Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2192 ggr
se3s
10/30/08, 10:43 PM

Frågor:

Hej jag har några frågor angående kristendommen och jag tror att ni är bättre än mig på det ;)

Jag måste hitta svaren själv och sen plugga på dem till ett prov jag har om 3 veckor . Så jag vore evigt tacksamm om ni kunde hjälpa mig :D

här kommer dem :

1.Berätta om Jesus

2.Vad är en profet?

3.Vad är bibeln och hur gick det till när den skrevs?

4.Vem var Judas och vad gjorde han?

5.Vem var Johannes döparen?

6.Vad menas med en frälsning?

7.Vilka var lärjungarna och vad hjälpte de Jesus med?

8.berätta om några underverk Jesus gjortde enligt bibeln

9.Hur gick det till när Jesus dömdes till döden?

10.Man brukar säga att Jesus besegrade döden, vad menas med det?

De var dem hjälp mig snälla ! :)

Annons:
rackartyg
10/30/08, 10:47 PM
#1

Vad är det för prov?

se3s
10/30/08, 10:48 PM
#2

So Prov ( Religon )

se3s
10/30/08, 11:02 PM
#3

Svara någon snälla !

Santhe
10/31/08, 10:38 AM
#4

Jag tycker du ska googla på alla dina frågor, du kommer att finna massor.

Medlem
10/31/08, 4:54 PM
#5

Frågorna är inte svåra men jag tycker du ska själv söka efter info eftersom det är ett skolarbete.

Margareta
10/31/08, 6:27 PM
#6

Det är att göra det väl enkelt för sig att bara be "någon på internet" vem som helst att göra sitt skolarbete.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
10/31/08, 6:34 PM
#7

Jag tycker många av frågorna är svåra och tycker att det var ett bra initiativ att vända sig till denna sajt. Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig eller har tid att hjälpa dig just nu men tipset att "googla" är bra.

Du har tre veckor på dig så ett tips till är att du vänder dig till närmsta församling, ex. Svenska Kyrkan. De hjälper nog gärna till.

Lycka till…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
rackartyg
11/1/08, 2:18 PM
#9

#7

Är du rekryterade på heltid?

tinaoskarsson
11/4/08, 7:21 PM
#10

Min rekommendation är att du går till några olika samfund (Svenska kyrkan, Missionskyrkan, Baptisterna, Frälsningsarmén etc) med dina frågor. Inte för att bli rekryterad, utan för att få en heltäckande och precis bild av hur kristna människor ser på detta. Vissa av de här frågorna är nämligen inte helt enkla att svara på såhär på rak arm. Bäst tror jag att det blir om du vänder dig till någon med teologisk utbildning (pastor, präst, diakon) som är mer bevandrad i dessa frågeställningar. Tror dessutom att det kan bli rätt kul erfarenhet för dig.

Lycka till!

rackartyg
11/4/08, 9:30 PM
#11

#10

Inte för att rekrytera?! Så låter det ju verkligen=)

Underligt tycker  jag att ingen på forumet kan svara på hennes frågor.
Du är iof den ändå som vill få henne till en kyrka.
Inte för att jag är det minsta förvånad över det, men det är till ett SKOLarbete och alltså är det ett barn.  

Hon är intresserad av fakta till ett skolarbete, inte ett samtal med en pastor. Ser du skillnaden?

TS - jag rekomenderar verkligen inte att du vänder dig till en pastor. Pastorer är till för kristna.

Migoff
11/4/08, 10:44 PM
#12

Det är ett väldigt bra tips att prata med någon som arbetar inom kyrkan och är expert på ämnet. Då får du förmodligen svaren smidigare, än att leta igenom Bibeln efter svar.

Jag tror verkligen inte att någon flyger på TS och försöker 'värva' henne. Det är ju lika olågiskt som om en bagare eller biblotikarie skulle försöka få en att välja det yrket bara för att man ställer frågor om bakelser eller böcker.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
rackartyg
11/4/08, 10:49 PM
#14

#12

Riktigt dålig jämförelse.

En bagare tror inte att icke-bagare hamnar i helvettet=)

tinaoskarsson
11/5/08, 8:33 AM
#15

#14 Tro mig. Präster och pastorer har i 999 fall av 1000 en väldigt mycket större kapacitet att vara objektiva och ge rena faktasvar än vad du ger sken av. Du talar bara utifrån ren okunskap i det här fallet.

Är man rädd för att man ska bli påhoppad och intvingad i en religion bara för att man har personlig kontakt med en teolog (vilket ju naturligtvis är både absurt och orimligt att tänka sig) så finns ju oftast möjligheten att skicka ett mail istället.

Anledningen till att jag hänvisar till präster/pastorer/diakoner är ju för att faktan ska bli så korrekt som möjligt. Jag utgår ifrån att vi alla är rörande överens om att se3s ska få RÄTT svar på sina frågor och därmed få ut så mycket som möjligt av sin skolgång. Jag anar dessutom att det i uppgiften ligger att faktiskt ta kontakt med personer som arbetar med de frågor som provet gäller.

Dessutom antar jag att de gör likadant när det är dags att prata om Islam, Judendom, Hinduism etc. etc. Ska du då åter ondgöra dig över att hon får chansen att prata med dessa religionsutövare/religionsledare? Är det verkligen så farligt att få fakta om olika religioner?

Medlem
11/5/08, 10:58 AM
#16

#15 - Håller med om att man skall fråga rätt personer när man söker fakta, för man behöver ju referenser hela tiden och det är ju mest de lärda som har kunskap om det.

rackartyg
11/5/08, 3:06 PM
#17

#15

Att få fakta är absolut inte problemet.

Problemet är att präster, och särskillt frikyrkliga sådanna är inte är så "goda" som du tycks tro

Jag tycker inte att man rekomenderar ett barn att kontakta en kyrka.

tinaoskarsson
11/5/08, 3:54 PM
#18

#17 I så fall är det många skolor du har att strida emot. Det är väldigt vanligt att man uppmanas att ta kontakt med olika religiösa samfund för att själv få fram fakta om vad de olika religionerna står för.

rackartyg
11/5/08, 6:58 PM
#19

#18

JO, jag vet att det är så.

Jag arbetar aktivt för hårda straff för den eller dem som bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Maria
11/5/08, 7:10 PM
#20

 #19

Många skolor gör studiebesök hos olika samfund. Inte för att bli "rekryterade" utan för den allmänna kunskapens skull. Själv har jag varit på besök i Moské, Synagoga, Anglikanska kyrkan, olika frikyrkliga församlingar.

Dessutom så är ofta dessa "kyrkoarbetare" du pratar om (präster bla) utbildade i både samtalsterapi, krisbearbetning m.m

Sjukhuskyrkorna gör ett enormt arbete där inte fokus alltid ligger på mötet med Gud i första hand utan omhändertagandet av en medmänniska med oro och kanske ångest. En människa som bara behöver någon att prata med.

Vet du vad! Kristna människor kan faktiskt prata om världsliga saker också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
rackartyg
11/5/08, 7:40 PM
#21

#20

Religion är verkligen inte almän kunskap.

Maria
11/5/08, 8:19 PM
#22

#21 Det tillhör väl i allra högsta grad allmänbildningen att ha kunskap om olika religioner.

Du säger själv att du strider för de mänskliga rättigheterna och utan kunskap om hur människor lever i olika kulturer (där religionen alltid har varit inkluderad) så står du dig ganska slätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/6/08, 3:58 PM
#23

#22

Nej, religion har ingenting med allmänbildning att göra.
Tycker du att man skall ha undervisning i spöken och sekter också i skolan?

Mänskliga rättigheter har ingenting med religion att göra.

Maria
11/6/08, 7:51 PM
#24

#23

Du måste vara ganska korkad om du inte tycker att religion har med allmänbildning och kunskap att göra.

Mänskliga rättigheter har visst med religion att göra till viss del. "Den mänskliga rätten att tycka och tro vad man vill"

Jag tycker visst att undervisning i olika sekter är på sin plats i skolan, det ingår förresten i en del av religionsundervisningen i skolan och har gjort ganska länge. Undervisning i spöken låter ganska "platt" men det finns högskoleutbildning och forskning i  parapsykologi, så det är faktiskt en egen vetenskap.

Skolan är till för att utbilda/bilda eleverna i de mest olika inriktningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/6/08, 8:12 PM
#25

#24

Korkad? Tack för den.

Förklara gärna hur du tänker när du säger att religion är allmänbildning.

Kyrkan har ingenting med samhället att göra.

Maria
11/6/08, 8:23 PM
#26

#25

Jag är troende.

Människor i alla tider har haft en tro på något, en religion. Naturfolken trodde på djurs andar, förfäder, solen, månen med mycket mer. Asatron, Grekiska mytologin, Egyptiska kungliga faraoner som blev till gudar. De stora världsreligionerna Judendom, Kristendom Islam, Hinduism, Buddism. Det finns inte ett folk utan en religion.

Att inte tro (ateist) kan ju diskuteras om det är en sorts tro i alla fall. I vilket fall som helst så är det ett ställningstagande.

Har man inte någon hum eller kunskap om detta så är man inte allmänbildad utan snarare ganska korkad.

Hur ska man kunna umgås med människor från olika kulturer om man inte har en aning om hur de lever? Hur ska vi kunna bemöta varandra utan kunskap? Okunskap skapar rädsla som i sin tur kan skapa rasism och främlingsfientlighet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/6/08, 8:27 PM
#27

#26

Har du inte nog med kunskap om människor som inte tror då kanske? 
Eftersom du kallar mig korkad.

Annons:
Maria
11/6/08, 8:34 PM
#28

Vad jag försökte förklara för dig är att det faktiskt inte är så stor procent av människor som inte har någon "tro". Det kan vara på ett högre väsen, UFO, kärleken, t.om satanister har ju en tro. Det är korkat att inte inse detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/6/08, 8:37 PM
#29

#28

Korkat? Är du inte lite väl dömande nu?
Som troende borde du veta att det inte är DIN sak att döma någon, eller? Flört

Menar du att man skall undervisa  satanismen i skolan?

Maria
11/6/08, 8:39 PM
#30

Jag dömer inte, jag bara tycker.'Självklart ska man ha kunskap om vad satanism också innebär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

rackartyg
11/6/08, 8:41 PM
#31

#30

Att kalla mig korkad är väl att döma mig?

Maria
11/6/08, 9:27 PM
#32

Att döma är för mig ett mycket "tyngre" ord, för övrigt tycker jag vad jag vill…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: