade GT:s gudsbild. Kristendomen vill ha TOLKNINGEN, medan judendomen ser 12 olika goda tolkningar, och söker svaret där.

Man brukar säga att där det finns tre judar finns det fem åsikter, och alla har rätt. Jag tror att vi har mycket att lära, det går att låta ordet vara absolut, men ändå vara fylld av barmhärtighet.

Hannybee
11/20/08, 8:24 PM
#103

#102 Låter vettigt tycker jag. Är inte världsbäst på att förklara.

Kefa
11/21/08, 2:26 AM
#104

#102 TACK Vem är värdsbäst? Bara ruach - Guds ande.Tungan ute

Annons:
Medlem
11/21/08, 12:16 PM
#105

#102 Man brukar säga att där det finns tre judar finns det fem åsikter

Jo men det gäller inte deras tro på Gud, att Han är EN utan det handlar om andra frågor. Judranas tro är emot treenigheten eller hur? Betyder det att de har rätt och du fel?

Kefa
11/21/08, 11:17 PM
#106

Generellt undviker jag att säga att en annan har fel, jag framhåller hellre att vi ser olika på det. Man kan ha en underbar hinematov (broderskärlek) även med de som ser annorlunda på tron. Jag tror att vi har mycket att lära av det judiska folket, bla Bibelns klara budskap om att Gud är en. Vilket även Yeshua/Jesus framhåller som det viktigaste budet.

Medlem
11/22/08, 11:29 AM
#107

Jag förstår din omtanke, om att det är respektsfullt att inte säga att den andra tror på fel religion, men det blir inte rätt. Här talas det inte om personliga åsikter, som kan vara rätt eller fel utan om en tro som antingen leder en till himlen eller till helvetet (kalla det vad du vill). Har man en tro på den sista dagen och på helvetet och himlen, ja då kan man inte kompromissa och säga (som kristen/jude) att t.e.x muslimer har rätt, eller at muslimer säger att kristna och judarna har rätt, för det kvittar ju vilken religion man omfamnar, alla har rätt enligt din mening.

Judarnas syn på Guds enhet stämmer överrens med min också. Även synen på Guds enhet i NT stämmer med GT men de flesta kristna tror på treenigheten.

För mig låter det som om din tro skiljer sig markant från de flesta kristna på detta forum. Jag tycker det är intressant att möta kristna som har olika tro och uppfattningar.

Kefa
11/23/08, 12:34 AM
#108

Nu är vi helt plötsligt inne på två olika saker, jag tror att det bara finns en väg till frälsning. Och det är genom Yeshua/Jesus. Jag tror definitivt inte på 100 vägar till Gud. Vad jag menade var att man kan se olika på den Bibliska tron. utifrån ett ärligt hjärta, och ändå komma till olika slutsatser. Islams gud är inte  min Gud tex.

Däremot har du helt rätt i att min kanske skiljer sig markant från de flesta kristna på detta forum. Men jag hoppas att vi inte är här för att försvara "klassisk kristen tro", utan för att förstå vad Bibeln säger i allmänhet och vår frälsare Yeshua Messias som är den som hela Bibeln handlar om i synnerhet. Bara som en parentes så handlade veckans torá avsnitt om Isak och Rebecka, en underbar profetisk skuggbild av Yeshua och bruden. Det är fantastiskt att se att man i princip överallt hittar Messias, han är det "projekt" som allt handlar om.

Medlem
11/24/08, 1:11 PM
#109

#108

Det var det svaret jag ville ha och som jag också tror på, att det finns bara en väg och inte 100 vägar. Ta t.e.x JV som anses vara en sekt inom kristendomen. Deras syn på Jesus är helt olik resten trots de tror på samma bok.

Du skriver att islams gud, som du skriver med en liten bokstav är inte samma Gud som i judendomen och kristendomen, som du skriver med en stor bokstav och jagvet vad det beror på men det är inte vårt ämne. Jag säger dig; Det är samma Gud muslimer, kristna och judar tror på, fast kristna tillsätter Jesus bredvid Gud. Det är avgudadyrkan enligt muslimerna och judarna att tillsätta andra vid Gud. Och på tal om det så tilltalar kristna araber Gud vid samma namn som muslimerna gör, dvs Allah. Så antingen kristna araber är inte kristna, den arabiska bibeln är inte bibeln eller så hade Jesus fel att kalla Gud Allah i sitt språk, arameiska. Det får man begrunda om man vill.

Jag hoppas inte din syn påverkar stämningen här bara för att du har en annan sådan än de flesta här. Det är berikande att kunna samtala med folk som har olika syn på ting och saker.

Som muslim tror jag på Jesus, att han var Guds sändebud och att han var messia. Att han var  en av de fem största profeterna. Att han föddes av jungfru Maria utan att ha en fader. Att han steg upp till himlen och kommer att återvända, leva och dö och sedan uppväckas från de döda. Allt dessa tror vi muslimer på. Det som skiljer vår tro från kristnas tro är Jesus gudomlighet. Det tro vi inte på.

Muslimer och judar har mycket gemensamt. De 10 budorden, matrestrektioner, Guds namn och attribut, omskärelse av söner och även bönens karaktär liknar varandra. Vårt problem med kristendomen är treenigheten och att judarna inte tror på att Jesus är messaia.

Kefa
11/24/08, 6:32 PM
#110

#109 Kul att se att vi är överens om mycket. Även om jag menar att Bibeln klart säger att enda vägen till den Evige är genom Yeshua. Genom försoningen har lösepenningen betalts för hela världens synd, inklusive min.

Bra att du tror att Yeshua var Messias, han fick den högsta rang någon fått i skapelsen han blev son han fick förstfödslorätten osv.

I alla traditioner inklusive JV finns det det som är gott, men oxå det som inte stämmer med den kunskap jag har. Jag tar avdet som är gott och lämnar det andra.

Så jag kan inte dela din syn på Yeshua jag sätter honom mycket högre än så, även om jag inte tror på treenigheten. Det behöver inte vara problem med människor som ser olika, bara man är rak och ärlig, samt respektfull.

Med all respekt så har jag lite svårt att förstå vad en Muslim gör på en sida där vi samtalar om den bibliske Yeshua, och försöker förstå Bibelns ord. Bibeln och Koranen är två helt olika urkunder. Allah är inte min gud, aldrig någonsin. Min Gud är Elohim - den mäktige, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.

Välsignelser.

Medlem
11/25/08, 5:23 PM
#111

Hej Kefa,

Jag börjar med att besvara det sista du skrev. För en stund sedan skrev jag i en annan tråd på detta forum om att jag är intresserad av religfion. Speciellt abrahamitiska religionerna. Jag finner det oerhört intressant att diskutera religion, på ett villkor. Och det är nämligen att man skall diskutera med respekt och tolerans. Har man inte dessa, ja då är det lika bra att inte diskutera alls. Det är också mindre intressant att man med sina argument försöka överbivisa sina debattsmotståndarna.

Koranen och GT har mycket gemensamt som jag nämnde innan. Både GT och Koranen uppmanar till att man skall tillbedja Gud (Allah på arabiska och Elohim på hebreiska och Aloha på arameiska). När Jesus bad till Gud, kallade han Honom (Aloha) på arameiska. Betyder det att Jesus trodde på en annan Gud bara för att namnet Elohim blir Aloha på arameiska? Självklart inte. Du svarade inte på mina frågor, Kefa. Är kristna araber inte kristna bara för att de kallar Gud för Allah? Är den arabiska bibeln inte bibeln bara för att det står Allah för Gud? Under alla mina diskussioner med kristna araber fick jag inte svar på dessa frågor så jag tror jag kommer inte och få ett svar från dig heler :-D

Ja, en del kristna sätter Jesus högre än Gud genom att t.e.x tillbe honom och åminnas honom mer vad de gör med Gud så du är inte ensam.Intressant att du inte tror på treenigheten. Får jag fråga vilken kristen gren du tillhör?Om det inte finns en speciell sådan, kan du berätta lite om din tro så klarnar det för mig vad du tror på? Kom ihåg, jag har full respekt för ditt val av religion/tro. Vi är, även om vi inte delar samma tro är bröder och systrar i mänskligheten.

Inom islam har Jesus en hög status som jag skrev om innan. Han är en av de största profeterna, men det gör honom inte bättre än de andra bara för att han föddes utan pappa. Visst utförde han stora mirakel under sin tid enligt vad islam lär, men alla profeterna gjorde stora mirakel de också. Mose delade havet, förvandlade sitt skäpp till en orm och utförde en massa otroliga mirakel med Farao. Muhammed delade på månen och lät den återbli som den var innan, helade människor, förökade mat och dryck etc. I islam är man inte muslim längre om man förnekar något profeterna gjorde. Så det tillhör religionens fundament att tro på profeterna. Medan judarna förnekar och förkastar att Jesus var Messia så tror vi muslimer på att han var det.

En intressant sak som många kristna inte vet något om är att enligt islam fick Jesus tala som bebis. Detta mirakel, hans första stora mirakel står inte omnämnt i dagens bibel. Berättelsen står i någon kanonisk bok om jag inte minns fel.

Jag avslutar mitt inlägg (hoppas ni inte tröttnat på det) med en koranvers som visar att vi muslimer tror på profeterna

[2:136] Säg: "Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja."

Frid!

Annons:
Kefa
11/26/08, 3:04 AM
#112

Vad man inte får glömma är att Gud är en funktion, ungefär som målare eller polis. Jag tillber inte Gud, jag tillbeder fadern vars  namn är YHWH, bästa svenska  översättningen är den Evige. Om du tror på Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, och är beredd att böja dig under det judiska folket - fine. Då har vi en gemensam grund. Precis som du skriver så blir Gud på arabiska Allah och tvärtom, detta är ett starkt skäl till att jag föredrar Elohim, det finns många gudar. Men bara en som är mäktig och det är Abrahams, Isaks och Jakobs Elohim. Honom tjänar jag och har jag fått komma nära genom Yeshua.

Medlem
11/26/08, 11:20 AM
#113

#112 Hittils är jag ovetande om vilket tro du följer. Du tillber Elohim, fine, men sedan säger du att du tror på Jesus. Vad är Jesus enligt dig? En profet? Ett sändebud? Gud?

Nej varför böjer jag mig under det judiska folket? Jag böjer mig ENDAST under Den Mäktige som skapade mig och skapade dom.Att böja sig under någon annan än Gud är man en avgudadyrkare och jag är inte det.

Hur var det med Jesus som kallade Gud Aloha/Alaha? Hade han en fel Gud han också bara för att han inte använde Guds namn på hebreiska "Elohim"? Jag ställer frågan igen om kristna araber och den arabiska bibeln. Är de inte kristna för de akallar Gud Allah? Är den arabiska bibeln inte bibeln bara för att det står Allah istället för Gud?

"Abrahams, Isaks och Jakobs Elohim. Honom tjänar jag och har jag fått komma nära genom Yeshua."

Du glömde att du också böjer dig under ett folk. Ett folk av kött och blod, som syndar precis som alla andra folk. Det judiska folket, med alla deras grupper, syndare samt osyndare, ateister samt muslimer böjer du dig under. Varför böjer du dig under ett folk? Har Gud utsett dig som en slav för ett speciellt folkslag?Jag hopas inte det.

Frid!

Kefa
11/27/08, 5:22 PM
#114

Jag följer den Bibliska tron. Jag erkänner Tanach (GT) jag erkänner brit Hadacha är egentligen bästa ordet på förnyade förbundets skrifter (NT) men låt oss för enkelhetens skull använda Apostoliska skrifterna. Jag tror att Yeshua är Messias, han är medlaren mellan Elohim (Gud) och människa, att han dog för hela världen när han hängdes på trä. Jag tror att det judiska folket getts ett stort företräde, att de har ett ansvar och kallelse att vara ett föredöme för hela världe, såväl individer som nationer. Nu har de inte alltid följt den kallelsen men Paulus lär att deras upptagande kommer att bli till liv för hela världen. Jag tror att vi lever i den tid av återupprättelse som skall föregå Yeshua återkomst.

Jag tillbeder endast den Evige, all tillbedjan tillhör honom. Jag kan nerfalla i vördnad inför hans sändebud vilket tex Abraham gjorde vid änglabesök, men jag tillber inte sändebudet framför sändaren.  Yeshua har fått de främsta funktionerna Elohims son, skapelsens förstfödde. Hans kallelse var Messias han levde upp till den genom att han levde fullt ut enligt Tanach, han dog enligt Tanach, han kommer tillbaka enligt tanach (och AS).

Som du ser är det svårt att placera mig i ett fack, det enklaste svaret är att min strävan är att leva enligt det exempel Yeshua visade för snart 2000 år sedan, även om det är en bra bit kvar.Tungan ute

Medlem
11/27/08, 7:41 PM
#115

Kefa

Jag är glad att kunna samtala med en kristen som har en annan tro än de flesta kristna. Det är faktiskt första gången jag möter en som har samma tro som dig. Mycket instressant! Ja, du tror på monoteismen som judarna och muslimer gör. Jag tror också på att Jesus, Messia var Guds sändebud. Han kom dock inte med  nya lagar än Moses lagar utan han kom för att häva upp vissa matlagar, enligt min tro förstås.

Det jag inte håller med dig om är vad du skrev, att man skall böja sig under ett folk. En monoteist skall ENDAST böja sig under Skaparen. Att judarna hade en speciellt status under en tid tror jag också på, men de har det inte längre. Hur blev det så är en annan diskussion som jag gärna kan ta upp med dig om du vill.

Kefa
11/28/08, 12:02 AM
#116

Hoppas vi kan vara överens om begreppet troende,  jag är inte riktigt bekväm  med  begreppet kristen. Det finns en enkel innebörd som framförallt "läsarfolk" använt, vilket är efter följare till Kristus det är ok. Men ser du historiskt har begreppet Kristus stått som begrepp för den nya religion Constantin och kyrkofäderna skapade. Det är för mig hårresande hur synagogor brännts under hymnen "Kristus vi tillbeder dig", eller hur Hitler ansåg sig göra en kristen gärning. För övrigt har aldrig hans medlemskap i katolska kyrkan återkallats. Även i dagens ekumeniska klimat är det inte riktigt hemtant.

All tillbedjan är reserverad fadern därom är vi helt överens, men om  jag nerfaller i vördnad inför ett sändebud så ärar jag sändaren men tillber det inte.

Välsignelser.

Medlem
11/28/08, 1:26 AM
#117

Alla ska ha en titel tycker jag. Judar har titeln judar, kristna har titeln kristna för de följer Jesus. Muslimer kallas för muslimer, det står i deras skrifter. Man är troende men men skall ha en titel för att bli igenkänd, inte sant? Budhister är också troende, de tror på budhismen  eller hur? :-D Jag kan inte ha dig i samma fack som dom om du förstår vad jag menar, eftersom du tillbedjar Skaparen. Men om du inte tycker det så kommer jag att använda begreppet troende om dig. I islam kallar vi efterföljarna till Jesus "Nasara" dvs de som följer Jesus från Nazaret (Nasira på arabiska).

Ja jag håller med dig. Man fick mycket skit i kristendomens namn under historien tyvärr. I Spanien slaktades muslimer och judar för att de inte konverterade till kristendomen. Så mycket hemskt har hänt.

Ja  nu är jag med vad du menar med att visa vördnad inför ett sändebud, men det judiska folket är inte sändebud. De är ett folk precis som du och jag. Jag visar deras profeter, som är också mina profeter vördnad genom att välsigna dom dagligen, speciellt vår profet och stamfader Abraham. Må Allahs/Aloha/Alaha/Elohims frid och välsignelser vare med alla profeterna, ameen!

Frid!

Kefa
11/28/08, 10:43 AM
#118

Där har vi en punkt där vi är oenseTungan ute. Israel har en kallelse att vara en ledstjärna ett föredöme för nationerna. Israel är den Eviges land, det judiska folket är satta att förvalta det.

Om du så gärna vill ha en titel sätt Messian i så fall. Jag tror inte på kyrkans Kristus, men jag tror och följer den bibliske Yeshua Messias,

Välsignelser.

Annons:
Medlem
11/28/08, 11:45 AM
#119

Det judiska folket fick inte längre förvalta pga att dom stred mot Guds vilja flera gånger. Det står i bibeln att det skall tas ifrån dem och gess till ett annat folk.

Ok "Messias efterföljare", som du vill Skrattande

Kefa
11/28/08, 4:51 PM
#120

Jes 11:12-13 Och den Evige skall på den tiden ännu en gång räcka ut sin hand, för att förvärva åt sig kvarlevan av sitt folk, vad som har blivit räddat från Assyrien, Egypten, Patros, Etiopien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna. Och han skall resa upp ett baner för hednafolken och samla Israels fördrivna män; och Juda förskingrade kvinnor skall han hämta tillhopa från jordens fyra hörn. Då skall Efraims avund upphöra och Juda ovänskap bliva utrotad; Efraim skall ej hysa avund mot Juda, och Juda icke ovänskap mot Efraim.

Jer 31:36 Först när denna ordning icke mer består inför mig, säger den Evige, först då skall Israels släkt upphöra att inför mig alltjämt vara ett folk.

Jes 62:6-8 På dina murar, Jerusalem, har jag ställt väktare; varken dag eller natt få de någonsin tystna. I som skolen ropa till den Evige, given eder ingen ro. Och given honom ingen ro förrän han åter har byggt upp Jerusalem och låtit det bliva ett ämne till lovsång på jorden. den Evige har svurit vid sin högra hand och sin starka arm: Jag skall icke mer giva din säd till mat åt dina fiender, och främlingar skola icke dricka ditt vin, frukten av din möda.

Jer 30:3 Ty se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag åter skall upprätta mitt folk, Israel och Juda, säger HERREN, och låta dem komma tillbaka till det land som jag har givit åt deras fäder; och de skola taga det i besittning.

Bemidbar (4 Mos) 23:19 Elohim är icke en människa, så att han kan ljuga, icke en människoson, så att han kan ångra något. Skulle han säga något och icke göra det, tala något och icke fullborda det?

Rom 11:11 And if their fall is riches for the world, and their failure riches for the gentiles, how much more their completeness!

Rom 11:11 The sin of the Jews brought rich blessings to the world, and their spiritual poverty brought rich blessings to the Gentiles. Then, how much greater the blessings will be when the complete number of Jews is included!

Rom 11:11 Moreover, if their stumbling is bringing riches to the world - that is, if Isra'el's being placed temporarily in a condition less favored than that of the Gentiles is bringing riches to the latter - how much greater riches will Isra'el in its fullness bring them!

Medlem
11/30/08, 7:48 PM
#121

Evangelium enligt Matteus, 21:43

Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och
givas åt ett folk som bär dess frukt.

**
Femte Mosebok (Deuteronomium), 18:18**

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han
skall tala till dem allt vad jag bjuder honom.

Kefa
12/1/08, 1:01 AM
#122

Om du hoppar två verser till Matt 21:45 så ser du att det inte var det judiska folket Yeshua talade till utan överstepräster och fariseér. Det kommande riket skall ges till ett folk som bär dess frukt. Där kan  hedningar vara med i och med inympningen, och blir då en del av Israel - Elohims folk.

Iram
12/6/08, 1:04 AM
#123

#15

Du skriver, ang alla gammelbibliska påbud om stening mm:

"Jag "tror" på det som står i gamla testamentet, dvs allt du räknar upp. Det behöver inte betyda att jag tycker att det är bra. Det är ändå en beskrivning av hur ond världen är utan Jesus."

Jag håller med om att världen verkligen verkade vara en ond plats i GT. Men de blodiga påbuden kom ju ifrån Gud själv, Jesus far. Hur går det ihop?

Medlem
12/6/08, 11:26 AM
#124

Jag svarade Kefa samma dag men mitt inlägg verkar ha försvunnit av någon okänd orsak.

Guds riket tog från dem och skall givas åt ett folk som bär dess frukt. Nåväl så var överprästerna judar och ledde det judiska folket med torah. En profet som är lik Mose skulle uppstå bland deras bröder (Ismaels ättlingar). Och Han skall lägga sina ord i hans mun, och han
skall tala till dem allt vad han bjuder honom. Isa 21:13
The oracle about Arabia.

Kefa
12/6/08, 9:36 PM
#125

# 123 Om man förstår att den Evige är BÅDE rättfärdig OCH barmhärtig, så blir det mycket enklare. Det är bättre att en går under än att hela folket gör det. Det är tex så vi får se Yeshua/Jesu död, han tog MIN synd.

#124 Jag svarade dig att du rycker lös ett sammanhang i Matteus där Yeshua talade till överstepräster och fariseér.

Vajikra (3 Mos) Elohim (Gud) är inte en människa eller människoson så att han kan ångra något.

Annons:
Medlem
12/6/08, 10:59 PM
#126

#125 Överprästerna var judar, vad var de annars? De var judiska  ledare som beskyddade och såg till att lagen följas av folket- det judiska folket. Nej precis, Allah/Elohom/Alaha är inte en människa eller en människoson eller ens har söner så att han kan ångra något. Jag är helt överrens med dig i denna punkt. Han ångrade inte att ta ifrån judarna det rike dom hade fått av Honom som dom misskötte upprepande gånger, dels genom att strida mot lagen coh dels genom att döda profetrna. Riket gavs till sist till deras bröder istället, genom att skicka  ett sändebud bland dom som är lik Mose. Om vi läser hela nya testamentet ser vi inget om Jesus som kan likställas med profeten Mose, så vem är denne profet som enligt profetian i Femte Mosebok (Deuteronomium), 18:18 var?

Kefa
12/7/08, 12:19 AM
#127

Om du går till Lukas 10 så ser du hur Yeshua tillsatte nya ledare inom det judiska folket. Vad gäller Devarim 18:18 så tar jag min torálärare till hjälp hoppas att det är ok, även om det blir ett längre stycke;

Många profeter har uppstått i Israel och de har uppfyllt viktiga funktioner. Alla har uppfyllt en del av denna profetia, men ingen av dem har varit i samma nivå som Moses. Därför måste det ytterligare finnas en profet som liknar Moses på många sätt, för att detta skriftställe skall kunna uppfyllas. Det finns många likheter mellan Yeshua och Moses, från hans födelse till hans död. Moses liv och tjänst är en profetisk skuggbild som talar om Messias själv. Messias skulle bli som Moses. Vi skall här se några händelser Moses liv som liknar Messias Yeshua:

1) Moses föddes under livsfara och var tvungen att gömmas

I 2 Mosebok 1:22; 2:3b står det skrivet:

"Då befallde Farao allt sitt folk: "Alla nyfödda pojkar skall ni kasta i floden… hon lade barnet i korgen och satte den i vassen vid flodens strand."

När det barn föddes, som senare skulle få namnet "Moses", fanns en livshotande fara över honom. Farao, Egyptens kung, hade befallt att alla gossebarn i Israel skulle bli brutalt dödade, för att det hebreiska folket inte mer skulle föröka sig på jorden och för att mitsrierna skulle kunna behärska dem. Därför var föräldrarna till detta vackra barn tvungna att hålla honom gömd under flera månader för att rädda hans liv.

På samma sätt var det när Messias Yeshua föddes. Då fanns en livshotande fara över honom, jfr Matteus 2. Kung Herodes var rädd för att judarnas nye kung, som hade fötts, skulle ta tronen ifrån honom. Därför befallde han att alla gossebarn i Bet-lechem skulle dödas. Yeshua räddades med knapp nöd, på samma sätt som Moses. Genom Elohims hand blev både Moses och Yeshua räddade som barn undan de kungar som ville döda dem.

Namnet Moses är en messiansk profetia

I Shemot (2 Mos)  2:10b står det skrivet:

"Hon gav honom namnet Moses, "för ur vattnet har jag dragit upp honom", sade hon."
Faraos dotter gav barnet namnet "Moses".[1] Det kommer från roten "mashah",[2] som betyder "dra upp (ur vatten)", "föra ut", "dra ut", "rädda". Moses blev utdragen ur en säker död i floden, jfr. Apostlagärningarna 7:21, och därför blev han en profetisk förebild till Messias. På samma sätt som Moses blev utdragen ur döden i floden, blev Messias utdragen ur döden i eldsjön, jfr. Psalm 18; 69; 88; Sakarja 3:2.

Moses höll inte fast vid sin härlighet utan identifierade sig med ett förslavat folk

I Shemot 2:11a står det skrivet:

"En dag när Moses hade blivit vuxen, gick han ut till sina bröder…" 

Så vitt jag har förstått, är det möjligt att Moses skulle bli Egyptens följande kung, eftersom det var sönerna till faraonernas döttrar som blev tronarvingar. Trots denna position av härlighet och världslig rikedom, värderade Moses sin hebreiska identitet mer än alla Egyptens privilegier.

I Hebreerbrevet 11:24-27 står det skrivet:

"I tron vägrade Moses som vuxen att låta sig kallas Faraos dotterson. Han valde att hellre bli illa behandlad tillsammans med Elohims folk än att en kort tid leva i syndig njutning. Han räknade Messias' smälek som en större rikedom än Egyptens alla skatter, ty han hade sin blick riktad på lönen. Genom tron lämnade han Egypten utan att frukta för kungens vrede. Därför att han liksom såg den Osynlige härdade han ut."

På samma sätt som Moses, gjorde Yeshua inte anspråk på den härlighet som Den Evige hade förutbestämt för honom sedan innan världens skapelse, jfr. Johannes 17:5. När han hade vuxit upp, tömde han sig själv för folkets skull, i stället för att hålla fast vid den härlighetsposition som tillhörde honom och den likhet med Elohim som han hade, jfr. Matteus 17:2. Han visade sig för världen som vilken annan människa som helst, jfr. Filipperbrevet 2:6-7. 

Moses blev förkastad av sitt eget folk när han kom första gången

I Shemot 2:14a står det skrivet:

"Vem har satt dig till ledare och domare över oss?"

Moses kom tillbaka till Israel efter lång tid
I Shemot 2:23a står det skrivet:

"Det gick en lång tid…"
Trots att Moses var långt ifrån sitt folk under lång tid, var hans hjärta med dem. Även om han fick en egen familj, kände han aldrig sig hemma bland sin svärfar Jetros folk och kultur. Den första sonen som han fick med sin fru Sipora fick heta Ger-shom, som betyder "främling där". Moses kände sig aldrig hemma med sin svärfar. Hans hjärta var med israeliterna i Egypten. Efter fyrtio år blev Moses sänd tillbaka till Egypten för att konfrontera Farao och befria Israels barn från hans makt.

På samma sätt kommer Messias, efter lång tid, att komma tillbaka till Israel med Den Eviges auktoritet för att fullständigt befria Israels barn från betrycket under den nya världsordningen.

Moses sändes för att direktkonfrontera Farao och förstöra hans magiska krafter

I Shemot 3:10a står det skrivet:

"Gå nu! Jag skall sända dig till Farao…"

Egyptens magiska krafter höll det hebreiska folket i slaveri. Det enda sättet att kunna befria folket var genom att utmana Egyptens falska gudar. Även Farao tillbads som en gud. Egyptens gudar hade skapats för att manipulera folket. Egyptens trollkarlar kände till demonernas magiska krafter. Moses blev sänd att utmana hela denna demoniska makt som dominerade hela det världsliga politiska systemet på den tiden.

På samma sätt blev Messias sänd till världen för att tillintetgöra satans gärningar, som det står skrivet i 1 Johannes 3:8b:

"Elohims Son uppenbarades för att han skulle tillintetgöra satans gärningar."

När Yeshua dog, samma natt som Israels folk åt pesach-lammet, blev satans makt tillintetgjord för alltid, som det står skrivet i Hebréerbrevet 2:14-17a:

"Eftersom nu barnen hade fått del av kött och blod, fick han på liknande sätt del av kött och blod, för att han genom sin död skulle göra den maktlös som hade döden i sitt våld, det vill säga satan, och befria alla dem som av fruktan för döden hade levt i slaveri hela sitt liv. Det är ju inte änglar utan Abrahams barn han tar sig an. Därför måste han i allt bli lik sina bröder…"

Moses sändes för att befria folket från slaveriet under Farao i Egypten

I Shemot står det skrivet:

"Och du skall föra mitt folk, Israels barn, ut ur Egypten."

Farao symboliserar satan. Egypten symboliserar världen. Våra förfäders slaveri symboliserar människornas slaveri under syndens makt som bor i dem.

På samma sätt som Moses blev sänd för att befria Israels folk från Faraos makt, kom Messias för att befria oss från satans makt.

På samma sätt som Moses blev sänd för att befria Israels folk från Egyptens land, kom Messias för att befria Avrahams barn från denna världens system.

På samma sätt som Moses blev sänd för att befria Israels folk från slaveriet, kom Messias för att befria oss från syndens slaveri, som det står skrivet i Romarbrevet 6:5-7:

"Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans. Vi vet att vår gamla människa har blivit upphängd på trä med Messias, för att syndakroppen skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. Ty den som är död är friad från synd."

  
Moses gjorde ovanliga under

I Shemot 4:5 står det skrivet:

"Genom detta skall de tro att Den Evige, deras fäders Elohim, Abrahams Elohim, Isaks Elohim och Jakobs Elohim, har uppenbarat sig för dig."
Moses blev sänd för att göra ovanliga under. Ingen människa på jorden har kunnat göra så stora under som Moses, ända tills Yeshua kom.  Det är helt klar att de under som Messias Yeshua gjorde, och som blivit dokumenterade i de böcker som kallas för evangelierna, utgör ett bevis för att han är uppfyllelsen av löftet om en profet som Moses, med Faderns fullmakt att göra alla möjliga märkliga och ovanliga under, bland annat att öppna de blindas ögon, rengöra spetälska, hela lama, driva ut demoner och uppväcka döda.
I Johannes 15:24 står det skrivet:

"Om jag inte bland dem hade gjort sådana gärningar som ingen annan har gjort, så skulle de inte ha synd. Men nu har de sett dem och har hatat både mig och min Fader."

På samma sätt som Moses blev sänd för att göra ovanliga under för att kunna konfrontera den onde och befria folket, har Messias Yeshua kommit med himmelens hela kraft för att förstöra satans verk och befria Israels folk och hela världen från konsekvenserna av syndens slaveri. 

Moses talade Den Eviges ord

I Shemot 4:12b står det skrivet:

"Jag skall vara med din mun och lära dig vad du skall säga.

Moses var profeten nummer ett i Israel. Ingen har skrivit så många ord från Den Evige som han. Genom hans tjänst har uppenbarelsen av Torán kommit till oss på ett underbart sätt. Messias kom dock med den högsta uppenbarelsen av den Eviges Torá, som det står skrivet i Matteus 5:17-18:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva Torán eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en prick i Torán förgå, förrän allt har uppfyllts."

Ordet "Torá" syftar i detta sammanhang till de fem Moseböckerna. Messias kom inte för att upphäva något av det som Moses har skrivet, utan tvärt om, bekräfta det och förklara det så att vi kan uppfylla det på ett rätt sätt. Ordet "uppfylla" är i detta sammanhang en rabbinsk term som har att göra med att rätt tillämpa buden. Att uppfylla betyder absolut inte att avsluta eller ta bort, utan att föra fram något till dess fullödiga praktiska tillämpning i det dagliga livet.

På samma sätt som Moses kom som en profet för att ge oss Torahn, som är den Eviges Ord, kom Elohims Son som profeternas profet för att på ett fullständigt sätt tala om för oss vad som fanns i Faderns hjärta när Torahn blev given, som det står skrivet i Hebréerbrevet 1:1-2:

"Sedan Elohim i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen."

Det finns många fler områden i Moses liv som vi skulle kunna lyfta fram som skuggbilder av Messias, men vi skall stanna här med Yeshuas ord i Johannes 5:39, 46 som lyder:

"Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig… Om ni trodde Moses, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit." slut citat.

Det finns alltså ingen motsättning mellan Moses och Yeshua, dom är bästa kompisar ;)

krasivis
12/7/08, 10:17 AM
#128

#127 Tack för en fin "predikan" på söndagsmorgonen.

Conrad (fortfarande på Krasivis dator)

Kefa
12/7/08, 10:26 AM
#129

#128 Varsågod.

Välsignelser

Medlem
12/10/08, 12:13 PM
#130

Hej Kefa och alla andra vänner,

Jag hoppas ni alla har det bra precis som jag har det. Vi muslimer har heliga dagar dessa dagar . Det är därför mitt svar har dröjt lite. Jag tackar också för en intressant och respektsfull diskussion.

Jesus (fred vare med honom) hade ingen makt för att tillsätta några ledare bland judarna,  eller ens bland ett annat folk. De flesta judarna med överprästerna i ledningen var emot Jesus. Än idag förnekar judarna att Jesus var Messia. Till skillnad från dem tror muslimerna på honom som jag nämnde inan i ett föregående inlägg.

Vad som är vktigt för oss här är versen i Deuteronomium 18:18 där det står en profetia om en ny profet som liknar profeten Mose. Och som Kefa skrev så borde den profeten vara lik Mose på många sätt. Jag ska göra en jämförelse mellan Mose, Jesus och Muhammed. Kom ihåg kära vänner vad jag skrev sist, om att det står i Matteus, 21:43 "Därför säger jag eder att Guds rike skall tagas ifrån eder, och
givas åt ett folk som bär dess frukt".

Mose och Muhammed liknar varandra men inte Jesus:

  • Både Mose och Muhammed var vanliga människor som föddes av en mamma och en pappa medan Jesus föddes av ett mirakel utan pappa.

  • Både Mose och Muhammed var vanliga människor medan Jesus uppfattas som en treenig Gud enligt majoriteten av kristna. (Nu är du ju inte kristen förstås så det kan du bortse från den punkten, men den är så pass viktig att ange här för majoriteten här är kristna)

  • Jesus dog för att ta på sig synderna medan Mose och Muhammed gjorde inte det.

  • Både Mose och Muhammed var ledare och krigsmän och hade makt över sitt folk, medan Jesus tillhörde den andra typ av profeter som inte gjorde det.

  • Både Mose och Muhammed kom med nya lagar medan Jesus höll på med hela tiden att förklara för judarna att han inte kom för att upphäva lagen utan för att fullborda. Matt 5:17 " I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda." Med andra ord kom han inte med en ny religion som Mose och Muhammed gjorde.

  • Både Mose och Muhammed dog en naturlig död medan Jesus blev mördad genom att bli hängd på korset.

  • Både Mose och Muhammed ligger i sina gravar medan Jesus sägs nu sitta till höger om Gud eller till höger om Guds makt.

Det står också i versen "En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder " Lägg ett understreck under "bland deras bröder". Talan är addresserad till Mose och hans folk (judar). Profetian talar med säkerhet inte om judarna utan om deras bröder. Som ni vet så hade Abraham  två fruar, Sara och Hagar. Hagar födde Ismael, Abrahams försfödde son och efter 13 år födde Sara Isak. Ismael och Isak var bröder. Ismael är fadern till araberna och Isak var fadern till judarna. Således är judarna och araberna bröder. Så versen talar om araberna här, och om det menades om judarna så skulle det ha stått "En profet skall jag låta uppstå åt dem bland dem" istället. Det är ju väldigt tydligt det och behöver inte ens någon förklaring anser jag.

Vi muslimer förnekar inte att Allah skickade Jesus till Bani Israel. Vad som vi tror på är att det som står i Deuteronomium 18:18 inte passar Jesus.

Vad gäller din jämförelse så kan vem so mpassa in i dem tycker jag.

Nu blev det ett långt inlägg och jag ber så om ursäkt för det. Jag hoppas på en respektsfull diskussion även om vi inte delar samma tro/åsikter.

Frid!

Kefa
12/10/08, 12:53 PM
#131

#130 Här du en viktig point, och detta är kristendomens akilleshäl. Den profet Moses profeterar om måste dela Moses tro och fullt ut leva enligt den instruktion (torán) Moses fick. Moses och Yeshua är Bibelns centralgestalter, och även bästa kompisar. Det finns ingen diskrepans mellan dessa bröder. Även fast Yeshua idag upphöjts långt mer än Moses och fått förstfödslorätten, sonskap osv. Allt är skapat genom honom och till honom. Vi kommer inte till fadern genom Moses eller Muhammed, men genom Yeshua får vi frimodigt träda fram. Det räckte inte med Moses, det behövdes en Yehoshua (Yehoshoa = Josua, Yehoshua är den längre formen av Yeshua och innebörden av detta namn är att den Evige kommer att ge frälsning åt sitt folk genom den som bär det namnet). Så genom att lära känna Moses lär vi känna Yeshua, som Yeshua själv säger "ty om mig (Yeshua) har han (Moses) skrivit.

Medlem
12/12/08, 3:36 PM
#132

"131 Kruxet är att nya lagar har kommit i NT som strider mot den lag Mose och judarna har anammat. Omskärelsen är inte längre något man följer likaså med griskött och andra matrestriktioner som NT har upphävt (jag tror inte att Jesus gjorde det men det var Paulus som gjorde det trots han aldrig träffat Jesus). Om du menar med tron att tro på Skaparen så tror Muhammed också på skaparen. Om man läser om islam inser man hur lik den är med judendomen, till skillnad från vad som står i NT så som jag påpekat.

Alla profeterna är bröder och systrar i tron. Mose är en person som bibeln höjer upp medan det står inte så mycket om Jesus, speciellt i GT. Vi finner många uttalande av Mose, nästan 5 hela böcker sägs vara skrivna av Mose medan i NT hittar vi väldigt lite om Jesus.

Man kan säga att alla profetrrna kom med ett budskap- tro på skaparen och tillbedja Honom. Tror man på vad profeterna kom med så tyder det på att man tror på Den som sänt dem.

Var har Jesus sagt "ty om mig (Yeshua) har han (Moses) skrivit."? Och varför har du namnen inom parantes? Kan du hänvisa till versen?

Frid mer er alla!

Annons:
Kefa
12/12/08, 5:59 PM
#133

#132 Var inte  du muslim? Du framför vad som brukar benämnas "klassisk kristendom". Låt oss se vad Yeshua säger

I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har icke kommit för att upphäva, utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

Mat 5:17 - 18

Den kände väckelsepredikanten Smith Wigglesworth svarade när någon bad honom välsigna en gris, "Skulle jag välsigna det Gud förbannat".

Paulus hade inte mandat att upphäva ett enda bud. Problemet med juden Paulus var att han rörde sig på en så hög intellektuel nivå att  många har svårt att förstå honom, i synnerhet idag 2000 år senare. Men han var sann jude fostrad under Gamliel. Om du för ett ögonblick tror att Paulus var kristen läs Magnus Zetterholm fil.dr i Nya Testamentets exegetik vid Lunds universitet, skriver i sin bok "Lagen som Evangelium", utgiven på Studentlitteratur 2006.Och du tvingas revidera din uppfattning.

Några citat:
"I början av 100-talet transformeras Jesusrörelsen och kristendomen som vi känner den idag uppstår som en icke-judisk religion, där judisk identitet är oförenlig med att vara kristen."

"Kristendomens definitiva motsats är inte, som man skulle kunna tro, grekisk-romersk religion, utan judendomen"

"Det som började som en judisk messiansk rörelse har på relativt kort tid under hundra år utvecklats till en religiös rörelse som i allt väsentligt kontradikterar sitt ursprung."

Välsignelser

Medlem
12/13/08, 11:46 AM
#134

Hej Kefa och alla andra vänner!

Ja jag är muslim och tror inte på bibeln. Men jag diskuterar utifrån den med dom som tror på den och finner det intressant.

Kan du utveckla det du skrev om Paulus "Problemet med juden Paulus var att han rörde sig på en så hög intellektuel nivå att många har svårt att förstå honom, i synnerhet idag 2000 år senare."? Menar du att man skall bortse från vad han sagt om t.e.x omskärelsen, matrestriktionerna etc? Om du undrar så tror jag inte på hans profetskap eftersom han aldrig mötte Jesus för att kunna förmedla hans budskap.

Frid!

Kefa
12/13/08, 8:03 PM
#135

Låt oss titta på Paulus, han varnar inympade hedningar för omskärelsen, men han stänger inte dörren helt. Varför varnar han? jo bla för att inte skapa oro i Israel - Eloihims folk. Det är svårt för en sekulariserad västerlänning som inte fostrats i den höga nivå av avskildhet som omskärelsen innebär. Torán innehåller 613 bud som gäller för hela Israel, sedan är  det olika nivåer inom inom Israel. Ju högre nivå desto fler bud, som inympad är det ca 290 bud. Väljer du  sedan omskärelsen är det ännu flera bud, därför varnar Paulus. Vad gäller maten ändrar inte Paulus på något, då hade han varit en falsk lärare, och skulle räknas som liten i Elohims rike. Samma matregler i det äldre förbundet som det förnyade.

Medlem
12/16/08, 3:34 PM
#136

Kefa

  • Var står det i bibeln att Paulus varnade att omskärelsen kan skapa oro i Israel?

  • Var står det i bibeln "Ju högre nivå desto fler bud"? Ska man inte följa alla buden för att vara rättfärdig eller gäller det vissa folk?

På tal om omskärelsen och maten. I första kyrkomötet år 49 handlade det om omskärelse och maten då var det bråk mellan Paulus och Barnabs mot James, Cephas och John. James tyckte att kyrkan måste obcervera och följa lagarna i judendomen och Paulustyckte inte det var nödvändigt.

Kristna idag refererar till Mt 15:11 när man frågar dom varför dom äter gris etc. Citerar versen "Not that which goes into the mouth makes a man unclean, but that which comes out of the mouth"

Kefa
12/17/08, 12:15 AM
#137

Rom 2:25 Ty väl är omskärelse till gagn, om du håller lagen; men om du är en lagöverträdare, så är du med din omskärelse dock oomskuren.

Det är svårt för den som inte har det med modersmjölken, därför varnar Paulus, men stänger inte dörren helt. Mao tänk efter före. De 613 buden gäller för Israel (Elohims folk) inom Israel finns olika grupper, präster, kvinnor, män, inympade osv. Alla har tillsammans ett ansvar att uppfylla buden, men alla kan tex inte uppfylla buden för präster eller kvinnor tex.

Fräsningen ges av nåd genom Yeshua blod, buden har med helgelsen att göra. Hade Paulus upphävt matbuden hade han varit en falsk profet, glöm inte att Paulus är den enda av Bibelns författare som det varnas för att man kan missförstå.

2Pe 3:15 Och I skolen hålla före, att vår Herres långmodighet länder till frälsning; såsom ock vår älskade broder Paulus har skrivit till eder efter den vishet som har blivit honom given. Så gör han i alla sina brev, när han i dem talar om sådant, fastän visserligen i dem finnes ett och annat som är svårt att förstå, och som okunniga och obefästa människor vrångt uttyda, såsom de ock göra med de övriga skrifterna, sig själva till fördärv.

Betlehem-89
12/18/08, 2:38 PM
#138

Ja, jag skulle nog se mig själv som "bokstavstroende" men skulle inte vilja använda exakt det ordet… Jag kallar mig kristen! Jag tvivlar inte på Guds Ord och jag ifrågasätter heller Den Heliga skrift. Det är vad jag anser det innebär att vara kristen.

devildaughter
12/18/08, 8:17 PM
#139

Är han inte härlig den där snubben, Gud?

Stena och skära händerna av folk… ja men det låter ju festligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: